Latvijā ir vairāki uzņēmumi, kas darbojas aizsardzības un militārās ražošanas nozarē, taču ir dažādi šķēršļi, arī jautājumi saistībā ar iepirkumiem, kas Latvijas ražošanu šajā jomā kavē, norāda Latvijas Drošības un aizsardzības industrijas federācijas valdes priekšsēdētāju Elīnu Egle.
«Jau šobrīd Latvijas industrija gana daudz dod gan produktus, gan pakalpojumus šai [aizsardzības un militārajai] jomai. Protams, ka budžets, kas ir paredzēts gan aizsardzības, gan iekšlietu struktūrām Latvijā, ir stabils, un mēs vēlamies arvien vairāk nodrošināt, ka tieši Latvijas uzņēmumi piegādā aizvien vairāk produktus un preces šīm vajadzībām pašu spēkiem. Protams, galvenais fokuss arīdzan ir skatīties uz tiem ieguldījumiem, ko mēs kā valsts sniedzam gan Eiropas Savienības drošības struktūrām, gan arīdzan NATO un kā šos resursus, ko mēs ieguldam, mēs caur ražošanu atgūtu Latvijā,» ieskicējot viņas vadītās federācijas mērķus, LNT raidījumā 900 sekundes sacīja Egle.
Federācijā šobrīd ir pārstāvēti stratēģiskās infrastruktūras uzņēmumi, piemēram, Latvijas dzelzceļš un Latvijas mobilais telefons, kā arī Rīgas Tehniskā universitāte. Tāpat Egle piemin Valmieras uzņēmumu ValPro, apakšveļas ražotāju Rosme un informācijas tehnoloģiju uzņēmumu Komerccentrs DATI grupa, piebilstot, ka «šādu piemēru ir gana daudz» un «mīts, ka Latvijā nav militārā rūpniecība, ir jāizskauž».
Egle norāda, ka galvenie iemesli, kāpēc Latvijas uzņēmumi militārā jomā ražo tik mazā apjomā, ir trīs. «Mums ir ļoti daudz mazu uzņēmumu, mums ir nepietiekama saikne ar zinātniekiem, lai radītu arvien inovatīvākus produktus, un trešā lieta, protams, ir jautājumi, kas saistīti ar iepirkumiem,» tā viņa.
Runājot par iepirkumiem, Egle norāda: «Ja Latvijas bizness, īpaši runājot par Eiropas drošības aģentūras NATO konsultatīvajām struktūrām, nav iesaistīts šajās sarunās [par iepirkumiem], tad mēs par plāniem, ko plāno nodrošināt drošības aizsardzības vajadzībām, uzzinām daudz par vēlu.»
Egle norāda, ka ir svarīgi «izstrādāt kanālu, lai pie šīm apspriedēm mēs jau esam klāt, jo tajā brīdī, kad iepirkums parādās oficiālās mājas lapā ir daudz par vēlu, lai uzņēmējs sakārtotu savu ražošanu, piemērotu savu ražošanu iepirkuma vajadzībām».