Profesionāļu detalizētais pasākumu plāns Latvijas loģistikas koridora konkurētspējas uzlabošanai, iestrādāts normatīvajos aktos, palīdzēs tautsaimniecībai arī ilgtermiņā
Krievijas pretreakcija uz tai noteiktajām rietumvalstu sankcijām radījusi galvassāpes ne tikai Latvijas pārtikas un citu preču ražotājiem, bet arī transporta kompānijām, kas uz kaimiņvalsti līdz šim nogādāja Eiropas Savienības produkciju. Gan jaunu tirgu apgūšanai piešķirtie miljoni, gan pretimnākšana nodokļu maksāšanas jautājumos tiem dažādu nozaru uzņēmumiem, kas cieš zaudējumus Krievijas embargo dēļ, ir vajadzīgi instrumenti, kuri gan prasa līdzekļus, bet nesīs atdevi ilgtermiņā, vai arī palīdzēs kompānijām nebankrotēt īstermiņā.
Taču ir pasākumi, kuri var uzlabot visa Latvijas tranzīta koridora konkurētspēju, neprasot no valdības praktiski nekādus ieguldījumus. Viss, kas ir vajadzīgs, ir tā saucamā politiskā griba jeb, vienkārši runājot, vēlēšanās to izdarīt, veicot grozījumus normatīvajos aktos. Par Latvijas Loģistikas asociācijas nule ierosinātajiem pasākumiem, kurus uzklausījusi arī valdība, komersanti ir runājuši gadiem. Tomēr līdz šim Satiksmes ministrija tā arī nav spējusi pārliecināt Finanšu ministriju ar tās pārraudzībā esošo Valsts ieņēmumu dienestu un muitu, ka komersantu ieteikumi, piemēram, administratīvā sloga samazināšanā, būtu steigšus ieviešami. Kontrolējošās institūcijas arī nav vēlējušās atzīt, ka uzņēmēji tiktu nepamatoti bargi sodīti par iespējamiem pārkāpumiem vai, piemēram, tranzīta kravas tiktu nevajadzīgi pārbaudītas.
Situācijā, kad nav skaidrības par to, kāda būs turpmākā Krievijas rīcība un vai tā vēl sāpīgāk nesitīs pa Latvijas tautsaimniecību, valdības vadītāja un ministri apgalvo, ka to rīcībā ir plāni A, B un C dažādiem notikumu attīstības scenārijiem. Jācer, ka tie ir kas vairāk nekā savulaik valdības solītās, bet tā arī nepiedzīvotās strukturālās reformas valsts aparātā, un šoreiz, šķiet, izpildvara arī ieklausīsies dažādu nozaru asociāciju teiktajā.
Sarežģītā situācija ir arī vienreizēja iespēja Finanšu ministrijai, Valsts ieņēmumu dienestam un muitai beidzot saņemties un saprast, ka transporta, tranzīta un loģistikas jomas komersanti nav slaucamas govis, kuras arī nebarotas dos pienu, vai īsā saitītē turami recidīvisti, kuri to vien domā, kā ievest kontrabandu vai ģenerēt nodokļu nemaksāšanas shēmas. Runa ir par uzņēmumiem, kas gadus divdesmit ir darījuši visu, kas viņu spēkos, lai preces no rietumiem uz austrumiem un otrādi plūstu tieši caur Latviju, radot jaunas darba vietas un nodokļu ieņēmumus.
Protams, kontrolējošajās institūcijas varētu izmantot Eiropas Savienības regulu un direktīvu citātu gūzmu, lai pamatotu, kāpēc arī šoreiz loģistiķu ieteikumus neuzklausīt. Taču ne kravu nosūtītājiem vai saņēmējiem neinteresē argumenti, kāpēc Latvijā ir vajadzīgas trīs dažādas nodokļu samaksas galvojuma apliecības, bet Somijā tikai viena. Viņus neinteresē iemesli, kāpēc Latvijā kravas piegādes apliecināšanai prasa papīra formāta apliecinošus dokumentus un nepietiek ar elektronisko apliecinājumu kā Igaunijā. Viņiem nav saprotama Latvijas muitas pārlieku lielā centība izkontrolēt tranzīta konteineru saturu. Jo, saskaroties ar risku, ka kravas apkalpošana varētu būt ilgāka nekā kaimiņvalstīs vai pat iestrēgt kontrolējošo iestāžu piekasīšanās dēļ, kravu nosūtītāji vai saņēmēji vienkārši novirza preces caur Igauniju, Lietuvu vai Somiju. To kompāniju starpā, kas vēlas lielākas garantijas, ka nepiedzīvos nesaprotamas tranzīta kravu pārbaudes, un tādēļ izvēlas citu valstu tranzīta koridorus, tiek minēts arī tāds labi zināms zīmols kā IKEA. Ja šim mēbeļu ražotājam vienalga, kuras valsts stividori vai ekspeditori pelna, tad Latvijas valdībai tam gan vajadzētu interesēt.
Tāpēc, ja arī šoreiz nekas netiks izdarīts, lai atvieglotu nevis ierēdņu, bet uzņēmēju darbu, tā būs saucama par vistīrāko kaitniecību Latvijas tautsaimniecībai krīzes apstākļos. Par to, vai valdība ir spējīga ieviest neko nemaksājošus pasākumus, kas tai nolikti uz paplātes un palielina Latvijas tranzīta koridora konkurētspēju, varēs ātri vien pārliecināties. Proti, pēc loģistiķu teiktā, tie ir īstenojami pāris nedēļās.