Viens no uzņēmēja pārdomu brīžiem startup fāzē ir atrast precīzu atbildi uz jautājumu – ko īsti es darīšu un ko es nedarīšu. Visbiežāk uzņēmējam ir skaidrs, kādā nozarē viņš plāno strādāt. Nereti jau ir gatavs produkts vai pakalpojums. Taču bieži vien neatbildēts paliek svarīgākais jautājums – ar ko tas būs unikāls un interesants? Kas būs jaunā uzņēmuma potenciālie klienti un kā tos vislabāk uzrunāt?
Ir svarīgi savu biznesa ideju novērtēt un notestēt. Iespējams, ka Tu sapratīsi, ka esi nepietiekami novērtējis sava piedāvājuma unikalitāti un vēl vairāk – ka esi par maz pētījis jomu, kurā darboties.
Atrast savu nišu ir viens no veiksmīga biznesa pamatakmeņiem – «uzķert» patērētāju īsto vajadzību. Neatrodot savu vietu tirgū, jaundibināto uzņēmumu sagaida neveiksme. To apliecina arī pētījumi. Tehnoloģiju bloga ArcticStartup un CoFounder žurnāla veiktās aptaujas rezultāti rāda, ka 20% gadījumu startup neveiksmes saistītas ar nepiemērota produkta piedāvāšanu.(1) Lielākās kļūdas ir pavirša nākotnes perspektīvu izvērtēšana un slinkums iedziļināties reālajās tirgus vajadzībās.
Ir vairāki veidi, kā identificēt sava produkta vai pakalpojuma vietu konkrētā tirgū. Grāmatas Nichecraft: Using Your Specialness to Focus Your Business, Corner Your Market and Make Customers Seek You Out autore Linda Falkenšteina (Lynda Falkenstein) uzskata: savu vietu tirgū iespējams definēt 7 soļos, kas ietver sava «vēlmju saraksta» izstrādi; fokusēšanos uz svarīgāko, ņemot vērā gan sava produkta unikalitāti, gan sava potenciālā klienta demogrāfiju; novērtēšanu un testēšanu; reālām darbībām, lai sasniegtu savu mērķi. Protams, izklausās nedaudz kā «7 soļi līdz laimei», bet no pieredzes secinu, ka bez atbilstoša produkta biznesā nav ko darīt, un izmantot ceļrādi, kas palīdz nokļūt līdz šādam produktam, noteikti ir vērts pielietot.
Biznesa nišas atrašana nozīmē kvalitatīva produkta vai pakalpojuma izstrādi precīzi mērķētai auditorijai. Arī ģeniāls jaunievedums nevarēs ieinteresēt visus patērētājus, tāpēc jāatrod tie konkrētie, kuriem tas patiks vai derēs vislabāk, un kuriem var būt vitāli svarīga loma startup biznesa attīstībā. Jau domājot par konkrētu nišu, jāraugās, lai biznesam būtu, kur augt. Šāda plānošana dos pārliecību turpmākai izaugsmei.
Ikvienam uzņēmējam jāspēj paraudzīties uz savu produktu vai pakalpojumu no patērētāja skatupunkta – iztēlojies, ko patērētājs domā un jūt. Nepietiek ar to, ka Tavs produkts patīk Tev pašam. Ja tas domāts arī citiem, viņu viedoklis ir svarīgs. Tāpat noteikti padomā par produkta vai pakalpojuma attīstību ilgtermiņā. Šodien pārmaiņas notiek strauji, tādēļ jau rīt vari pamosties un saprast, ka Tavs piedāvājums vairs nav unikāls. Lai izprastu klienta vajadzības, labs palīgs būs dažādi lietišķie pētījumi un aptaujas. Potenciālo klientu viedoklis vēlreiz pārliecinās Tevi pašu par Tava pakalpojuma dzīvotspēju.
Kad ir izvēlēta īstā biznesa niša, pienācis laiks izvēlēties zelta mārketinga stratēģiju, kas palīdzēs iespējami efektīvāk sasniegt savu klientu, ietaupot gan laiku, gan naudu, gan arī savus un klienta nervus. Laba mārketinga stratēģija sniegs atbildes uz neskaitāmiem jautājumiem, kā arī dos pārliecību, ka ziņa par produkta startu tiks izplatīta pareizajiem cilvēkiem pareizā laikā. Tomēr nedrīkst pieļaut liktenīgo kļūdu – domāt par mārketingu un piemirst par pašu biznesu. Produktu un pakalpojumu kvalitātei ir liels svars, tāpat arī biznesa rentabilitātei un nevainojamām attiecībām ar klientiem. Atceries, ka arī pats mārketings ir balstīts uz produkta kvalitāti.
Pasaulē labi zināmais biznesa domātājs Sets Godins (Seth Godin) saka, ka «pielāgošanās konkurentiem piesātinātā tirgū ir nolemta neveiksmei. Ja Tu nespēj izcelties starp spēcīgiem konkurentiem, uzskati, ka esi neredzams».
Novēlu Tev ik soli būt konkurentam pašam sev. Nepieņem pārsteidzīgus lēmumus un atceries, ka, uzsākot startup, svarīgi būt īstajā vietā un ar īsto produktu. Tam nav īpaša sakara ar veiksmi, pamatā ir kārtīga izpēte un sagatavošanās.
(1) fastcompany.com/3044519/hit-the-ground-running/7-of-the-most-common-reasons-startups-fail