Eksperti

Vai citur patiešām zāle zaļāka: Latvijas digitālā veselība uz Eiropas fona?

RSU lektore un pētniece digitālās veselības un veselības politikas jomā, SIA “ZZ Dats”- biznesa analītiķe,19.06.2024

Jaunākais izdevums

Diskutējot par digitālās veselības risinājumiem un ar veselību saistītajiem datiem, daudziem ir viedoklis, ka mums “viss ir slikti” un nepareizi. Gandrīz katrs iedzīvotājs ir dzirdējis “e-veselības” neveiksmes stāstu, redzējis kādu sižetu par to, lasījis kādu revīzijas atzinumu vai vienkārši zina, ka tas ir neveiksmīgs projekts.

Bet, ko darīt – daļa ekspertu uzskata, ka pareizā pieeja būtu meklēt gatavu risinājumu un to ieviest Latvijā, tā teikt pārstāt “izdomāt divriteni”. Iespējams, ka tas ir kāds vēsturiskais mantojums, ko esam pārņēmuši no vecākās paaudzes un ir tā sajūta, ka tur – ārzemēs “zāle ir zaļāka” un viss ir labāk kā pie mums.

Ikdienā strādāju pie digitālās veselības risinājumiem un kā “Sprīdītis” Annas Brigaderes lugā nebiju apmierināta ar to, ko nodrošina mūsu E-veselības sistēma, tāpēc ar prieku devos pasaulē “lielu mantu meklēt” uz Eiropas nozīmīgāko pasākumu Digitālās veselības jomā “DMEA 2024” pasākumu Berlīnē, kurš pulcē digitālas veselības ekspertus no visas pasaules. Izstāde pārsteidza ar savu apjomīgo piedāvājumu: ap 800 stendiem, kas izvietoti 6 hallēs un piedāvā visdažādākā mēroga risinājumus – sākot no jaunuzņēmumiem un beidzot ar pasaules līmeņa lieljaudas zīmoliem (vairāk par DMEA pasākumu šeit).

Ar saviem novērojumiem par TOP-5 izstādes tēmām digitālās veselības jomā un gūtajām atziņām, apceļojot un iepazīstot tik daudz dažādu stendu un piedaloties sarunās vai klausoties diskusijas, padalīšos zemāk.

1) Medicīniskās dokumentācijas digitalizācija – lielākā daļa risinājumu, kas pārstāvēti izstādē, bija paredzēti veselības aprūpes iestādēm, lai tās varētu ar laiku pāriet no papīra dokumentācijas un ieviest elektronisko veselības karti (EVK). Jo, kā izrādās, Vācijā joprojām lielākā daļa medicīniskās dokumentācijas tiek veidota un uzturēta papīra formātā. Saskaņā ar 2023.gada martā pieņemto “Vācijas digitālo stratēģiju veselības aprūpē”, viens no izvirzītajiem mērķiem ir ieviest EVK, lai līdz 2025.gadam 80% no veselībai apdrošinātajām personām veselības dati būtu pieejami elektroniski, bet līdz 2026.gadam – 80% gadījumos saziņa veselības aprūpē notiktu digitāli, nevis izmantojot papīru (Vācijas digitālā stratēģija veselības aprūpē pieejama šeit).

Lai sasniegtu šos mērķus un veicinātu digitalizāciju veselības jomā, Vācija no Atveseļošanās un noturības mehānismiem paredzētajām investīcijām vien plāno ieguldīt 684 miljonus lai digitāli un tehniski stiprinātu publiskos veselības pakalpojumus, un 3 miljardus eiro slimnīcu modernizācijā – tai skaitā ieguldot digitālā infrastruktūrā, telemedicīnā, robotikā, kā arī informācijas tehnoloģijās un kiberdrošībā (dati no 2023.gada ziņojuma, pieejams šeit).

Un kā ir Latvijā? Ir veselības aprūpes iestādes, kuras jau ir veikušas digitalizāciju un pilnībā vai gandrīz pilnībā atteikušās no papīra medicīniskās dokumentācijas – kā zināmākie piemēri: Bērnu klīniskā universitātes slimnīca, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests. Arī citas veselības aprūpes iestādes vismaz daļu savu procesu ir digitalizējušas un transformējušas, atsakoties no papīra dokumentiem. Protams, ir vēl iestādes, kurās pacienta dati tiek rakstīti papīra kartiņās vai tiek izsniegtas papīra izdrukas, bet liela daļa procesu ir digitalizēti un veselības dati daļēji ir pieejami valsts (e-veselības) vai privātos portālos (dažādu laboratoriju portālos, DataMed un citos risinājumos).

Līdzīgi kā Vācijas stratēģijā, arī Latvijā “Digitālās veselības stratēģija līdz 2029.gadam” ir noteikts, ka līdz 2026.gadam ir jānodrošina ārstniecības datu apkopošanu EVK un to centralizētu pieejamību pacientiem, kā arī paredzēts ERAF un ANM finansējums šo mērķu īstenošanai (Latvijas Digitālās veselības stratēģija pieejama šeit).

Nenoliedzami, mēs varam būt neapmierināti ar to, ka E-veselība ir ieviesta jau sen, bet tur joprojām nav pieejami visi mūsu veselības dati, bet jāņem vērā – ka, lai dati būtu pieejami E-veselībā, tiem ir jābūt strukturēti ievadītiem veselības aprūpes iestāžu informācijas sistēmās, un kamēr šīs iestādes nebūs pilnībā pārgājušas uz digitālu medicīnisko dokumentāciju, arī centrālā sistēmā “nevar paņemt datus”. Līdz ar to, digitalizācijai ir jābūt īstenotai veselības aprūpes iestādēs un tikai pēc tam šie dati var būt pieejami E-veselībā. Kad tas beidzot notiks?

Piemēram, ASV gadījumā, apņēmība ieviest vienotu EVK ierakstu un nodrošināt tā pieejamību tika uzsākta 2004.gadā, paredzot, ka pēc 10 gadiem, katram ASV iedzīvotājam būs pieejams EVK un paredzot valsts finansējumu šo pārmaiņu ieviešanai (Saskaņā ar “The President’s Health Information Technology Plan 2004” pieejams).

Tomēr 10 gadi un Latvijas mērogiem neaptverams finansējums nebija pietiekams šo procesu ieviešanai. Tā rezultātā 2015.gadā tika ieviestas sankcijas iestādēm, kuras nenodrošināja EVK datus paredzot ieturēt 1% no pakalpojuma samaksas, bet 2017.gadā šīs sankcijas paaugstinot līdz 3% no pakalpojuma apmaksas. Un tikai 2017.gadā tika sasniegts mērķis, ka 86% ārstu prakses un 96% ne-valsts akūtās aprūpes slimnīcas izmanto informācijas sistēmas un nodrošina EVK datus (Dati no “What is the HITECH Act, pieejams ).

Ko no tā varam secināt? Latvija virzās uz šo mērķu sasniegšanu, līdzīgi kā citas valstis, un, lai arī mums gribētos, lai tas notiek ātrāk un lētāk, tomēr pasaules pieredze rāda, ka medicīnas dokumentācijas digitalizācijas ieviešana ir gan laika, gan resursu ietilpīgs pasākums. Bet ko darīt, lai šis process tiktu īstenots sekmīgāk – ja jau mērķis ir noteikts un finansējums paredzēts? Vienīgais ieteikums būtu sekot līdzi šo programmu īstenošanai un motivēt veselības aprūpes iestādes, kuras vēl nav veikušas digitalizāciju, aktīvi iesaistīties. Iespējams kā ASV gadījumā – paredzot atbalstu šo programmu īstenošanai, lai katrai veselības aprūpes iestādei, neatkarīgi no formas un īpašumtiesībām, būtu iespēja piesaistīt finansējumu savu procesu digitalizācijai, un nākotnē paredzot ieturēt sodas sankcijas, ja EVK dati netiks nodrošināti.

