Absolūtais vairākums iedzīvotāju - 97.2% pēdējā pusgada laikā ir izjutuši cenu pieauguma sekas, tajā skaitā 81.4% uzsver, ka inflācija pēdējā pusgada laikā ir mainījusi viņu iepirkšanās ieradumus, liecina mārketinga pētījumu kompānijas SIA Factum veiktais pētījums. Inflācijas dēļ iedzīvotāji ir bijuši spiesti atteikties gan no atsevišķu preču iegādes, gan mainījuši iepirkšanās vietas, kā arī sākuši rūpīgāk plānot savus iepirkumus. Pie tam cenu kāpumu vienlīdz spēcīgi ir izjutuši gan cilvēki ar augstākiem, gan zemākiem ienākumiem.
33% no visiem aptaujātajiem iedzīvotājiem atzīst, ka cenu izmaiņas pēdējā pusgada laikā ir būtiski ietekmējušas iepirkšanās paradumus, 48.4% uzskata, ka cenu kāpums pagaidām vēl ir minimāli ietekmējis viņu iepirkšanās paradumus. Savukārt 18.6% aptaujāto uzskata, ka joprojām var atļauties to pašu, ko iepriekš.
Interesanti, ka tieši sievietes, kuras mājsaimniecībās ir galvenās pirkumu veicējas, kopumā vairāk nekā vīrieši uzsver cenu kāpuma būtisko ietekmi un iepirkšanās ieradumu maiņu. 84% sieviešu un 76.5% vīriešu atzīst, ka cenu kāpums pēdējā pusgada laikā ir mainījis iepirkšanās ieradumus. Tajā skaitā vairāk nekā trešā daļa sieviešu (37.1%) un tikai ceturtā daļa vīriešu (25.5%) atzīst, ka iepirkšanā ieradumi ir mainījušies būtiski.
Visbūtiskāk uz cenu izmaiņām, mainot savus iepirkšanās ieradumus, ir reaģējuši jaunieši vecumā no 20 līdz 24 gadiem – 39.5% atzīst, ka cenu kāpums pēdējā pusgada laikā ir būtiski mainījis iepirkšanās ieradumus. Salīdzinoši ātri cenu izmaiņām ir piemērojušies arī jaunieši vecumā no 25 līdz 29 gadiem un iedzīvotāji vecumā no 40 līdz 54 gadiem (37.5% ir būtiski mainījuši iepirkšanās ieradumus). Salīdzinoši mazāk izmaiņu iepirkšanās paradumos ir notikušas vecāka gadagājuma cilvēku vidū (virs 55 gadiem) un iedzīvotājiem vecuma grupā no 30 līdz 39 gadiem. Šajās grupās pagaidām vēl pieradums pie sava veida dzīves kvalitātes ir lielāks nekā cenu izmaiņas un iespējamā iepirkšanās groziņa satura būtiska revīzija.
Izvērtējot tuvāk iedzīvotājus, kuri ir būtiski mainījuši iepirkšanās paradumus, 57.1% no aptaujātajiem ir atteikušies no kādas preces iegādes, savukārt 50% ir mainījuši iepirkšanās vietu. 44.8% ir sākuši rūpīgāk plānot savus iepirkumus, bet 36.3 % aptaujāto iedzīvotāju ir sākuši patērēt kādu no precēm mazāk.
No tiem aptaujātajiem Rīgas iedzīvotājiem, kuri ir mainījuši iepirkšanās vietu, 71.9% tagad iepērkas citā lielveikalā, 37.5% iepērkas piemājas mazajos veikalos, savukārt 15.6% ir sākuši iepirkties tirgū. Jāsecina, ka lielveikalu ietekme uz iedzīvotāju iepirkšanās paradumiem turpina būt ļoti liela, tomēr cenu kāpums ir saasinājis konkurenci to vidū. Līdz ar to arvien lielāku ietekmi, iespējams, iegūs dažādas lojalitātes programmas un atlaižu sistēmas, kas veicinās pircēju interesi par labu vienam vai otram Rīgas lielveikalam.
Izvērtējot dažādas preču kategorijas, iedzīvotājus visvairāk satrauc cenu pieaugums pārtikas produktiem (88%), degvielai (39.1%), cigaretēm (24.1%) un apģērbam (23.7%). Sievietes vairāk nekā vīriešus satrauc cenu pieaugums saimniecības precēm un apģērbam, savukārt vīriešus vairāk nekā sievietes satrauc cenu pieaugums cigaretēm un alkoholam.
Izvērtējot dažādus pakalpojumus, iedzīvotājus visvairāk satrauc cenu pieaugums par elektrību (51.5%), apkuri (50%), īri (41.9%) un sabiedrisko transportu (39%). Sievietes salīdzinoši vairāk nekā vīriešus satrauc cenu pieaugums par elektrību un apkuri, savukārt vīriešus salīdzinoši vairāk uztrauc izmaksu kāpums par gāzi un apdrošināšanas pakalpojumiem.
Pētījumā tika izmantotas datorizētas tiešās intervijas, kas tika veiktas sadarbībā ar Zviedrijas uzņēmumu SideWalk Express, izmantojot SIA Factum izstrādāto metodi StreetEYE, kas ļauj aptvert ekonomiski aktīvos iedzīvotājus – pirkumu veicējus. Aptauja noritēja maijā, un tajā kopumā piedalījās 282 respondenti.