Restorānu skaits, ar ko sadarbojas ēdienu piegādes platforma "Wolt", 2019. gada beigās pieaudzis līdz 330, bet kurjeru skaits - līdz 1200.
Tas ir ievērojami vairāk nekā pirms gada, kad uzņēmums Rīgā sadarbojās ar 180 restorāniem un 700 kurjeriem. "2019. gadā mūsu bizness Baltijā turpināja augt un pārsniegt mūsu cerības un Rīga nebija izņēmums. Arvien vairāk un vairāk klientu ir atraduši savu ceļu pie "Wolt" pakalpojuma," teic Līsa Ristala (Liis Ristal), ēdienu piegādes kompānijas "Wolt" vadītāja Baltijā.
Paplašināt restorānu skaitu, no kuriem tiek veiktas piegādes, nozīmē plašākas izvēles klientiem, kas savukārt nozīmē vairāk darba kurjeriem. "Mēs priecājamies par izaugsmi un esam pateicīgi saviem klientiem," uzsver L. Ristala.
Šobrīd "Wolt" strādā 80 pilsētās 20 valstīs. "Divu gadu laikā pilsētu skaits, kurās "Wolt" pieejams, ir audzis vairāk nekā piecas reizes, " viņa piebilst. Uzņēmumam ir vairāk nekā četri miljoni reģistrēto lietotāju. "Wolt" globāli piedāvā ēdienu no deviņiem tūkstošiem restorānu, ko pie klientiem izvadā 20 tūkstoši kurjeru. Arī darbinieku skaits strauji aug. Noslēdzot 2018. gadu, "Wolt" komandā bija 108 darbinieki, bet 2019. gada nogalē to skaits sasniedza 700. Detalizētāku informāciju par biznesa apmēriem konkrētās valstīs uzņēmums neatklāj saistībā ar augsto konkurenci šajā jomā.
Platformu ekonomiku L. Ristala salīdzina ar dzīvu organismu un viņas skatījumā katrs pats sev ir lielākais konkurents. "Ir izaicinoši vadīt reālā laika darbības platformā, kur pieprasījumam un piedāvājumam vienmēr jābūt perfektā līdzsvarā, lai nodrošinātu restorāniem pietiekamu apgrozījumu, iespēju nopelnīt kurjeriem un vienlaikus ātru pakalpojumu. Mēs saviem partneriem esam devuši solījumus un mums tie jāizpilda. Brīdī, kas mēs pārstāsim inovēt vai sāksim slinkot, mēs kļūsim par savu lielāko konkurenti," viņa teic.
Runājot par 2019. gada populārākajiem ēdieniem, L. Ristala atklāj, ka klienti Latvijā pērn bija iecienījuši Āzijas stila ēdienus, piemēram, "bao", "ramen" un nūdeles. Populārs ēdiens bija arī dažādi bļodās servēti ēdieni, kas turpina būt iecienīti arī šogad, piemēram, "poke" un dažādi salāti ar rīsiem. "Cilvēki Rīgā ir moderni un apzināti izvēlas ēdienus. Paredzams, ka 2020. gadā attīstīsies dažādas ēšanas filozofijas un tās iegūs plašāku auditoriju. Vegānisms kļūst aktuālāks, tāpat arī citas alternatīvas diētas, piemēram, keto un pescetārisms. Mēs vēlamies, lai cilvēkiem būtu viegli pasūtīt ēdienu "Wolt", kas saskan ar viņu ēšanas paradumiem," viņa norāda.
Kopumā visā pasaulē aizņemtiem cilvēkiem ir tendence izvēlēties ēdiena piegādi uz mājām vai darbu, jo tas ietaupa laiku un pūles. "Wolt" nesen Rīgā veica pētījumu, kurā atklājās, ka 25% cilvēki vecumā no 16 līdz 50 gadiem vismaz reizi mēnesī izmanto ēdiena piegādes pakalpojumus. L. Ristala paredz, ka šādu cilvēku skaits turpinās augt visās 20 valstīs, kur kompānija darbojas.
