«Jums netiks dota iespēja kļūt par vadītāju, ja vien nesignalizēsiet par savām līdera dotībām,» uzskata ekonomiste un Center for Talent Inoovation (CTI) dibinātāja Silvija Anna Hevleta (Sylvia Ann Hewlett).
Saskaņā ar pētījumu, ko CTI sadarbībā ar žurnālu Marie Claire veica pēdējā gada laikā, aptaujājot 4000 profesionāļus ar koledžas izglītību un 268 vacākos vadītājus, cilvēkam ir jābūt uzskatītam par līderi vēl pirms viņš tiek ieteikts vadošiem amatiem. Cilvēkam, kas tiek uzskatīts par līderi, jāpiemīt tādām īpašībām kā nopietnība un nosvērtība, izcilas komunikācijas prasmes un kopta āriene, citējot pētījumu, raksta Forbes.
Šīs īpašības ir nepieciešamas, tomēr to esamība vēl neliecina, ka saņemsiet «bonusa punktus». Gluži pretēji, ja jums tiek piedēvētas negatīvas īpašības, augstāk minētie punkti vairs netiks ņemti vērā.
Pētījumā atklātas desmit komunikācijas kļūdas, kas var aizēnot cerības kļūt par vadītāju.
1. Radikāli un neobjektīvi komentāri. Pētījumā aptaujātie vadītāji norāda, ka radikāli un neobjektīvi komentāri ir galvenais klupšanas akmens 72% vīriešu un 70% sieviešu ceļā uz vadītāja krēslu. Komentāri, par kuriem ir runa, nereti ir aizskaroši, atspoguļo sliktas spriešanas spējas un zemu emocionālu inteliģenci.
2. Nepieņemami joki. Otra «ļaunākā» komunikācijas kļūda ir neiederīgu joku stāstīšana. Šādi joki liek cilvēkiem justies neērti, atklājot to stāstnieka nespēju novērtēt savus klausītājus un vidi. No otras puses, 61% vadītāju uzskata, ka spēja sajust uzrunāto noskaņojumu un efektīvi pielāgot runas veidu, toni un saturu ir viena no galvenajām īpašībām, kas tiek uzskatīta par priekšrocību cīņā par vadītāja amatu.
3. Raudāšana. Asaras darbavietā nenorāda uz līdera potenciālu, liecina aptauja. Sevišķi no raudāšanas jāizvairās vīriešiem. 59% vadītāju uzskata, ka asaras liek sievietēm izskatīties neglīti, savukārt 63% uzskata, ka raudas ievērojami samazina vīriešu iespējas nokļūt vadošā amatā. «Jums ir jābūt spējīgiem kontrolēt savas emocijas,» norādījis kāds vīriešu kārtas izpilddirektors banku sektorā.
4. Izklausīties neizglītotam. Vadītāji atzīst, ka svarīga līderu īpašība ir nosvērtība un intelektuālās spējas. Savukārt, radot neizglītota cilvēka iespaidu, iespēja kļūt par vadītāju samazinās. «Esmu strādājis ar vadītājiem, kas vēlas izskatīties kompetenti, tomēr, verot vaļā muti, viņi izklausās kā pilnīgi āksti,» norāda kāds IT nozares vadītājs.
5. Lamuvārdu lietošana. Lamāšanas tiek uzskatīta par neprofesionālu un līderim nepiederīgu īpašību neatkarībā no dzimuma. Šī īpašība visbiežāk tiek pieļauta internetā, kas pats par sevi ir komunikācijas mīnu lauks. Galvenās komunikācijas kļūdas internetā ir neglaimojošu ierakstu publicēšana par kolēģiem, neprofesionālu fotogrāfiju un pārāk personīgu ierakstu ievietošana.
6. Flirts. Pat ja daži cilvēki uzskata, ka flirts birojā var būt noderīgs, teju puse no vadītājiem domā, ka flirts samazina darbinieka profesionālo reputāciju neatkarībā no dzimuma, jo tas var tikt viegli pārprasts.
7. Knosīšanās. Vispirms knosīšanās ap drēbēm vai mobilo telefonu darba sapulcēs liecina, ka jūtaties neērti vai arī nepievēršat uzmanību apkārt notiekošajam, un samazina iespēju kļūt par vadītāju.
8. Izvairīšanās no acu kontakta. Ķermeņa valodas eksperti norāda, ka neskatīšanās acīs liek domāt, ka runātājs melo vai arī viņam ir kas slēpjams. Izvairīšanās no acu kontakta sapulcē var likt domāt arī par jūsu neieinteresētību. No otras puses, skatīšanās cilvēkiem acīs nozīmē, ka jūs viņos klausāties.
9. Novirzīšanās no temata. Darbinieka nespēja izteikties kodolīgi un sakarīgi norāda uz to, ka viņš nekontrolē situāciju. Tāpat samazinās teiktā nozīme. Bijusī Bank of America vadītāja Sallija Kravčeka (Sallie Krawcheck) uzskata, ka sevišķi sievietēm ir grūtības saistībā ar klusumu. «Jums jāiemācās izmantot klusuma spēku,» viņa uzskata. «Sievietēm patīk aizpildīt pārtraukumu ar čalošanu, tomēr, ja ieturēsiet pauzi starp svarīgām domām, savam teiktajam piešķirsiet svarīgumu,» viņa stāsta.
10. Pārāk bieža ķiķināšana un runāšana spalgā balsī. Vadītāji norāda, ka pārāk bieža ķiķināšana vai smiešanās pārsvarā esot sieviešu «problēma», bet runāšana spalgā balsī – vīriešu. Smiekli nevietā vai balss tonis ir galvenais nosvērtības rādītājs. Pētnieki atklājuši, ka augsta un griezīga balss tiek uzskatīta par pārāk emocionālu un liek citiem novērsties.