Jaunākais izdevums

Šā gada pirmajos divos mēnešos patēriņa kritums vērojams alus nozarē – par 17 % un bezalkoholisko dzērienu nozarē – par 35 %.

Šogad nozares attīstību negatīvi ietekmēja ne tikai ekonomiskās lejupsplīdes tendences, bet arī no valsts uzliktais papildus slogs – negaidītais akcīzes nodokļa pieaugums gan alum, gan bezalkoholiskajiem dzērieniem, kas turklāt tika palielināts bez konsultācijām ar nozares ekspertiem, Db uzzināja Latvijas alus un bezalkoholisko dzērienu nevalstiskajās organizācijās - Latvijas alus darītāju asociācijā, Latvijas alus darītāju savienībā un Latvijas Bezalkoholisko dzērienu ražotāju asociācijā.

Papildus triecienu nozarei rada arī importa produkcijas spiediena pieaugums, īpaši no Krievijas, Baltkrievijas, kuru ražotā produkcija pēc nacionālās valūtas devalvācijas kļuvusi daudzkārt konkurētspējīgāka Latvijas tirgū.

Nedrīkst arī aizmirst, ka liela daļa alus ražotāju ar saviem produktiem pārstāv arī bezalkoholisko dzērienu industriju, līdz ar to slogs un ierobežojumi, kas attiecas uz bezalkoholisko dzērienu un alus komercdarbību, vērtējami kopsakarībā.

Arī bezalkoholisko dzērienu industrijai šogad neklājas viegli. Asociācijas uzskata, ka no valsts puses nozarei pēdējā gada laikā nav bijis praktiski nekāds atbalsts. Latvijas bezalkoholisko dzērienu ražotāji šobrīd nostādīti daudzkārt nekonkurētspējīgākā situācija, salīdzinot ar tuvākajiem kaimiņiem, jo ne Lietuvā, ne Igaunijā, ne arī lielākajā daļā Eiropas Savienības valstu akcīzes nodoklis bezalkoholiskiem dzērieniem nav jāmaksā, kamēr Latvijas ražotājiem jāmaksā 4 lati par 100 litriem dzēriena.

Bezalkoholisko dzērienu, par kuriem maksājama akcīze, pārdošanas apjomi Latvijā 2009.gada janvārī, februārī salīdzinājumā ar 2008.gada attiecīgo periodu ir kritušies par aptuveni 35%. Tirgus kritumā daļēji vainojama arī nodokļu politika – pievienotās vērtības nodokļa un akcīzes nodokļa celšana.

Latvijas alus darītāju asociācijas, kā arī AS Aldaris valdes priekšsēdētāja Ināra Šure norāda, ka pirmo divu šā gada mēnešu rezultāti gan visai alus, gan bezalkoholisko dzērienu nozarei nav bijuši iepriecinoši. «Ja šogad no valdības nozarei tiks uzlikti vēl kādi papildus slogi mēs varam sagaidīt bezdarba pieaugumu, turpmāku nozares lejupslīdi un tai sekojošu akcīzes nodokļa ieņēmumu samazinājumu un uzņēmuma ienākuma nodokļa samazinājumu valsts budžetā,» tā I. Šure.

Latvijas alus darītāju savienības izpilddirektors Pētris Liniņš norāda, ka, uzliekot vēl papildus slogu nozarei, prognozējama mazo alus darītavu darbības pārtraukšana. Tieši mazo alus darītavu darbība nodrošina darba vietas Latvijas reģionos, tomēr finansiālā situācija mazajām alus darītavām ir kļuvusi kritiska un ir reāli apdraudēta to turpmāka pastāvēšana.

Uzskatām, ka papildu līdzekļus valsts budžetā var iegūt, kāpinot ekonomisko aktivitāti valstī ar mērķi palielināt nodokļu ieņēmumus, stiprinot uzņēmumu eksportspēju un pašmāju ražotāju produktu un pakalpojumu patēriņu, norāda Latvijas alus un bezalkoholisko dzērienu ražotāju nevalstiskās organizācijas.

Alus un bezalkoholisko dzērienu nozare gadā valsts budžetā nodrošina vairāk nekā 30 miljonu latu nodokļu ieņēmumus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

LANA: Kāpēc FM neiesaistās vai netiek iesaistīta diskusijās par izmaiņām Alkohola aprites likumā?

Db.lv,10.11.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Alkohola nozares asociācija (LANA) aicina Saeimas Sociālo un darba lietu komisiju uz pamatotu un datos balstītu grozījumu veikšanu Alkoholisko dzērienu aprites likumā.

Šobrīd diskusiju fokusā ir trīs galvenie temati: par alkoholisko dzērienu tirdzniecības laika ierobežojumiem, par alkoholisko dzērienu tirdzniecību internetā un par vecuma sliekšņa grozīšanu alkoholisko dzērienu iegādē. Īpaši svarīgi ir likumā vai to pavadošajos noteikumos iekļaut mērīšanas kritērijus, pēc kuriem vērtēt regulāru likumu grozījumu ietekmi uz pārmaiņām sabiedrības veselībā.

"Jautājumus raisa fakts, ka diskusijās par iespējamām izmaiņām Alkoholisko dzērienu aprites likumā nepiedalās vai netiek iesaistīta Finanšu ministrija. Tiek plānoti ierobežojumi, kas pēc VM un ārstu sacītā varētu mazināt alkoholisko dzērienu pārdošanas apjomus, tiek paaugstināts akcīzes nodoklis, bet vienlaikus valsts budžeta projektā plānots 14 milj. EUR nodokļu pieaugums pret pagājušo gadu. LANA vaicā, kā tas ir iespējams", vaicā LANA izpilddirektors Dāvis Vītols.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz ar pirmā sniega uzsnigšanu un Ziemassvētku tuvošanos uzvaras gājienu piedzīvo karstie ziemas dzērieni – karstvīns, dažādi silto sulu dzērieni un kokteiļi, kā arī alus, kura garšas buķete liek domāt nevis par svelmīgu vasaras dienu, bet sniegotu ziemu.

