RD Īpašuma departaments gatavo izmaiņas, lai pieļautu elastīgāku nomas maksas noteikšanu un novērstu zaudējumus neiznomātu komercplatību dēļ.
Db un Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras akcijā Meklējam miljonus budžetam lasītāji ieteica Rīgas domei (RD) sakārtot telpu nomas jautājumus, lai pašvaldības iznomājamās komercplatības tiktu izmantotas un nestāvētu tukšas. Pašreizējā sistēma ir smagnēja un neelastīga, tādēļ vairāki nomnieki nepagarina līgumus, savukārt citi interesenti ilgās saskaņošanas dēļ atrod telpas pie privātpersonām. Turklāt par viena veida telpām nomnieki maksā atšķirīgu maksu atkarībā no tā, kādas struktūrvienības valdījumā telpas atrodas. Izmaiņas saistošajos noteikumos amatpersonas sola izstrādāt un pieņemt līdz šī domes sasaukuma pilnvaru beigām. Šobrīd RD piederošās komercplatības iznomā gan rajonu izpilddirekcijas, gan Īpašuma un citi departamenti, gan SIA Rīgas nami. Lielākoties nomas līgumus slēdz uz laiku līdz 5 gadiem, kas nestimulē nomniekus ieguldīt telpu labiekārtošanā līdzekļus. «Ir telpas, kuras mēs iznomājam arī par 25 Ls/m2, taču kopumā RD noteiktā nomas maksa ir zem tirgus cenas. Jārēķinās, ka tirgus cena ir par telpām labā stāvoklī, mūsu piedāvātās ir sliktā vai ļoti sliktā stāvoklī. Problēma ir tā, ka pašvaldība no nomnieka saņemto maksu nenovirza īpašumu sakārtošanai, nauda neatgriežas objektā. Varētu iznomāt par zemu maksu, bet līgumā ierakstīt, cik nomniekam jāinvestē telpu sakārtošanā,» atzīst RD Īpašuma departamenta direktora vietnieks Oļegs Burovs. Viņaprāt, īpašumu iznomāšanas tiesības būtu maksimāli jākoncentrē Īpašuma departamenta rokās.
Nevajag celt maksu
Būtu jāatsakās no vēlmes nemitīgi paaugstināt nomas maksu līdzšinējiem nomniekiem. «Mums parādās iesniegumi, ka nomnieki ir spiesti atstāt telpas. Kas tad ir izdevīgāk - saņemt mazāku nomas maksu vai pašiem maksāt par tukšu telpu apkuri? Noteikumos jāparedz iespēja atsevišķos gadījumos nomas maksu samazināt,» norādīja O.Burovs. Jaunajiem noteikumiem arī jāsakārto nomas maksas noteikšana, lai dažādi valdītāji nenoteiktu krasi atšķirīgu maksu.
Saskaņošana bremzē
Viens no iemesliem, kāpēc privātuzņēmēji nenoslēdz nomas līgumus par veikalu telpām, kas aizvien biežāk paliek tukšas, ir ilgais saskaņošanas periods, praksē pārliecinājies SIA Rīgas nami valdes priekšsēdētājs Andris Lācis. Jaunajos noteikumos to vajadzētu saīsināt. «Tikko bija reāls gadījums - atnāk uzņēmējs, gatavs nomāt telpas. Mēs sakām - rakstiet iesniegumu, tad to izskatīs atbildīgā komisija, atbildīgā komiteja, Rīgas namu padome, un pēc pusotra mēneša mēs dosim atbildi. Bet uzņēmējs tik ilgi nevar gaidīt un atrod dārgākas telpas divas mājas tālāk. Pieprasījums pēc veikalu komercplatībām samazinās, bet nelielas biroju telpas joprojām ir pieprasītas,» norādīja A.Lācis. Aizvien biežāk nomnieki prasa atlaides, pat līdz 70 %, brīdinot, ka pretējā gadījumā telpas atstās. Abas amatpersonas atzīst, ka jaunajiem noteikumiem jānovērš haoss pašas domes struktūrvienību telpu apsaimniekošanā - Īpašuma departaments atrodas četrās ēkās dažādās pilsētas daļās, tāpat absurda ir situācija, kad, piemēram, RD Sporta pārvalde īrē telpas no privātpersonām. Īpašuma departaments jaunos RD saistošos noteikumus nesola pieņemt ļoti drīz, jo jāpanāk vienošanās ar visiem īpašumu valdītājiem. Reāls termiņš ir 2009. gada marts.