2) Mākslīgā intelekta pielietojums – mākslīgais intelekts (AI – Artificial Intelligence) un ģeneratīvais mākslīgais intelekts (GAI – Generative Artificial Intelligence) ienāk arī veselības aprūpes jomā, un līdz ar to ievērojamā daļā risinājumu parādās arī AI un GAI saīsinājumi. Bet, ja komunikāciju jomā AI un GAI varētu aizstāt cilvēku, jo tas pēc noteiktiem atslēgas vārdiem spēj radīt gan preses relīzi, gan sagatavot rekomendācijas vēstuli vai atbildes e-pastu, tad veselības jomā to mērķis nav aizstāt ārstniecības personu, bet gan palīdzēt – automatizējot noteiktus uzdevumus un padarot ārsta darbu lietderīgāku un efektīvāku. AI risinājumi bija plaši pārstāvēti attēl-diagnostikas risinājumos, kā arī datu analītikas produktos un preventīvās medicīnas jomā, kas balstoties uz pieejamiem datiem par pacientu, var norādīt uz potenciālu riska faktoru vai sniegt ieteikumus, kam vajadzētu pievērst uzmanību. Savukārt GAI risinājumi izmantoti ar klientu apkalpošanas servisu saistītu procesu uzlabošanai. Vai Latvijā tas ir jaunums? Vairs jau nē - arī Latvijā attēl-diagnostikas jomā tiek izmantotas AI sniegtās priekšrocības, atvieglojot un uzlabot radiologu darbu – piemēram, nomērot un informējot par noteiktu struktūru izmēriem, vai analizējot izmeklējumu attēlus un norādot par iespējamiem aizdomīgiem sektoriem. Kas ir izaicinājums šajā jomā – tā ir likumdošana par AI izmantošanu, kas ir izaicinājums visām valstīm, jo tikai nesen tikai pieņemts pirmais regulējums par AI izmantošanu. Tāpat arī klientu apkalpošanas jomā, arvien biežāk saņemam atgādinājuma zvanu par pierakstu no automatizēta risinājuma, kurš izmanto AI vai GAI.

3) Pacientu portāli – neskaitāmi stendi bija veltīti pacientu portāliem un bija redzami atslēgas vārdi “pacient-centrēta” un “integrēta” veselības aprūpe. Šie portāli bija izstrādāti lietotājam draudzīgā un mūsdienīgā dizainā, tajos tika piedāvāta iespēja iegūt informāciju par noteiktiem veselības stāvokļiem un padomus kā rīkoties, gan apskatīt savu medicīnisko dokumentāciju – ja tā ir pieejama digitālā formātā, gan meklēt speciālistus pēc dažādiem kritērijiem, kā arī pierakstīties uz konsultāciju, klātienes vai attālināti. Daži piedāvāja arī sasaisti ar pašreģistrēšanas kiosku, kurā pacients ierodoties uz vizīti var reģistrēties, veikt apmaksu vai pēc vizītes, pats pierakstīties uz nākamo vizīti. Viss bija skaisti, bet bija viens “BET” - diemžēl visi šie portāli bija piesaistīti vienai konkrētai slimnīcai un tās informācijas sistēmu ekosistēmai. Kas nozīmē to, ka katrai veselības aprūpes iestādei vai centram ir savs pacientu portāls. Kaut kas pazīstams arī Latvijas pacientam vai ne? Arī pie mums ir izcili pacientu portāli, kas nodrošina visu augstāk aprakstīto funkcionalitāti, piemēram, Bērnu slimnīcā, kā arī komercprodukti – kā “Pie ārsta” vai “e-Veselības punkts”, kuri piedāvā iespēju pierakstīties pie dažādu iestāžu ārstiem un saņemt attālinātu konsultāciju. Un lai arī salīdzinot ar Vāciju mums jau ir labāk, jo ir kaut kāda līmeņa apvienošana (piemēram, DataMed portālā), arī man kā pacientam gribētos lai viss būtu vienuviet, un cerams, ka īstenojot Latvijas Digitālās veselības stratēģijā ierakstīto, kādu dienu tā arī būs.

4) Kompleksi risinājumi procesu uzlabošanai – dažādi specializēti risinājumi tika piedāvāti veselības aprūpes iestāžu procesu pārvaldībai un darba efektivitātes uzlabošanai. Piemēram, sistēma – kurā ievadot datus par nozīmēto laboratorisko izmeklējumu, tā nosaka cik daudz paraugi jāpaņem un no printera automātiski tiek izdrukātas nepieciešamās uzlīmes ar datiem par pacientu, izmeklējumu utml. Savukārt, saņemot paraugu laboratorijā, noskanējot uzlīmi – automātiski ielasās dati par pacientu un veicamiem izmeklējumiem no šī parauga. Vai piemēram, specifiski ekrāni, datorpeles un klaviatūras, kas paredzētas sterilai videi (izturīgas un noturīgas pret dezinfekcijas līdzekļiem utml), tāpat dažādi aizsargmateriāli – plēves, pārvalki utml., ko izmantot iekārtu aizsardzībai sterilā vidē. Šādi un līdzīgi risinājumi tika piedāvāti dažādās jomās, bet tā kā tie paredzēti specifiskai mērķauditorijai, sīkāk tos neanalizēšu.

5) Sadarbspēja (interoperability) – tā kā datu sadarbspēja (jeb iespēja apmainīties ar datiem starp dažādiem risinājumiem, nodrošinot iespējas tos korekti attēlot un saprast dažādās sistēmās, kā arī analizēt un salīdzināt) bija viens no galvenajiem tematiem, kas ir aktuāls Latvijā, un kur meklējām labāko pieredzi un ieteikumus - tas mums sagādāja vilšanos. Jo lai arī šie atslēgas vārdi bija daudzos stendos, realitātē sadarbspēja tika saprasta vienas veselības aprūpes iestādes eko-sistēmas ietvaros. Tikai dažos stendos mēs atradām risinājumus, kuri patiešām bija saistīti ar globālu sadarbspēju. Kādēļ tā? Iespējams atbilde ir saistīta ar to, ka Vācijā šis jautājums vēl nav pietiekami aktuāls, jo kamēr dati ir papīrā, pirmais uzdevums ir dabūt tos digitālā formā un tikai pēc tam domāt par to, kā apmainīties ar citām iestādēm un citām valstīm. Tomēr nacionālā līmenī arī Vācija domā par šiem jautājumiem un arī tās stratēģijā ir paredzēts izveidot Digitālas veselības aģentūru, transformējot “Gematik GmbH”, kuras galvenā atbildība būs saistīta ar pilnīgu (“end-to-end”) procesu digitalizāciju un visaptverošas sadarbspējas prasību izstrādi. Noklausoties vairākas diskusijas par sadarbspējas tēmu, varēja secināt, ka visveiksmīgākie risinājumi ir radīti Ziemeļvalstīs (Zviedrija, Dānija, Norvēģija un Somija), kuras dalījās ar savu pieredzi un izaicinājumiem. Un lai arī tās ir valstis, no kurām mācīties sadarbspēju gan vietējā, gan starptautiskā mērogā, kā atzina paši valstu pārstāvji, nav viena labā prakse, jo šīs četras valstis, lai arī iet līdzīgu, bet tomēr nedaudz atšķirīgu ceļu (“Same, same, but different!”).

Lai veicinātu labāku sadarbspēju, tās veido starpvalstu projektus un iniciatīvas, ar mērķi vienoties par kopējām pieejām un tādejādi atbalstītu ne tikai datu apmaiņas, bet veicinātu arī risinājumu izstrādātājiem lielāku tirgu. Piemēram, panākot regulējumu - ja risinājums ir sertificēts vienā no šīm valstīm, tad arī pārējās to var ieviest, neejot vēlreiz smagnēju birokrātisku atzīšanas un sertificēšanas ceļu. Kā ir Latvijā? Jā, mums ir problēmas ar sadarbspēju, jo daļa ar veselību saistītie dati joprojām ir sadrumstaloti, eksistē dažādās atsevišķās sistēmās un ne visi spēj apmainīties ar datiem. Un tomēr, iestrādes mums ir un tās strādā – darbnespējas lapas, e-receptes, e-nosūtījumi Covid laikā, vēl daži risinājumi. Salīdzinoši nesen arī trīs klīniskās slimnīcas – PSKUS, RAKUS un BKUS uzsāka apmaiņu ar attēldiagnostikas datiem.