Lai gan karstvīna dzeršanas tradīcijas pirmsākumi meklējami Vācijā, arī pie mums tā pēdējo gadu laikā sākusi iesakņoties. Teju katrā bārā, kafejnīcā vai restorānā ziemas mēnešos iespējams tikt pie kūpoša karstā dzēriena, jo bārmeņi aizvien izdomā jaunas receptes, kas ļauj apmeklētājiem izbaudīt jaunas garšas nianses. Arī ražotāji nesēž, rokas klēpī salikuši. Latvijā tiek darināts gan karstvīns, gan alus, kas īpaši piestāv ziemas sezonai. Veikalu plauktos atrodami arī vairāki bezalkoholiskie silto sulu dzērienu veidi. DB aptaujātie kafejnīcu pārstāvji atzīst, ka karsto dzērienu pieprasījuma palielinājums ir cieši saistīts ar pirmā sniega parādīšanos un, protams, gaidāmajiem ziemas saulgriežiem. Savukārt ražotājiem sezonālā produkta piedāvāšana ļauj palielināt apgrozījumu un nopelnīt arī laikā, kad pircējiem kāre pēc aukstajiem atspirdzinošajiem dzērieniem ir krietni samazinājusies.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nozares veiktie aprēķini liecina, ka jaunu etiķešu izstrāde vienam produktam varētu izmaksāt no 15 000 līdz 90 000 eiro, taču kopējās izmaksas, lai pielāgotos jaunajām prasībām, noteikti būs lielākās, sacīja Latvijas Alkohola nozares asociācijas (LANA) izpilddirektors Dāvis Vītols, komentējot valdībā apstiprināto alkoholisko dzērienu pieejamības mazināšanas regulējumu.

Viņš skaidroja, ka valdībā apstiprinātie ierobežojumi ražotājiem un tirgotājiem uzliek birokrātisku slogu, kas asociācijas ieskatā nesniegs būtiskas izmaiņas iedzīvotāju paradumu maiņai. Vītols pauda, ka kopumā sabiedrība ne tikai Latvijā, bet arī Eiropā alkoholiskos dzērienus lieto atbildīgāk, nekā tas tika darīts pirms desmit gadiem, ko nav ietekmējusi ierobežojumu noteikšana.

Komentējot regulējuma nepilnības, Vītols uzskaitīja, ka valdības apstiprinātajos grozījumos nav ietverts konkrēts izvērtējumu kopums, kas ļautu pēc kāda laika secināt, vai ierobežojumi ir ko mainījuši vai nē. "Ja ierobežojumi bijuši neefektīvi un noteiktie rezultāti nav sasniegti, tad ierobežojumus vajadzētu atcelt vai transformēt, un tas būtu šobrīd skaidri likumā jānosaka," piebilda LANA izpilddirektors.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pārtika

Vai pārtikas rūpniecība ietur diētu?

Latvijas Bankas ekonomiste Agnese Rutkovska,11.04.2019

1. attēls. Apstrādes rūpniecības kopā un tajā skaitā pārtikas produktu un dzērienu saražotās produkcijas apjoma un apgrozījuma indeksi (2000.g.=100%)

Avots: CSP, autores aprēķini

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apstrādes rūpniecības izlaide pēc pieklājīga izrāviena par 8,2% 2017. gadā pērn vairāk nekā uz pusi samazināja izaugsmes tempus, augot vien par 3.4%.

Bija nozares, kurām veicās labāk, piemēram, kokrūpniecībai, augsto tehnoloģiju nozarēm, un tādas, kurām šis nebija veiksmīgs gads. Viena no apakšnozarēm, kas lika visvairāk vilties, bija pārtikas produktu un dzērienu ražošana. Kādi šķēršļi stājās šīs nozares ceļā?

Šajā rakstā ieskatīsimies detalizētāk, soli pa solim palielinot un pietuvinot skatam dažādu pārtikas produktu grupu ražotāju sekmes un problēmas ilgākā laikā un tieši pēdējos gados.Pārtikas un dzērienu ražošanas pievienotā vērtība veido 21% no apstrādes rūpniecības jeb 2.5% no kopējās pievienotās vērtības. Tātad mēs runājam par gana nozīmīgu tautsaimniecības jomu. Ar šīs nozares produkciju mēs visi saskaramies ik dienu. Nemaz nerunājot par citiem aspektiem – pārtikas kvalitātes nozīmi mūsu veselībā, pārtikas ražošanas lomu valsts ekonomiskās neatkarības kontekstā utt. Tā teikt – var bez daudz kā iztikt, bet bez pārtikas nudien neiztiksim.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Dzērienu ražošanā ilgtspēja kļūst par noteicošu tirgus prasību un konkurences priekšrocību

Marijus Valdas Kirstukas, “Cido Grupa” valdes loceklis,12.05.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ilgtspējīga uzņēmējdarbības veidošana un attīstīšana nav viegls uzdevums nevienai no nozarēm, taču dzērienu ražošanas nozarei tas ir īpaši liels izaicinājums. Atguvusies no globālās pandēmijas strauji mainīgajām un smagajām sekām – izejvielu trūkuma un piegādes problēmām, nozare saskarās ar jauniem izaicinājumiem – izejvielu, energoresursu cenu pieaugumu un ievērojami augsto inflāciju.

