Lai arī pēdējā laikā pircēji arvien lielāku nozīmi veikalos pievērš tieši preču cenām, tomēr arī ērta un pievilcīga iepirkšanās vide ir svarīgs faktors.
Tas izriet no tirdzniecības vietu aprīkošanas un informācijas izvietošanas risinājumu uzņēmuma HL Display Latvia sadarbībā ar Omnicom Media Group veiktās aptaujas par iepirkšanās vidi Latvijā.
Iepirkšanās vairumam pircēju nav patīkams laika pavadīšanas veids, jo iepirkšanās vide Latvijā neesot draudzīga pircējam — preces ir grūti atrodamas un ir izvietotas haotiski, cenas un informācija nav labi saskatāma, kā arī nav pietiekams daudzums apkalpojošā personāla, secināts no atbildēm. Iepirkšanās vidi Latvijā kā ērtu un patīkamu raksturojuši tikai 1/3 respondentu.
Lielākā daļa pircēju (72 %) ir atbildējuši, ka iepirkšanās viņiem ir ikdienišķa un nepieciešama vajadzība, savukārt 14 % Latvijas iedzīvotāju to uzskata par nepatīkamu nodarbi. Īpaši iepirkšanās nepatīk vīriešiem (21 %), lauku iedzīvotājiem (19 %) un vidēja vecuma (40 – 49 gadi) pircējiem (21 %). Tikai 14 % respondentu iepirkšanos uzskata par izklaidi un brīvā laika pavadīšanas veidu.
Aptauja uzrādīja arī divas galvenās Latvijas pircēju prasības labam veikalam: 71 % aptaujāto minēja nepieciešamību viegli atrast vajadzīgās preces, un 65 % pircēju - kārtīgu un tīru vidi veikalā.
HL Display Latvia valdes priekšsēdētāja Inese Sīle Inese Sīle uzskata, ka pircējiem ir būtiski arī citi iepirkšanās vides uzlabojumi veikalā - iespēja nopirkt beramo pārtiku, atsevišķu preču grupu izcelšana ar īpašām zīmēm, dažādas noderīgas informācijas izvietošana pie produktiem, kā arī degustācijas.
No respondentu atbildēm izriet, ka pircējus pirkt neplānotas preces visvairāk (65 %) motivē atsevišķu preču grupu izcelšana ar īpašām zīmēm (piemēram, vairāk pirktā prece, jaunumi, ekoloģisks, akcija) un dažādas noderīgas informācijas izvietošana pie produktiem.
Arī dažādu mērķauditoriju prasības ir atšķirīgas – piemēram, gados vecākiem pircējiem nozīmīgākas šķiet produktu degustācijas un noderīgas informācijas izvietošana pie produktiem, bet jauniešiem – preces novietojums blakus savstarpēji papildināmiem produktiem.
Aptauju notika 2009.gada decembrī. Tajā piedalījās 1107 respondenti no visas Latvijas.