Jaunākais izdevums

Faktiski visu savu darba mūžu nostrādājis Latvijas drošībsargājošo ieVistu zagļi un cilvēki hūtēsstāžu vadošos amatos, bijušais kriminālpolicijas šefs Aloizs Blonskis ir uzkrājis pamatīgu informācijas bagāžu par bēdīgi slavenajiem reketa laikiem, par savulaik vareno uzņēmumu skumjo likteni, kā arī mūsu politisko un ekonomisko eliti.

picturegallery.74e09f98-e834-49de-9a1f-f5303c69281c

Arvien biežāk izskan, ka līdz ar ekonomiskās situācijas pasliktināšanos attiecībā uz noziedzības pieaugumu Latvijā varētu atgriezties deviņdesmito gadu līmenis. Cik lielā mērā varat tam piekrist?

Domāju, ka deviņdesmitie gadi vairs neatgriezīsies – tas viss bija citādāk.

Kādas ir galvenās atšķirības?

Pašreiz Latvija ir neatkarīga valsts Eiropas Savienībā, bet deviņdesmitajos mēs vēl labu laiciņu bijām daļa no Padomju Savienības pat vēl pēc neatkarības atgūšanas.

Precīzi vienu gadu...

Nu... Juridiski vienu gadu, bet faktiski jau ilgāk. Riktīgas robežas nebija, šeit atradās milzīgs daudzums cilvēku, kuri vēlākos gados aizbrauca no Latvijas. Tagad gan noziegumus šeit izdara cilvēki no citām valstīm – Vācijas, Itālijas utt., kuri tos ir paveikuši kopā ar mūsējiem bāleliņiem. Protams, mūsējie savukārt tiek aizturēti Vācijā, Itālijā un «sēž» turienes cietumos. Tāpat atšķirība ir tehniskajā progresā. Kāds no Romas varenajiem savulaik teica – jo augstāks valstī ir izglītības un progresa līmenis, jo augstāku vilni sit arī noziedzība.

Tātad sanāk, ka noziedzības riska līmenis ir vēl augstāks, nekā bija deviņdesmitajos?

Ulmaņlaikos, trīsdesmitajos gados noziedzības līmenis bija visai mazs, un tas auga, līdz 1940. gadā tas bija izlīdzinājies ar to, kas notika Rietumvalstīs. Pēc kara noziedzības līmenis bija ļoti augsts no 1945. līdz 1949. gadam, taču pa to laiku norisinājās represijas, demokrātijas apspiešana, un rezultātā arī noziedzība tika iedzīta pagrīdē – lielai daļai noziegumus pat nebija iespējams izdarīt, jo viņi «sēdēja» vai nu kaut kur tepat, vai arī Sibīrijā. Daudzi noziedznieki bija neitralizēti.

Astoņdesmitajos gados Latvijā tika reģistrēti līdz 7 000 noziegumu gadā plus ekonomiskie noziegumi, kas tika reģistrēti atsevišķi OBHSS. Kolīdz sākās Gorbačova laiks, sākās demokrātija, brīvāks palika attīstības līmenis, mēs sākām augt un jau deviņdesmitajos gados mēs izaugām līdz 40 000 kriminālnoziegumiem gadā. 1994. gadā šis skaitlis sasniedza 60 tūkstošus gadā. 1939. gadā Latvijā tika izdarītas 136 slepkavības, turklāt šajā skaitlī ietilpa arī autoavārijas, kuru rezultātā bija iestājusies cilvēka nāve. Septiņdesmitajos un astoņdesmitajos gados bija līdz 200 slepkavībām gadā, bet 1994. gada to bija jau ap 600. Šajā skaitlī ietilpst gan sadzīviskās, gan laupīšanas, gan arī atriebības nolūkā.

Pasūtījuma slepkavības?

Pasūtījums ir izpildīšanas veids, kam var būt dažāds motīvs. Sieva var «pasūtīt» vīru, tāpēc, ka viņš ir aizgājis pie mīļākās. Tāpat var būt situācija, ka jūs man neatdodat parādus, un samaksāju kādam, lai viņš jūs iekausta, bet viņš pārcenšas un iekausta tā, ka cilvēks aiziet pie dieviem. Sadzīvisko slepkavību skaits būtiski nekāpj, taču strauji ir pieaugušas bruņotas laupīšanas un tamlīdzīgas lietas. Tātad kaut kādu iemeslu dēļ mantisko noziegumu skaits pieaug. Raugoties uz mantisko noziegumu svarīgumu, piecdesmitajos gados mums pārsvarā bija zādzības – tika zagtas vistas, baloži, truši utt. Speciāla milicijas nodaļa Rīgā bija, kas nodarbojās tikai ar veļas zādzību atklāšanu. Toreiz daudz tika zagta veļa, kas bija izmazgāta un izkārta bēniņos žāvēšanai. Tagad droši vien esat dzirdējis, ka (Valsts policijas priekšnieks Aldis) Lieljuksis saka – tas nemaz nav krimināls, bet gan administratīvs noziegums.

Starp citu, kā Jūs raugāties uz policijas rīcību, pieverot acis uz tā saucamajiem mazajiem noziegumiem?

Tas nav pieņemami. Redziet, man kā cietušajam ir ļoti svarīga arī mazā nozagtā summa. Uzskatu, ka par šādiem mazajiem noziegumiem jāpiemēro nevis administratīvs sods, bet gan arests. Taču es arī saprotu, kāpēc šobrīd to negrib darīt – nav jau, kur «sēdināt». Mums nav ne aresta telpu, ne arī naudas, par ko tādas uzcelt.

Noziedzības līmeņa kritums bija vērojams no 1996. līdz 2005. gadam, neraugoties uz to, ka bija gan latentie, gan arī ekonomiskie noziegumi. Savukārt, lasot presē to, kas notiek šobrīd, jāteic – nekad vēl nebija bijis tā, ka cilvēks ar automašīnu brauktu iekšā veikalā un censtos izvest laukā visu, kas tur ir.

Šobrīd ir pieaudzis dažādu laupīšanu skaits. Vai pieļaujat, ka varētu atgriezties rekets, izspiešanas?

Runājot par laupīšanām, jāteic, ka idejas tiek aizgūtas no televīzijas un daudzajām kino zālēm. Katru dienu skatos televīziju, un dažādas iespējas tur tiek piedāvātas visu laiku – jābūt tik drosmei, lai to visu realizētu. Patiesībā vajag tikai cilvēku ar morālu kritumu. Nupat skatījos vienu filmu, kur viens cilvēks atslēdz ēkai elektrību, bet pārējie iet iekšā un ņem naudu. Septiņdesmito gadu beigās arī mūsu bāleliņi bija izdomājuši kaut ko līdzīgu. Toreiz Jēkabpils rajonā daži cilvēki bija izdomājuši, ka vajag visā pilsētā atslēgt strāvu, izslēdzot «rubiļņiku». Viens to izdarīja, bet pārējie ar kravas automašīnu piebrauca pie vajadzīgās ēkas un kāpa iekšā pa logu... Tā grupa gan tika aizturēta. Tādu piemēru ir daudz.