Noteikti pieminams sasniegums ir arī Latvijas spēja iesaistīties pārrobežu datu apmaiņas projektā un sākot ar 2024.gada martu nodrošināt datu apmaiņas iespējas ar e-recepšu datiem. Tas nozīmē, ka Latvijas pacients noteiktās valstīs, kuras arī ir nodrošinājušas datu apmaiņu, var izņemt recepšu medikamentu tās valsts aptiekā, un pretēji – dalībvalsts pacients, kuram ir izrakstīta recepte šajā valstī, izņemt medikamentu Latvijas aptiekā. Tāpat kopš 2024.gada marta ar dažām valstīm ir nodrošināta arī apmaiņa ar pacienta veselības pamatdatiem. (Vairāk informācijas par pārrobežu datu apmaiņu skatīt NVD vietnē.

Ko mēs varam darīt, lai šis process Latvijā notiktu labāk - kopēja iezīme, kas ir visām Ziemeļvalstīm un ierakstīta arī Vācijas stratēģijā, ir izveidot iestādi, kuras galvenais mērķis un uzdevums ir risināt sadarbspējas jautājumus, nosakot standartus un prasības, kā arī noteikumus un normatīvo regulējumu šajā jomā. Arī Latvija iet šo ceļu, par ko liecina Veselības ministrijas izstrādātā koncepcija par Nacionālā veselības dienesta kompetenču un atbildību sadali, izveidojot atsevišķu iestādi – veselības nozares digitālo kompetenču centru, kas būs atbildīgs par digitālās veselības attīstības jautājumiem.

Atbildot uz ievadā uzdotajiem diviem jautājumiem: Vai pasaulē ir gatavas sistēmas, kuras ir pārbaudītas un funkcionējošas un ko varētu pārņemt, lai neizdomātu velosipēdu no jauna? Jā – protams! Izstādē šādas sistēmas piedāvāja pasaulē zināmas kompānijas - Oracle, Microsoft, Epic, un citas. Tās ir lieliskas, sertificētas un nodrošina strukturētus datus un nebūtu arī sadarbspējas problēmas. Bet vai mēs tās varam ieviest Latvijā? Tas jau ir cits jautājums un diemžēl, pasaules pieredze liek domāt, ka diez vai Latvija to varēs atļauties un tas risinās mūsu problēmas. Savulaik, Dānija, Somija un Lielbritānija gāja šādu ceļu, savās slimnīcās ieviešot ASV radīto Epic sistēmu, bet diemžēl secinājumi par ieviešanu un izmaksām ir skarbi. (Ja interesē, tad publikācijas pieejamas šeit: un šeit). )

Kur ir Latvija digitālās veselības jomā uz Eiropas kartes? Kopumā varētu teikt, ka esam kaut kur pa vidu, jo kā redzams – ir lielas un attīstītas valstis, kurās nav pat tik daudz kā ir pie mums! Bet no otras puses, ir Ziemeļvalstis, no kurām mums vajadzētu mācīties – gūt pieredzi un veicināt plašāku sadarbību. Bet vai ejam pareizā virzienā? Viss liecina par to, ka esam uz pareizā ceļa un mūsu Digitālās veselības stratēģijā ir ierakstīti līdzīgi uzdevumi kā citām attīstītajām valstīm, un arī iniciatīvas ko realizējam – gan veidojot digitālās veselības kompetenču centru, gan risinot sadarbspējas jautājumus un ieviešot jaunākos tehniskos standartus ir atbilstošas. Kā rāda arī to pašu Ziemeļvalstu pieredze - nevienam tas nav gājis viegli, un bijis ātri un lēti.

Eksperti

Ievērojami saasinājusies cīņa par digitālā satura autoriem

Toms Briedis, influenceru mārketinga un sabiedrisko attiecību aģentūras Womstar vadītājs,08.10.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Atceros, kad pirms vairāk nekā desmit gadiem sāku aktīvi strādāt ar digitālā satura autoriem Baltijā, cenšoties uzņēmumus pārliecināt, ka tas ir jaunais “must” [noteikti vajag], lai izceltu savu zīmolu un produktu, daudzi uz to skatījās ar skepsi, sakot, ka tas tikai īslaicīgi, te būs un te vairs nav ne miņas.

Ir pagājuši desmit gadi, un tie, kas noticēja, šo mārketinga veidu ir atkoduši un veiksmīgi izmanto, savukārt pārējie cenšas tikai “apostīt gaisu” vai ieskrieties. Bet, kā saka – labāk vēlu nekā nekad! Turklāt pirmsākumos bija grūti iedomāties, ka zīmoli cīnīsies savā starpā un pārvilinās digitālā satura autorus cits no cita.

Influenceru mārketings turpina aug

Lasot katru nākamo pasaules vai Eiropas digitālā satura autoru tirgus apskatu, var redzēt, ka šis efektīvais mārketinga rīks tikai aug un aug, un uzņēmumi arvien vairāk līdzekļu no mārketinga budžeta iegulda tieši sadarbībā ar influenceriem. Ne velti 2024. gadā globālā influenceru mārketinga tirgus vērtība būs sasniegusi vairāk nekā 24 miljardus dolāru. Gadu no gada pamainās uzsvars uz dažādiem sociālajiem tīkliem (Instagram, Tik Tik, Youtube u. c.). Tomēr jāsaprot būtiskākais: viena lieta ir ielēkt šajā mārketinga laukā, bet otra ir strādāt efektīvi, lai no šī mārketinga veida iegūtu maksimālu labumu – jaunus klientus, pārdošanas pieaugumu, zīmola atpazīstamību u. c. lietas. Tas pats attiecas uz niansēm šajā tirgū, kas citās nozarēs ir pašsaprotamas, piemēram, uz Ziemassvētkiem ir ļoti grūti atrast brīvas telpas korporatīvajiem pasākumiem, turklāt īres maksa vienmēr ir augstāka, un tieši tas pats notiek arī ar digitālā satura autoriem – viņi vienkārši ir aizņemti ar citu sadarbību un pakalpojumi ir dārgāki šajā laikā.

Finanses

Bezskaidrās un skaidrās naudas maksājumu attiecība Latvijā – 77% pret 23%

Db.lv,30.09.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Bezskaidrās un skaidrās naudas maksājumu attiecība Latvijā 2024.gada augustā bijusi 77% pret 23%, liecina jaunākais, 2024.gada rudens, Latvijas Bankas "Maksājumu radars".

Bezskaidrās un skaidrās naudas attiecība salīdzinājumā ar 2024.gada februāra mērījumu ir saglabājusies nemainīga, un tas ir vēsturiski augstākais bezskaidrās naudas maksājumu īpatsvars.

"Maksājumu radarā" apkopota jaunākā informācija par Latvijas sabiedrības naudas izmantošanas paradumiem, izmantojot tirgus un sociālo pētījumu aģentūras SIA "Latvijas Fakti" veiktās iedzīvotāju aptaujas rezultātus.

"Maksājumu radars" tiek publicēts reizi pusgadā un ir pieejams Latvijas Bankas tīmekļvietnē. Pārskata centrālais mērījums ir bezskaidrās naudas un skaidrās naudas maksājumu attiecības attīstība un mijiedarbība (stāvoklis 2024.gada augustā), ko papildina izvērstāka skaitliskā informācija un ekspertu komentāri.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Foto: unsplash.com/Marvin Mayer

Pārskats par digitālās reklāmas priekšrocībām un tās nozīmi konkurences apstākļos.

