Kūpinātas strausa gaļas desiņas un gliemežu delikateses – tāda ir jaunā Latvijas garša, kas dzimst Kuldīgas novadā.
Apvienojot strausu fermas, gliemežu audzētavas un gaļas pārstrādes īpašnieku potenciālu, Kurzemes biznesa inkubatorā izveidots uzņēmums, kas ap pērnajiem Ziemassvētkiem Kalnciema tirgū nogādāja pirmo kopīgi izstrādāto un par labu atzīto produktu – strausa gaļas desiņas. Īsā laikā pieprasījums tā audzis, ka idejas autore Agnese Buka nolēmusi atstāt algotu darbu un pievērsties tikai «jaunas Latvijas garšas» veidošanai, kā viņa pati apzīmē biznesa ideju. Pavisam drīz strausa gaļas produktu klāstu papildinās gliemežu delikateses un eksotika kļūšot par jauno Latvijas tradīciju, uz gardēžu mērķauditoriju tēmē kuldīdznieki. «Patiess stāsts un aicinājums baudīt,» savu koncepciju atklāj SIA Alias products pārstāvētā zīmola Baudi! idejas autore A.Buka. Gastronomiskais tūrisms, viņasprāt, varētu būt viens no lielākajiem tūristu magnētiem.
«Mūsu bizness radās draugu lokā,» stāsta A.Buka. Pirms pieciem gadiem Buku ģimene no Rīgas atgriezās dzimtajā pusē Kuldīgā un sāka audzēt gliemežus, bet draugi – strausus. Lai gan katram bija it kā sava aizraušanās, tomēr visi procesi apspriesti kopīgi, bieži draugi arī satikušies un eksperimentējuši, radot jaunas ēdienu receptes ar mērķi izbaudīt dažādas garšas un atrast interesantāko, ko var pagatavot no pašu audzētajiem labumiem. Tapa dažādi ēdieni no strausu un gliemežu gaļas. «Ikdienas ritms ir dinamisks visiem, tāpēc jo aktuālāks ir jautājums – kā kvalitatīvi pavadīt brīvo laiku,» uzsver A. Buka. Kopīga atpūta, mēģinot padarīt pašiem savu dzīvi interesantāku, galu galā novedusi pie izaicinājuma – vai iespējams pārdot to, kas pašiem šķiet labs? Pirmais produkts tapa no strausa gaļas, jo gliemežu gaļu izmantot pārstrādei ir problēma – Latvijā pagaidām nav sertificētas gliemežu kautuves. Tāpēc, lai gan ideja ir skaidra, šis darbības virziens vēl ir procesā. Strausu pārstrāde izdevās raitāk, jo sertificēta šo putnu kautuve ir Cēsīs.
«Kuldīga ir pilsēta ar patiesām vērtībām, tāpēc arī produktiem, kas šeit top, jābūt patiesiem,» uzskata zīmola Baudi! radītāja. «Ja mēs taisām desas, tad tikai no gaļas, bez konservantiem, bez jebkādām piedevām, kas varētu šo produktu padarīt lētāku,» viņa apgalvo. Pagaidām izstrādāti divi strausa desu veidi – viens ir 100% no strausa gaļas un otrs ar 10% cūkgaļas piejaukumu, jo daļa pircēju ciena sulīgākas desas, bet strausa gaļa ir ļoti liesa, skaidro uzņēmēja. Jautāta, kāpēc zīmola nosaukumam izvēlēts tieši hedonisma sauklis Baudi!, Agnese Buka saka, ka tā ir viņu pašu pārliecība un dzīves filozofija – atpūtas mirkļu ir maz, tāpēc tie jāizbauda nesteidzoties un kvalitatīvi. Zīmols izstrādāts ar Kurzemes Biznesa inkubatora atbalstu. Alias products mērķauditorija esot plaša – gan jaunieši, kurus vienmēr vilina neiepazītais, gan arī dāmas gados, kurām patīk savu draudzeņu vai tuvinieku lokā izbaudīt kaut ko tiešām īpašu. Arī ģimenēm aktīvā darbaspējas vecumā ar bērniem pa reizei gribas sagatavot īpašu maltīti. Lai optimizētu ražošanas procesu un iztiktu bez augsta riska aizdevumiem, uzņēmums Alias products noslēdzis līgumu par gaļas iepirkšanu no lielas strausu fermas Kuldīgas novada Snēpelē, bet desas gatavo cits, atzīts gaļas pārstādes uzņēmums. Alias products ir receptūras izstrādātājs un procesa uzraudzītājs, tāpat produktu realizētājs. «Mēs uzticamies profesionāļiem, kuriem ir daudzu gadu pieredze,» skaidro A. Buka.
