Iepirkšanās Latvijas iedzīvotājiem izraisa stresu, pirkumi tiek veikti ātri un bez saraksta. Ziemassvētku dāvanas tiek pirktas pēdējā brīdī, paļaujoties uz sajūtām. Paradumi liecina par liekiem tēriņiem, tādēļ eksperti iesaka, kā mainīt ikdienas iepirkšanās paradumus un pieeju Ziemassvētku dāvanām.
Sešās valstīs Čehijā, Ungārijā, Polijā, Krievijā, Rumānijā un Latvijā GE Money Bank izpētījis iedzīvotāju iepirkšanās paradumus ikdienā (pārtika, dzērieni, mājsaimniecības preces) un Ziemassvētkos.
32% Latvijas iedzīvotāju un 32% čehu ikdienas iepirkšanās kopumā izraisa stresu, bet toties nav izveidojusies atkarība no iepirkšanās, kamēr Krievijā no tās ir atkarīgs teju katrs ceturtais iedzīvotājs. Starp visām valstīm, Latvijā iepirkšanos visvairāk uztver kā lieka laika tērēšanu. Līdzīgos uzskatos ir arī 27% čehu un 26% poļu, bet Krievijā un Rumānijā to uztver vairāk, kā hobiju un atslodzi.
Ikdienā iepērkamies bieži, ātri un bez saraksta
Latvijā 73% iedzīvotāju iepērkas katru dienu vai vairākas reizes nedēļā. Krievijā šī tendence ir visizteiktākā 77%, savukārt čehi pārsvarā cenšas veikt pirkumus vienreiz nedēļā vai pat vienu reizi mēnesī. Gadā Latvijas iedzīvotājs tikai ikdienas pirkumiem velta 89 stundas.
Katrs otrais latvietis ikdienas pirkumus veic darba dienu vakaros, lielveikalos. Pretstatā rumāņiem, kas pirkumus pārsvarā veic sestdienās un svētdienās, un, tāpat kā poļi, vairāk iepērkas tieši mazos veikaliņos. Tajā pašā laikā vairāk kā puse Latvijā aptaujāto atzīst, ka, iepērkoties lielveikalā, iztērē daudz vairāk naudas nekā iepērkoties mazos veikaliņos. Uz jautājumu, kādēļ pie šāda atzinuma cilvēki turpina iepirkties lielveikalos, atbilde ir pieradums – Latvijā 35% tirdzniecības vietu izvēlas pēc pieraduma, nevis tik daudz pēc cenas, kā 76% rumāņu vai pēc attāluma no darba vietas, kā tas ir 61% poļu.
Analizējot cilvēku uzvedību veikalā, secināts, ka starp visām sešām Centrālās un Austrumeiropas valstīm latvieši vismazāk plāno savus pirkumus - tikai 38% sastāda iepirkumu sarakstu, visapzinīgākie šajā jomā ir čehi un ungāri. Tajā pašā laikā, bez pirkumu saraksta veikalā uz vietas mēs pavadām ļoti maz laika - līdz 30 minūtēm, kamēr čehi un ungāri veikalā pavada stundu un vairāk.
Latvijas un Ungārijas iedzīvotājiem šogad ir visvairāk apdāvināmo– 8 cilvēki, kamēr Rumānijā plāno apdāvināt tikai četrus cilvēkus.
Visās valstīs šogad Ziemassvētku dāvanām plāno tērēt tikai nedaudz vairāk kā pagājušajā gadā, arī Latvijā šogad dāvanām plāno tērēt 77 latus pretstatā 2007. gadā iztērētiem 72 latiem. Visdārgākās dāvanas plānotas čehiem – 34 lati uz cilvēku. Visās valstīs arī vērojama tendence, ka Ziemassvētku svinībām paredzēts tērēt vairāk, nekā dāvanām. Latvijā abu veidu izmaksas ir viszemākās reģionā.
Latvijā katru dāvanu plānojam atrast mazāk, kā stundas laikā, arī pārējās valstīs situācija līdzīga, tikai Krievijā katras dāvanas iegādei plāno veltīt pusotru stundu. Ja 23% čehu un krievu dāvanu izvēlē ieklausās tuvinieku ieteikumos, bet 34% ungāru un 31% rumāņu rūpīgi seko izveidotam dāvanu sarakstam, tad Latvijā dāvanu izvēlē 56% paļaujas uz sajūtām un tikai 22% veido dāvanu sarakstu.
Dāvanas Latvijas iedzīvotāji iegādājas pēdējā nedēļā pirms svētkiem un svētku dienā, savukārt Ungārijā vairāk kā puse aptaujāto iegādājas dāvanas jau mēnesi pirms Ziemassvētkiem un 11% ungāru, kā arī 19% čehu, tās iegādājas pat divus mēnešus iepriekš.