Acīmredzot atbildīgajām valsts institūcijām ir «piegriezies» laiku pa laikam konstatēt, ka kārtējais shēmotājs ir pamanījies noreģistrēt uzņēmumu bezpajumtnieku patversmē vai pat ieslodzījuma iestādē, par valdes priekšsēdētāju ieceļot kādu deklasētu elementu.
Proti, lai pret to cīnītos, Saeima ir pieņēmusi lēmumu, ar kuru VID tiek uzdots izveidot sarakstu ar tā dēvētajām riska adresēm.
Pasaulē ir visai plaši izplatīta sistēma, kad, piemēram, kazino administratoriem ir izdalītas fotogrāfijas ar to cilvēku portretiem, kurus pie spēļu galdiem viena vai otra iemesla dēļ laist ir kategoriski aizliegts. Šeit sistēma ir stipri vien līdzīga - protams, dažādi afēristi var doties uz Uzņēmumu reģistru, samaksājot visas iespējamās valsts nodevas, piereģistrēt tur savu SIA, bet, ja uzrādītā firmas adrese sakritīs ar to, kas būs norādīta attiecīgajā VID sarakstā, nevienu darījumu pat formāli veikt neizdosies, jo VID neļaus būt nodokļu maksātājam. Ar šādām SIA, visticamāk, nevēlēsies saistīties arī neviens potenciālais sadarbības partneris, labi saprotot, ka pretējā gadījumā var rasties nopietnas problēmas gan ar jau pieminēto VID, gan arī vēl vienu otru valsts institūciju. Vismaz pirmajā brīdī šāda norma varētu būtiski samazināt fiktīvo uzņēmumu veidošanos, jo shēmotājiem vajadzēs atrast jaunus veidus, kā blēdīties.
Tomēr kāds zināms mīnuss šajā sistēmā ir... Cita starpā tiek paredzēts, ka atbildīgajām valsts institūcijām būs jānovērtē, vai jaunizceptā uzņēmēja norādītajā adresē ir iespējams veikt tās darbības, kas ir paredzētas kompānijas statūtos. Tātad, ja persona X norādīs, ka uzņēmums tiek reģistrēts tās personīgajā dzīvoklī, un plāno nodarboties ar metāla pārkausēšanu vai mašīnbūvi, iznākums būs tāds pats, kā mēģinot nodibināt naktsklubu Gaiļezera slimnīcas neiroķirurģijas nodaļas palātā. Taču pavisam cita situācija veidojas, ja cilvēks norāda, ka viņa dzīvoklī tiek dibināta SIA, kas nodarbosies ar adīšanu vai groziņu pīšanu. Principā tas ir iespējams, un tādējādi valsts institūcijām nevarētu rasties nekādi iebildumi pret šādu soli. Redz, darboņiem, kas organizē fiktīvo uzņēmumu shēmas, nereti ir pilnīgi vienalga, kādu darbības veidu norādīt dibināšanas dokumentos - galvenais, lai būtu iespēja «atmazgāt» naudu un pēc iespējas mazāk piesaistītu valsts iestāžu uzmanību. Nu, nebūs vairs lielražošanas kompāniju patversmēs, sociālās palīdzības iestādēs un cietumos, bet gan rokdarbu SIA dzīvokļos, savrupmājās un tamlīdzīgās vietās.
Protams, nekur nav teikts, ka šāda iespēja tiešām tiks ļaunprātīgi izmantota, bet izslēgt to nevar. Turklāt neskaidrības paliek arī attiecībā uz jautājumu, kā izskaust situācijas, kad fiktīvo uzņēmumu dibināšanai tiek izmantoti ārvalstnieki, piemēram, no Afganistānas.
Un tas nozīmē, ka durvis fiktīvu uzņēmumu dibināšanai un dažādu shēmu organizēšanai šajā jomā joprojām ir atstātas vaļā. Protams, to realizēt kļūst arvien grūtāk, bet problēma novērsta joprojām nav.