Covid-19 pandēmijas laiks, lai arī cirtis pamatīgus robus tūrisma un izmitināšanas biznesā, kopumā bijis visnotaļ auglīgs autonomas nozarei.
2021. gadā iedzīvotāji tērējuši par 78% vairāk naudas automašīnu nomas tirgū Latvijā, liecina bankas Citadele maksājumu karšu dati.
Autonoma kā krīzes risinājums
Kā apliecina CSDD un Centrālās statistikas pārvaldes dati, privāto automašīnu iegādes šaubīgā laikā, kad nav skaidrības par ekonomiskiem notikumiem nākotnē, tiek atliktas uz vēlāku laiku. 2021. gads iezīmē Latvijā reģistrēto automašīnu skaita stabilizāciju, un varētu cerēt, ka 2022. gadā vidējais automašīnu skaits uz 1000 iedzīvotājiem pārsniegs 2021. gada līmeni pēc pamatīga krituma 2020. gadā, tomēr Krievijas agresija Ukrainā ir iezīmējusi jaunas krīzes un neziņas par nākotni ainu. Statistikas dati par reģistrētajiem auto Latvijā atrodami šī žurnāla rakstā Privātā un komerctransporta daudzums valstī samazinās. Proti, iespējams, ka automašīnu iegādes šogad līdzināsies vairāk 2020. nekā 2019. gadam un patērētāji izvēlēsies privātā auto iegādi atlikt, priekšroku dodot nomātam auto konkrētu nepieciešamību gadījumā.
Tas attiecināms gan uz ikdienas braucieniem lielajās Latvijas pilsētās, gan uz ceļojumiem pa valsti, kad automašīnu iznomā uz vairākām dienām. Sabiedriskās aptaujas un pētījumi liecina, ka no personīgā auto iegādes šobrīd attur arī pamatīgais degvielas cenu pieaugums un šajā aspektā tiek meklēti efektīvi īstermiņa risinājumi. Investīcijas jaunos pakalpojumos Pieprasījuma pieaugums ir pamanīts. Nupat, aprīlī, Latvijas mobilitātes uzņēmums AS Renti paziņoja par nodomu mainīt mobilitātes tirgu Latvijā un mazināt jaunu auto modeļu pieejamības problēmu. Sākotnējās biznesa investīcijas auto abonēšanas pakalpojuma izveidē – 6,5 miljoni eiro. Plāns ir ieviest auto abonēšanu. Proti, automašīnu var nomāt uz mēnesi, maksājot ikmēneša abonēšanas cenu, kur iekļautas auto apkopes, uzturēšanas izmaksas un atliek tikai liet tik daudz degvielas, cik var atļauties. Praktiskais labums klientam ir, ka mēnesī, kad automašīnu lietot nav paredzams vai negribas, var no tās atteikties, bet pie pirmās nepieciešamības atkal tikt pie tīkama braucamā. Protams, tirgus noteiks, vai pakalpojums ir dzīvotspējīgs.
AS Renti vadītājs Krišjānis Znotiņš Dienas Biznesam norāda, ka šāda pakalpojuma izveide balstīta auto tirgus izmaiņās visā pasaulē, kas piedzīvo nepieredzētas izmaiņas. Proti, jaunu automašīnu iegāde tuvākajā laikā cilvēkiem kļūs mazāk pieejama.
Visu rakstu lasiet 14.jūnija žurnālā Dienas Bizness!
ABONĒJIET, lasiet elektroniski vai meklējiet preses tirdzniecības vietās!