Vēl jau var atrast kādu nodokli, ko palielināt – tā droši vien nospriedusi daļa Saeimas deputātu, izsakot priekšlikumu mikronodokli palielināt no pašreizējiem 9% līdz 15%, kas principā nozīmētu šīs likmes palielinājumu uzreiz aptuveni par 66%.
Latvijas politiķi, protams, jau gadiem ilgi ir spējuši pierādīt, ka spēj palielināt jebkuru nodokli, kā arī nebūs jābrīnās, ja viņi savā fantāzijā pārskatāmā nākotnē nonāks tik tālu, ka piedāvās kādu jaunu nodoklīti piemērot, teiksim, Uzbekistānas melonēm vai baltmaizes sausiņiem. Bet pēc tam atkal paudīs maza bērna cienīgu izbrīnu – interesanti, kāpēc gan mūsu valstī atkal aug pelēkās ekonomikas īpatsvars... Tomēr attiecībā uz mikronodokli derētu atcerēties, kāda īsti bija ideja, to ieviešot.
Principā šā nodokļa pamatideja bija dot iespēju legāli strādāt dažādiem sīkbiznesmeņiem, nekrāmējoties ar visnotaļ sarežģītām grāmatvedības procedūrām un samaksājot viegli izrēķināmu un samērīgu summu valstij nodokļa veidā. Ieviešot šādu nodokli, naivi būtu bijis pat iedomāties, ka ar tā palīdzību varētu atrisināt, piemēram, veselības aprūpes finansēšanas problēmas valstī vai nodrošināt darba algas visiem pedagogiem – tas fiziski nav iespējams. Pareizi ieviešot mikronodokli, pārsvarā gadījumu tiek panākts, ka noteikta daļa valsts iedzīvotāju nodarbojas ar dažādu pakalpojumu sniegšanu, tādējādi nodrošinot ar iztikas līdzekļiem sevi, savu ģimeni, nedzīvo uz sociālā budžeta rēķina, kā arī ir godīgi pret valsti, tai maksājot zināmus «meslus». Protams, var izšķirties par politisku lēmumu, kas paredz mikronodokļa palielināšanu par sešiem procentpunktiem, tomēr tad ir jārēķinās ar zināmām konsekvencēm.
Pirmkārt, daļa pašreizējo mikronodokļa maksātāju papildinās mūsu ekonomikas pelēko sektoru. Proti, sevi un savu ģimeni jau viņi tāpat nodrošinās, bet valstij no sava darba samaksas gan vairs neko neatskaitīs. Otrkārt, nevar izslēgt iespēju, ka daļa no pašreizējiem mikrouzņēmējiem šāda nodokļu sloga palielināšanas rezultātā nolems vienkārši papildināt bezdarbnieku rindas.
Redzot notiekošo saistībā ar vēlmi negausīgi celt mikronodokļa likmi, Latvijas politiķi, viņu rīcība lielā mērā atgādina mazus bērnus. Redz, mazs bērns savā pasaules izziņas procesā mēdz vērsties pie vecākiem ar kādu vēlmi, mēģināt panākt tās īstenošanu. Ja tas neizdodas, bērns liekas mierā (pirms tam gan nereti pagražojoties). Savukārt, ja izdodas, mazulis nākamajā reizē jau mēģina panākt kaut ko vairāk, bet tad – vēl vairāk, un vēl... Tikai visbiežāk vienā brīdī vecāki sāk saprast, ka pielaidība ir kļuvusi pārāk liela un konkrēto vēlmi vairs neapmierina nemaz.
Un tagad minētā piemēra īsais izklāsts Latvijas politiķiem – uz labu laimi palielinot nodokļa likmes, var panākt, ka daudzi to vairs nemaksā. Vieni tāpēc, ka vienkārši vairs nespēs tādu greznību atļauties, otri tādēļ, ka valsts uzņemtais nodokļu palielināšanas kurss būs ļoti pieriebies.