Ceturtdaļa Latvijas iedzīvotāju mēdz iegādāties preces iegādāties slavenību ietekmē. Sabiedrībā pazīstamu cilvēku piemērs uz žurnālu vākiem vai televīzijas reklāmās visizteiktāk ietekmē jauniešu auditoriju. Trešdaļa respondentu līdz 20 gadu vecumam atzīst, ka šāda veida reklāma ir būtisks arguments, izvēloties preci, raksta Diena.
Šādi secinājumi iegūti Naudas plānošanas centra 400 dažāda vecuma cilvēku aptaujā. Skeptiķu vairākums gan smīkņā par to, ka slavenības īstenībā nelieto reklamētos produktus, bet par dalību reklāmā saņem augstus honorārus, kas sadārdzina preci.
Dažādu tautību pārstāvji ir līdzīgās domās par svarīgākajiem preces izvēles faktoriem, savukārt vecuma grupās vērojamas krasas atšķirības. Modi kā svarīgāko min piektā daļa jauniešu un mazāk nekā divsimtā daļa pensijas vecuma respondentu. Taču slavenību reklamētām precēm uzticas trešā daļa jauniešu līdz 20 gadu vecumam un piektā daļa cilvēku - vecāki par 50 gadiem. Vismazāk no slavenībām ietekmējas iedzīvotāji vecumā no 30 līdz 40 gadiem - tikai septītā daļa.
"Pusaudžu krīze pincipā ir atteikšanās no vecāku autoritātes, tās vietā atrodot citu, tādēļ jaunieši fano par mūzikas zvaigznēm kā ideāliem tēliem, ar ko sevi identificēt," Dienai norādījusi psiholoģe Ginta Ratniece, piebilstot, ka 30 gados cilvēks jau vērtē lietas pēc savas dzīves pieredzes, pie kam šajā vecumā cilvēkam rodas atbildība par ģimeni un karjeru, tādēļ preci izvēlas pēc kvalitātes un praktiskuma.
Turpretī pensijas vecuma cilvēks nereti jūtas izspiests no aprites, taču joprojām vēlas būt iesaistīts sabiedrības norisēs, ko visvienkāršāk var panākt, sekojot līdzi slavenību dzīves peripetijām.
Pirmajā vietā starp faktoriem, kas noteic pircēja izvēli, ir kvalitāte, par kuru gatavi pārmaksāt 42% aptaujāto. Ceturtajai daļai aptaujāto noteicošā ir steidzama nepieciešamība, bet mode un iespējas iegūt atlaidi atver divpadsmitās daļas respondentu maciņu.
Pēc preces kvalitātes vadās puse vīriešu un tikai 39% sieviešu, savukārt trešdaļu sieviešu tērēt vairāk motivē mode, kas šķiet būtiska vien ceturtdaļai vīriešu.