Salīdzinoši nesen aplikācijā pievienota iespēja atstāt dzeramnaudu, kas ir labi uzņemta gan no klientu, gan kurjeru puses. "Kopumā mēs esam lepni par mūsu maksājumu sistēmu. Tā ir ne tikai viegli lietojama, bet arī caurspīdīga, uzticama un strādā bez traucējumiem, kas ir ieguvums gan klientiem, gan restorāniem, gan kurjeriem," viņa saka.
2019. gada apgrozījums vēl netiek atklāts, bet 2018. gadā "Wolt" apgrozījums globāli bija 30,1 miljons eiro. 2017. gadā tie bija 9,7 miljoni eiro, 2016. gadā 3,5 miljoni eiro, bet 2015. gadā - 0,2 miljoni eiro. ""Wolt ir viena no straujāk augošajām tehnoloģiju kompānijām Eiropā. Tas, ka uzņēmums ir dibināts Somijā, kas ir maza un attāla valsts ar zemu iedzīvotāju blīvumu un sliktiem laikapstākļiem, ir mūsu priekšrocība. Atrodot veidus, kā veikt piegādes šādos sarežģītos apstākļos, mēs esam veidojuši kompāniju un platformu, balstoties uz tehnoloģijām un efektivitāti, vienlaikus esot "apsēsti" ar lietotāju pieredzi," norāda L. Ristala.
"Augot mēs turpinām būt ārkārtīgi fokusēti uz kvalitāti un turpinām saņemt augstākos novērtējumus ēdienu piegādē gan "App Store", kur mūsu novērtējums ir 4,8 no maksimālā novērtējuma 5, un "Google Play", kur tas ir 4,7 no 5," teic L. Ristala.
"Wolt" ir 2014. gadā Somijā dibināts jaunuzņēmums. 2018. un 2019. gadā kompānija piesaistīja 160 miljonu dolāru finansējumu - 30 miljonus dolāru B raunda investīcijas 2018. gadā un C raunda investīcijas 110 miljonu dolāru apmērā 2019. gadā. kopumā uzņēmumā investēti 175 miljoni dolāru. Investoru pulkā ir "83North", "ICONIQ Capital", "Highland Europe", "EQT Ventures", "Inventure", "Lifeline Ventures", kā arī "Supercell" dibinātājs Ilka Pānanens (Ilkka Paananen) un "Nokia" padomes vadītājs Risto Sīlasmā (Risto Siilasmaa). Iepriekš "Wolt" investori ir ieguldījuši tādās kompānijās kā "Alibaba", "Netflix", "Just Eat", "Adyen", "iZettle", "Intercom" un "Zoom".
"Tiek lēsts, ka tiešsaistes ēdiena piegādes tirgus globāli pieaugs no pašreizējiem 35 miljardiem ASV dolāru līdz 365 miljardiem ASV dolāru 2030. gadā. Tā ir milzīga iespēja tādiem uzņēmumiem kā "Wolt" visā pasaulē. Taču, kaut arī ikvienam, kas darbojas šajā tirgū, var virtuāli būt ļoti spēcīga izaugsme, ir neticami sarežģīti to noturēt un vienlaikus veidot ilgtermiņā dzīvotspējīgu biznesu. "Wolt" mērķis ir izveidot visefektīvāko uzņēmumu ēdiena piegādes sfērā. Jaunā investīciju kārta ir pierādījums tam, cik daudz jau esam paveikuši, lai šo mērķi sasniegtu, un cik daudz vēl ir darāms," investīciju piesaistes brīdī komentēja "Wolt" līdzdibinātājs Miki Kūsi (Miki Kuusi).
"ICONIQ Capital" galvenais partneris Lorels Bovdens (Laurel Bowden) tobrīd norādīja, ka ēdiena piegāde ir spēcīgi konkurējošs tirgus un reti kurš uzņēmums šajā industrijā izceļas ar ilgtspējīgu biznesa modeli. ""Wolt" ir retums un mēs ļoti priecājamies par viņu sasniegtajiem rezultātiem. Mēs ar nepacietību gaidām turpmāko kopīgo ceļu, un es ļoti priecājos būt viņu komandā," viņš norādījis.