Šāda veida noziegumu daudzums augs. Mums Latvijā ar noslieci uz nozieguma izdarīšanu ir vairāki desmiti tūkstoši cilvēku. Mēs varam gaidīt, ka viņi, dzirdot, ka vienā vietā ir izdevies izraut seifu no veikala un policija neko nevar atrast, nospriež – kāpēc gan mēs to nevarētu darīt?! Līdz ar to šie noziegumi aug. Šāda veida pārkāpumus pirmie Latvijā sāka veikt mūsu draugi lietuvieši: tā ir viņu metodika – arī padomju gados viņi brauca pie mums pēc seifiem. Tagad arī vietējie to ir uzķēruši. Te princips darbojas līdzīgi kā ar Pūres ievārījumu.

Kas tas ir par principu?

Pūre savulaik ļoti daudz uz Japānu eksportēja zemeņu ievārījumu – viņiem dikti garšoja. Tagad japāņi ar mums vairs neslēdz līgumu. Izrādās, ka viņi bija atbraukuši uz šejieni, padzīvojuši trīs dienas, nošpikojuši recepti un tagad vāra paši.

Un tomēr – vai, jūsuprāt, pastāv risks, ka šeit varētu atgriezties reketa laiki?

Tāds rekets, kāds bija deviņdesmitajos gados, faktiski nekur vairs nav. Toreiz bija noteikta kategorija cilvēku, kas aplika ar «nodokli» visus uzņēmējus, kam ir kaut kādi ienākumi. Piemēram, ja kāds kioskā tirgoja alu, viņam bija jāmaksā «jumtam» mēnesī 30 lati. Jo lielāks bija uzņēmums, jo lielākas summas bija jāmaksā, turklāt šie aprēķini bija ļoti precīzi. Noziedznieki piekļuva banku datiem – paskatīties, kāda ir naudas plūsma utt. Aizturot šīs noziedznieku grupas, mēs atradām dažādas banku izdrukas. Tādējādi bija grūti melot, stāstot bandītiem, ka naudas nav. Tā varēja tikai dabūt pa purnu, rēķināties, ka aizvedīs uz kādu garāžu un karinās ar kājām gaisā tik ilgi, kamēr cilvēks būs ar mieru maksāt. Laika gaitā izveidojās situācija, ka šādam reketam neviens pat īsti nepretojās, jo nevienam negribējās tikt piekautam vai dabūt lodi pierē.

Rekets beidzās deviņdesmito vidū, kad valstī tika sakārtota nodokļu sistēma, bet dažādas noziedznieku grupas «sasēdinātas». Līdz tam visa valsts bija sadalīta noteiktās teritorijās, katrai no tām bija savs brigadieris, kas tālāk jau atskaitījās vēl augstākai priekšniecībai. Lielie reketa dūži jau neko paši nedarīja, bet nauda ieplūda viņu kontos. Rezultātā viņi sāka ieguldīt naudu un nodarboties ar legālo biznesu.

Tas nozīmē, ka daļa no pašreizējiem visnotaļ solīdajiem uzņēmējiem ir bijušie reketa organizatori?

Jā. Tagad viņi ir kārtīgi cilvēki, kas staigā ar šlipsi un hūti, kā arī lakotās kurpēs un brauc ar mersedesu. Daļa no viņiem ir kļuvuši par miljonāriem. Jāuzsver – paši ar savām rokām šie cilvēki neko sliktu nav darījuši. Runājot par pašreizējo situāciju, jāteic, ka lielākie riski ir saistīti ar biznesa pārdalīšanu un parādiem. Smagie noziegumi, kas notiek tagad, šaušanas, piemēram, (Ellas) Ivanovas lieta… Tas viss ir saistīts ar īpašuma pārdalīšanu – kāds kādam ir parādā, kāds kaut ko nav atdevis utt. Tomēr vairs nav tā, ka kāds prasītu atdot neesošus parādus, kā tas bija savulaik.

Tātad var teikt, ka ir beidzies reketa, bet sācies – parādu piedziņas laiks?

Faktiski tā ir. Tas viss arī notiek citādākā veidā, nekā bija deviņdesmitajos gados. Ir gan arī jāsaprot, ko tad nozīmē jēdziens «rekets» – tā ir piespiešana kaut ko atdot. Ja kādreiz prasīja atdot to, ko nekad neesat aizņēmies, tad tagad pieprasa reālu parādu atmaksu. Ir taču daudzi tādi, kas riskē un kredītus ņem nevis bankā, bet gan no privātpersonām. Nesaņemot laikā aizdoto naudu, vieni vēršas tiesā, bet citi – pie noziedzīgiem grupējumiem, apsolot viņiem 10 vai 15% no piedzītās summas. Ar kādām metodēm parādi tiek piedzīti, tā jau ir attiecīgā grupējuma, nevis aizdevēja problēma. Šādi noziegumi šobrīd ir pietiekoši daudz un tiem ir tendence pieaugt.

Domāju, ka augs arī dažādu sīku mantisku noziegumu skaits, respektīvi, zādzības. Atkal atgriezīsimies pie vistu zagšanas laika. Pašreizējā situācijā tas gan var būt kaut kas neierasts. Agrāk mēs ļoti labi zinājām, kas tās vistas zaga. Ja kādam bija nozagta vista vai trusis, zinājām, kurās adresēs vainīgos meklēt, un faktiski vienmēr bija tā, ka kādā no pārmeklētajām vietām nozagtā vista jau vārījās katlā. Tāpat zaga arī kartupeļus, ābolus… Nu… Kurš tad ābolus nav zadzis? Jārēķinās arī, ka pieaugs zādzības no pārtikas veikaliem. Turklāt parasti jau zog nevis šņabi par pieciem, bet gan konjaku par 100 latiem.

Runājot par vistu zagļiem, jūs minējāt, ka milicijai bija zināms, kur meklēt vainīgos. Vai tas nozīmē, ka arī šobrīd policijas darbinieki zina, kuri nodarbojas ar nelikumīgu parādu piedziņu?

Praktiski jau viņiem tas būtu jāzina. Problēma gan ir apstāklī, ka Latvijā faktiski ir likvidēts iecirkņa inspektora postenis. Rīgā tādu faktiski vairs nav. Šāda inpektora pārziņā parasti bija ap 2 000 iedzīvotāju, un viņam bija jāzina, kurš kurā iecirknī dzīvo, kur mitinās agrāk sodītie, dzērāji, narkomāni, ar nosliecēm uz psihiskām problēmām. Zagļi jau parasti tālu neiet. Nu nedodas zagļi no Pārdaugavas uz Juglu un otrādi. Jā, pavisam cita lieta ir Vecrīga… Aizejiet paskatīties, kas notiek uz tās ielas, kam tagad pa virsu ir stikla jumts – tur sēž prostitūtas, dažādi hipiji, «bomži» utt. Viņi tur ir katru dienu. Būtu tikai normāli, ja Vecrīgai būtu savs iecirkņa inspektors, kurš zinātu, kas ir tie cilvēki, kuri tur apgrozās, kam būtu tur savi ziņotāji.