Konkurētspējīgs dzērienu ražošanas zīmols ir un būs tāds, kas atbilst ilgtspējības vērtībām. Ne tikai patērētāji, bet arī klienti, biznesa partneri un uzņēmumu darbinieki ilgtspēju atkārtoti uzsver kā būtisku apsvērumu, lemjot, no kā pirkt, ar ko sadarboties un ar ko strādāt. Saskaņā ar 2022. gada dzērienu nozares viedokļu aptaujas datiem* – TOP 3 ar reputāciju un ilgtspējību saistītie uzņēmuma parametri, kas svarīgi partneriem Latvijā ir – uzticams komercpartneris, ražo un pārdod augstas kvalitātes produktus un nodrošina veselīgu dzērienu izvēli.

Šos trīs parametrus noteikti var attiecināt arī uz patērētāju vēlmēm, kas tiek sagaidīts no konkrētā produkta un uzņēmuma. Kā rāda aptaujas dati – vairāk nekā pusei jeb 58% mazumtirdzniecības ķēžu, restorānu un kafejnīcu pārstāvjiem ilgtspējīga uzņēmuma darbība ir viens no galvenajiem faktoriem, izvērtējot turpmāko sadarbību ar piegādātājiem. Tikai 7% respondentu atzīst, ka ilgtspējas faktors neietekmē lēmumu sadarboties.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jau ilgu laiku notiek diskusija par atkārtoti lietojamā dzērienu iepakojuma PET un skārdeņu depozīta sistēmas ieviešanu. Vienā pusē ir nostājušies dzērienu ražotāji, bet otrā – Vides ministrija (VM), kas vēlas ieviest depozīta sistēmu vienreiz lietojamam dzērienu iepakojumam. Aprēķini rāda, ka šādas depozīta sistēmas ieviešana dzērienu ražotājiem palielinātu gada izmaksas par sistēmā iekļaujamā iepakojuma apsaimniekošanu aptuveni trīs reizes, savukārt iedzīvotājiem gada izmaksas par atkritumu apsaimniekošanu pieaugtu par aptuveni diviem miljoniem latu, jo joprojām būs jānorēķinās arī par konteineru atkritumu sistēmu, kas veiks pārējo atkritumu savākšanu.

Interesanti, ka Roberta Ķīla un Ginta Klāsona pētījums* atklāj, ka puse iedzīvotāju nemaz nevēlas nodot PET pudeles tam paredzētos speciālos savākšanas punktos. Arī finansiālais stimuls nekalpo par argumentu, lai cilvēki nodotu tukšās PET pudeles – tas ir būtisks tikai 3%* iedzīvotāju. Rodas jautājums, kādēļ ir vajadzīga šāda sistēma, kurai ir milzīgas izmaksas un kura, piemēram, Igaunijā, nav devusi plānoto rezultātu, jo strādā ar zaudējumiem, kas uz saviem pleciem jāiznes industrijai un pastarpināti arī dzērienu lietotājiem? Kāpēc Latvijai nepieciešama jauna un dārga depozīta sistēma, ja milzīgi līdzekļi jau ieguldīti esošajā atkritumu savākšanas sistēmā, kas vēl pilnvērtīgi nestrādā un kuru var uzlabot? Uz šiem jautājumiem pamatotas atbildes VM nespēj sniegt.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazumtirdzniecība

Degvielas tirgotāji: Aizliegums pārdot alkoholu DUS ir valsts sankcionēta legālā tirgus pārdale

LETA,26.07.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Veselības ministrijas iecere aizliegt pārdot alkoholiskos dzērienus degvielas uzpildes stacijās (DUS) nesasniegs iecerēto mērķi - samazināt alkoholisko dzērienu pieejamību un patēriņu, bet gan kropļos konkurenci un legāli pārdalīs alkohola tirdzniecību par labu citiem veikalu tīkliem, uzskata Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas izpilddirektore Ieva Ligere.

Viņa uzsvēra, ka, pēc Valsts ieņēmumu dienesta (VID) datiem, šogad jūnija beigās Latvijā darbojās 8574 alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecības vietas, kurās tirgoja gan alu, gan arī citus alkoholiskos dzērienus, tostarp līdz 450 DUS veikalu, kā arī darbojās 190 mazumtirdzniecības vietas, kurās tirgoja tikai alu.

Ligere atzīmēja, ka Veselības ministrija nav analizējusi un nav norādījusi, kur transportlīdzekļu vadītāji, kas vadījuši transportlīdzekli alkohola reibumā, alkoholu ir iegādājušies. «To var iegādāties gan pārtikas veikalos, gan dzērienu veikalos, gan «HoReCa» (viesnīcas, restorāni, kafejnīcas), gan arī degvielas uzpildes staciju veikalos. Pie visām minētajām tirdzniecības vietām ir ērta piekļuve ar transportu transportlīdzekļu vadītājiem,» viņa sacīja.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Alkohola nozares asociācija (LANA) jau 2020. gadā parakstīja Eiropas alkohola nozares “spiritsEurope” memorandu par dzērienu uzturvērtības un sastāvdaļu norādīšanu alkoholisko dzērienu marķējumā. E-etiķetes platforma “U-LABEL”, izmantojot QR kodu, ļauj patērētājiem visā Eiropas Savienībā iegūt informāciju valsts valodā par iegādātajiem vīna, aromatizētā vīna vai stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem.

