SIA 24 PM Baltkrievijā un Krievijā jūtoties kā zivs ūdenī – tur uzņēmums spēj sevi apliecināt nekustamā īpašuma projektu vadībā
SIA 24 PM savulaik dibināts kā holdinga a/s Dominante Capital īpašumu pārvaldīšanas uzņēmums. «Vairāku gadu griezumā mainītas prioritātes. Sākām piedāvāt ārpakalpojumus, bet pirms diviem gadiem paplašinājām darbību ar projektēšanu, projektu vadību un celtniecību, kas arī nodrošināja vērā ņemamu apgrozījuma palielinājumu. 2013. gadā, salīdzinot ar 2012. gadu, to gandrīz dubultojām, bet šajā gadā prognozējam 10–15% pieaugumu,» skaidro SIA 24 PM valdes loceklis Mareks Saulgriezis.
Lauvas tiesu apgrozījuma kāpuma nodrošinājusi industriālo objektu attīstīšana un būvēšana «Esam pieraduši pie lieliem mērogiem, sarežģītiem objektiem. Šajā jomā esam profesionāļi. Tomēr cerēt, ka uzņēmums trīs vai četru gadus pēc kārtas dubultos apgrozījumu, nav reāli. 2013. gadā izrāvienu nodrošināja darbība ārzemēs, kur īstenojām vairākus objektus,» atzīst M. Saulgriezis. Veiksmīgā darbība eksporta tirgos SIA 24 PM nodrošina vietu DB un Lursoft veidotajā strauji augošu uzņēmumu jeb Gazeļu sarakstā.
Maina akcentus
Pašlaik pusi no SIA 24 PM darbiem veido projektu vadība, 20% – celtniecība, 20% projektēšana, bet 10% apsaimniekošana. «Pirms dažiem gadiem daļu apgrozījuma veidoja arī īpašumu pārdošana, iznomāšana. Sapratām, ka ir konkurenti, kas to spēj darīt veiksmīgāk, operatīvāk un ar labāku rezultātu, līdz ar to kopā ar akcionāriem nolēmām neinvestēt šajā virzienā, bet nostiprināt pozīcijas citos tirgus segmentos, arī ārvalstīs,» skaidro M. Saulgriezis. Tāpat pirms diviem gadiem esot pieņemts lēmums nevis palielināt komandu, bet uzlabot tās darbības kvalitāti. «Bez profesionāliem darbiniekiem nevar izdarīt neko. Ja viņi nav lojāli un izglītoti, tad tas nebūtu uzņēmums, bet kaut kāds pulciņš, kur cilvēki pavada darba laiku,» pārliecināts ir M. Saulgriezis. Nolūkā optimizēt un sakārtot uzņēmuma iekšējos darbības procesus, būt spēcīgiem starptautiskā arēnā, SIA 24 PM arī ieviesis ISO standartus. «Dižķibele lika mobilizēties un kļūt stiprākiem. Tolaik bija divas iespējas,– vai tu ēd, vai esi tirgū barība. Izvēlējāmies ēst un attīstījām jaunus darbības virzienus. Patlaban ar projekta vadību strādājam Baltkrievijā un Krievijā. Mums ir pieredze arī Kazahstānā,» atklāj M. Saulgriezis. Uzņēmums īsteno projektus no tā idejas līdz objekta pārdošanai. Tiekoties ar klientu un uzklausot viņa ieceres, nākoties vizualizēt gala rezultātu, kā arī aprēķināt, vai projekts jelkad atpelnīs ieguldījumus. «Tā ir skarbā realitāte, tomēr klienti novērtē mūsu pieredzi un uzticas. Apdomā ieteikumus un izlemj, vai vispār ir vērts tērēt naudu kāda objekta būvniecībā,» stāsta M. Saulgriezis. Klientiem tiekot jautāts, vai viņi vēlas projektu attīstīt lēti vai labi. Visbiežāk tiekot izvēlēts otrais variants un tā esot pozitīvā tendence.