Digitālā reklāma jau labu laiku kļuvusi par vienu no izšķirošajiem faktoriem uzņēmumu panākumu nodrošināšanā. Tehnoloģiju attīstība un patērētāju paradumu izmaiņas biznesa vidē radījušas jaunu realitāti, kurā tradicionālie mārketinga risinājumi vairs nav pietiekami efektīvi.

Uzņēmumi, kas vēlas saglabāt konkurētspēju un panākt ilgtspējīgu izaugsmi, nevar ignorēt digitālās reklāmas sniegtās iespējas. Sevišķi nozīmīga šī transformācija ir tieši jaunajiem uzņēmumiem, kuriem digitālā vide sniedz iespēju konkurēt ar pieredzējušākiem amata brāļiem.

Digitālās reklāmas revolūcija mūsdienu tirgū

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dailes teātrī šodien tika svinēti Jaunās zāles spāru svētki un uz otro termiņu apstiprinātais teātra valdes priekšsēdētājs Juris Žagars un mākslinieciskais direktors Viesturs Kairišs informēja par teātra nākotnes iecerēm.

Juris Žagars Jaunās zāles pārbūves īstenošanu min kā vienu no turpmākā perioda būtiskākajiem notikumiem.

Galvenais ieguvums būs skatītājiem. Mazās formas izrādēs svarīgākais ir redzēt aktierdarbus gana tuvu un niansēti. Pēc pārbūves beigām no visām sēdvietām Jaunajā zālē būs izcila skatuves redzamība. Zālē iepriekšējo 150 vietā būs 340 sēdvietas, ieskaitot izbūvētā balkona vietas. Arī ventilācijas un ugunsdrošības sistēmas beidzot būs sakārtotas atbilstoši mūsdienu standartiem. Teātra aktieriem un režisoriem pēc pārbūves būs pieejama jauna, plaša mēģinājumu zāle. Teātrim kopumā liels ieguvums būs gan no jaunās mēģinājumu zāles, gan no tā, ka mazās formas izrādes beidzot varēs būt rentablas.

Citas ziņas

Latvijas iedzīvotāju veselības stāvoklis pasliktinās, Lietuvā un Igaunijā pretēji - uzlabojas

Db.lv,06.02.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tikai 43 % Latvijas pilngadīgo iedzīvotāju savu veselību vērtē kā labu vai ļoti labu – tas ir ievērojami zemāk par ES vidējo, sliktākais rādītājs Baltijā un turpina pasliktināties, liecina Norstat veiktais iedzīvotāju veselības pašvērtējuma mērījums.

Pēdējo divu gadu laikā iedzīvotāju veselība pašnovērtējums ir pasliktinājies – 2023.gada sākumā 47 % iedzīvotāju savu veselības stāvokli novērtēja kā labu vai ļoti labu, savukārt pērnā gada beigās rādītājs ir noslīdējis līdz 43 %, no kuriem 4 % iedzīvotāju domā, ka viņu veselība ir ļoti laba un 39 % - laba.

Jo lielāks vecums, jo sliktāks veselības stāvoklis – tā liecina veselības pašnovērtējuma mērījums dažādās vecuma grupās. Vecumā līdz 39 gadiem 11% iedzīvotāju savu veselību novērtē kā ļoti labu un 48 % kā labu. Savukārt 40 līdz 59 gadu vecumā vairs tikai 5 % norāda, ka veselība ir ļoti laba un 29 % - laba. 17 % senioru jeb iedzīvotāji vecumā virs 60 gadiem saka, ka veselība ir slikta vai ļoti slikta.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

10.aprīlī norisinājās izdevniecības Dienas Bizness rīkotā konference Veselība kā drošība: zāļu pieejamība un apgāde. Konferences mērķis bija iezīmēt veselības aprūpes vietu zem drošības lietussarga, akcentējot nepieciešamību Latvijas sabiedrībai justies stabili un pasargāti veselības aprūpes un medikamentu pieejamības ziņā gan dažādu iespējamu krīžu apstākļos, gan ikdienā.

Klātesošie eksperti un amatpersonas uzsvēra, ka veselība noteikti ir viens no sabiedrības drošības aspektiem un pret to tā arī jāizturas, jo mēs varam būt tik spēcīgi un pasargāti, cik pasargāts ir katrs no mūsu valsts attālāko rajonu iedzīvotājiem.

Konferencei iepriekš bija reģistrējušies vairāk nekā 300 veselības aprūpes un farmācijas iestāžu un uzņēmumu vadītāji un vadošie darbinieki, par valsts drošību atbildīgo institūciju darbinieki, nevalstisko organizāciju pārstāvji un sabiedrības viedokļu līderi, kuri pasākumā piedalījās gan klātienē, gan attālināti. Līdz šim konferenci straumējuši aptuveni 1000 skatītāju.

Konferenci Veselība kā drošība: zāļu pieejamība un apgāde atklāja ekonomikas ministrs Viktors Valainis, uzsverot, ka viena no ministrijas prioritātēm ir līdz šī gada beigām kopā ar Veselības ministriju izstrādāt stratēģiju zāļu rezervju nodrošināšanai iespējamai X stundai, paredzēts arī atbalsts vietējo farmācijas uzņēmumu pārorientēšanai uz Rietumvalstu tirgiem līdzšinējās biznesa sadarbības ar Krieviju vietā.

Bankas

Bezskaidrās naudas maksājumi Latvijā sasnieguši vēsturiski augstāko īpatsvaru

Db.lv,31.03.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Bezskaidrās un skaidrās naudas maksājumu attiecība Latvijā 2025.gada februārī bijusi 78% pret 22%, liecina jaunākais, 2025.gada pavasara, Latvijas Bankas "Maksājumu radars". Tas ir vēsturiski augstākais bezskaidrās naudas maksājumu īpatsvars.

Salīdzinājumā ar 2024.gada februāra un augusta mērījumiem bezskaidrās naudas īpatsvars ir kāpis par 1 procentpunktu (no 77% līdz 78%).

"Maksājumu radarā" apkopota jaunākā informācija par Latvijas sabiedrības naudas izmantošanas paradumiem, izmantojot tirgus un sociālo pētījumu aģentūras SIA "Latvijas Fakti" veiktās iedzīvotāju aptaujas rezultātus. "Maksājumu radars" tiek publicēts reizi pusgadā un ir pieejams Latvijas Bankas tīmekļvietnē. Pārskata centrālais mērījums ir bezskaidrās naudas un skaidrās naudas maksājumu attiecības attīstība un mijiedarbība (stāvoklis 2025.gada februārī), ko papildina izvērstāka skaitliskā informācija un ekspertu komentāri.

Pakalpojumi

Basketbola treniņu zāles izveidē Mārupē investē vairāk nekā 300 000 eiro

Db.lv,25.03.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Investējot vairāk nekā 300 000 eiro, Mārupē atklāta Baltijā unikāla basketbola treniņu zāle. ProBaller Arena ir jauna tipa multifunkcionāla zāle, kas piedāvā dažādu sagatavotības līmeņu basketbolistiem uzlabot metienu tehniku un individuālās basketbola iemaņas.

Teju 1000m2 plašajā ProBaller Arena kompleksā ir pieejami 10 grozi – katrs aprīkots ar metienu un piespēļu mašīnu, kas dod iespēju izpildīt līdz pat 1000 metieniem stundā. Tāpat zālē pieejams multifunkcionāls laukums, kurā var spēlēt 5 pret 5 basketbolu uz diviem groziem, un kas iekļauj arī oficiālo 3x3 laukumu. Kā norāda idejas autori Raivis Miezāns un Rihards Fuksis, ar Altum atbalstu izveidotā zāle ir pavisam droši unikāla Baltijas mērogā un tādu otru atrast būs grūti pat Ziemeļeiropā.