Etiķešu ieviešana Latvijā norit veiksmīgi; jau šobrīd 25% no Baltijas alkoholisko dzērienu ražotāja “Amber Latvijas balzams” saražotā dzērienu apjoma ir pieejami ar jauno marķējumu.

Eiropas alkohola nozares asociācijas “spiritsEurope” iniciatīva paredz, ka līdz 2021. gada beigām uz katras otrās ES tirgū patēriņam nodotās grādīgā alkoholiskā dzēriena pudeles ar QR koda starpniecību jābūt izvietotai informācijai par dzēriena uzturvērtību un dzērienā izmantotajām sastāvdaļām. Savukārt līdz 2022. gadam šādu pudeļu īpatsvaram ir jāsasniedz pat 66% no visām ES tirgū patēriņam nodoto grādīgo alkoholisko dzērienu pudelēm.

“Ar QR koda palīdzību patērētājiem tagad iespējams iegūt visaptverošu informāciju par produktu, piemēram, informāciju par uzturvērtību, izmantotajām sastāvdaļām un alkohola vienību skaitu iepakojumā, kā arī – īpaši svarīgi – palīdz sekot līdz atbildīga alkoholisko dzērienu patēriņa vadlīnijām,” norāda LANA izpilddirektors Dāvis Vītols.

Komentāri

Pievienot komentāru
Kapitāla tirgus aktualitātes ar Signet Bank

Obligāciju emisija dos iespēju būvēt modernāko noliktavu Latvijā

Jānis Goldbergs,01.03.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Amber Beverage Group ir strauji augošs uzņēmums, kas nolēmis būvēt pilnībā automatizētu noliktavu Latvijā, par finansējuma piesaistes mehānismu izvēloties obligāciju emisiju ar Signet Bank atbalstu.

Par grupu, tās izaugsmi, projektu un finansējuma piesaistes mehānisma izvēli Dienas Bizness izjautāja grupas valdes priekšsēdētāju Jekaterinu Stuģi.

Pastāstiet, lūdzu, īsumā par Amber Beverage Group pamatbiznesu, vēsturisko izaugsmi.

Amber Beverage Group tika izveidota 2014. gadā kā daļa no SPI Group. Šobrīd bez mums SPI grupā ietilpst arī stipro alkoholisko dzērienu koncerns Stoli Group, vīna koncerns Tenute del Mondo un nekustamo īpašumu kompānija Towers Construction Management, kuru zināmākais objekts ir Zunda Torņi Rīgā, Raņķa dambī.2014. gadā izveidojot Amber Beverage Group, koncernā tika apvienoti četri Baltijas uzņēmumi – trīs no tiem pārstāvēja alkoholisko dzērienu vairumtirdzniecības segmentu, savukārt Latvijas balzams - ražošanu. Veidojot vienotu uzņēmumu grupu, visas atbalsta funkcijas centralizējām vienkopus un koncentrējām uzņēmumu darbību uz pamatbiznesu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Informēt un izglītot, nevis aizliegt – to prasa enerģijas dzērienu biznesā iesaistītie uzņēmēji . Saeimas pirmajā lasījumā ceturtdien konceptuāli atbalstītais enerģijas dzērienu aprites likumprojekts, kas paredz aizliegt pārdot enerģijas dzērienus personām, kuras ir jaunākas par 18 gadiem, nozari var ietekmēt negatīvi.

Paredzēts, ka mazumtirgotājam būs pienākums pieprasīt pircējam uzrādīt personu apliecinošu dokumentu, lai pārliecinātos par viņa vecumu. Paredzēts arī aizliegt enerģijas dzērienu mazumtirdzniecību izglītības ie stāžu telpās un teritorijā. Likumprojekts arī paredz, ka enerģijas dzērienus mazumtirdzniecības vietās pārdošanai novietos savrup no citiem pārtikas produktiem tādā veidā, lai tie būtu viegli identificējami.

Vienlaikus likumprojekts paredz reklāmas ierobežojumus. Deputāti piedāvā aizliegt enerģijas dzērienu reklāmu adresēt jauniešiem, kuri ir jaunāki par 18 gadiem, kā arī izvietot to plašsaziņas līdzekļos, kuru auditorijā ir vairāk nekā 35% jauniešu līdz 18 gadiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

No 1.jūnija aizliegs pārdot enerģijas dzērienus jauniešiem līdz 18 gadiem

Dienas Bizness,13.01.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Paredzot aizliegumu pārdot enerģijas dzērienus jauniešiem vecumā līdz 18 gadiem, Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas deputāti trešdien, 13.janvārī, noslēdza darbu pie Enerģijas dzērienu aprites likumprojekta. Aizliegums būs spēkā no šī gada 1.jūnija, informē Saeimas Preses dienests.

«Visā pasaulē ir pieaudzis to bērnu un jauniešu skaits, kuri lieto enerģijas dzērienus. Šis likumprojekts ir drosmīgs solis rūpēs par bērnu un jauniešu veselību. Mūsu mērķis ir padarīt pēc iespējas veselīgāku mūsu bērnu uzturu. Enerģijas dzērienus būs aizliegts pārdot un iegādāties jauniešiem, kuri jaunāki par 18 gadiem,» likumprojekta būtību skaidro komisijas priekšsēdētājs Romāns Naudiņš.

Grozījumi paredz, ka tirgotāja pienākums būs pieprasīt pircējam uzrādīt dokumentu, lai pārliecinātos par viņa vecumu, savukārt pircēja pienākums būs pēc mazumtirgotāja vai uzraudzības un kontroles iestādes pieprasījuma apliecināt savu personu un vecumu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeima šodien trešajā jeb galīgajā lasījumā pieņēma ar depozīta sistēmas ieviešanu saistītos grozījumus Iepakojuma likumā, tostarp paredzot, ka depozīta sistēma tiks ieviesta no 2022.gada 1.februāra.

