Nākotnes ilūzijas apmēri liek bažīties par kļūdu atkārtošanos .
Lai arī pagājusī nedēļa pasaules akciju tirgos daudziem beidzot lika saprast, ka ASV naudas drukāšanas kampaņas apmēri ies mazumā un attiecībā uz pirkumu izdarīšanu akciju tirgū ir jākļūst uzmanīgākiem, piesardzīgums netiek ievērots attiecībā uz interneta industrijas vērtspapīru pirkšanu. Šobrīd pieņemas spēkā sajūta, ka, neraugoties ne uz ko, Volstrītas darboņi vēlreiz mēģina izdarīt to pašu eksperimentu, kas gadsimta mijā noveda pie vispārēja tirgus kraha. Neraugoties uz to, ka interneta industrijas uzņēmumu klientu bāze nemitīgi palielinās, augot arī ieņēmumiem, kompāniju peļņas sniegums uzrāda aizvien izteiktāku nespēju tikt līdzi akciju cenām.
Ļoti uzskatāms piemērs ir sociālā tīkla Facebook akcijas, kuras ceturtdien pieauga vairāk nekā par 14% un sasniedza jaunu vēsturisko rekordu, dienu biržā noslēdzot nedaudz virs 61 dolāra atzīmes, pēdējā gada laikā uzņēmuma akcijas cenai palielinoties par 97%. Aizvadītais gads kompānijai bijis izcils – salīdzinājumā ar 2012. gadu ieņēmumi palielinājušies par 55%, sasniedzot 7,87 miljardus ASV dolāru. Aktīvo Facebook lietotāju skaits decembrī sasniedzis 757 miljonus, gada laikā palielinoties par 22%, savukārt kompānijas peļņa uz akciju ir palielinājusies līdz 0,88 dolāriem salīdzinājumā ar 0,53 dolāriem gadu iepriekš. Vēl vairāk – jau trīs ceturkšņus kompānijas peļņa uz akciju ir ievērojami apsteigusi analītiķu izteiktās prognozes. Nākotnes vērtējumi liecina par to ka uzņēmuma peļņa turpinās pieaugt, līdz ar to viss vedina domāt, ka ir pēdējais laiks, lai peļņas nolūkos ielektu jau strauji aizejošajā vilcienā. Tomēr šis pēdējās minūtes skrējiens piepūstiem un piesārtušiem vaigiem var izrādīties bīstams, jo, par spīti dinamiskajiem finanšu rādītājiem, Facebook akciju cena ir ievērojami apsteigusi peļņas palielināšanās tempus. Kompānijas akcijas cenas attiecība pret peļņu jeb P/E koeficients ir tuvu 70, kas ir vairāk nekā četras reizes augstāks par ASV plašā tirgus indeksa Standard & Poor’s 500 rādītāju un vairāk nekā divas reizes pārsniedz tāda dinamiska uzņēmuma kā Google rādītāju. Runājot par pēdējo, arī interneta meklētāja akcijas aizvien biežāk ir pārlieku augstu novērtētas, p/E attiecībā pārsniedzot 30 salīdzinājumā ar iepriekšējiem gadiem, kad P/E attiecība bija aptuveni par trešdaļu mazāka.
Atgriežoties pie Facebook, protams, nedrīkst nepieminēt samērā ambiciozās peļņas prognozes. Proti, finanšu portālā Yahoo! Finance apkopotās ekspertu prognozes liecina, ka šogad uzņēmuma peļņa varētu palielināties līdz 1,24 dolāriem, tādējādi nākotnes peļņas uz akciju kontekstā P/E saruktu līdz 48,38, savukārt 2015. gadā peļņa varētu pieaugt līdz 1,67 dolāriem uz vērtspapīru, un no pašreizējās cenas viedokļa akcijas cenas attiecība nokristos līdz puslīdz pievilcīgam rādītājam, kur P/E sasniedz aptuveni 35Tomēr, lai šāds rādītājs tiktu sasniegts, pašreizējai akcijas cenai ir jāstāv uz vietas, bet kompānijas nākamajos divos gados peļņas apjoms ir jākāpina divkārt. Tā kā iedzīvotāju skaits pārsvarā pieaug jaunattīstības valstīs, kur tādu vai citādu ierobežojumu dēļ strauji kāpināt Facebook klientūru varētu būt pagrūti, turklāt šīs valstis patlaban veic samērā plašu soli pretī ekonomiskajai krīzei, tad finansiālais ieguvums ir strauji jāpalielina jau uz esošo lietotāju skaita. Tas tāpēc, ka pēdējos gados Facebook klientu pieaugums ir bijis vienkārši vētrains un skaidrs, ka agri vai vēlu izaugsmes tempiem ir jāsamazinās. Tāpat arī reklāmas tirgus nav no gumijas par spīti strauji augošajai Facebook popularitātei mobilo telefonu lietotāju vidū. Protams, uz visa šī fona kompānijas akciju cenai ir iespēja pakāpties līdz jauniem rekordiem, taču jāņem vērā, ka līdz ar katra nākamā rekorda sasniegšanu šī uzņēmuma kapitāla vērtspapīru turēšana kļūst aizvien bīstamāka.