Nenovērtēju konkurentus – tā ar sarūgtinājumu ir konstatējis ne viens vien uzņēmējs, kurš piedzīvojis neveiksmi un sācis visu no sākuma. Tikai nākamajā reizē jau ar vērtīgu pieredzi. Viena no izplatītākajām kļūdām, uzsākot biznesu, ir nerēķināšanās ar konkurenci gan plānojot uzņēmuma darbību, gan arī jau aktīvi strādājot. Otra, līdzīga kļūda, novērtējot konkurenci, ir uztvert to kā problēmu un neizmantot iespējas, ko piedāvā darbība intensīvas konkurences apstākļos.
Ja Tu celies un ej gulēt ar sajūtu, ka iecerētais produkts vai pakalpojums būs unikāls un neatkārtojams, tad šai pārliecībai, visticamāk, būs īss mūžs. Mirklis, kad sāncenša elpa nav jūtama pakausī, var būt īss. Konkurenti pie apvāršņa spēj parādīties neticami ātri, un mūsdienās jebkas, ko iespējams nokopēt, tiks nokopēts, turklāt ar lielu rūpību – kopija mēdz būt ievērojami labāka nekā oriģināls. Jārēķinās, ka jebkuram uzņēmējam viņa piedāvājumā, iespējams, mazāk unikalitātes un ikdienā, iespējams, vairāk konkurentu, nekā šķiet.
Taču padoties nevajag – veselīga konkurence ir vien apliecinājums, ka izvēlētajā tirgus nišā ir iespējams nopelnīt. Būtiskākais ir būt soli priekšā, nevis soli aiz konkurentiem.
No 1995. gada līdz 2005. gadam tika veikts un vēlāk Harward Business Review atspoguļots pētījums, kas aptvēra 2 miljonus uzņēmumu Lielbritānijā. Pētījums analizēja konkurences apstākļus, kādos šiem uzņēmumiem bija jāpavada pirmie gadi pēc dibināšanas. Pārsteidzoši, bet tie jaunie uzņēmumi, kas uzsāka darbību sīvas konkurences apstākļos un pārdzīvoja kritisko pirmo gadu, spēja noturēties «virs ūdens» trīs un vairāk gadu. Pētījuma autori nonāca pie slēdziena – saskarsmei ar konkurenci ir imunizējošs efekts – sāncensība palīdz norūdīties, lai izdzīvotu.
Tavs galvenais uzdevums ir nepārtraukti jautāt sev un, ja Tev ir paveicies, Tavai komandai: kas ir tās lietas, ko konkurenti darīs, lai mūs sakautu. Atbildes Tev palīdzēs attīstīt labu aizsardzību Taviem produktiem un pakalpojumiem, Tavam uzņēmumam. Atceries, ka vienkārša SWOT analīze, kas ļauj izvērtēt Tavas stiprās un vājās puses, iespējas un lielākos draudus biznesam, nav mācību uzdevums biznesa studentiem. Tā parāda reālas iespējas, kā izrauties priekšā konkurentiem.
Domājot par konkurentu apsteigšanu, vienmēr sāc ar rūpīgu konkurentu izpēti. Garantēju, ka pēcāk būsi izbrīnīts, cik daudz noderīgas informācijas ir iegūstams, analizējot potenciālos sāncenšus un viņu produktus. Izdomā, ko Tu dari vislabāk, labāk par citiem – tā var būt piedāvātā pakalpojuma cena, iespējas lietotājiem, apkalpošanas kvalitāte, izmantotā inovatīvā tehnoloģija vai kas cits.
Izpētīt konkurentu panākumus, lielākos sasniegumus un labākās idejas ir kritiski svarīgi. Nevajadzētu iedomāties, ka Apple radīja pirmo iPad burtiski tukšā vietā. Līdzīgu produktu jau 2001. gadā bija radījusi Intel kompānija. Tavs mērķis ir uzzināt un izpētīt labāko, ko Tavas jomas izcilākie uzņēmumi piedāvā šodien, un padarīt to labāku, konkurētspējīgāku, rentablāku jau rīt.
Mūsu gadījumā pie 4finance finanšu tehnoloģiju platformas strādājām un to pilnveidojām septiņus gadus. Uz šīs platformas šodien balstīti tādi mūsu uzņēmumu grupas piedāvātie produkti kā, piemēram, SMScredit.lv Latvijā, Onea.se Zviedrijā vai Zaplo.cz Čehijā. Sistēma nodrošina mūsu pakalpojumu darbību visos trīspadsmit tirgos, kuros nodrošinām pakalpojumus saviem klientiem šobrīd. Par paraugu sistēmas izveidē esam ņēmuši starptautiskos līderus tiešsaistes finanšu pakalpojumu sniegšanā. Sistēmu esam radījuši un pilnveidojuši ērtai pielietošanai faktiski jebkurā tirgū, kur pieejami mobilie pakalpojumi un internets. Turpinām meklēt un atrast inovatīvus risinājumus savas tiešsaistes pakalpojumu sistēmas pilnveidošanai, jo gan šodien, gan rīt būtiskākais ir būt soli priekšā, nevis soli aiz konkurentiem.
Vērību pievērs arī vājajām vietām gan savā, gan konkurentu darbībā – nav ideāli strādājoša uzņēmuma, nevainojama produkta vai pakalpojuma, trūkumus var atrast ikvienam. Iespējams, ka arī Tavu produktu līdz perfekcijai ir vērts slīpēt «kaujas apstākļos», negaidot, līdz tas ir perfekts. Svarīgi, ka tam ir pieprasījums, un tas klientiem ir vajadzīgs.
Tavs izaicinājums ir novērtēt konkurentu sasniegumus, pamanīt konkurentu vājās puses un pārvērst tās par savām stiprajām. Viens no efektīvākajiem veidiem, kā mērīt savus un konkurentu panākumus, ir būt nepārtrauktā kontaktā ar klientiem. Un es šeit nedomāju «Vai esat apmierināti ar esošo pakalpojumu» zvanus un standartizētus dzimšanas dienas apsveikumus. Ir nepieciešams pa īstam klausīties, ko klienti saka, izpētīt, ko tie domā, kādēļ tie ir Tavi klienti un ne konkurentu. Ja spēsi atrast zelta stīgu uz katru klientu, Tu jau esi priekšā visiem pārējiem.
Novēlu ikdienā turēt pulsu ne tikai uz savas, bet arī sāncenšu rokas, jo viņi šobrīd dara tieši to pašu.