Lielākā daļa SIA 24 PM klientu pašlaik ir ārvalstīs; mērķa tirgus ir Krievija un Baltkrievija. «Rietumeiropā konkurēt ir grūti, turklāt nāktos riskēt, barojot krokodilu ar pliku roku. Mēs pagaidām uz to pusi skatāmies piesardzīgi, tomēr pārņemam pieredzi – ir sadarbības partneri Polijā un Lietuvā, ar kuriem kopā strādājam,» skaidro uzņēmuma vadītājs. Savukārt Krievijā un Baltkrievijā esot iespēja atvēzēties un justies galvas tiesu pārākiem par vietējiem nozares speciālistiem. Baltkrievijā projektu vadība kā nozare neesot pārāk attīstīta. «Šajā tirgū iegājām ar savu know how. Parādījām, ka investoram nav jāorientējas būvniecībā un jāuztraucas par procesiem, kurus vadām,» stāsta M. Saulgriezis.
Pašlaik Krievijā un Baltkrievijā konkurentu esot maz. «Tur jūtama labvēlīga attieksme pret uzņēmumiem no Eiropas. Piemēram, Baltkrievijā biznesa vidē strādā tādi cilvēki, kuru domāšana vēl aizkavējusies padomju laikos, bet netrūkst arī tādu, kas saprot, ka konkurētspēju varēs nodrošināt, attīstot ražošanu, uzlabojot loģistiku, būvējot noliktavas, veicot optimizācijas pasākumus,» stāsta M. Saulgriezis.
Jāpatur prātā, ka Krievijā, Baltkrievijā un Ukrainā ir atšķirīga biznesa kultūra, bet strādāt tur esot iespējams. «Normatīvā bāze ir sakārtota, bet ir citi spēles noteikumi, likumi ir specifiski. Svarīgi ir atrast atbalstu, sadarbības partnerus. Baltkrievijā esam biznesa kluba biedri, sadarbībā ar Latvijas vēstniecību ir iespējams iegūt nepieciešamo informāciju, palīdzību, biznesa kontaktus,» viņš dalās pieredzē.
Strādās arī Latvijā
Latvijā tirgus nav liels un ikviena konkurenta plecs esot sajūtams. Arī projektu vadībā sāncenšu netrūkstot. «Situācija ir uzlabojusies un Latvijā cilvēki, kuri strādājuši pirms dižķibeles un noturējušies, saprot, ka naudu vairs netaisa, bet pelna, – ar darbu, pareizo attieksmi, profesionalitāti. Ir palikuši stiprākie. Nav vairs tā, – vakar biju veikala pārdevējs, šodien jau strādāju būvniecībā vai projektu vadībā,» uzsver M. Saulgriezis. Lielākā daļa klientu, kas Latvijā izmantojot SIA 24 PM pakalpojumus, ir ārvalstu investori no Krievijas, Baltkrievijas un Kazahstānas.
Savukārt runājot par uzņēmumu attīstību, uzņēmuma vadītājs uzsver, ka nevajagot pārvērtēt savas un tirgus iespējas. «Ārvalstīs uzņēmumiem 5% peļņa gada griezumā šķiet ļoti labs rādītājs. Mums nez’ kādēļ sagaida lielāku izrāvienu. Ja tādu vēlas, tad jāskatās plašāk, jāstrādā ārpus Latvijas. 60% no uzņēmuma veiktajiem darbiem tiek realizēti ārvalstīs. Šo īpatsvaru tuvākajos gados palielināsim,» sola M. Saulgriezis.
SIA 24 PM stratēģija – konkrētam projektam piesaistīt noteiktas jomas speciālistus uz projekta realizēšanas laiku. Izvēloties sadarbības partnerus, tiekot rīkots iepirkuma konkursus. Tas ļaujot būt elastīgiem.
Uzņēmums turpinās attīstību arī pašmāju tirgū, palielinot sniegto pakalpojumu klāstu. Piemēram, drīz Rīgas iedzīvotājiem uzņēmums piedāvāšot daudzdzīvokļu namu apsaimniekošanas programmu. «No pašvaldības pārņēmām vairākas mājas, tostarp tādas, kurās dzīvo daudz nemaksātāju. Trīs gados esam uzlabojuši šo māju kvalitāti. Domāju, ka šis pakalpojums rīdziniekiem šķitīs saistošs,» cer M. Saulgriezis.