Man savulaik bija ziņotāji visos lombardos un komisijas veikalos. Šo iestāžu vadītāji nevarēja neziņot, jo viņi paši nekad bez pārkāpumiem nestrādāja. Mēs caur pirkstiem skatījāmies uz viņu mahinācijām, bet par to viņiem bija mums jāziņo. Ja no rīta tika izziņots, ka ir notikusi kāda zādzība, es zvanīju uz šiem veikaliem, izstāstīju, kas ir nozagts, un pieteicu, lai informē mani, ja kāds kaut ko tādu atnes. Tagad nekā tāda praktiski nav. Šobrīd jau arī ziņotājus ir grūti dabūt. Agrāk mēs maksājām cilvēkiem 5 rubļus par katru ziņojumu un viņš bija par to priecīgs, jo par to varēja nopirkt polšu un siļķi. Tagad neviens par 5 latiem ziņot negrib, turklāt naudas šādam mērķim nemaz nav. Turklāt šobrīd, ja cilvēks iet mācīties uz Policijas akadēmiju, viņš tēmē uz darbu prokuratūrā vai KNAB – tur algas ir lielākas, nekā policijā.

Daļa deviņdesmito gadu laika reketieru toreiz tika aizturēti un nonāca ieslodzījuma vietās. Šobrīd ir laika periods, kad viņiem būtu atkal jānonāk «uz brīvām kājām». Vai nesaskatāt šajā apstāklī zināmu risku?

Domāju, ka pie tāda veida reketa, kāds bija deviņdesmitajos, viņi vairs neķersies. Nu varbūt viens otrs mēģinās kaut ko darīt, bet nedomāju, ka atkal izvērsīsies reketa problēma – tas laiks ir pagājis. Redziet, nekas daudz jau no tiem reketieriem vairs nav palicis pāri – liela daļa no viņiem ir apšauti, apsisti… Dažādu iemeslu dēļ. Bojā ir gājusi vismaz puse – gan savstarpējās kaujās, gan lietojot narkotikas utt. Savukārt tiem, kam izdevās legalizēties, tagad ir pavisam citas iespējas.

Varat pateikt, cik pašreizējos uzņēmējos jūs atpazīstat bijušos reketa laiku bosus?

Man nav šādas uzskaites, bet… No tiem, kas bija mums zināmi… Nu daži desmiti tādi ir. Piemēram, no tiem, kas bija tā saucamajā Haritonova grupā, liela daļa ir apšauti. Kad Haritonovs «iznāca», nost šauti tika viens pēc otra – septiņi vai astoņi cilvēki. Kāpēc viņus nošāva? Viņi bija iztērējuši kases naudu.

Par drošības iestādēs strādājošajiem mēdz teikt, ka nav bijušo un esošo drošībnieku, policistu, bet ir tikai dzīvie un mirušie. Kāda šobrīd ir jūsu saistība ar drošībsargājošajām institūcijām? Cik lielā mērā sekojat līdzi notiekošajam šajā jomā?

Nu... Jau astoņus gadus esmu pensijā. Pa šo laiku daudzi, ar kuriem savulaik strādāju kopā, ir vai nu aizgājuši no policijas, vai arī apmiruši. Jaunos, kas tagad ir atnākuši strādāt, es nepazīstu. Viņi mani zina, bet es viņus – ne. Drošības iestādēs pie mums morālais klimats vairāk ir vērsts uz materiālo pusi. Ir trīs kategoriju darbinieki, kas tur strādā: apmēram 30 līdz 40 % ir patrioti, ap 30 % ir karjeristi, bet pārējie tur dodas strādāt kaut kādu savtīgu apsvērumu vadīti. Piemēram, padomju gados neskaitījās nekāds pārkāpums, ja milicis iegāja bufetē, izdzēra kausu alus un nesamaksāja. Rīgas tirgū savulaik bija tāds majors Cipe... Viņš no rīta uz darbu devās ar lielu tukšu koferi, bet vakarā mājās jau gāja ar pilnu. No rīta viņš šo portfeli atstāja gaļas paviljonā, pēcpusdienā aiznesa uz piena paviljonu... Šādu darbinieku milicijā bija no vienas vietas.

Kāda šajā jomā ir situācija ar mūsdienu policijas vadību Latvijā?

Jautājums vairāk ir par to, cik lielā mērā policijas vadība šobrīd ir politizēta. Viņi mūsu politiķiem vienā otrā gadījumā var kaut ko piedot vai nepiedot. Piemēram, Ekonomikas policijā ir vesela virkne dažādu materiālu. It kā trīs dienu laikā katrs šāds materiāls ir jāizskata un jāpieņem lēmums – rosināt vai nerosināt kriminālprocesu. Ja process tiek ierosināts, nekur nav teikts, cik ilgā laikā ir jāvirza tālāk. To var virzīt tālāk ātri, bet var arī turēt atviktnē. Var kaut ko lēnā garā tur darīt, bet principā jau neko. Bet var visu izdarīt arī trīs dienu laikā, arestējot un iesēdinot vainīgos. Tas pats ir prokuratūrā un citās vietās. Labi gribot, lietas var novilkt arī līdz noilgumam. Uzreiz gribu teikt, ka kriminālpolicijā kaut ko tā novilkt ir grūti. Kaut ko var neizdarīt noilguma pēc.

Viena sasaukuma laiku bijāt Rīgas domnieks...

Tas bija ļoti interesants darbs, jo uz visu varēja paskatīties no otras puses. Protams, man jau pirms tam bija informācija par to, kas un kā tur notiek, bet vienalga bija interesanti. Domāju, ka visās valstīs tas notiek vairāk vai mazāk vienādi. Piemēram, ja mēs runājam par itāļu mafiju, viņi piecreiz vairāk ņem kukuļus un desmit reizes vairāk taisa mahinācijas. Bet viņiem tas jau ir tāds kā dzīvesveids.

Interesants jautājums ir – kas ko šodien mūsu valstī ražo. Es saprotu, ka valsts zina tos uzņēmējus, kas maksā nodokļus, bet kā ir ar tiem, kas nemaksā? Piemēram, aizbrauciet uz VEF... Vienā pusē ir Domina, to var atstāt mierā, bet kas ir otrā pusē? Kas tur ko ražo? Tur var saražot atombumbu, šņabi, cigaretes utt. Neviens nezina, kas tur notiek. Esmu mēģinājis prasīt saviem bijušajiem kolēģiem par tur notiekošo, bet viņi man atbildēja – mēs tur neejam, jo mūs tur nelaiž. Tāpat jautājums ir par to, kas notiek vagonu rūpnīcā? Kad es biju domē, pēdējā tā sasaukuma gadā mums tur atradās tāds speciālists (Rīgas domes deputāts Aivars) Kreituss, kurš mēģināja nodibināt jaunu akciju sabiedrību, kas ražotu vagonus. Dome to akceptēja, bija sagatavoti dažādi līgumi kopā ar ukraiņiem, bija cilvēki, kas teica, ka jau pēc gada tos vagonus sāks ražot.