“ProBaller Arena ir piemērota gan tiem, kuri ar basketbolu nodarbojas profesionālā līmenī, gan tiem, kuriem vienkārši patīk uzspēlēt savu draugu vai kolēģu lokā. Tomēr idejas pašā saknē esam domājuši par augstvērtīgu apstākļu radīšanu jaunajiem basketbolistiem, kuriem ikdienā nav iespēja attīstīt savas prasmes modernā un konkurētspēju veicinošā infrastruktūrā. Uz citu līdzīgu multifunkcionālo kompleksu fona mēs izceļamies ar attiecīgo mašīnu daudzumu, kas sniedz iespēju lielam skaitam basketbolistu izpildīt dažādus metienu vingrinājumus un programmas, kas pielāgotas individuālam spēlētāja līmenim un treniņa plānam,” teic Rihards Fuksis, ProBaller Arena līdzdibinātājs.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

15.martā visā pasaulē jau sesto reizi tiek atzīmēta Digitālās talkas diena - diena, kad pasaulē tiek aktualizēts digitālo atkritumu jautājums, veidi rīki digitālās ikdienas sakopšanai un paradumi digitālo atkritumu un digitālo netikumu mazināšanai.

VAS Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs (LVRTC) aicina iedzīvotājus un organizācijas izzināt, kas ir digitālie atkritumi, izvērtēt savas darbības un paradumus tiešsaistē, kā arī dzēst nevajadzīgo digitālo saturu, kas glabājas viedierīcēs, datoros un datu glabātuvēs, reģistrējot dzēsto apjomu vietnē www.digituvi.lv .

Kas ir digitālie atkritumi?

Digitālie atkritumi ir jebkāds digitālais saturs, kas tiek radīts, bet vairs netiek izmantots. Digitālo atkritumu radīšana un uzkrāšana rada reālu ietekmi uz fizisko vidi - enerģijas patēriņu un CO₂ izmešus. Pēdējo piecu gadu laikā pasaulē radītais digitālo datu apjoms ir teju trīskāršojies un šogad pārsniegšot 180 zetabaitus.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Neraugoties uz pēdējo gadu lejupslīdi būvniecības nozarē, iespējamo visaptverošo krīzi, valsts budžeta izaicinājumiem, SIA MONUM – viens no lielākajiem būvuzņēmumiem valstī - plāno izaugsmi un izaicinājumus grasās padarīt par iespējām.

Par to, kādēļ tas izdosies, Dienas Biznesa jautājumi jaunajai uzņēmuma vadītājai - valdes loceklei Evitai Domello.

Vadāt vienu no prāvākajiem Latvijas būvuzņēmumiem. Kādas ir jūsu prioritātes un fokusi uzņēmuma vadībā? Kas ir MONUM jūsu vadībā, un kādi ir nākotnes mērķi?

Esmu ienākusi uzņēmumā ar bagātu vēsturi, pieredzi un tradīcijām. Būtiski, ka MONUM kā uzņēmums ir apzinājies savu nozīmi un spēju ietekmēt un mijiedarboties ar sabiedrību vides, sociālajās un ekonomiskajās jomās. Man kā vadītājai ir jānodrošina, ka MONUM ir ilgtspējīga biznesa uzņēmums. Plānoju uzņēmuma izaugsmi veicināt, pārskatot un sakārtojot iekšējos darbības procesus, meklējot efektivizācijas un maksimālas digitālo rīku izmantošanas iespējas, kas iespējami atvieglo tik ļoti vērtīgos cilvēkresursus, ļaujot tiem primāri pievērsties un izmantot savu potenciālu galvenajam - būvniecības vadības procesam, lieki netērējot laiku blakus procesiem. Būvniecībā, līdzīgi kā citās jomās, ar katru gadu aizvien aktuālāka kļūst pilnvērtīga digitālā transformācija, kas manā skatījumā nozīmē pāreju uz informācijas apriti strukturētā elektroniskā formātā, savienojot dažādas izcelsmes datus, tādējādi palīdzot izprast būvprojekta risinājumus, risinājumu savienojamību, modeļu detalizāciju, kā arī kontrolēt izstrādāto projektu kvalitāti. Šis ir arī stratēģiski svarīgs solis uzņēmumā, ņemot vērā apstākli, ka jau no 2025.gada 1. janvāra stāsies spēkā prasība publisku personu finansētu trešās grupas ēku būvniecībā piemērot būvju informācijas modelēšanu (BIM).

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas iedzīvotāju finansiāla noslāņošanās gan reģionāli, gan pēc profesiju grupām, gan citādos aspektos ir viena no būtiskākajām valsts attīstības problēmām, kas drīzāk ir citu problēmu sekas un iznākums, liecina gada garumā veiktais Dienas Biznesa pētījums Paēdusi sabiedrība – stabila valsts.

Šis raksts apkopo 11 dažādu publikāciju secinājumus, lai veidotu kopainu un sniegtu pētījuma secinājumus sabiedrībai, likumdevējam un biznesa videi.

Apvērstā kohēzija

Lai arī Latvija kā Eiropas Savienības dalībvalsts ik gadu investē aizvien lielākus līdzekļus kohēzijas politikas realizēšanā, rezultāts ir pretējs. Latvijas depopulācija notiek straujā tempā, un no Rīgas un Pierīgas attālinātie reģioni iedzīvotājus zaudē strauji, bet atlikušie saņem krietni mazāku atalgojumu nekā galvaspilsētas apkaimē, zaudē mobilitātes iespējas, jo sabiedriskā transporta plūsmas intensitāte tiek samazināta tieši proporcionāli attālumam no lielajām pilsētām. Papildu problēmas atklāj Latvijas Pašvaldību savienības dati un konsultantu secinājumi, kur viens no nozīmīgākajiem ir iedzīvotāju ienākumu nodokļa ieņēmumu kritums, kas pamatīgi iespaido pašvaldību spēju ieguldīt attīstības projektos, turklāt administratīvi teritoriālās reformas kritika jau ir pāraugusi pašvaldību līmeni, un tās rezultāti tiek vērtēti drīzāk negatīvi, nekā pozitīvi, ja raugāmies uz nomaļu problēmu kā uz noslāņošanās cēloni reģionālā līmenī. Faktiski Latvijas kohēzijas politiku var dēvēt par apvērsto kohēziju, kad, neraugoties uz investīcijām, lai kaut ko mainītu un reģionu iedzīvotāju dzīves līmeni tuvinātu Rīgai, notiek pretējais. Proti, iedzīvotāji reģionus vienkārši pamet, un apgalvojums, ka vidējās algas tuvojas Rīgas līmenim, neiztur kritiku, jo šī tuvošanās ir uz izbraukušo rēķina. Vidējo algu rēķina vien no atlikušo iedzīvotāju ieņēmumiem.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tikai, liekot cilvēka vajadzības priekšplānā, ir iespējams veidot sabalansētu veselības aprūpes sistēmu no drošības izaicinājumu viedokļa, uzskata Latvijas Farmaceitiskās aprūpes asociācijas izpilddirektore Kristīne Jučkoviča, kura ir viena no Dienas Biznesa konferences Veselība kā drošība: zāļu pieejamība un apgāde iniciatorēm.

Viņai arī jautājumi par iniciatīvas nepieciešamību un farmaceitiskās aprūpes lomu veselības aprūpes sistēmā. Konference notiks 10. aprīlī.

Farmaceitiskā aprūpe - ko tā ietver, nozīmē?

Tas nenozīmē tikai to, ka, ieejot aptiekā, kāds padod zāļu kastīti. Jēga ir krietni plašāka. Viss sākas jau ar zāļu iegādi, turpinās ar reģistrēšanu, verifikāciju risinājumiem, kompensējamo medikamentu izsniegšanai nepieciešamo identifikāciju, tad seko farmaceita saruna ar pircēju. Tā nav vienkārši pārdošana kā ar maizi vai pienu, ko paņem no plaukta un iekasē naudu. Tā ir konsultācija, ieteikums, ar ko kopā medikamentus var lietot un ar ko nedrīkst. Tā skan ideālais stāsts par farmaceitisko aprūpi. Piekrītu, ne vienmēr viss ir ideāli.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mākslīgā intelekta attīstība un “Gen Z” paaudzes ienākšanu darba tirgū ir būtiskākie faktori, kas šobrīd maina finanšu pakalpojumu sektoru. Kā mainījušies klientu paradumi, kādas ir viņu gaidas un kas bankām sagādā lielākos izaicinājumus? Saruna ar bankas Citadele valdes locekli stratēģijas jautājumos Vladislavu Mironovu.

