Valdība nākamā gadā budžetā gandrīz 63 miljonus latu ir paredzējusi dotācijās rajonu pašvaldībām, kuras pastāvēs tikai līdz 2009. gada jūnijā gaidāmajām pašvaldību vēlēšanām. Tas ir vairāk nekā 58% no Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fonda (PFIF).
Kā uzsver Rīgas domes priekšsēdētājs Jānis Birks: „Rodas dīvaina situācija – nākamajā gadā rajonu pašvaldībām, kuras atbilstoši likumam „Par pašvaldībām” veic tikai četras funkcijas, plānots 14% līdzekļu pieaugums, neraugoties uz to, ka tās darbosies tikai pusgadu. Tajā pat laikā lielajām pilsētām, kuras atbilstoši likumam veic 23 funkcijas, bet Rīgai kā galvaspilsētai nāk klāt vēl četras funkcijas, nākamajā gadā ir plānots budžeta pieaugums vidēji ne vairāk kā 7% apjomā.”
Lai nodrošinātu 7.5 miljonu latu pieaugumu rajonu pašvaldībām, pašvaldībām – donoriem tika palielinātas iemaksas PFIF. Tā, piemēram, Rīgas pilsētas iemaksas no šogad maksātajiem 52.583 miljoniem latu pieaug līdz 68.116 miljoniem latu nākamajā gadā.
Latvijas Lielo pilsētu asociācija (LLPA) vairākkārt ir aicinājusi valdību izvērtēt rajonu pašvaldībām nepieciešamo finansējuma apjomu gan 2008. gadam, gan 2009. gadam, lai gūtu skaidrību, kādiem mērķiem, bez administratīvā aparāta uzturēšanas, pašvaldības tērē tos naudas līdzekļus, kurus ir spiestas samaksāt donorpašvaldības. Latvijas lielo pilsētu pašvaldību rīcībā esošā informācija liek apšaubīt, vai 2009. gadam plānotais finansējuma pieaugums ir reāli nepieciešams.
Tā, piemēram, 38% no visām 2009. gadā paredzētajām dotācijām rajonu pašvaldībām, t.i., vairāk nekā 24 miljoni latu tiks aprēķināti kā finansējums iemītniekiem bērnu namos un veco ļaužu pansionātos, kuri tajos ievietoti līdz 1998. gada 1. janvārim.
Aprēķini liecina, ka 166 bāreņu uzturēšanai rajonu pašvaldībām tiks paredzēti teju 9 miljoni latu, proti, 53 tūkstoši latu gadā vai 145 lati dienā vienam audzēknim.
Veco ļaužu pansionātu iemītniekiem tiks paredzēti vairāk nekā 15 miljoni latu, tātad katram no 436 iemītniekiem tērējot 80 latus dienā.
Uzrādītās izmaksas, kas ir līdzvērtīgas dārgu Rīgas viesnīcu numuru cenām, visticamāk nav atbilstošas apstākļiem, kādos dzīvo rajonu pašvaldību aprūpēto bērnu namu un veco ļaužu pansionātu iemītnieki. Iespējams, tas pamatojams ar nesamērīgi lieliem administratīviem izdevumiem.
Kā zināms, galvenā pašvaldību ienākumu avota - iedzīvotāju ienākumu nodokļa pieauguma tempi 2009. gadam tiek prognozēti ievērojami zemāki nekā tas bija 2008. gadā. Pašvaldību budžeta veidošanu ietekmē arī augstais inflācijas līmenis, kā arī straujais energoresursu cenu kāpums, kas skar ne tikai pašvaldību uzturēšanas izdevumus, bet arī sociālās palīdzības budžetu. Pašvaldībām tāpat kā valstij ir jāmeklē iespējas taupīt un strādāt efektīvāk, vienlaikus nepasliktinot iedzīvotājiem sniegto pakalpojumu kvalitāti.
Līdz ar to Latvijas lielo pilsētu domju priekšsēdētāji uzskata, ka 2009. gadā ir nepieciešams iesaldēt rajonu pašvaldībām paredzētās dotācijas 2008. gada līmenī. Rajonu pašvaldību budžetu pieaugums ir divreiz straujāks par republikas pilsētu budžeta pieaugumu un rajonu pašvaldību budžeti ir neproporcionāli lieli. Rajonu pašvaldību reorganizācijas rezultātā to uzturēšanai paredzētie līdzekļi varētu tikt izmantoti daudz racionālāk.