Tagad ir pagājuši jau vairāk nekā četri gadi, bet neko vairāk par to visu neesmu dzirdējis. Visas šīs rūpnīcas sagataves, kas bija sataisītas vēl no vecajiem vagoniem, vienā naktī pēkšņi pazuda. Policijā tika ziņots par zādzību, ka viss esot nozagts vairāku miljonu latu apmērā, izlaužot rūpnīcas sienu Čiekurkalna pusē. Visa tā bagātība bija vairāki tūkstoši tonnas metāla – lai pa to šķirbu šo metālu dabūtu laukā, vajadzētu piecus gadus. Tātad ir skaidrs, ka izveda pa vārtiem. Apsardze, kas tos sargāja, pratināšanā stāstīja, ka neviens neesot nevienu stienīti iznesis. Tā tas viss arī aizgāja. Pēc tam tika paņemts kredīts, lai to visu atjaunotu... Tur bija grāmatvede Ivanova, kura aizgāja uz banku, paņēma naudu, salika portfelī, aizbrauca uz Krieviju un tur pazuda ar galiem. Nekas nenotiek arī velosipēdu rūpnīcā Sarkanā zvaigzne, bet jautājums ir par to, kur tad palika visa tā tehnika, kas tur bija. Šeit velosipēdus gatavi ražot bija ķīnieši, bet nevienu tas neinteresēja. Tajā pašā laikā mēs priecājamies, kad kaut kur tiek atvērta rūpnīca četrpadsmit strādājošajiem. Mums vairāk vajag domāt nevis par to, kuru partiju valdībā likt, bet gan pasēdēt ekonomikas ministram kopā ar uzņēmējiem un atrast iespēju, ko iesākt ar lielajām rūpnīcām, lai tur varētu ražot.

Kā jūs redzat 13. janvārī notikušos grautiņus Vecrīgā, kuru rezultātā cieta Saeimas ēka, Latvijas Balzama veikals, kafejnīca, bibliotēka?

Manuprāt, tas bija stihisks pasākums. Jāņem vērā, ka tādas lietas notiek daudz kur pasaulē, un mēs parasti par to tīksmināmies. Nedomāju, ka šajos grautiņos bija kaut kas politisks. Kas attiecas uz policijas darbu tajā pasākumā… Tie policisti, kas tur bija, pildīja pavēles. Par to, kādas bija šīs pavēles, jums jāprasa to devējiem. Cik zinu, policija tam, kas tur notika, nebija gatava.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sprostos turētu dējējvistu olas ar laiku, visticamāk, izzudīs no Eiropas veikalu plauktiem, prognozē olu un olu produktu ražošanas uzņēmuma «Balticovo» padomes priekšsēdētājs Valdis Grimze.

Viņš atgādina, ka «Balticovo» ieguldīs vairāk nekā astoņus miljonus eiro ārpus sprostiem turētu vistu olu ražošanas attīstībā Iecavā, ņemot vērā pieprasījuma tendences. Patlaban Iecavā būvniecības stadijā ir viena jaunputnu novietne 130 00 putniem, kas tiks pabeigta novembrī, kā arī divas dējējvistu novietnes ar kopumā 260 000 jaunām putnu vietām, kurās mītošās vistas dēs otrā numura olas. Nākamgad Iecavā plānots būvēt vēl divas novietnes vistām, kas ražo otrā numura olas, un olu pārstrādes cehu ar lielākām ražošanas jaunām jaudām.

«Balticovo» vadītājs pieļāva, ka sprostos turētu dējējvistu olas ar laiku, visticamāk, izzudīs no Eiropas veikalu plauktiem. Latvijā tas gan tik drīz nenotiks, jo sprostos turētu vistu olām ir zemākā pašizmaksa un tās ir lētākās. Latvijas cilvēku pirktspēja vēl neesot tik augsta, lai no tām pilnībā atteiktos. «Ar laiku plānojam nomainīt visas trešā numura [olu tehnoloģiskās] iekārtas uz otrā numura iekārtām, tajā skaitā kūtis, jo, acīmredzot, trešajam numuram Eiropā nākotnes nav. Arī olu produktu ražošanā kā izejvielu arvien vairāk pieprasa otrā numura olas, no kurām ražo vārītas olas, olas šķidrā veidā, pankūku masu, dažādus dzērienus, proteīna dzērienus,» sacīja Grimze.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Balticovo ieguldīs vairāk nekā 8 miljonus eiro ārpus sprostiem turētu vistu olu ražošanas attīstībā Iecavā

LETA,28.11.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Olu un olu produktu ražošanas uzņēmums AS «Balticovo» plāno ieguldīt vairāk nekā astoņus miljonus eiro ārpus sprostiem turētu vistu olu ražošanas attīstībā Iecavā, intervijā teica «Balticovo» valdes loceklis Toms Auškāps.

Pēc viņa teiktā, lai ražotu kūtī turētu vistu olas, uzņēmums plāno izveidot vietu 260 000 putnu.

«Ideja attīstīt ārpus sprostiem turētu vistu olu ražošanu ir balstīta uz pieprasījumu Skandināvijā un Rietumeiropā. Latvijā var just nelielu pieprasījuma kāpumu, bet tikai uz to būtu pāragri balstīt biznesa lēmumus. Iecavā mēs būvēsim gan ārpus sprostu kūtis, gan jaunputnu kūtis, kurās no cālīšiem tiks audzētas dējējvistas,» sacīja Auškāps.

Savukārt «Balticovo» padomes priekšsēdētājs un līdzīpašnieks Valdis Grimze piebilda, ka kompānija strādā pie nr.2 jeb kūti turētu vistu dētu olu ražošanas attīstības, jo šādas olas uzņēmumam sāk pietrūkt pieprasījuma nodrošināšanai Latvijā un ārvalstu tirgos. Pirmās divas kūtis plānots nodot ekspluatācijā 2019.gada otrajā pusē.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Olu un olu produktu ražotājs Balticovo šodien izplatītā paziņojumā norāda, ka apzinās - nesen iegādātajās mazajās reģionālajās filiālēs Daugavpilī un Madonā būros audzēto vistu apstākļi, lai arī atbilst ES noteiktajām prasībām, tomēr ir vēl uzlabojami un putnu fermām nepieciešams veikt modernizāciju. Uzņēmuma stratēģiskais mērķis esot nākotnē Madonas kūtis pārveidot par brīvās turēšanas apstākļos dzīvojošu vistu kūtīm, kas patērētājiem nodrošinātu 1. numura brīvās turēšanas apstākļos dētas olas.

«Publiskotajā video, ko uzņēmuši dzīvnieku aizstāvji, redzami kadri no nemodernizētajām novietnēm Madonā un Daugavpilī, kurās atrodas putni dzīves stadijā, kad notiek dabīga putnu atspalvošanās - putni maina spalvu. Tas ir dabisks process, taču sprostos dzīvojošu putnu spalvas atjaunojas lēnāk, jo putni viens otru knābā. Tieši tāpēc putniem fermās tiek īsināti knābji, lai putni viens otru netraumētu, kā arī lai putnam ērtāk būtu satverama un uzņemama pilnvērtīga barība. Knābja īsināšana notiek putna 7-9 dienu vecumā, kad knābītis vēl nav ticis apasiņots, līdz ar to putnam netiek nodarītas sāpes,» skaidro uzņēmums.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nekustamais īpašums

Īpašumus apzog profesionālāk; lielākais guvums - 300 tūkstošu eiro apmērā

Laura Mazbērziņa,15.01.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Īpašuma zādzības Rīgā un Rīgas reģionā zagļi veic aizvien profesionālāk, līdz ar to viņu guvums ir krietni lielāks

