Cenšoties iztīrīt noliktavas no aizsēdējušiem modeļiem, autotirgotāji kā nu prazdami cenšas iekārdināt pircējus ar vērienīgām atlaidēm.
Strauji samazinoties jauno auto pārdošanas apjomiem, autotirgotāji ir spiesti pielāgoties jaunajiem spēles noteikumiem. Teju ikvienam noliktavu pārpalikumi ir gana iespaidīgi, kuri lielākoties radušies pērnā gada nogalē, pārlieku optimistiski prognozējot automašīnu noietu 2008. gadā. Jāatzīst, ka šāda parādība šobrīd ir novērojama ne tikai Latvijā, bet arī citviet Eiropā, un izdevīgi piedāvājumi top bieži vien ar ciešu importētāju un rūpnīcas atbalstu.
Citas izejas nav
Vairākos tūkstošos eiro solītās atlaides un dažādi papildu bonusi vairs nav nekāds retums. Trako cenu maratonā agrāk vai vēlāk ir iesaistījies teju ikviens Latvijā pārstāvētais zīmols, nešķirojot pēc hierarhiskās piederības - vai tas būtu masu produkcijai vai arī premium markas auto. Vairums no aptaujātajiem autotirgotājiem atzīst, ka pašreizējā brīdī tas ir izdzīvošanas jautājums ikvienam, ieskaitot arī tirgus līderi Toyota. Viens no Toyota, Lexus pārstāvjiem Amserv Motors direktors Gundars Vectirāns atzīst, ka pēdējo desmit gadu laikā no importētāja puses nav piedzīvotas tik vērienīgas cenu atlaides.
Vienīgā iespēja
«Nesaskatu tajā neko ārkārtēju, vienīgais, ja iepriekš varējām pelnīt uz automašīnas pārdošanu, tad tagad tas pāriet uz servisa pleciem. Līdzīga situācija valda ne tikai Latvijā, bet arī citviet Eiropā,» norāda G. Vectirāns. Arī Baltic Motors (Ford, Land Rover) direktors Andris Kulbergs atzīst, ka šobrīd tas ir vienīgais veids, kā atbrīvoties no vērienīgajiem automašīnu krājumiem, izpildītu saistības pret rūpnīcu un veicinātu uzņēmuma naudas plūsmu un dzīvotspēju. «Visticamāk, ka, plānojot 2009. gada kvotas, autotirgotāji būs ievērojami piesardzīgāki. No rūpnīcas tiks pieprasīti mazāki apjomi, taču lai tie būtu peļņu nesoši,» tā A. Kulbergs. Viens ir skaidrs, ka, visticamāk, tik kārdinošus piedāvājumus diez vai nākamgad redzēsim.
Izmisuma robeža
Ieguvēji pašreiz ir tie autotirgotāji, kuri ar izdevīgiem cenu piedāvājumiem potenciālos klientus uzrunāja pirmie. Savukārt tie, kuri ilgu laiku stoiciski ir gaidījuši uz brīnumu, šobrīd ir spiesti potenciālo auditoriju uzrunāt, ceļot galdā cenu piedāvājumus, kuri dažbrīd balansē teju uz izmisuma robežas. Piemēram, šobrīd atsevišķu zīmolu modeļiem tiek piedāvātas vairāk nekā 9000 EUR (!) lielas atlaides. BM Auto (BMW, Mini) direktors Ivars Norvelis atzīst, ka uzņēmums jau vasaras sākumā nolēma aktīvi rīkoties, un šāds solis ir devis vēlamo rezultātu. Paraugoties uz 2008. gada pirmo astoņu mēnešu CSDD statistikas datiem, BMW ir paspējis ielēkt kopējās statistikas desmitniekā. Piemēram, augustā tika reģistrēti 78 jauni BMW spēkrati. Salīdzinājumam var minēt, ka no sīkstākajiem konkurentiem augustā Mercedes pūrā bija 44 vienības, bet Lexus un Audi kontu papildināja tikai ar 22 vienībām.
Izkonkurē mazlietotos
Jauno auto tirgotāju vērienīgās atlaides šobrīd ir pilnībā paralizējušas mazlietoto auto tirgu. To apstiprina SIA Baltijas realizācijas centrs direktors Aldis Pīlēns, uzskatot, ka šobrīd tirgū valda milzīgs automašīnu pārsātinājums un cenu haoss. «Jauno auto cenu piedāvājumi ir iesaldējuši mazlietotu auto tirgu. Pašreiz labākajā gadījumā kvalitatīvu viengadīgu vai divgadīgu auto var pārdot par smieklīgi zemu cenu. Situāciju līdz baltkvēlei nokaitē arī tas, ka pēdējo mēnešu laikā strauji pieaudzis līzinga kompānijām atdoto vai klientiem atņemto auto skaits. Redzot milzīgo auto pārsātinājumu, mēs jau ilgāku laiku vairs neievedam automašīnas no Eiropas, kā to darījām iepriekš.»