Par likumprojektu balsoja 79 deputāti, savukārt neviens deputāts balsojumā nebalsoja pret un neatturējās.

Par likumprojektu atbildīgā Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija pirms trešā lasījuma izskatīja virkni priekšlikumu attiecībā uz grozījumiem Iepakojuma likumā, tostarp paredzot, ka iedzīvotāji Latvijā par sistēmā nodoto dzērienu iepakojumu varēs saņemt gan skaidru naudu, gan čekus veikalos. Nododot dzērienu iepakojumus manuāli, par tiem varēs saņemt skaidru naudu, savukārt depozīta automātos - čekus, ko izmantot kā samaksu apmaiņā par precēm jebkurā tirdzniecības vietā, kas pārdod dzērienu depozīta iepakojumā. Tika secināts, ka uzturēt vienīgi skaidras naudas atmaksas sistēmu būtu dārgi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Manuprāt, sieviete – stipro dzērienu tehnologs – ir likumsakarība. Latvijas balzamā gan laboratorijas, gan degvīna ceha vadītājas ir sievietes.»

Tā par savu profesijas izvēli intervijā Dienas Biznesam stāsta uzņēmuma Latvijas balzams stipro dzērienu tehnoloģe ar 22 gadu darba stāžu Aija Zablocka.

Kā jūs kļuvāt par stipro dzērienu tehnoloģi – vai tā bija nejaušība, vai apzināta izvēle?

Tā bija mērķtiecīga darbība, jo nekas nav vieglāk, kā ražot alkoholiskus dzērienus. Nekas nerūgst, nekādas baktērijas nevairojas, kā tu vakarā visu atstāj, tā tu no rīta visu arī atrodi, bez kādām nevēlamām izmaiņām. Protams, mācoties Latvijas Lauksaimniecības akadēmijā, tādas specializācijas kā stiprie alkoholiskie dzērieni nebija, tāpēc esmu strādājusi gan konservu ražošanā, gan koncentrētu sulu ražošanā, gan alus darītavā, līdz nonācu stabilā uzņēmumā Latvijas balzams.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Veselības ministrijas virzītajā Alkoholisko dzērienu patēriņa mazināšanas un alkoholisma ierobežošanas rīcības plānā 2012.-2014.gadam paredzēts veikt grozījumus normatīvajos aktos, nosakot, ka alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecība ir aizliegta degvielas uzpildes stacijās. Plāns paredz arī būtiski ierobežot reklāmu, piemēram, izslēdzot sabiedrībā populārus cilvēkus.

Kā pasākuma, kas attiecas uz degvielas uzpildes stacijām, izpildes termiņš minēts jau 2013.gada 30.decembris.

Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Stirāns portālam db.lv pauda bažas, vai Veselības ministrijas virzītais Alkoholisko dzērienu patēriņa mazināšanas un alkoholisma ierobežošanas rīcības plāns 2012.-2014.gadam sasniegs cerēto rezultātu. Viņaprāt, tas varētu pat pasliktināt situāciju.

Kā sacīja M. Stirāns, degvielas tirgotājiem ministrijai ir jautājums - vai tiešām ir pārliecība, ka plānā minētie pasākumi samazinās alkohola patēriņu un šie apjomi no legālās tirdzniecības nepāries uz nelegālo tirgu. Tas, savukārt, rezultētos ar zaudētiem nodokļu ieņēmumiem un radītu potenciālu risku iedzīvotāju, kuri patērē nelegālo, nekvalitatīvo alkoholu, veselībai un dzīvībām. «Tie cilvēki, kuri gribēs, tie nopirks tik un tā,» sacīja M. Stirāns.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Dzērienu patēriņam lielākais trieciens bijusi darba apstāšanās HoReCa sektorā

LETA,04.06.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dzērienu patēriņam kopumā arī Baltijā lielākais trieciens līdz šim Covid-19 pandēmijas laikā bijis apstājies darbs HoReCa sektorā, lēsa dzērienu ražotāja uz izplatītāja "Coca-Cola HBC" Polijas un Baltijas ģenerāldirektors Jāks Mikels.

Viņš teica, ka šā gada pirmajā ceturksnī kompānija Covid-19 ietekmi nejuta, rezultāti bija labi, dzērienu segmentā Baltijas valstīs un Polijā bija izaugsme un arī uzņēmuma pārdošanas apjomi pieauga. Līdz ar to ārkārtējā situācijā "Coca-Cola HBC" iegāja no ļoti labām pozīcijām. Taču kopš aprīļa situācija ļoti mainījusies - visā dzērienu segmentā ir kritums.

"Pēdējās nedēļās samazinājums, salīdzinot ar iepriekšējā gada attiecīgo periodu, bija aptuveni 15%. Mēs esam viens no lielākajiem spēlētājiem dzērienu tirgū, un, ja tirgū ir kritums, tad, protams, tas skar arī mūs," atzina "Coca-Cola HBC" Polijas un Baltijas ģenerāldirektors.