Kaut arī par īpašumu apzagšanas gadījumiem dzirdams vai ik dienas, Valsts policijas statistika liecina, ka kopumā šādu zādzību skaits Rīgā un Rīgas reģionā sarucis par teju 30%. «Domāju, ka zagļi kļūst arvien profesionālāki, jo gadu laikā ir pieaudzis zaudējuma apmērs. Zagļi vairāk koncentrē savu uzmanību uz finansiāli vērtīgākajām un vieglāk realizējamajām lietām, tāpēc veiksmīgas zādzības gadījumā mantas īpašniekam tiek nodarīti ievērojami zaudējumi. Lielākie zaudējumi kādam privātmājas īpašniekam bijuši 300 tūkstošu eiro apmērā,» pastāstīja Valsts policijas Rīgas reģiona Kriminālpolicijas pārvaldes 2.biroja 2.nodaļas priekšnieks Jevgeņijs Semjonovs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Augošajai tendencei atteikties no sprostos dētu vistu olu izmantošanas šogad pievienojušies vairāki uzņēmumi - picēriju tīkls «Čili Pizza» ar 23 picērijām, restorāni «36.Line», «Ferma», «Kaļķu vārti», «Domini Canes», «Goldingen room», «ID Gourmet», «KOYA», «Martinelli», «OGLE», «Zilā Govs», «Colonel Brew Pub & Kitchen», kokteiļbārs «Mākonis Cocktails & Design», kafetērija «DOMA», viesnīcas «Wolmar» un «Dome Hotel & SPA», informē biedrība «Dzīvnieku brīvība».

Kokteiļbāra «Mākonis Cocktails & Design» pārstāvis Lauris Grass biznesa portālam db.lv stāstīja, ka olas tiek iepirktas no zemnieku saimniecības «Rītnieki». Viņš atzīst, ka tas sadārdzina ēdienu cenu. «Viss neapstājas pie tā, ka vistas tiek turētas brīvos apstākļos un skaidra pa pļavu. Svarīgi ir arī tas, ko šīs vistas ēd.» Par to, ka kokteiļbāra ēdienu sastāvā ir dabiskas vistu olas, bāra vadītāji informē klientus, to norādot gan ēdienkartē, gan sociālajos tīklos.

Restorāna «Ferma» menedžeris Raimonds Palms paskaidro, ka saistībā ar dabisko vistu olu izmantošanu cenas palielinātas netiek, jo izmaksu pieaugums nav tik būtisks. Ēdienkartē speciāli tas netiek norādīts, taču, ja kāds interesējas, tad par to tiek informēts.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā pašlaik tiek saražots divas reizes vairāk olu nekā patērēts, tāpēc nav ekonomiskās lietderības vēl vienai lieljaudas ražotnei, svarīgākais ir nodrošināt vienlīdzīgus konkurences apstākļus starp pašmāju un Ukrainas ražotājiem, kuriem nav jāievēro ES stingrās prasības

To intervijā Dienas Biznesam stāsta Latvijas Olu ražotāju asociācijas vadītāja Solvita Gulbe. Viņa atzīst, ka olu ražošana ir specifiska joma, kurā kopumā visā ES ir pārprodukcija un sīva cīņa par olu eksportu uz citām valstīm, vienlaikus nepamatoti uzbrukumi tiek piedzīvoti no tā dēvētajiem dzīvnieku draugiem, kuru piedāvātās idejas sākotnēji pat šķiet ļoti atbalstāmas, taču grūti īstenojamas, reizēm utopiskas.

Fragments no intervijas, kas publicēta 18. jūlija laikrakstā Dienas Bizness:

Kāda ir pašreizējā situācija olu ražošanā?

Olu ražošana ir salīdzinoši specifisks bizness, kur, atšķirībā no daudzām citām nozarēm, nav iespējas strauji palielināt apjomus. Lai tos palielinātu, ir nepieciešami lieli kapitālieguldījumi un laiks – vismaz divi, trīs gadi. Proti, vispirms ir jāuzbūvē attiecīgā dējējvistu novietne, tad ir vajadzīgs laiks (aptuveni 17 nedēļas), lai no cāļa izaugtu dējējvista. Tādējādi olu ražošanas biznesā nav iespējams strauji ielēkt, līdz ar to arī ātri reaģēt uz tirgū notiekošajām pārmaiņām.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Zagļi uzdarbojas arī blakus Neatkarīgai esošajā birojā

,04.01.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Zagļi vai zaglis ir izdemolējuši ne tikai laikraksta Neatkarīgā redakcija un izdevēja SIA Mediju nams telpas, bet arī blakus esoša uzņēmuma telpas.

Arī šajās telpās it kā kaut kas ticis meklēts, bet kriminālpolicija pagaidām neko vēl neesot apstiprinājusi un nekādu sīkāku informāciju par šo gadījumu nesniedz, Db pastāstīja Valsts policijas Rīgas reģiona pārvaldes preses pārstāve Sigita Pildava.

Kā liecina informācija nra.lv zagļi ielauzušies uzņēmuma Pilsētas līnijas birojā, kur savandītas vairākas darbavietas un mēģinājis atlauzt uzņēmuma vadītājas kabinetā esošo seifu. Pagaidām gan nav zināms, vai kaut kas ir pazudis. Pilsētas līnijas darbinieki pieļauj, ka zaglis viņu biroju vandījis, domādams, kā tās ar ir Mediju nama telpas.

Db jau ziņoja, ka naktī uz sestdienu tika izlaupīta un izdemolēta laikraksta Neatkarīgā redakcija. Zagļi izdemolējuši arī izdevēja Mediju nams telpas, kas atrodas vienā ēkā ar avīze redakciju.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Jūrmalā aktivizējušies auto zagļi

Lelde Petrāne,05.07.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jūrmala ir viena no populārākajām vietām Latvijā, kur tūristi un atpūtnieki bieži pārvietojas ar jauniem un moderniem spēkratiem. Taču, sākoties atpūtas sezonai, to steidzas izmantot arī auto zagļi.

Apdrošināšanas sabiedrības Balta (RSA Grupa) jaunākie dati liecina - ja līdz Jāņiem Jūrmalā šogad tika apzagti tikai pieci auto, tad līdz jūlija sākumam tieši Jūrmalā apzagto spēkratu skaits palielinājies līdz 18, bet trīs ir nozagti. Salīdzinot šā un pērnā gada attiecīgo laika periodu, palielinājusies arī vidējā atlīdzība, kas izmaksāta Baltas klientiem transportlīdzekļa apzagšanas vai zādzības gadījumā.

Acīmredzams, ka zagļi tīko pēc arvien jaunākām automašīnām un dārgākām lietām, kas atstātas auto salonos. Pērn vidējā atlīdzību summa par vienu auto apzagšanas vai zādzības gadījumu bija 496 lati, taču šogad šis rādītājs ir pieaudzis līdz 571 latam par vienu gadījumu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Vai ražotnes paplašināšana ir pretrunā ar ilgtspējīgu darbību?

Toms Auškāps, "Balticovo" komunikācijas un attīstības direktors,07.08.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Holivudas filmas mums ir iemācījušas just līdzi galvenajam varonim, kurš ar visiem spēkiem cīnās pret kāda uzņēmuma vai korporācijas paplašināšanās plāniem, un diemžēl lielākoties šie stāsti ir radušies no reāliem piemēriem, kad uzņēmums ir gājis pāri dabai, cilvēkiem un kopienām, lai attīstītos un iegūtu lielāku peļņu.