Pirmais solis bija degustāciju organizēšana – tikai pērnajā decembrī. Tad strausa gaļas desiņas tika piedāvātas pircējiem Kalnciema kvartāla tirgū, tagad arī Berga bazārā. Alias products piedāvājumu jau izmēģinājis restorāna Vincents šefs Mārtiņš Rītiņš un restorāns International. «Mēs joprojām pētām savu pircēju, testējam viņa gaumi, lai attīstītu idejas,» atzīst A.Buka. Pieprasījums aug ar katru tirgošanās reizi, tāpēc Agnese nolēmusi ar pilnu slodzi pievērsties uzņēmumam, jo ar darbdienu vakariem un brīvdienām vairs nepietiek. «Jau sen sapratām, ka ideja ir dzīvotspējīga, taču ļoti gribējām tikties tieši ar mūsu klientiem, un tagad redzam, ka viņi domā līdzīgi kā mēs,» apgalvo A.Buka. Iepazīšanās periods ir beidzies, tagad var «uzņemt apgriezienus». Jau drīzumā produktu klāstu papildinās gliemeži. «Nav nekāds noslēpums, ka populārākā recepte ir gliemeži burgundiešu gaumē,» atklāj A. Buka. Garšvielu sviestā ceptie gliemeži noteikti būs viens no produktiem. Domu esot daudz, bet «prāta vētra» vēl nav pilnībā izkristalizējusi galīgās idejas. Bez tiešas saiknes ar klientiem nevarot runāt par gatavu, pabeigtu receptūru, jo pārtikas bizness ir divpusējs process starp ražotāju un pircēju.
Ņemot vērā potenciālo pircēju ieteikumus, top jauns strausu gaļas produkts ar šitaki sēnēm, kuras audzē Skrundas novadā, tāpat ar Ievas sieriem, kas top z/s Vecsiljāņi. «Mūsu vēlme ir kombinēt savu produktu ar Latvijā radītiem, kvalitatīviem produktiem. Latvijā ir labas garšas, labi produkti,» uzsver uzņēmēja. Gastronomiskais tūrisms varētu būt viens no lielākajiem tūristu magnētiem, īpaši Kurzemē. Tāpat īsti produkti varētu būt laba eksportprece, taču ražošanas apjoms katram atsevišķi ir pārāk mazs.
Kuldīgā tikko nodibināts arī lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvs Kuldīgas labumi, kurā apvienojušies vietējie amatnieki, nepārstrādāto lauksaimniecības produktu ražotāji, pārstrādes uzņēmumi, tostarp arī Alias products. Tā izveides ideja ir radīt kopīgu piedāvājumu tirgus iekarošanai, vietējo ražojumu popularizēšanai. Pircējiem varētu piedāvāt Kuldīgā ražotos produktus un izstrādājumus kataloga veidā, ļaujot komplektēt sev vēlamo piedāvājumu, DB stāsta kooperatīva vadītāja Elīna Voika. Pirmā bāzes vieta būs Kuldīgā. Nākotnē kooperatīvs plāno tirdzniecības vietas atvērt arī Liepājā un Ventspilī. Iniciatīva, stāsta E.Voika, nākusi no pašiem ražotājiem, kuriem atsevišķi tirgus iekarošana prasa daudz resursu un laika.