Ostu padome aicina Finanšu ministriju likuma izstrādē iesaistīt transporta un tranzīta nozares nevalstiskās organizācijas.
Aizbildinoties ar to, ka tiek gatavots jauns Eiropas Savienības (ES) muitas kodeksa projekts, Finanšu ministrija (FM) šā gada 22.februārī informēja jauna Latvijas muitas likuma izstrādes darba grupu, ka pie nacionālās likumdošanas darbs tiek apturēts. ES savukārt plāno pieņemt jauno muitas kodeksu līdz šā gada 24.jūnijam.
Jautājums pie Latvijas Muitas likuma joprojām ir aktuāls, un darbs pie tā sagatavošanas jāturpina, Latvijas Ostu, tranzīta un loģistikas padoms sēdē sacīja Latvijas Tranzīta biznesa asociācijas (LTBA) izpilddirektors Ģirts Verners. Nozares asociācijas izstrādājušas vairākus būtiskus priekšlikumus likumprojektā ietvertajam regulējumam, piemēram, starptautiskajiem nolīgumiem atbilstošu zudumu normu piemērošanai dzelceļa satiksmē.
«Nepiedodami ir tas, ka darba grupas, kas izstādā jaunu Muitas likumu, locekļi – NVO pārstāvji veselu gadu netika informēti par jaunā ES tiesību akta izstrādi, lai gan FM 2012.gadā gatavoja divas pozīcijas par šo regulas projektu,» piekrītot visam, ko Eiropas Komisijas piedāvājusi, sašutis ir Ģ. Verners. Viņš arī uzver, ka ar šīm FM pozīcijām netika iepazīstinātas ne tikai NVO, bet pat Satiksmes ministrija. LTBA uzskata, ka nozares komersantiem jāiepazīstas ar regulas projektu, lai identificētu Latvijas intereses un iespējamos interešu apdraudējumus tiesību aktu projektā. Tas bija pārsteigums, kad FM paziņoja, ka izmaiņas būs jau šogad, saka Latvijas Loģistikas asociācijas vaditājs Aivars Tauriņš.
Pašiem jāseko līdzi tam, kas notiek pasaulē, tā varētu pārfrāzēt izteikto FM atbildi uz LTBA pārmetumu. Proti, regulas projekts publiski bijis pieejams EK mājas lapā kopš pērnā gada 20.februāra, un visi ieinteresētie varēja ar to iepazīties un sniegt komentārus, norādīja FM pārstāve J. Krastiņa, piebilstot, ka ne FM, ne VID ierosinājumus vai komentārus nesaņēma. Viņa gan atzīst, ka tam par pamatu varēja būt fakts, ka no FM puses nebija redzamas ārējas aktivitātes. Turklāt FM jau šodien plāno publicēt regulas projektu savā mājas lapā, atzīmējot atvērtos pantus, par ko vēl ir diskusijas. Tie gan galvenokārt ir tehniska rakstura, tā viņa.
Diezin vai ES muitas kodeksā tiks veiktas kādas radikālas izmaiņas, norāda Latvijas Loģistikas asociācijas biedrs Kalvis Vītoliņš, atsaucoties uz iepriekšējo grozījumu pieredzi. Viņaprāt, galvenā problēma drīzāk ir tas, kā ES normatīvie akti tiek piemēroti nacionālājā likumdošanā. Proti, joprojām neesot atrisināts jautājums ar atzītajiem komersantiem (Authorised Economic Operator vai AEO, kas ir muitas sadarbības partneris un tam ir tiesības izmantot normatīvajos aktos atzītajiem komersantiem paredzētos vienkāršojumus un atvieglojumus). Šis jautājums iestrēdzis tieši saistībā ar izmaiņām muitas likumā. Šobrīd Latijā ir tikai 17 AEO.
Diskusijas ir par to, lai, piemēram, Latvijas muitas brokeri, kas jau teju 15 gadus darbojušies un kurus būtu pamats uzskatīt par uzticamiem uzņēmumiem, varētu baudīt priekšrocības līdzīgi kā AEO vismaz Latijas mērogā, saka Latvijas Loģistikas asociācijas vadītājs Aivars Tauriņš. Nevajadzētu būt tā, ka brokera bizness ir apdarudēts, ja viņš, piemēram, pāris reizes kļūdījies, aizpildot 1000 deklarācijās. Runa ir par zināmu labvēlības statusu Latvijas uzņēmumiem, kuriem nav pietiekam kapitāla un materiālas bāzes, lai iegūtu AEO statusu visā ES. Muitas pārvalde piekrita, ka varētu būt lokāli AEO, saka A. Tauriņš. AEO priekšrocības ir teju automātiska vienkāršotā drklārēšana vai samazinājumi galvojumam. Savukārt tiešās priekšrocības, ka AEO var noteikt vietu, kur notiek preču kontrole, kas turklāt ir vienkāršota.