Taču ārpus filmām nonākam pie nopietna jautājuma, kas aktuāls jebkuram Latvijas uzņēmumam. Attīstība – vai nu tā ir ražotnes paplašināšana vai jaunu pakalpojumu radīšana – ir nepieciešama, lai izceltos uz pasaules skatuves, vairotu eksportu un rezultātā paaugstinātu dzīves kvalitāti vietējiem iedzīvotājiem. Kāds ir pareizais ceļš, lai nenonāktu pretrunā ar ilgtspējīgu darbību?

Sākas pārmaiņu dekāde

Paplašināšanās nedrīkst pastāvēt bez apsvērumiem par to, kā tiek ietekmēta apkārtējā vide un kopiena. Uzskatu, ka uzņēmums nedrīkst domāt tikai par to, kā šodien gūt peļņu uz iedzīvotāju un vides nākotnes rēķina.

2020. gads oficiāli uzsāk izmaiņu dekādi, kuras kopējais mērķis ir samazināt cilvēku atstāto nospiedumu dabā. Jau šobrīd izjūtam vides izmaiņas, ko radījuši cilvēki. Laikapstākļi paliek arvien neparedzamāki, dabas katastrofas notiek biežāk un ir postošākas. Un tiešu ietekmi jūt ne tikai iedzīvotāji, bet arī mēs – uzņēmumi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Olu un olu produktu ražotājs AS Balticovo līdz 2026. gadam iecerējis atteikties no sprostos turētu vistu olu ražošanas un pilnībā pārstrukturizēt ražotnes līdzšinējo darbību. Mērķa īstenošanai procesu un tehnoloģiju attīstībā plānots investēt vairāk nekā 30 miljonus eiro.

Lēmums pieņemts, balstoties uz pārtikas produktu ražotāju pieprasījuma pēc ārpus sprosta dētām olām, Dienas Biznesam norāda Balticovo valdes priekšsēdētājs Vladimirs Mhitarjans. "Eiropā liela daļa uzņēmumu jau piedāvā iegādāties kūtī turēto vistu olas un arī mēs dodamies šajā virzienā. Jāsaka, ka tas prasa ļoti lielus ieguldījumus, tāpēc šo pāreju nav iespējams īstenot ļoti ātri, taču mēs sev esam uzstādījuši mērķi līdz 2026. gadam to izdarīt," teic V.Mhitarjans. Viņš norāda, ka kūtī turēto vistu olas maksās nedaudz dārgāk, taču gala patērētājam nenāksies piemaksāt pārāk daudz.

Balticovo valdes loceklis Toms Auškāps skaidro, ka šobrīd sprostos dētas olas maksā apmēram 20 līdz 40% lētāk, nekā kūtī dētās, taču pēc pieciem gadiem šī starpība, visticamāk, būs ievērojami mazāka. "Pagaidām tas ir nišas produkts, taču, pieaugot uzņēmumiem, kas šāda veida olas piedāvā, arī to cena kļūs zemāka. Prognozējam, ka 2026. gadā sprostos dētās olas būs vien par 10 līdz 15% lētākas, nekā kūtī dētās," atzīmē T.Auškāps.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Naktī uz sestdienu izlaupīta un izdemolēta laikraksta Neatkarīgā redakcija. Zagļi izdemolējuši arī izdevēja SIA Mediju nams telpas, kas atrodas vienā ēkā ar avīze redakciju, vēsta nra.lv.

Neatkarīgās galvenā redaktore Anita Daukšte uzsvērusi: «Lai arī kādi bija zagļu nolūki, ielaušanās pamatīgi traucēs redakcijas darbu.» Zagļi izdemolējuši arī galvenās redaktores kabinetu, bet pagaidām nav zināms, kas konkrēti no tā pazudis.

Izdemolēti arī maketēšanas un grāmatvežu kabineti. Zagļi atlauzuši vairākus Mediju nama telpās esošus seifus, kā arī nozaguši dažus monitorus. Lai iekļūtu redakcijas telpās, zagļi, iespējams, izmantojuši elektronisko durvju karti. Savukārt vairākus aizslēgtus kabinetus zagļi nav atlauzuši, bet gan izsituši durvju stiklus. Patlaban redakcijā strādā policijas eksperti.

«Visvienkāršāk būtu pieņemt, ka zagļi ir meklējuši naudu. Tomēr, iespējams, tas ir mēģinājums iebiedēt redakciju, un kavēt redakcijas darbu,» piebildusi A. Daukšte.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Aizvien vairāk automašīnu nozog, izmantojot jaunākās tehnoloģijas

Žanete Hāka,10.06.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šā gada pirmajos piecos mēnešos Latvijā nozagta 421 automašīna, kas ir par 53 automašīnām vairāk nekā pērn šādā laika periodā, liecina Valsts policijas dati.

No tām 159 automašīnas bijušas ražotas laika posmā no 2006.gada līdz 2015.gadam. Analizējot zādzības, redzams, ka zagļu pielietotās tehnoloģijas arvien attīstās – gada otrajā pusē zagļi iemanās nozagt pat tajā pašā gadā ražotas automašīnas. Šāda tendence tika novērota jau pagājušajā gadā, kad rudenī, izmantojot jaunākās tehnoloģijas, tika nozagtas vairākas 2014.gadā ražotas automašīnas. Policija prognozē, ka tuvākajos mēnešos zagļi būs iemanījušies aizdzīt arī vairākus šogad ražotos auto – pagaidām Latvijā nozagtas divas 2015.gadā ražotas automašīnas, taču līdz gada beigām šis skaitlis varētu krietni pieaugt.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2021. gadā Latvija no Ukrainas importēja 38,5 miljonus svaigu mājas vistu olu 2,4 miljonu eiro vērtībā, kas ir 20,2 % no kopējā svaigu mājas vistu olu importa, liecina Centrālās statistikas pārvaldes provizoriskie dati.

Latvijas vistu olu eksports ir aptuveni divreiz lielāks par importu – pērn Latvija eksportēja* 385,8 miljonus olu 26,3 miljonu eiro vērtībā, galvenokārt uz Lietuvu, Igauniju un Čehiju.

Vidējā desmit olu iepakojuma cena 2021. gadā svārstījās no 1,65 eiro (septembrī) līdz pat 1,86 eiro (novembrī). Šī gada martā vidējā olu cena sasniedza 1,88 eiro.

Latvijā 2021. gadā* tika saražoti 825,6 miljoni olu, kas ir par 23,8 miljoniem jeb 3,0 % vairāk salīdzinājumā ar 2020. gadu.

Uz vienu iedzīvotāju tika saražotas 438 olas. Pērn no kopējā saražoto olu daudzuma 97 % bija vistu olas (2020. gadā – 99 %). 2021. gada beigās* dējējvistu skaits Latvijā pieauga par 50,1 tūkstoti jeb 1,5 %. Vidēji no vienas dējējvistas ieguva 299 olas, kas ir par 2,6 % mazāk nekā 2020. gadā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Augustā būs divi gadi, kopš SIA A.K.S. Grupa Alsviķu pagastā pievērsusies vistu audzēšanai. Lai gan uzņēmuma pamatnozare jau daudzus gadus ir kokapstrāde, laiks tiek atrast arī vistkopībai, vēsta reģionālais laikraksts Alūksnes Ziņas.

