Ministru kabinetā otrdien, 21.augustā ir apstiprināta atjaunotā Finanšu ministrijas darbības stratēģija 2007.-2009.gadam, kas aktualizēta ar informāciju par 2008.-2010.gadu.
Finanšu ministrijas darbības stratēģija ir vidēja termiņa plānošanas dokuments, kurā apkopti ministrijas darbību reglamentējošie politikas plānošanas dokumenti un tiesību akti, kā arī ministrijas darbības nodrošināšanai nepieciešamais valsts budžeta programmu finansējums. Stratēģijas izstrādes mērķis ir uzlabot vidēja termiņa budžeta plānošanas procesu, tieši saistot politikas plānošanas dokumentus un pasākumus to ieviešanai ar pieejamo un nepieciešamo budžeta finansējumu, kā arī nosaka vidēja termiņa prioritātes un pasākumus finanšu resursu optimālākam izlietojumam.
Finanšu ministrijas virsmērķis ir nodrošināt tautsaimniecības ilgtspējīgu attīstību veicinošas finanšu un fiskālās politikas izstrādi un efektīvu ieviešanu.
Finanšu ministrija īsteno darbību šādos virzienos:
" stabilas makroekonomiskās vides, uz attīstību vērstas saprātīgas fiskālās un finansiālās politikas un valsts līdzekļu efektīvas izmantošanas nodrošināšana;
" efektīvas valsts budžeta pārvaldes un kontroles nodrošināšana;
" efektīva piešķirto Eiropas Savienības līdzekļu administrēšana;
" valsts uzraudzības nodrošināšana atsevišķās tautsaimniecības nozarēs atbilstoši Finanšu ministrijas kompetencei;
" maksājumu nodrošināšana citām valsts iestādēm un personām.
Finanšu ministrija nodrošina valdības mērķu un uzdevumu īstenošanu atbilstoši ministrijas kompetencei. Finanšu ministrija ir atbildīga par valsts budžeta izstrādi kārtējam gadam, finanšu un fiskālās politikas veidošanu un veiksmīgu pieejamo Eiropas Savienības līdzekļu apguvi. Ar Finanšu ministrijas padotības iestāžu starpniecību tiek nodrošināta valsts līdzekļu apsaimniekošana un valsts parāda vadība, nodokļu un nodevu iekasēšana, muitas darbības veiksmīga organizēšana, valsts iepirkuma procesu vadība un uzraudzība, kontrole pār izložu un azartspēļu jomu un dārgmetālu apriti.
Finanšu ministrijas darbības virzieni tiks īstenoti ar 13 budžeta programmām:
" finansiālās un fiskālās politikas veidošana un valsts budžeta izstrāde;
" budžeta izpilde un valsts parāda vadība;
" Iepirkumu uzraudzības birojs;
" valsts nodokļu administrēšana;
" muitas darbības nodrošināšana;
" finansiāla rakstura noziedzīgu nodarījumu, korupcijas atklāšanas un novēršanas nodrošināšana;
" legālai preču apritei nepieciešamās dokumentācijas nodrošināšana;
" Eiropas Savienības finansēto programmu ieviešana;
" uzraudzība un kontrole;
" maksājumu nodrošināšana citām valsts iestādēm un personām;
" valsts budžeta aizdevumi un to atmaksāšana;
" dotācija pašvaldību izlīdzināšanas fondam;
" dotācija nekustamā īpašuma nodokļa par ēkām prognozes samazinājuma kompensācijai.
Stratēģijai ir pievienots Finanšu ministrijas jauno politikas iniciatīvu saraksts prioritārā secībā, kā arī visu programmu ieviešanai izstrādājamo galveno normatīvo aktu projektu un politikas plānošanas dokumentu projektu saraksts.
FM stratēģijā kopumā minēta 41 jaunā politikas iniciatīva, kas vērsta uz Finanšu ministrijas un tās padotībā esošo institūciju darba uzlabošanu un attīstību. Nozīmīgākās jaunās politikas iniciatīvas:
1) Valsts un pašvaldību budžeta plānošanas un sagatavošanas pilnveidošana;
2) Konkurētspējīgas darba samaksas nodrošināšana saskaņā ar jauno darba samaksas sistēmu, ar mērķi samazināt personāla mainību un nodrošinot profesionālu speciālistu noturēšanu un piesaisti darbam Finanšu ministrijā;
3) Uzlabot VID darbinieku darba produktivitāti, līdzsvarojot efektīvas motivācijas metodes;
4) Izveidot un uzturēt nepārtrauktas secīgās profesionālās apmācības sistēmu;
5) Vienotās Eiropas valūtas ieviešanas plāna īstenošana;
6) Veicināt Latvijas ekspertu kompetences celšanu ES jautājumos, nodrošinot nacionālo ekspertu un stažieru norīkošanu darbā ES institūcijās, Latvijas pārstāvību ES institūcijās;
7) Padomnieka amata izveide Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības bankas (ERAB) Norvēģijas, Somijas un Latvijas birojā;
8) Sertifikācijas iestādes apstiprināto izdevumu izlases pārbaudes, ko veiks Revīzijas iestāde;
9) Īstenot E-muitas iniciatīvu, pilnveidojot esošās, kā arī ieviešot jaunas muitas informācijas sistēmas;
10) Aizsargāt Latvijas un Eiropas Savienības ekonomiskās intereses, pilnveidojot nodokļu un muitas kontroles struktūrvienību darbu;
11) Pilnveidot muitas kontroles pasākumus, uzlabojot infrastruktūru un materiāli tehnisko nodrošinājumu;
12) 2007.-2013. gada struktūrfondu programmēšanas perioda ietvaros līdzfinansēto ERAF līgumu ar finansējuma saņēmējiem slēgšana un līgumu grozījumu izstrāde.
Finanšu ministrijas stratēģijā saskaņā ar MK Kārtības rulli un instrukciju par stratēģiju atjaunošanas kārtību tika aktualizēti politikas un darbības rezultāti un to rezultatīvie rādītāji, jaunās politikas iniciatīvas un budžeta finansējums. Pārejās stratēģijas sadaļas tika precizētas atbilstoši reālajai situācijai.
Stratēģiju plānots aktualizēt katru gadu pirms kārtējā gada budžeta pieteikuma izstrādāšanas. Stratēģiju ieviesīs Finanšu ministrija un tās padotībā esošās institūcijas, īstenojot ikgadējos darba plānos iekļautos pasākumus, savukārt kā pārskatu sniegšanas instrumenti tiks izmantoti pārskati par darba plānu izpildi un gada publiskie pārskati.
Informācijas sagatavotājs:
Baiba Melnace, 7095405, 29265135,