Pagaidām zīmoglakas vārīšana uzskatāma par hobiju, bet ir potenciāls pārvērst šo nodarbi biznesā, eksportējot uz ārzemēm. Tā uzskata Liene Jelinska, Lotte’s zīmoglaka (SIA LTF1) idejas autore. Viņa vāra zīmoglaku un izgatavo zīmogus. Atšķirībā no hobiju veikalos nopērkamajiem zīmogiem un zīmoglakas, šis uzņēmums piedāvā personalizētus zīmogus, piemēram, jaunais pāris uz kāzām var izveidot savu zīmogu.
«Lielie ražotāji šādu pakalpojumu nevar piedāvāt,» uzsver Liene.
Viņa stāsta, ka no mazotnes aizraujoties ar rakstāmlietām: «Es jau bērnībā daudz vairāk priecājos par vienu padomjlaiku pildspalviņu nekā par jaunām kurpēm. Taču nekad nebiju domājusi, ka tas izvērtīsies šādi.»
Viduslaiku formula
Pirmā saskarsme ar zīmoglaku Lienei bija laikā, kad viņai piederēja kafejnīca Sienna (pirms trim gadiem viņa šo uzņēmumu pārdeva). «Sākotnējā doma bija izveidot kaut ko līdzīgu Ballera kancelejai, bet sapratu, ka šādas nozares uzņēmumam tolaik būtu bijis grūti attīstīties,» saka Liene. Idejas par papīrlietu veikaliņu transformējās kafejnīcā, kur bija nopērkamas arī dāvanas, tostarp zīmoglaka. Produkts bija diezgan dārgs, importēts no Meksikas, bet kvalitatīvāks nekā hobiju veikalos pieejamās lētās zīmoglakas; interese par to esot bijusi visai liela. Pēc tam, kad kafejnīca bija pārdota, Liene, draudzenes pamudināta, aizdomājās par to, ka zīmoglaku varētu izgatavot pašu spēkiem. «Pagājušā gada februārī sākām eksperimentēt mājās, vārot zīmoglaku konservu bundžiņās un piekūpinot visu dzīvokli. Tagad ir gads apkārt un produkts ir nopērkams pieklājīgā formā. Taču esam vēl tikai pašā sākumā,» viņa stāsta.
Zīmoglakas formulas attīstīšanā palīdzēja ķīmiķis, bet pamatformula ņemta no viduslaiku receptes, kas pilda produkta pamatfunkciju – zīmogu nekā citādi nevar atvērt, ja vien to nesaplēš. Paralēli Liene gāja konsultēties uz Latvijas Mākslas akadēmiju, bet nevienam tik specifisku zināšanu nebija. Arī šim ķīmiķim, ko uzņēmums atrada ar paziņu palīdzību, nebija padziļinātas zināšanas par zīmoglaku, bet tas neliedza radoši atrisināt neparasto uzdevumu.
Tagad Liene piedāvā vairāk nekā desmit krāsu zīmoglaku, klāstā ir arī aptuveni četrdesmit dažāda dizaina zīmogu, kurus arī iespējams personalizēt. «Pagaidām paši vēl negravējam, bet pieteicāmies grantu konkursā Atspēriens un, ja iegūsim atbalstu, varēsim iegādāties gravējamo mašīnu, lai paši gravētu zīmogus, kas palīdzēs attīstīt individuālo pasūtījumu jomu un produktu sortimentu,» saka Liene.
Ir attīstības iespējas
Lotte’s zīmoglaka nopērkama dizaina papīrlietu veikalā Manilla, pašlaik top arī savs veikaliņš interneta platformā Etsy.com. «Ir daudz skaistu piemēru, kā cilvēki spēj nodrošināt sev labu iztikšanu no viena veikaliņa internetā,» saka Liene. Viņai ir doma piedalīties arī tirdziņos, lai uzņēmums uzņemtu apgriezienus, tomēr, kamēr pašiem nav savas gravējamās mašīnas, nav iespēju strauji attīstīties.