Uzņēmuma īpašniece Kristīne Vindela atzīst, ka doma par vistu audzēšanu bijusi jau sen, bet netika īstenota. Piedzimstot mazākajai meitiņai, abi ar vīru sapratuši, ka tas ir īstais mirklis ieceres īstenošanai. «Meita atteicās ēst veikalā pirktās vistu olas. Arī man ir ļoti izteikta smaržu izjūta, nevaru ieēst veikalā pirktās vistu olas, jo tām ir izteikts zivju un izmantotās barības aromāts. Cepot šīs olas, visa māja sāk smaržot pēc zivīm... Sākām ar domu pamēģināt savām vajadzībām un iegādājāmies septiņas vistas Madonas audzētavā. Tās bija divas pērļu vistiņas, divas Andalūzijas zilās - skaistas, zilganpelēku spalvu vistas - un trīs Kučinskaja Jubiļeinaja, » stāsta K.Vindela.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Kā top? Balticovo olas un olu produkcija

Laura Mazbērziņa,14.12.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Biznesa portāls Db.lv viesojas AS Balticovo, vērojot, kā Iecavā tiek ražotas olas un pārējā produkcija.

Ražošanas procesa fotogrāfijas skatāmas raksta galerijā!

Olu un olu produktu ražošanas uzņēmums AS Balticovo nesen nosvinēja savu 46. dzimšanas dienu. Pirmās dējējvistas uz Iecavu tika atvestas 1973. gadā, bet industriāla olu ražošana aizsākās tikai 1975. gadā, pastāstīja Toms Auškāps, AS Balticovo valdes loceklis. AS Balticovo ir uzņēmums ar 100% Latvijas kapitālu. Uzņēmums piedāvā vistu olas čaumalās, vārītas un lobītas olas, šķidros olu produktus un sausos olu produktus.«Balticovo ir arī olas, kuras ir bagātinātas ar selēnu un omega-3 taukskābēm, pateicoties barībai ar paaugstinātu rapšu raušu daudzumu,» pastāstīja T. Auškāps.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ekonomiskās krīzes apstākļos, kad sarukusi auto tirdzniecība, arī auto zagļi mainījuši darbības specifiku – papildu auto zādzībām, pievērsušies auto detaļu zādzībām. Proti, pēdējo divu mēnešu laikā strauji pieaugušas BMW 5. sērijas un Mecedes Benz S klases auto sānu skata spoguļu zādzības, tā liecina SIA Autonams dati.

Pērn strauji pieauga jaunu apvidus auto zādzību skaits, savukārt šobrīd, kad ekonomiskās situācijas ietekmē šādus auto ir kļuvis daudz grūtāk realizēt, auto zagļi ir atraduši jaunu veidu, kā gūt papildus ienākumus – dārgu auto daļu zādzības un to realizācija. Eksperti uzskata, ka situācija var tikai pasliktināties, pieaugot šo detaļu pieprasījumam melnajā tirgū. Viens no efektīvākajiem risinājumiem, kā sevi pasargāt no šīm zādzībām, ir auto detaļu marķēšana.

Edvīns Panders, Autonams Pārdošanas un attīstības direktors, valdes loceklis: "Jauno auto tirdzniecība samazinās, cilvēki vairs nevar atļauties iegādāties jaunu auto, bet remontē jau esošo, tādēļ arī zagļi papildu auto zādzībām sākuši pastiprināti pievērsties jaunai nišai, zogot un realizējot auto detaļas. Protams, arī līdz šim auto detaļu zādzības nebija retums, tomēr šobrīd aktualizējas tieši specifisku un dārgu detaļu zādzības – sānskata spoguļu un distances sensoru. Faktiski zagļi sākuši mākslīgi radīt pieprasījumu savai precei – bez sānskata spoguļiem saprotams braukt nav iespējams, tādēļ nāksies iegādāties jaunus nozagto vietā. Sarunās ar apdrošinātājiem esam secinājuši, ka pašlaik veidojas absurda situācija, kad auto īpašnieki un auto servisi faktiski palīdz zagļiem biznesu vērst plašumā un, paši nezinot, iepērk nozagtos spoguļus. Ja spogulis nav marķēts, tad nav iespējams noteikt tā izcelsmi - vai spogulis ir zagts vai tiešām jauns un pieder pārdevējam."

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Par 30% pieaudzis kravu zādzību skaits

Gunta Kursiša,14.07.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējā pusgada laikā par 30% pieaudzis kravas pārvadājumu apzagšanas gadījumu skaits, liecina apdrošināšanas sabiedrība Balta dati par kravu apdrošināšanu.

Pieaug kravu pārvadājumu apzagšanas tendence, turklāt zagļi kļūst arvien nekaunīgāki un veic zādzības pat no kustībā esoša transporta.

«Eiropas teritorijā, piemēram, Lietuvā, Lielbritānijā, Spānijā, Zviedrijā un Itālijā apzagšana notiek samērā tradicionāli: nakts laikā vai brīžos, kad autovadītājs nolēmis atpūsties, apstājoties ceļmalās esošās stāvvietas vai degvielas uzpildes stacijās,» stāsta Balta drošības dienesta vadītājs Egils Sīlis-Jaunsīlis.

Ceturtdaļa jeb 25% no apzagšanas gadījumiem ir notikuši Krievijā. Krievijas teritorijā arvien biežāk apszagšana notiek no braucoša transporta, turklāt kravas zādzība ir samērā sarežģīts process, jo bieži vien tiek zagta, piemēram, aparatūra, kas atrodas masīvās, atbilstoši nostiprinātās kastēs, stāsta Balta pārstāvis. Zagļi labi pārzina kravu pārvadātāju maršrutus, atsevišķu ceļa posmu stiprās un vājās vietas, kurās, sarūpējot piemērotu tehniku, zādzības paveic tā, ka šoferis to pat var nepamanīt.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Veikalu zagļi Baltijas valstīs mazumtirgotājiem šogad rada zaudējumus aptuveni 1,4% apmērā no to apgrozījuma. Tas ir trešais augstākais rādītājs Eiropā aiz Krievijas, kur zagļi mazumtirgotājiem rada zaudējumus 1,61% apmērā no apgrozījuma, un Turcijas (1,52%), ziņo ERR.

Mazumtirgotāju veiktajā pētījumā konstatēts, ka visvairāk veikalu zagļi tīko pēc pārtikas, alkohola, cigaretēm, kosmētikas un elektroierīcēm.

Pozitīvais aspekts pētījumā ir tas, ka šogad, salīdzinot ar 2009. gadu zagļi mazumtirgotājiem rada par vidēji 4,4% mazākus zaudējumus, tādējādi Eiropas mazumtirgotājiem zagļu radītie zaudējumi šogad līdz šim samazinājušies līdz 29,5 miljardiem eiro.

No visiem zagšanas izraisītajiem mazumtirgotāju zaudējumiem lielāko daļu veido tieši veikalu zagļu darbības (47,8% gadījumu), taču aktīvi mazumtirgotājus «aptīra» arī paši darbinieki (29,8% gadījumu).

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

FOTO: Visvairāk zagtie auto modeļi 2018.gadā

Elīna Pankovska,30.01.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai gan zagļi iecienījuši jaunākus auto, pērn visvairāk zagtas bija desmit gadus un vecākas mašīnas.

