Melnā zelta tirgū atgriezusies pārdevēju dominance, kas var novest pie ilgstošāka cenas krituma, vienlaikus piebremzējot augošo inflāciju arī Latvijā
Gaidītā līdzsvara atgriešana pasaules naftas pieprasījumā un piedāvājumā nav bijusi tik vienkārša, kā iepriekš varēja šķist. Tas atspoguļojas arī pasaules preču biržu norisēs, kuru rezultātā melnā zelta cena kopš pagājušās nedēļas sākuma zaudējusi apmēram 8% savas tirgus vērtības, tādējādi demonstrējot straujāko cenas samazināšanos pēdējo četru mēnešu laikā, Brent naftas cenai vakar rīta pusē atrodoties pie 51,5 ASV dolāru atzīmes par barelu. Par šādu cenu nafta pēdējo reizi tika tirgota pagājušā gada novembra decembra mijā jeb brīdī, kad tika panākta OPEC valstu, Krievijas un citu lielo eksportētāju vienošanās par ieguves apjomu samazināšanu, kam teorētiski vajadzēja nodrošināt stabilu pamatu melnā zelta sadārdzinājumam preču biržās. Šāds pavērsiens varētu būt izsmēlis naftas pircēju uzticības kredītu, kas savukārt vedina domāt par tālāku cenas samazināšanos, un nav izslēgts, ka jau pavisam drīz barels Brent naftas maksās mazāk par 50 dolāriem barelā. Straujais cenas kritums, ko varēja novērot pēdējās nedēļas laikā, liek domāt par nelielu pozitīvu korekciju tīri tehnisku iemeslu dēļ, tomēr kopumā tendence varētu izvērsties lejupejoša, sevišķi vēl saistībā ar skepsi, ka vienošanās par ieguves mazināšanu pilnībā tiks īstenota.
Šķiet, ka naftas tirgum patlaban ir divi attīstības scenāriji. Pirmais – naftas eksportētājiem jādomā par vēl lielāku ieguves apjomu mazināšanu. Tomēr šāds scenārijs nešķiet sevišķi ticams, jo ar to tika panākts vien īslaicīgs cenas kāpums, un tagad notiek pilnīgi pretējs process. Otra iespēja, redzot tirgus tendences eksportētāji aizvien mazāk domās jau par esošās vienošanās izpildi, ar laiku izvēršoties līdzīgai situācijai kā 2014. gada otrajā pusē un 2015. gadā, kad katrs cīnās par sevi un cenšas pārdot aizvien vairāk. Vēl pastāv iespēja, ka naftinieki tuvākajā laikā neveic nekādas kardinālas darbības, ieņemot nogaidošu pozīciju, cerībā, ka pasaules ekonomikas aktivizēšanās cenai atkal liks pieaugt. Tomēr šajā gadījumā pieaugums var būt visai ierobežots saistībā ar ASV slānekļa naftas industrijas attīstību.
Ja pieņemam, ka cenas biržā tuvākajā laikā paliek bez lielām izmaiņām, vai kritīsies vēl, Latvijas autobraucēji varēs rādīt priecīgāku vaigu, jo degviela atkal varētu kļūt nedaudz lētāka. Tāpat pašreizējās norises naftas tirgū varētu piebremzēt šobrīd pēdējiem gadiem neierasti augsto inflāciju Latvijā. Turklāt kopējā patēriņa cenu pieaugumā lielāku īpatsvaru veidos tā dēvētā pamatinflācija, kas savukārt balstās uz vietējām ekonomiskajām aktivitātēm. Tādējādi potenciālais cenu pieaugums vairāk ļaus nopelnīt Latvijas uzņēmumiem un iedzīvotājiem, nevis maksāsim dārgāk par importētiem enerģētiskajiem resursiem. Arī transporta nozarei pastāv iespēja tikt pie ieguvumiem, jo mazāki ieņēmumi saistībā ar cenas kritumu, varētu likt Krievijai palielināt izejvielu eksporta apjomus.