Viņš skaidroja, ka galvenais krituma iemesls dzērienu segmentā ir teju apstājusies darbība HoReCa - viesnīcu, restorānu un ēdināšanas - sektorā, kas ir arī viens no ļoti svarīgiem "Coca-Cola HBC" produkcijas noieta kanāliem. Savukārt veikalos nav kritums, bet mainījusies patērētāju uzvedība.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Apšaubāma iniciatīva ir vienkāršota pieeja atsevišķu tirdzniecības telpu un kases aparātu nodalīšanai alkohola tirdzniecībai. Tas atbalsta lielo tirdzniecības tīklu biznesu, kuri to spējīgi īstenot lielākās telpās un ar atbilstošām investīcijām. Ko darīt lauku veikala īpašniekam - telpu nenodalīsi, kases aparātu otru nopirkt un izvietot arī nav viegli,» komentējot Veselības ministrijas virzīto Alkoholisko dzērienu patēriņa mazināšanas un alkoholisma ierobežošanas rīcības plānu 2012.-2014.gadam portālam db.lv sacīja a/s Latvijas balzams zīmolu direktors Valters Kaže.

«Atteikties no alkohola tirdzniecības - citu iepirkšanās vietu bez nelegālajām miestā bieži vien nemaz nav... Iegūst visi, tikai ne tas mazais bizness, par kura attīstību visi skaļi iestājas,» viņš piebilda.

Runājot par VM plānu, V. Kaže norādīja, ka «virkne priekšlikumu pozitīvi ietekmēs sabiedrības veselību un veicinās mērenību alkohola patēriņā - galvenokārt tie, kas vērsti uz pastiprinātu kontroli pār alkohola apriti».

«Pozitīvi vērtējama sodu efektivizācija par alkohola tirdzniecību nepilngadīgām personām, industrija no savas puses ir gatava iesaistīties, un to jau darām sabiedrības izglītošanas jautājumos alkohola lietošanas sakarā. To mēs redzam kā būtiskāko prioritāti - prevencijai ir jābūt svarīgākai par novēlotiem mēģinājumiem cīnīties ar sekām. Izglītots patērētājs būs arī mazāk tendēts riskēt un lietot nelegālu produktu - iegūs valsts (lielāki nodokļu ieņēmumi, mazāks slogs sociālajam un veselības budžetam), iegūs patērētājs (veselības kaitējuma samazinājums), sabiedrība (darba vietas un mazāka nelabvēlīgo sociālo faktoru ietekme), kā arī legālā industrija (netiek radīti nelegālajam tirgum labvēlīgāki apstākļi),» skaidroja uzņēmuma pārstāvis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aizliedzot pārdot enerģijas dzērienus jauniešiem vecumā līdz 18 gadiem, Saeima ceturtdien, 21.janvārī, galīgajā lasījumā pieņēma Enerģijas dzērienu aprites likumu. Aizliegums būs spēkā no šī gada 1.jūnija. Par aizlieguma ieviešanu balsoja 88 deputāti, pret bija 2, bet atturējās viens deputāts, informē Saeimas Preses dienests.

«Visā pasaulē ir pieaudzis to bērnu un jauniešu skaits, kuri lieto enerģijas dzērienus. Šis likums ir drosmīgs solis rūpēs par bērnu un jauniešu veselību. Mūsu mērķis ir padarīt pēc iespējas veselīgāku mūsu bērnu uzturu. Enerģijas dzērienus aizliedz pārdot un iegādāties jauniešiem, kuri jaunāki par 18 gadiem,» regulējuma būtību iepriekš skaidroja par likumprojekta virzību atbildīgās Tautsaimniecības komisijas priekšsēdētājs Romāns Naudiņš.

Regulējums paredz, ka tirgotāja pienākums būs pieprasīt pircējam uzrādīt dokumentu, lai pārliecinātos par viņa vecumu, savukārt pircēja pienākums būs pēc mazumtirgotāja vai uzraudzības un kontroles iestādes pieprasījuma apliecināt savu personu un vecumu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc piecu gadu pārtraukuma no 2022. gada 12. līdz 16. septembrim Vācijas pilsētā Minhenē norisināsies starptautiskā dzērienu un šķidrās pārtikas tehnoloģiju izstāde drinktec 2022. Izstādes piedāvājums aptver ļoti plašu tehnoloģisko risinājumu spektru – no atsevišķām iekārtām, kas piemērotas konkrētai procesuālai darbībai, līdz pilna ražošanas cikla aprīkojumam, no produktu pildīšanas, iepakošanas sistēmām līdz loģistikas un pārdošanas risinājumiem.

Izstādes drinktec organizatori šā gada izstādei ir sarūpējuši virkni jaunumu, kam aicinām pievērst uzmanību arī Latvijas pārtikas un dzērienu ražotājus, kuri jau vistuvākajā laikā plāno doties uz Minheni.

Šeit jāmin sadaļas “eļļa un tauki” iekļaušana kopējā piedāvājumā, proti, produktu grupas ir papildinātas ar iekārtu, komponenšu un palīgierīču augu eļļu un dzīvnieku tauku ražošanai un pārstrādei piedāvājumu.

Pamatojoties uz patērētāju izvēles maiņu un pieprasījumu dzērienu un pārtikas nozarē, priekšroka tiek dota veselīgiem free-from un clean-label produktiem, produktiem ar samazinātu cukura daudzumu, bezalkoholiskiem un mazalkoholiskiem dzērieniem, uz sulu bāzes ražotiem produktiem un smūtijiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2022. gada 1. janvārī stāsies spēkā teju divas reizes paaugstinātā akcīzes nodokļa likme saldinātajiem dzērieniem, kuros cukura daudzums pārsniegs 8 gramus.

