Pasaule mainās tik ātri, ka cilvēki, uzņēmumi un valdības nespēj sekot līdzi pārmaiņām. "Noteikt nozaru un sabiedrības attīstības tendences ir Globālo attīstības tendenču foruma virsmērķis. Forums notiks no 9-12 aprīlim Rīgā, kurā piedalīsies vairāk kā simts ekspertu, kur astoņās pasākuma sesijās tie uzstāsies ar lekcijām par šodien aktuālām tēmām" atzīmē Felix Holding līdzdibinātājs , World Trend Forum prezidents Ēriks Igaunis.
Liepājas Metalurga aktīvu pārdošana šodien jau ir vēsture, līdzīgi kā Latvijas Krājbankas krahs, airBaltic iegāde un veikala Maxima traģēdija Rīgā. Plašākā nozīmē, par vēsturi jau kļuvuši arī notikumi Ukrainā. Saskaņā ar tendenču (trend) izstrādes teorijas autora Čarlza Dou pieņēmumu,- pamattendences pat pie dažādiem trendu attīstības vektoriem ir iespējams izskaitļot, ņemot vērā situācijas attīstības faktorus. Angļu valodā trenda apzīmēšanai ir divējāda nozīme - jau iepriekš minētās izmaiņas fiksācija, ņemot vērā laika faktoru un otrs skaidrojums -"enkura stiprinātā ass daļa". Rīgas Globālo attīstības tendenču foruma - World Trends Forum (WTF) gadījumā piemērots ir tieši otrais termina skaidrojums,- kā metafora tam ka Forumam jābūt pietiekami izturīgam, lai noturētu "pārmaiņu vējus".
Šī gada aprīlī, Rīgā Foruma ietvaros uzstāsies Eiropas futurologs Patriks Diksons, Angelas Merkelas bijušais padomnieks ekonomikas jautājumos Džeremi Rifkins, eksperts energoresursu noieta tirgus jautājumos, The Economist žurnālists Saimons Raits, Krievijas enerģētikas pārstāvji, filmu kompānijas Warner Bros Pictures vice prezidents Trevors Elberijs, Madrides Kluba un Latvijas valsts eksprezidente Vaira Vīķe Freiberga, u.c. Kopā meklēsim tās tendences, kurās iebūvēta mūsu nākotnes labklājība. Trendi ir kā sēnes mežā - taču tās ir jāmāk atrast, sūnās, meža biezoknī.
Austrumu perspektīva.
Kāpēc notiek kravu pakāpeniska pārorientācija no Latvijas ostām uz Krieviju? Kāpēc jaunais "Zīda ceļš" nav realizējies, kaut gan sarunas jau aizsākās astoņi gadi atpakaļ? Lai gan pagaidām Putins novirza kravas uz Ust-Lugas ostu Primorskā, taču specifisku Krievijas varas lēmumu un ieskatu dēļ, nav iespējams pilnībā pārkārtot kravas plūsmas tikai uz Krieviju. Lielie Āzijas tirgus spēlētāji nespēj iegūt pozīcijas Krievijas ostās. Viņi nevēlas pārsūtīt kravas caur Sankt-Pēterburgu tikai klientu lomā, bet vēlas iegūt ostas termināļus savā rīcībā, lai tādā veidā gūtu pārliecību un garantijas saviem ekonomiskās ekspansijas plāniem Rietumeiropas virzienā. Krievijas ostas kontrolē ietekmīgas rūpniecības grupas. Šo grupu vadība, dažādu apsvērumu dēļ, nevēlas atdot ostu infrastruktūru Āzijas operatoru valdījumā. Ķīna, savukārt, vēlas palielināt savu eksportu, jo ieguvusi savā īpašumā nozīmīgus Eiropas uzņēmumu aktīvus, turklāt turpina šo aktīvu iegādi joprojām. Trešais apstāklis Ķīnas interesei Rietumos ir tās uzsāktie projekti un investīcijas šeit.
Es pietiekami bieži apmeklēju Āzijas valstis un Ķīnu un zinu, ka tur partijas un valdības uzdevums ir palielināt Ķīnas eksporta kapacitāti. Vēl piecus gadus atpakaļ Ķīnas eksports bija 5% robežās. Brīdī, kad apmeklēju Ķīnu, rūpnīcu eksports tur bija palielinājies jau līdz 15%, taču izvirzītais mērķis ir sasniegt 30% robežu. Latvija, Ķīnas rūpniecību interesē kā ceļš gan komplektējošo detaļu piegādes, gan gatavās produkcijas noieta kontekstā .