Starptautiskajā Fintech balvu ceremonijā banka Citadele nesen saņēma apbalvojumu kā labākā digitālā banka. Cik nozīmīgs ir šis apbalvojums, un pēc kādiem kritērijiem tika izvērtēti pretendenti?

Izvērtējot balvas pretendentus, tika ņemti vērā tādi kritēriji kā bankas digitālo risinājumu spēja uzlabot klientu pieredzi, inovatīvo funkciju apjoms un iespējas, drošības infrastruktūra klientu datu aizsardzībai, kā arī bankas platformās integrēto inovāciju konkurētspēja. Bija patīkami finālā būt kopā ar ASV izcelsmes banku ar ļoti attīstītiem digitāliem risinājumiem un miljoniem aktīvu lietotāju – Wells Fargo, kā arī finanšu tehnoloģiju uzņēmumu TransferMate. Mums tas bija nozīmīgs brīdis, jo bijām vienīgā Baltijas reģiona banka, kas ieguva iespēju sacensties ar pasaulē vadošajām bankām. Tas stiprināja pārliecību, ka Baltijā radītie digitālie risinājumi ir konkurētspējīgi pasaules līmenī. Pirmo pilnvērtīgo bankas mobilo risinājumu izveidojām 2018. gadā. Varam lepoties, ka mūsu bankas klienti ir vieni no aktīvākajiem digitālo risinājumu lietotājiem Eiropā, proti, mūsu klienti mobilajā lietotnē veic vairāk nekā 20 darbības mēnesī, neskaitot konta bilances apskatīšanu. Tas ietver pārskaitījumus, C Rewards punktu pārvaldīšanu, informācijas meklēšanu un citas darbības. Mūsu klientu vidū vien 4 % nav aktīvi digitālo kanālu lietotāji un galvenokārt izmanto bankomātos vai filiālēs pieejamos pakalpojumus. Pārējie 96 % aktīvi izmanto tieši digitālos risinājumus. Šādi rādītāji ir iespējami, pateicoties ērtai pakalpojumu infrastruktūrai. Bijām vieni no pirmajiem, kas ieviesa klienta konta atvēršanu attālināti ar pašportreta fotogrāfiju, kā arī FaceID un TouchID pārskaitījumu veikšanai. Mūsu pieeja digitālās infrastruktūras risinājumiem ļāva nopelnīt šo apbalvojumu.

Reklāmraksti

Digitālā mārketinga tendences 2025. gadam

Sadarbības materiāls,27.01.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Digitālā pasaule nepārtraukti attīstās, reaģējot uz globālajām tendencēm un pamatīgām pasaules izmaiņām. Lai saglabātu savas pozīcijas, uzņēmumiem ir jāpārzina esošās tendences un nozares prognozes - attiecīgi pielāgojot tām savas mārketinga stratēģijas biznesa rezultātu sasniegšanai.

“Raugoties uz 2025. gadu, redzams, ka digitālā mārketinga ainava turpinās strauji attīstīties, radot uzņēmumiem gan izaicinājumus, gan milzīgas iespējas. Lai saglabātu konkurētspēju, uzņēmumiem būs jāpielāgo savas stratēģijas, budžets un resursu sadale. Panākumi vairs nebūs atkarīgi tikai no sekošanas līdzi tehnoloģiskajiem sasniegumiem - šie jauninājumi būs jāizmanto radošā veidā, lai izveidotu dziļāku saikni ar patērētājiem un nodrošinātu personalizētu, saistošu pieredzi dažādās platformās," saka Maiks Dorfmans, digitālā mārketinga aģentūras RocketScience dibinātājs.

"2025. gadā digitālais mārketings būs vairāk saistīts ar precizitāti, nevis apjomu - koncentrēsies uz personīgām, jēgpilnām saiknēm ar auditoriju, izmantojot novatoriskus, taču uz datiem balstītus stratēģiski pielāgotus risinājumus. Mārketinga budžetiem būs jākļūst elastīgākiem, vairāk koncentrējoties uz testēšanu, pielāgošanās spēju un jaunu tehnoloģiju, tostarp mākslīgā intelekta, iekļaušanu, kas uzlabo iesaistīšanos un veicina lielāku ieguldījumu atdevi," skaidro Maiks Dorfmans.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No š.g.1. novembra visā Rīgas ostas teritorijā spēkā stājas jauna digitāla piekļuves un caurlaižu saņemšanas kārtība, informē Rīgas brīvostas pārvalde.

Turpmāk gan ostas apmeklētāju un kravas transporta iebraukšana Rīgas ostā notiks, piesakot apmeklējumu elektroniski, kā arī veicot dokumentu iesniegšanu un pārbaudes digitālā, nevis papīra formātā.

“Uzsākot darbu ostas pārvaldē, par vienu no būtiskiem uzdevumiem izvirzīju pāreju uz ostas procesu digitalizāciju. Strādājam kopā ar mūsu partneriem, ostas stividorkompānijām, veicam pilotprojektus, pētām citu valstu ostu pieredzi, kā procesus padarīt efektīvākus,” stāsta Rīgas brīvostas pārvaldnieks Ansis Zeltiņš.

“Elektroniskā ostas piekļuves sistēma ir tikai pirmais etaps ceļā uz Rīgas ostas kravu aprites visaptverošu digitalizēšanu. Ar laiku ostā un pilsētā būtu jāievieš arī plūsmas regulācijas risinājumi, lai izvairītos no sastrēgumiem, nodrošinātu vienmērīgas kravas transporta plūsmas, kā arī iedzīvinātu transporta kustības plānošanu pilsētvidē, kas mazinās kravas transporta negatīvo ietekmi uz pilsētvidi un apkārtējām apkaimēm,” nākotnes perspektīvu galvaspilsētas un ostas sadarbībai iezīmē A.Zeltiņš.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā, Baltijā, Eiropā un visā pasaulē bankas kontrolē aizvien stingrāk, un sodus tās izpelnās regulāri, neraugoties uz to, ka aizvien vairāk investē īpašu speciālistu apmācībā un atalgojumā. Kas soda, kā veidojas summas un kādēļ sodītāji ir dažādu valstu uzrauginstitūcijas, Dienas Bizness apkopoja dažādos medijos iepriekš publicēto, kā arī izvaicāja Latvijas Bankas ekspertus.

Vispirms, lai izprastu banku sodus, jo sevišķi, ja runa ir par naudas atmazgāšanas aizdomām, man ir pavisam vienkāršs piemērs no paša sadzīves, kas parāda problēmas būtību pēc līdzības. Visi zina par busiņiem, kas vadāja paciņas uz Lielbritāniju un atpakaļ, ņemot no klienta nelielu atlīdzību. Reiz Doveras ostā gadījās redzēt, kā šādu busiņu aiztur, un sapratu, ka tas nonāks zem preses, proti, par sodu, ka pārvadāta kontrabanda, busiņu iznīcinās. Bija iespēja painteresēties, par ko tik barga attieksme. Esot atrasts Krievijas marķējuma cigarešu bloks. Viens! Parunāju arī ar busiņa šoferi. “Nu nevaru es pārbaudīt katru paciņu! Saku, lai neliek, bet redzi, kāds ielika. Pat nezinu, kurš, jo konfiscēts ir viss!” tā šoferis.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Parlamenta un Eiropas Savienības (ES) Padomes pārstāvju sarunās otrdien panākta vienošanās par jauniem transportlīdzekļa vadītāja apliecību noteikumiem ES, tostarp par galveno apliecības formātu kļūs digitālā vadītāja apliecība, ziņo Eiropas Parlamenta preses dienests.