Tāds ir Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu ) komisijas darba rezultāts, izskatot grozījumus akcīzes nodokļa likumā, kuri gan vēl tiks skatīti parlamenta plenārsēdē. Pēc ilgākām diskusijām atbildīgā komisija atbalstīja mazāku akcīzes nodokļa pieaugumu, nekā sākotnēji iecerēts. Proti, bezalkoholiskajiem dzērieniem ar cukura saturu līdz 8 gramiem (neieskaitot) uz 100 mililitriem - akcīzes nodokļa likme būs 7,4 eiro, bet dzērieniem ar cukura saturu no 8 gramiem (ieskaitot) uz 100 mililitriem - 14 eiro.

Turklāt šāda novitātē spēkā būs no 2022. gada 1. janvāra, nevis 2021. gada 1. janvāra vai 2021. gada 1. jūlija, jo tādējādi varēs ietaupīt 23 000 eiro nodokļu administrētāji, jo ar 2022. gadu notiek pāreja uz jauniem maksājumu administratīvo sistēmu, kurā akcīzes nodokļa deklarācijas tajā sāks strādāt ar 2022. gadu. Interesanti, ka pašlaik par šāda nodokļa ieviešanu ziņu nav nedz no Igaunijas, nedz arī Lietuvas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Paredz atvieglojumus mazo alkoholisko dzērienu darītavu darbībai

Žanete Hāka,08.03.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Otrdien Ministru kabineta (MK) sēdē tika izskatīti MK noteikumu projektu grozījumi, kas attiecas uz akcīzes nodokļa nodrošinājumiem, akcīzes preču aprites kārtību un akcīzes nodokļa deklarācijas veidlapu aizpildīšanas kārtību, informē Finanšu ministrija.

Grozījumi noteikumos par akcīzes nodokļa nodrošinājumiem nosaka akcīzes nodokļa vispārējā nodrošinājuma piemērošanas kārtību karsējamajai tabakai, tajā skaitā arī gadījumus, kad nodrošinājums nav jāiesniedz, un nosacījumus, kurus izpildot, akcīzes nodokļa maksātājam var samazināt nodrošinājuma lielumu.

Tā kā karsējamā tabaka ir jauns produkts tabakas izstrādājumu aprites tirgū, kā arī tai ir specifisks izmantošanas veids, netiek prognozēta strauja tirgus palielināšanās un lieli realizācijas apjomi. Līdz ar to, lai jau sākotnēji neradītu lielu administratīvo slogu komersantiem, karsējamā tabaka ir iekļaujama to tabakas izstrādājumu grupā, kuru apritei atliktā akcīzes nodokļa maksāšanas režīmā piemērojams akcīzes nodokļa vispārējā nodrošinājuma minimālais lielums - 14 220 eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pārtika

Dzērienu ražotāji: vides ministrija nepilda premjera uzdoto

Sandra Dieziņa,06.02.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dzērienu ražotāji pauž satraukumu, ka bez ekonomiskā pamatojuma izskatīšanai valdībā tiek virzīta depozīta sistēma dzērienu iepakojumam.

Latvijas dzērienu industrijas pārstāvji aicina Vides ministriju nekavējoties iesniegt salīdzinošos aprēķinus par Latvijā darbojošos konteineru (šķiroto atkritumu vākšanu) sistēmu un plānoto depozīta sistēmu dzērienu iepakojumam, lai varētu turpināt attīstīt ekonomiski izdevīgāko risinājumu valstij. Jau šobrīd vairāki neatkarīgu ekspertu veiktie pētījumi norāda uz plānotās sistēmas nepilnībām, kas nesniegtu cerēto rezultātu, bet tā vietā būtu papildu izmaksu slogs iedzīvotājiem.

«Pirms aptuveni diviem gadiem premjers Valdis Dombrovskis Vides ministrijai uzdeva veikt salīdzinošus aprēķinus visizdevīgākajai atkritumu apsaimniekošanas sistēmai nākotnē, kuros tiktu salīdzināts šķirotās atkritumu vākšanas sistēmas un plānotās depozīta sistēmas ekonomiskais izdevīgums. Līdz pat šim brīdim no Vides ministrijas neesam saņēmuši nekādus aprēķinus, bet, neskatoties uz to, jau 7.februārī valdība plāno pieņemt lēmumu par depozīta sistēmas ieviešanu un noteikt ieviešanas laiku,» sašutumu pauž Alus darītāju iepakojumu savienības izpilddirektors Pēteris Liniņš.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

LPUF: Enerģijas dzērienu aprites likums ir pretrunā ar ES normām

Dienas Bizness,21.01.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Pārtikas uzņēmumu federācija (LPUF) uzskata, ka Saeimā šodien pieņemtais Enerģijas dzērienu aprites likums nav balstīts zinātniskos pierādījumos par apdraudējumu sabiedrības veselībai, kā arī pārkāpj Eiropas Savienības brīvas preču kustības principu. Spiesta atcelt šādus ierobežojumus bija gan Itālija, gan Vācija, teikts federācijas izplatītajā paziņojumā.

«Nepamatoti aizliegumi neatbilst uzņēmējdarbības attīstību veicinošai valsts politikai, jo liecina par nestabilu likumdošanas praksi, kas ignorē racionālus faktus. Mēs pilnībā atbalstām rūpes par sabiedrības un jo īpaši jauniešu veselību, taču Enerģijas dzērienu aprites likumā noteiktie ierobežojumi nav balstīti zinātniskos pierādījumos par šo produktu kaitīgumu. Eiropas Savienības galvenā pārtikas drošības risku novērtēšanas institūcija EFSA ir atzinusi, ka enerģijas dzērieni ir drošs produkts, ja tiek patērēts mērenās devās,» norāda LPUF pārstāvis Pēteris Liniņš.