Dzīve mainās ļoti ātri. Tāpēc man, lai nezaudētu konkurētspēju, kā uzņēmuma vadītājam periodiski jāveic attīstības stratēģijas korekcija,- apstājies uz mirkli un esi jau kavētājos. Jebkuras valsts, pašvaldības, kompānijas, cilvēka rīcības stratēģijai nepieciešami uzlabojumi. Lai tos veiktu, jāpārzina aktuālās attīstības tendences, kas arī ir gaidāmā Foruma uzstādījums.
Labas pārvaldības meklējumos.
Valsti jāvada ir labam administratoram nevis politiķim. Iespējams, ka jau nākošajās parlamenta vēlēšanās, redzēsim jaunu valdību. Gribas ticēt, ka valdība beidzot pievērsīs uzmanību tam, ka bizness veido ienākumu pamata daļu valsts budžetā, nodrošina darba vietas, ka ir nepieciešamība jaunu biznesam labvēlīgu apstākļu izveidē.
Liepājas Metalurgs, problēmsituācija Rīgas kuģu būvētavā, kas nākamais.. Lai atbildētu uz šo jautājumu foruma kontekstā: gan uz Liepājas metalurģijas uzņēmumu, gan RVR vai RKB jāskatās globālo trendu attīstības kontekstā un saskaņā ar to attīstības iespējām un perspektīvām tradicionālajos tirgos, jāmaina šo uzņēmumu stratēģiskie plāni, lai nozare attīstītos. Kad mēs redzam, ka metalurģijas trends jau pēdējos piecus gadus nespēj atgūt savas iepriekšējās pozīcijas, tad acīmredzami, tam pietrūkst stimulu, kas varētu atjaunot metāla ražošanu 2006.-2007. gada līmenī. Tāpat, jāņem vērā metalurģijas uzņēmu lielais skaits. Saskaņā ar ražošanas krituma trendu ir jāpārstrukturizē stratēģija uzņēmumos, kurus jau nosaucu, lai pārietu uz jauniem produkcijas veidiem un iepirktu attiecīgās komplektējošās detaļas no citiem ražotājiem.
Nesen LIAA vadītājs Andris Ozols atzīmēja, ka Latvijā saražoto produktu eksports ar kuģiem tiek sūtīs uz 189 valstīm (pavisam ir 193), taču lai saprastu, kur šim kuģim būtu jādodas pirmām kārtām, uz tā vajadzētu atrasties kapteinim, kas arī būtu atbildīgs par maršruta izstrādi. Mums nevajadzētu doties uz 189 valstīm, bet gan uz 50,- pašām perspektīvākajām, ar lielāko apgrozījumu, nekā to var sasniegt simts valstu kopā. Latvijā joprojām nav ilgstošas stratēģijas,- attiecīgi, navigācijas maršrutu. Un kas no tā, ka Latvija ražotie koka zirdziņi ir atrodami Fidži salās? Ja eksporta stratēģija tiktu iestrādāta kvalitatīvā dokumentā, tas ļautu mums saprast, kādas nozares būs aktuālas perspektīvā. Manuprāt, šodien šādas perspektīvas nozares ir informācijas tehnoloģijas, agrārais ražošanas sektors, mežu pārstrādes nozare un tranzīts.
Cilvēkresurss
Latvijas prezidents Andris Bērziņš nesen paziņoja, ka elektroenerģijas tarifu pieaugums veicinās emigrācijas apjomus. Lūk, labs trends Eiropā: enerģētikas tirgus liberalizācija ļauj patērētājiem piedāvāt daudz adekvātākus tarifus. Pie mums uzņēmumā ir gan Enefit, gan Latvenergo: rezultātā, divi elektroenerģijas piegādātāji spēja piedāvāt izdevīgākus tarifus. Lai paliktu Latvijā, kur augstākās izglītības līmenis ir Eiropas līmenī, ir nepieciešama adekvāta ekonomiskā sistēma, rezultatīvas darba motivācijas un apmaksas shēmas. Lai noturētu cilvēkus no aizbraukšanas, tāpat nepieciešams, lai garīgā un morālā audzināšana valstī neklibotu.
Mums ir pietiekami depresīva sabiedrība. Cilvēki aizbrauc, bēgot no depresijas. Ja mūsu izglītības sistēmā vairāk laika tiktu veltīts morālajai audzināšanai, cilvēkiem skaidrojot to, ka ja reiz tas dzimis Latvijā, tad acīmredzami tas ir kā "signāls no augšas" par atbildību, kas jāuzņemas, lai strādātu valsts labā.. Ja cilvēkam ir iespējas strādāt savu iemīļoto darbu, neatkarīgi no tā kur tas atrodas Latvijā vai Londonā, šis darbs ir maksimāli efektīvs. Kā agrāk, ir nepieciešama profesionālā orientācija, lai cilvēki varētu strādāt ar prieku un tad tie likumsakarīgi nopelnīs arī vairāk naudas.