Uzņēmums iecerējis piedāvāt savu produkciju ārzemēs, kā arī izveidot savu veikaliņu. Vaicāta, vai veikalam pietiktu ar vienu produktu – laku un zīmogiem, Liene teic, ka arī šajā šaurajā nišā ir iespējas attīstīt jaunus produktus. Šobrīd izstrādātā zīmoglaka tiek izgatavota pēc klasiskām tradīcijām un ir trausla, tāpēc pārāk garus sūtījumus ar šo laku apzīmogotas ziņas nevar izturēt. Taču ir iespēja veidot zīmoglaku, kas lietojama līmes pistolēs un būtu elastīgāka un izturīgāka. Tāpat esot plašas iespējas izpausties ar zīmodziņu gravējumiem un piedāvāt to kā tūrisma produktu kādam no apskates objektiem. «Ir ļoti daudz jomu, kur attīstīties,» uzskata Liene.
Aizmirsta tradīcija
Vaicāta, vai Latvijā pazīst zīmoglaku, Liene atzīst, ka bieži vien cilvēki nesaprot, kas tas ir. Taču, kad paskaidro, cilvēkiem rodas asociācijas, viņi atceras pagātni. «Tā ir tradīcija, kas ir nepelnīti piemirsta. Šis ir lielisks palīginstruments, ja gribi kaut ko skaisti un personalizēti izveidot. Tas neprasa īpašas iemaņas un prasmes, tajā pašā laikā var izpausties radoši, sakombinēt lentītes, krāsas utt., rezultāts ir gaumīgs un profesionāls,» viņa saka. Liene stāsta, ka zīmoglakas izmantošanas iespējas ir plašas – uz aploksnes, ielūguma, var izmantot dažādos iepakojumos, piemēram, radošākie mēģina pat konditorejā, no šokolādes izveidot apzīmogotas monētiņas. Viņa arī norāda, ka klientiem ir jāpastāsta par izmantošanas iespējām, jo vecā funkcija nav vienīgais veids, kā to lietot.
Ar dvēseli
Liene joprojām pati vāra zīmoglaku. «Viss joprojām vēl ir iesācēju līmenī, bet nevajag arī lielu ekipējumu un rūpniecības iekārtas, lai to darītu. Ja spēj radoši pieiet zīmoglakas ražošanai, to var darīt arī mājas apstākļos,» viņa saka.
Pēc Lienes pārliecības ir jāmāk novērtēt un pozicionēt savu produktu, tāpēc arī Lotte’s zīmoglakas produkti nav lēti, piemēram, zīmogs maksā, sākot no 34 eiro, bet zīmoglaka – trīs eiro. «Zīmogs ir roku darbs, kātiņš – no sarkankoka, mājās paši pulējam. Tā ir luksusa prece, un mērķauditorija ir diezgan skaidra,» viņa saka. Bieži vien var dzirdēt sūdzības, ka kāda prece maksājot pārāk dārgi. Liene teic, ka tā ir vienmēr un jāsaprot – šis produkts paredzēts konkrētam pircējam, kas zina optimālu kvalitātes un cenas attiecību.
Zīmoglakas vārīšanu pārvērst biznesā Lieni mudināja iespēja darīt kaut ko skaistu. «Šī nodarbe ir manai sirdij, bizness ir pats pēdējais, par ko domāju. Varbūt nav pareizi, ka man nav biznesa haizivs domāšanas, bet ticu, ka, ieliekot sirdi un dvēseli, arī nauda nāks. Es neesmu cilvēks, kas taisīs biznesu biznesa dēļ. Man vajag, lai varu tajā ielikt savu dvēseli. Biznesā jau vienmēr neiet labi, tāpēc, ja tā kaut kādā ziņā ir arī aizraušanās, tad ir vieglāk tikt pāri grūtajiem periodiem. Neatlaidība neļauj apstāties,» uzskata Liene. Šobrīd Lotte’s zīmoglaka prasa laiku un lielu darbu. Viņai ir arī pastāvīgs darbs, tāpēc, kad draugi zvana brīvdienās un prasa, ko viņa dara, atbilde nereti ir – vāru zīmoglaku. Pagaidām, kamēr zīmoglakas izgatavošana vēl nenes peļņu, Liene to uztver kā hobiju un cer, ka kādudien tas kļūs arī par biznesu. «Šis pagaidām vairāk ir kā eksperiments – vai cilvēkiem vispār patīk,» viņa norāda.