SEB bankas makroekonomikas eksperta Daiņa Gašpuita komentārs par mazumtirdzniecību septembrī.
Septembrī mazumtirdzniecības apgrozījums turpināja grimt mīnusos. Tā šā gada septembrī, salīdzinot pērnā gada septembri, pēc darba dienu skaita izlīdzinātiem datiem, kopējais mazumtirdzniecības apgrozījums krities par 13.4%, tai skaitā pārtikas tirdzniecības uzņēmumos par 11.8%, bet nepārtikas par 14.2%. Kritums vērojams praktiski visos mazumtirdzniecības dalījumos. Tā septembrī pieauga tirdzniecība nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā ir nepārtika (+2.2%) un kosmētikas un tualetes piederumu iegāde (+10.3%) un tirdzniecība pa pastu vai interneta veikalos (+11.7%), kas liecina par iedzīvotāju vājībām - neatteikties no jaunu lietu iegādes, bet pārskatot veidus un preces, kas tiek iegādātas. Līdzīga tendence uzrāda arī septembra datus salīdzinot ar šā gada augustu, vien ar iezīmi, ka septembrī strauji pieauga lietotu preču tirdzniecība (+17.7%). Arvien skaidrāk iezīmējas patērētāja paraduma izmaiņas, tāpat kā turpmākais apgrozījuma krituma apmērs būs atkarīgs no patērētāja subjektīvā vērtējuma.
Arvien skaidrāk un skaudrāk iezīmējas recesijas pazīmes ekonomikā. Vērtējot nozares veikumu un visas ekonomikas perspektīvas nākas atskārst, ka patēriņš turpina strauju kritumu, kas uzņēmējus spiež tikpat strauji pārorientēties un reaģēt, lai izdzīvotu. Patlaban pieejamās aptaujas un pētījumi nesniedz viennozīmīgu priekšstatu par izmaiņām patērētāja finansiālajās iespējās. Respektīvi vai patērētājs ir kļuvis pārlieku piesardzīgs vai pilnībā iztukšots. Neapšaubāmi sarežģīti ir izlemt par līdzekļu iztērēšanu, ja ir neskaidra tuvākā nākotne un līdzekļu uzkrāšana ir veids kā justies komfortablāk. Noteikti kritums arī nākamajos mēnešos turpināsies, bet samazinoties bāzes efektam kritums varētu mazināties. Īslaicīgs uzplaiksnījums varētu būt decembrī, kad tuvosies svētku mēnesis un tuvinieku iepriecināšana būs viens no dzinuļiem tērēties, bet Martini Asti noteikti vairs nebūs starp pirktākajiem dzērieniem.
Viennozīmīgi uzņēmēji apzinās konkurences saasināšanos šajos apstākļos. Taču jāpiebilst, ka konkurence un biznesa iespējas arī šajā nozarē var atrasties ārpus Latvijas robežām. Tā joprojām pastāv iespējas attīstīt un veidot iepirkšanās piedāvājumus kaimiņvalstu patērētājiem. Turklāt jāatgādina, ka šeit pat blakus esošajā Lietuvā, kur vēl ir novērojama izaugsme, uzņēmēji aktīvi attīsta iepirkšanās centrus, kas noteikti jau tuvākajā laikā, kad tur izaugsme vēl vairāk sabremzēsies, var sastādīt nopietnu konkurenci mūsu tirdzniecības centriem. Turklāt lieki atgādināt, ka kaimiņtautas uzņēmēji ir daudz elastīgāki (pieticīgāki) cenu politikas veidošanā, kā vietējie.
Mazumtirdzniecības un rūpniecības samazināšanās apjomi liecina, ka trešajā ceturksnī IKP izaugsmi nomainīs ekonomikas samazināšanās. Savukārt krituma straujums liecina, ka ekonomikas zemākais punkts tuvojas daudz ātrāk nekā tika gaidīts vēl pirms dažiem mēnešiem. Ņemot vērā Latvijas ekonomikas lielo un kraso svārstīgumu, tai savs zemākais punkts jāsasniedz jau tuvākajos ceturkšņos. Taču par izmaiņām ekonomikas ciklā būs iespējams spriest vien nākamā gada otrajā ceturksnī, kad būs lielāka skaidrība par notiekošo ASV un ES valstu ekonomikās, finanšu nozare būs izvērtējusi zaudējumus, veikusi auditu, uzskaitīti izdzīvojušie dalībnieki un izkristalizēsies nozares turpmākie darbības nosacījumi.