EFSA 2015. gada maijā publicēja Zinātnisko atzinumu par kofeīna drošumu, kurā secināja, ka kofeīnu saturošu produktu, arī enerģijas dzērienu lietošana mērenās devās cilvēku, tajā skaitā bērnu, veselībai nav kaitīga. Līdz ar šo zinātnisko atzinumu zūd jebkāds pamats enerģijas dzērienu ierobežojumus attaisnot ar Eiropas Parlamenta un Padomes regulā 178/2002 minēto piesardzības principu, kuru iespējamu veselības risku gadījumā pieļaujams izmantot ierobežoti un tikai līdz zinātniskas informācijas iegūšanai.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai arī deputāti pauduši gandrīz vienbalsīgu atbalstu aizliegumam tirgot enerģijas dzērienus jauniešiem, nozares pārstāvji norāda, ka aizliegums nav īstā metode.

Ar ideju par aizliegumu tirgot enerģijas dzērienus personām, kas ir jaunākas par 18 gadiem, klajā nācis opozīcijas deputāts Vladimirs Reskājs (Saskaņas centrs). Paredzēts, ka enerģijas dzērienu sarakstu apstiprinātu valdība. Nozares pārstāvji uzsver: galvenais ir tas, cik daudz enerģijas dzēriena tiek izdzerts, ko iespējams atrisināt ar skaidrojošām, izglītījošām metodēm.

Enerģijas dzērienu patēriņa ierobezošanai jauniešu vidū svarīgāk, iespējams, būtu veikt skaidrojošo darbu, nevis uzreiz noteikt aizliegumu, DB norāda SIA GPT, kas radījis enerģijas dzērienu Ar mani atkal runā kaijas, līdzīpašnieks Mārtiņš Sestulis. «Jāskaidro, ka enerģijas dzērienu lietošana pārmērīgā apmērā ir kaitīga, līdzīga kā alkohola pārmērīga lietošana,» viņš saka. Izdzerot vienu 0,25 litru (l) bundžinu, nekas slikts nenotiks, taču cits jautājums ir izdzert 0,5 l vai 1l pudeli ūdens vietā. «Enerģijas dzēriens ir enerģijas dzēriens, tā nav limonāde,» uzsver M. Sestulis. Enerģijas dzērienu lietošanā svarīgākais ir mēra sajūta, un šis nosacījums nemainoties arī pēc 18 gadu vecuma.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Dzērienu ražotāji: depozīta sistēma radīs 4 miljonus latu zaudējumus, grib tikties ar Dombrovski

Sandra Dieziņa,03.03.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dzērienu ražotāji nosūtījuši vēstuli premjeram Valdim Dombrovskim, aicinot viņu uz sarunu par izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas problēmām.

«Sabiedriskajā telpā jau vismaz divu gadu garumā norit asas diskusijas par efektīvāko izlietotā dzērienu iepakojuma apsaimniekošanu – par depozīta sistēmu attiecībā pret pašreiz pastāvošo konteineru jeb šķirotās atkritumu vākšanas sistēmu. Šo divu gadu laikā ir notikušas vairākas vērienīgas konferences ar pašmāju un ārvalstu ekspertu piedalīšanos. Līdz pat šim brīdim nav izdarīti secinājumi, ka pilnas dzērienu iepakojuma depozīta sistēmas ieviešana atrisinātu jebkādu valsts un Vides ministrijas uzstādītu mērķi. Tajā pašā laikā, visi pētījumi un ekspertu viedokļi viennozīmīgi liecina, ka pilnas depozīta sistēmas ieviešana radīs būtiskas finansiālas sekas gan ražotājiem, gan patērētājiem gan valsts budžetam,» teikts vēstulē, ko parakstījuši Latvijas alus darītāju asociācijas valdes priekšsēdētāja Ināra Šure, Latvijas alus darītāju savienības izpilddirektors Pēteris Liniņš un Latvijas bezalkoholisko dzērienu ražotāju asociācijas valdes loceklis Ģirts Vildavs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Vide

Lielākie tirgotāji dzērienu iepakojumus bez depozīta zīmes vairs nepieņem

Db.lv,03.05.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmumi SIA “Rimi Latvia”, SIA “Maxima Latvija” un SIA “Latvian Retail Management” (veikalu tīkls CITRO) ir lēmuši no 1. maija dzērienu produkciju bez depozīta zīmes no piegādātājiem vairs nepieņemt.

Šāds lēmums saistīts ar tuvojošos depozīta sistēmas pārejas perioda noslēgumu, kas paredz, ka no 1. augusta veikalu plauktos var atrasties tikai ar Latvijas depozīta zīmi marķēti dzērienu iepakojumi, līdz ar to veikaliem laicīgi jādomā par nemarķēto produktu krājumu izpārdošanu. Atgādinām, ka no 1. februāra līdz 31. jūlijam tirdzniecības vietās atļauts tirgot gan ar depozīta zīmi marķētus, gan nemarķētus dzērienu iepakojumus.

“Līdz pārejas perioda beigām palikuši trīs mēneši, tādēļ šis ir īstais brīdis, lai pārtrauktu iepirkt jaunus dzērienu apjomus, kas vēl nav marķēti ar depozīta zīmi. Ņemot vērā, ka no 1. augusta šādu produktu tirdzniecība vairs nav atļauta, tas palīdzēs izvairīties no situācijas, kad veikali nemarķētos produktus nav paspējuši iztirgot,” komentē SIA “Depozīta Iepakojuma Operators” valdes priekšsēdētājs Miks Stūrītis.

Komentāri

Pievienot komentāru