Jaunām prasības nodrošinās, lai autovadītāji būtu labāk sagatavoti reālām braukšanas situācijām un pietiekami apzinātos riskus, kas saistīti ar gājējiem, bērniem, velosipēdistiem un citiem neaizsargātiem satiksmes dalībniekiem.

Lai iegūtu apliecību, transportlīdzekļa vadītājam būs jāapgūst zināšanas par drošu tālruņa lietošanu braukšanas laikā, tā dēvēto aklo punktu radītiem riskiem, autovadītāja asistentu sistēmām, durvju drošu atvēršanu, kā arī par braukšanu sniegā un slidenos apstākļos.

Jaunie noteikumi paredz, ka par galveno apliecības formātu ES kļūs digitālā vadītāja apliecība, kas būs pieejama viedtālrunī, izmantojot ES mēroga digitālā maka tehnoloģiju. Dalībvalstīm pēc jauno noteikumu stāšanās spēkā šīs digitālās vadītāja apliecības būs jāievieš piecarpus gadu laikā. Tomēr transportlīdzekļu vadītājiem joprojām būs tiesības pieprasīt fiziskas apliecības saņemšanu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc rekonstrukcijas ekspluatācijā nodots Valmieras teātris. Jaunajā sezonā tas uzņems skatītājus atjaunotajās telpās, un oficiālais nodošanas pasākums paredzēts šī gada rudenī, informē VAS “Valsts nekustamie īpašumi” valdes locekle Jeļena Gavrilova.

Valmieras teātra ēka, kas pirms rekonstrukcijas saskārās ar vairākām tehniskām un estētiskām problēmām, jau šobrīd paveras Valmieras pilsētas ainavā kā jauns simbols pilsētas kultūras dzīvei.

Galvenais būvprojekta mērķis bija uzlabot ēkas energoefektivitāti un enerģijas pārvaldību. Pēc padziļinātās pārbūves, kas ietvēra vairāku tehnisko sistēmu un ēkas struktūras modernizāciju, teātris tagad ir pilnībā gatavs atsākt radošo darbību.

Būvniecības procesu sarežģīja vairāki faktori, ieskaitot nepieciešamību saglabāt teātra darbību arī būvdarbu laikā.

Kopumā ēkas jaunais plānojums un paplašinātās zāles dos iespēju telpas izmantot organiskāk, norobežojot apmeklētāju un teātra darbinieku plūsmu. Projekta ietvaros tika veikta Lielās zāles skatītāju zonas daļēja pārbūve, ietverot gan jaunu sienu, gan grīdu izbūvi. Lai uzlabotu skatītāju redzamību un ērtības, vecās ložas un tribīnes tika demontētas, to vietā izveidojot papildu sēdvietu rindas. Šie uzlabojumi nodrošina ne tikai nedaudz lielāku skatītāju skaitu, bet arī modernāku un komfortablāku vidi izrāžu baudīšanai. Savukārt, jaunizveidotā Black Box tipa zāle, kas papildinās teātra mākslas pasākumu klāstu, nodrošinās jaunas iespējas māksliniekiem, un jaunas emocijas teātra baudītājiem.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šī brīža aktuālā tēma pasaulē, Eiropā un arī Latvijā ir mākslīgais intelekts, īpaši ģeneratīvais mākslīgais intelekts, aģentūrai LETA sacīja Latvijas IT klastera padomes priekšsēdētājs Kaspars Kauliņš.

Viņš norādīja, ka informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) nozarē ir grūti novilkt ģeogrāfiskas robežas, tādēļ pasaules tendences un aktualitātes atspoguļojas arī Latvijā.

Jaunu attīstības uzrāvienu piedzīvo arī valodas tehnoloģijas, kas nodrošina dažādu ar saturu un valodu saistītu procesu automatizāciju - mašīntulkošanu, runas atpazīšanu un sintēzi, kā arī cilvēka un datora saziņu.

Vērojot mākslīgais intelekta lielo valodas modeļu straujo attīstību, nedrīkst aizmirst latviešu valodu un ar augstu prioritāti veidot savu nacionālo lielo valodas modeli, kas spētu nodrošināt ne vien plašas funkcionālas iespējas dažādiem Latvijā veidotiem un izmantotiem rīkiem, pakalpojumiem un risinājumiem, bet arī kalpotu kā nozīmīgs ieguldījums latviešu valodas saglabāšanā un attīstībā digitālajā laikmetā, akcentēja Kauliņš.

Ekonomika

Kā steidzami risināt darbaspēka trūkumu specifiskās nozarēs?

Db.lv,10.03.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā jau tagad trūkst un pārskatāmā nākotnē vēl vairāk trūks speciālistu specifiskās profesijās - īstermiņā šo var risināt, ātrāk sakārtojot profesiju standartu aprakstus, veicinot speciālistu trenēšanu uzņēmumos un efektīvāk piesaistot ārvalstu profesionāļus, bet ilgtermiņā potenciāli jāmaina valsts pasūtījums augstākajai izglītībai un jāvienkāršo augstskolu programmu akreditācija, secina Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) organizētās sadarbnīcas "Zaļā un digitālā pāreja: no izaicinājumiem līdz rīcībai" eksperti.

Kvalificēta darbaspēka pieejamība ir viens no šķēršļiem uzņēmējdarbības attīstībai Latvijā. Ja saglabāsies esošās augstākās izglītības struktūra, lielākais darbaspēka trūkums būs sagaidāms speciālistu vidū ar izglītību inženierzinātnēs, dabaszinātnēs un IKT (STEM) jomās, liecina Ekonomikas ministrijas ziņojums.

Latvijā jau tagad trūkst speciālistu jaunu tehnoloģiju ieviešanā un apguvē enerģētikas nozarē. Piemēram, speciālisti ir nepieciešami visos vēja parku īstenošanas posmos, tai skaitā to ekspluatācijā. Attīstītāji bieži saskaras ar vides ekspertu - ornitologu, zoologu un biotopu pētnieku - trūkumu. Tāpat trūkst ilgtspējas speciālistu, pēc kuriem pieprasījums palielinājies līdz ar nefinanšu ziņošanas prasību iestāšanos.

Eksperti

Kā darba devējiem veicināt darbinieku digitālo prasmju attīstību?

Elvīra Zaltāne, “Riga TechGirls” operacionālā vadītāja un projektu direktore,17.03.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nepieciešamība apgūt digitālās prasmes jau pārsniegusi tehnoloģiju nozares robežas. Mūsdienu pasaulē digitālā pratība kļūst tikpat nozīmīga kā lasītprasme un rēķināšana, un tā ir nepieciešama un noderīga ikvienam - no skolotājiem un ārstiem līdz mazo uzņēmumu īpašniekiem un pensionāriem.

Spēja efektīvi izmantot tehnoloģijas palielina produktivitāti un nodrošina konkurētspēju mainīgajā pasaulē, tāpēc arī darba devēji var motivēt un palīdzēt saviem darbiniekiem pilnveidot digitālās prasmes.

Digitālo prasmju apguve Latvijā

Pēdējais Eiropas Komisijas ziņojums par digitālajām prasmēm Latvijā atklāj satraucošu ainu – 2023. gadā tikai 45,3% Latvijas iedzīvotāju bija vismaz pamata digitālās prasmes. Tas ir ievērojami zemāks rādītājs nekā Eiropas Savienības vidējais (55,6%). Digitalizācija ir kļuvusi par neatņemamu uzņēmumu un valsts pārvaldes attīstības sastāvdaļu, šobrīd vairāk nekā 91% publiskā sektora pakalpojumu Latvijā ir pieejami tiešsaistē. Tomēr, ja ievērojama sabiedrības daļa joprojām neprot tos pilnvērtīgi izmantot, tas veicina digitālo nevienlīdzību.

