Šis gads Latvijā iesākās ar stingrākām prasībām finansēšanas jomā, tostarp auto līzinga piešķiršanai.
«No klienta viedokļa raugoties, var šķist, ka bankas un līzinga kompānijas kļuvušas konservatīvākas un piesardzīgākas, atsaka finansējumu, bet stingrāks regulējums visā finanšu sektorā ieviests ar mērķi panākt drošāku, stabilāku, pārredzamāku un atbildīgāku finanšu sistēmu, kas kopumā darbojas sabiedrības interesēs – patērētāja maksātspējas izvērtēšanas mērķis ir nodrošināt, lai ar patērētāju tiek slēgti tikai tādi kreditēšanas līgumi, kuros paredzētās saistības tas spētu izpildīt,» akcentē SIA UniCredit Leasing Latvijas filiāles vadītājs Jānis Mūrnieks. Šos un virkni citu auto nozarei aktuālu jautājumu jomas eksperti apspriedīs ikgadējā forumā Auto 2019, ko Dienas Bizness rīko sadarbībā ar UniCredit Leasing, Circle-K un Latvijas Auto asociāciju.
Aizsargā patērētāju
Patērētāju tiesību aizsardzības likums (PTAL) attiecas uz privātpersonām, līdz ar to pirms patērētāja kreditēšanas (tajā skaitā arī līzinga) līguma noslēgšanas finansētājam ir pienākums izvērtēt patērētāja spēju atmaksāt aizdevumu. Šis likums attiecas uz visiem tirgus dalībniekiem – bankām, līzinga kompānijām un nebanku kreditētājiem.
J. Mūrnieks akcentē, ka līdz ar stingrākām klienta izvērtēšanas prasībām vērā ņemams pieprasījuma sarukums pēc līzinga nepieciešamības nav jūtams. Turklāt arī patērētāji bija sagatavoti jaunajai kārtībai, jo prasības finansēšanas jomā stingrākas kļuva pakāpeniski aptuveno pēdējo piecu gadu laikā. Arī CSDD ziņo, ka nav novērojusi jebkādas būtiskas izmaiņas veikto reģistrāciju apjomā, kas ļautu runāt par manāmu veikto izmaiņu likumdošanā ietekmi uz auto tirdzniecību Latvijā. Savukārt Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs uzsver: «Tas, ka Latvijas auto tirgus un pircējs piedzīvoja uzplaukumu pirmskrīzes gados, nebija atbilstoši normālai tirdzniecības praksei, jo nepastāvēja tirgus regulējoši kritēriji un līzingus izsniedza visiem pēc kārtas bez pietiekamas klienta izvērtēšanas.» Viņaprāt, finansējumam ir jābūt salāgotam ar iedzīvotāju maksātspēju, neatrautam no tirgus patiesās situācijas.
Lielas iedzīvotāju daļas nespēja kvalificēties mūsdienīgam banku finansējumam lielā mērā ir valsts problēma un ir jārisina valstiski. Adekvāta finansējuma pieejamība, pēc A. Kulberga domām, ir atslēga Latvijas autoparka nākotnei.
Ņem vērā visus ienākumus
Patlaban maksātspējai tiek vērtētas divas būtiskas lietas – ienākumi un esošās kredītsaistības. Līzinga kompānija, izvērtējot finansējuma piešķiršanas iespējas, drīkst un arī praktiski ņem vērā arī cita veida oficiālos ienākumus, par kuriem tiek veikta nodokļu nomaksa (piemēram, dzīvokļa izīrēšana, autoratlīdzības līgumi, saimnieciska darbība u.c.).
UniCredit Leasing kā vairums līzinga kompāniju ieviesusi automatizētus procesus, kuru laikā tiek veikta klienta maksātspējas izvērtēšana, izmantojot valsts iestāžu (kā VID, VSAA, CSDD u.c.) datubāzes, balstoties uz PTAL prasībām. «Pirms 12 gadiem ienākumus bija grūti pārbaudīt, finanšu iestādēm bieži vien bija jānotic klienta godavārdam, kā arī nebija iespējams pārliecināties par esošo kredītsaistību apmēru, taču tagad šī informācija finanšu iestādēm ir pieejama un tām ir pienākums to pārbaudīt. Iepriekš katra banka un līzinga kompānija strādāja atsevišķi un tām nebija vienota kredītu reģistra, bet nu potenciālā klienta finanšu situācija ir daudz pārskatāmāka, līdz ar to ir iespēja izvērtēt katra spējas atmaksāt aizdevumu,» stāsta J. Mūrnieks.
Visu rakstu lasiet 7. maija laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!