Eksperti

Veiksmīgie uzņēmēji kļūdās – kultūras maiņa ceļā uz digitālo transformāciju

Aldis Ērglis, Emergn Latvia vadītājs,16.08.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mēs dzīvojam laikā, kad šķiet – digitālo transformāciju vēlas ikviens uzņēmums. Tomēr Latvijā, lai gan uzņēmējiem ir motivācija, finansējums un dažkārt arī reālas ieceres un mēģinājumi ieviest izmaiņas savā uzņēmumā, līdz pozitīvam rezultātam nonāk vien retais. Kādēļ tā?

Svarīgākais, kas šajā jautājumā jāsaprot – digitālā transformācija nav galamērķis. Ir ierasts domāt — kaut ko izdarīsim, mainīsim un uzņēmumā, tā teikt, iestāsies vai notiks digitālā transformācija, no tā radīsies inovatīvi IT risinājumi un tiks pieņemti tikai datos balstīti lēmumi. Šāds domāšanas veids un skatījums ir viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc pārmaiņas neizdodas. Digitālā transformācija ir process, kas notiek tad, kad uzņēmuma vide tam ir pielāgota. Lai pie tā nonāktu, uzņēmumiem vērts virzīt fokusu uz divām jomām, kas spēj pozitīvi ietekmēt ceļu uz pārmaiņām.

IT un biznesa sadarbība, kas uzlabo vērtību

Lai veidotu labu un vērtību nesošu saikni starp uzņēmuma darbību un IT risinājumiem, vispirms vērts izvērtēt pretrunīgāko terminu, kas biznesā pastāv – biznesa vērtība. Šī frāze uzņēmumos tiek izmantota ļoti bieži – katrs uzņēmums ar savu darbību rada kādu vērtību saviem klientiem. Bet vai visi uzņēmumi var skaidri atbildēt, kas ir šī viņu radītā vērtība? Tā patiesībā var būt teju jebkas, piemēram, produktivitāte, inovācija, peļņa, brīvais laiks. Lai veiksmīgi ieviestu pārmaiņas, uzņēmumam ir jāzina, kas ir viņu radītā vērtība un vai plānotās izmaiņas nesīs jaunus biznesa labumus – tikai tad ir vērts uzsākt pārmaiņu plānošanu un eksperimentēšanu.

Eksperti

Visai būvniecības nozarei jāspēj runāt BIM valodā

Jeļena Gavrilova, VAS “Valsts nekustamie īpašumi” valdes locekle,06.06.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Būvniecības nozare digitalizējas. BIM (būves informācijas modelēšana) vidē izstrādāti modeļi kļūt par pamatdokumentu risinājumu izstrādei, būvvaldei nepieciešamos materiālus var augšupielādēt elektroniski, virknē publisko iepirkumu BIM nākamgad būs obligāts.

Acīmredzami tuvojas brīdis, kad var sākt domāt par būtisku digitālā brieduma līmeņa paaugstināšanu un pilnvērtīgu digitālo transformāciju. Kas tam ir nepieciešams?

Vienā teikumā sakot: standartizācija, izglītošana un investīcijas tālākajā tehnoloģiju attīstībā.

Nenoliedzami, līdz šim BIM ieviešana nozarē kopumā lielā mērā ir bijusi fragmentēta. VAS “Valsts nekustamie īpašumi” (VNĪ), kas ir lielākā būvdarbu pasūtītāja publiskajā sektorā, ir neatlaidīgi veidojusi BIM izmantošanas kultūru, izvirzījusi striktas prasības projektu digitalizācijas jomā, regulāri apmācījusi speciālistus, kā arī mudinājusi digitalizācijas prasības ieviest valstiskā līmenī. Mēs redzam, ka projekta trīsdimensiju vizualizācijas un modeļus aktīvi izmanto lielie būvuzņēmumi (ģenerāluzņēmēji), kuri izpilda gan privātā, gan publiskā sektora pasūtījumus. Priecājamies redzot, kā paplašinās speciālistu digitālās prasmes, aizvien vairāk projektētājiem piemīt izpratne par BIM.

Eksperti

EM iecerētais digitālais rīks varētu izmaksāt vairākus simtus tūkstošus

Ivars Muciņš, IT uzņēmuma “Euso” valdes priekšsēdētājs,11.03.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ekonomikas ministrijas (EM) iecere par speciāla digitāla rīka izveidi, kas pircējiem palīdzētu salīdzināt produktu cenas dažādos veikalos, nodokļu maksātājiem var izmaksāt vairākus simtus tūkstošus eiro.

Protams, izmaksas ietekmēs daudzi faktori, bet skaidrs ir viens – šāds rīks ilgtermiņā nebūs lēts. Jāņem vērā, ka tā uzturēšanai un tehniskajām vajadzībām jāatvēl vēl aptuveni no 15 līdz 20 % gadā, kas tiek rēķināts no kopējā izstrādes un ieviešanas budžeta.

Līdz ar EM ieceri noteikt uzcenojuma griestus pamata pārtikas precēm lielveikalos, tā nākusi klajā arī ar ideju par speciāla digitāla rīka izveidi, kas pircējiem palīdzētu salīdzināt produktu cenas dažādos veikalos.

Jāņem vērā, ka šis digitālais rīks arī kādam ir jāapkalpo, līdz ar to papildus vēl jāaprēķina izmaksas, kas saistītas ar darba algām. Protams, jārēķinās, ka arī veikaliem šī būs papildu slodze, jo plānots, ka informācija par cenām tiek atjaunota katru dienu. Uzskatu, ka situācijā, kad paralēli tiek diskutēts par birokrātijas un valsts tēriņu samazināšanu, šis nav projekts, kas valstij būtu prioritāte. Vairāk izklausās pēc populisma un iespējas kādam politiķim pirms vēlēšanām piekārt sev “labi padarīta darba ordeni.

Nekustamais īpašums

Capitalica Asset Management iegādājas jaunu zemi, lai paplašinātu biroju kompleksu Verde

Db.lv,20.08.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lietuvas investīciju pārvaldes uzņēmums "Capitalica Asset Management”, biroju kompleksa "Verde" attīstītājs, ir pieņēmis stratēģisku lēmumu izvērst savu darbību Rīgā.

Uzņēmums plāno paplašināt esošo "Verde" biroju kompleksu, uzbūvējot vairākas jaunas A klases biroju ēkas ar kopējo iznomājamo platību 20 000 m2. Lai to īstenotu, uzņēmums jau ir iegādājies jaunu teritoriju, kuras kopējā platība ir 1,1 hektārs – tā atrodas tieši blakus esošajam "Verde" kompleksam, starp Hanzas ielu un Gustava Kluča ielu.

Paplašināšanas projektu ir plānots īstenot nākamo pāris gadu laikā, kā rezultātā “Verde” kompleksa kopējā iznomājamā platība būs 50 000 m2, tam kļūstot par lielāko biroju kompleksu Latvijā.

Andrius Barštis, “Capitalica Asset Management” padomes priekšsēdētājs: “Uzskatām, ka Rīgai ir nepieciešama “Verde” paplašināšana, tāpēc bez vilcināšanās nolēmām ieguldīt jaunu ēku attīstībā Skanstes biznesa kvartālā, kas atrodas ļoti tuvu Rīgas aktīvajam centram. Pirms četriem gadiem šeit sākām “Verde” biroju kompleksa būvniecību. Pirmā kārta tika atklāta 2022. gada vasarā un otrā kārta tika pabeigta 2024. gada pavasarī. Tas kļuva par ļoti veiksmīgu pirmo “Capitalica Asset Management” attīstīto projektu Latvijas galvaspilsētā. Divas vienpadsmit stāvu A klases ēkas tika uzbūvētas saskaņā ar augstākajiem ilgtspējas un energoefektivitātes standartiem, padarot šo biroju kompleksu par zaļāko Rīgā. Mēs uzskatām, ka pieprasījums pēc mūsdienīgām un kvalitatīvām biroju telpām Latvijas galvaspilsētā patiešām pastāv – to apliecina arī “Verde” biroju kompleksa iznomātās platības apjoms, kas pašlaik sasniedzis jau 92%”.