Latvijā pēdējos gados nozagto transportlīdzekļu skaits turpina samazināties, tomēr kopumā tas joprojām ir salīdzinoši augsts. Aplūkojot 10 gadu posmu, secināms, ka nozagto auto skaits samazinājies vairāk nekā uz pusi. Proti, 2008. gadā Latvijā gada laikā tika nozagti vairāk nekā divi tūkstoši automašīnu, bet pagājušajā gadā tie bija 760 spēkrati. Vēl 2017. gadā kopumā tika nozagtas 854 automašīnas, liecina Iekšlietu ministrijas informācijas centra apkopotie dati. Arī apdrošinātāja Gjensidige Latvija pieejamā informācija liecina, ka salīdzinājumā ar 2017. gadu būtiski samazinājies auto zādzību skaits, īpaši jauno auto segmentā. Vairākus gadus zagļi visvairāk bija iecienījuši Volkswagen markas automašīnas, kā arī Audi un BMW. Tomēr pēdējā pusotra gada laikā tendences ir mainījušās un BMW zagto auto topā ir izvirzījies vadībā – pērn kopumā tika nozagtas 212 BMW markas automašīnas. Pagājušajā gadā visvairāk zagtas BMW X5 – kopumā 42 šādas automašīnas. Otrajā vietā Volkswagen ar 133 nozagtām automašīnām, bet trešajā vietā ir Audi (113).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā līdz 2021. gadam notiks vērienīga administratīvi teritoriālā reforma - divu gadu laikā krasi tiks samazināts pašvaldību skaits.

Jau šodien Ministru kabinets plāno izskatīt likumprojektu Administratīvi teritoriālās reformas turpināšanas likums. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) sagatavojusi likumprojekta sākotnējo anotāciju. Tajā secināts, ka no 119 Latvijas pašvaldībām jau 2018. gadā pēc iedzīvotāju skaita 41 pašvaldība neatbilda novadu kritērijiem, bet 52 novados nebija kritērijiem atbilstoša attīstības centra.

2021. gadā pašvaldību vēlēšanas notiks jaunajās administratīvajās teritorijās un Latvijā būs pašvaldības, kuras spēj būt ekonomiski patstāvīgas un izpildīt savas funkcijas no pašu ienākumiem

Sarunā ar Dienas Biznesu vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Juris Pūce (Attīstībai/Par) konkrētu «īsināmo» pašvaldību skaitu nemin, taču uzsver, ka 2021. gadā pašvaldību vēlēšanas notiks jaunajās administratīvajās teritorijās un Latvijā būs pašvaldības, kuras spēj būt ekonomiski patstāvīgas un izpildīt savas funkcijas no pašu ienākumiem. Šobrīd Latvijā ir nedaudz vairāk par desmit pašvaldībām, kuras nesaņem finansējumu no Pašvaldību izlīdzināšanas fonda. Iespējams, ka Latvijā nākotnes pašvaldību skaits aprobežosies ar šādu skaitu. Administratīvi teritoriālā reforma būs viena no galvenajām tēmām VARAM dienas kārtībā tuvākā gada laikā, tāpat kā klimata pārmaiņu politikas jautājumi un Rīgas pašvaldībā notiekošais.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Olu un olu produktu ražošanas uzņēmuma «Balticovo» apgrozījums aizvadītajā gadā bija 48,67 miljoni eiro un uzņēmums gadu noslēdzis ar 5,37 miljonu eiro peļņu, informēja uzņēmumā par akcionāru pilnsapulcē apstiprinātajiem «Balticovo» finanšu rezultātiem.

Pēc aplēsēm, «Balticovo» apgrozījums pērn ir sarucis par apmēram 7%, savukārt peļņa kritusies vairāk nekā uz pusi.

Kompānijā arī informēja, ka 2018. gadā «Balticovo» saražoja 649 miljonus vistu olu, kas ir par 37 miljoniem mazāk nekā iepriekšējā gadā, kad tika saražoti 686 miljoni olu.

«Balticovo» valdes loceklis Toms Auškāps paskaidroja, ka «Balticovo» pārdošanas rezultāti ir jāvērtē kā likumsakarīgi un normāli, jo 2018.gadā tirgi nomierinājās un pieprasījums pēc eksporta olām atgriezās iepriekšējā līmenī salīdzinājumā ar 2017.gadu, kad Eiropā un aiz tās robežām bija olu deficīts. Togad vairākās valstīs no tirdzniecības izņēma miljoniem olu indīgas vielas «Fipronil» klātbūtnes konstatēšanas dēļ Nīderlandes un Beļģijas uzņēmumos saražotajās olās, un bija vērojams olu cenu kāpums biržās. Tamdēļ «Balticovo» kā viens no uzņēmumiem, kuri vistām nodrošina drošus un veselībai nekaitīgus turēšanas apstākļus, 2017.gadā izmantoja paaugstināto pieprasījumu un kāpināja apgrozījumu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazumtirdzniecība

Jautājumā par Balticovo ražoto vistu olu pārdošanu tirgotāji paļaujas uz PVD

LETA,28.10.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jautājumā par to, vai, piemēram, atteikties no ražotāja AS Balticovo vistu olu pārdošanas, Latvijas tirgotāji paļausies uz Pārtikas un veterināro dienestu (PVD), atzina SIA Maxima Latvija, SIA Rimi Latvia un SIA Elvi Latvija pārstāvji.

Maxima Latvija Procesu un kvalitātes vadības departamenta direktore Dace Grava teica, ka pēc medijos izskanējušās informācijas uzņēmums gan esot veicis pārrunas ar Balticovo pārstāvjiem, kā arī sagatavojis vēstuli ar jautājumiem par vistu labturību, tomēr uzņēmums šajā gadījumā rīkosies saskaņā ar PVD ieteikumiem.

«Pēc izskanējušā gadījuma uzņēmumā Balticovo veicām pārrunas ar uzņēmumu, kā arī sagatavojām oficiālu vēstuli ar jautājumiem par vistu labturību. Tāpat tuvākajā laikā veiksim iekšējo auditu, lai pārliecinātos par izskanējušo informāciju un situāciju uzņēmumā, kā arī veiktajiem uzlabojumiem. Mēs sazināsimies ar PVD, lai izrunātu radušos situāciju, un rīkosimies saskaņā ar PVD ieteikumiem,» skaidroja Grava.

Komentāri

Pievienot komentāru
Lauksaimniecība

Ķekavas putnu fabrika pošas apgūt Ķīnas tirgu

Kristīne Stepiņa, speciāli DB,23.09.2014

a/s Putnu fabrika Ķekava (PF Ķekava) valdes priekšsēdētājs Andris Vilcmeiers

Foto: Ritvars Skuja, Dienas Bizness

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jaunā vadība un lietuviešu akcionāri izstūrē Putnu fabriku Ķekava no maksātnespējas un pošas apgūt Ķīnas tirgu

2011. gada vasarā, kad pašreizējais a/s Putnu fabrika Ķekava (PF Ķekava) valdes priekšsēdētājs Andris Vilcmeiers sāka strādāt uzņēmumā, tas bija smagā finansiālā situācijā, pavisam tuvu maksātnespējai. «Uzņēmumam bija lieli zaudējumi, naudas plūsma negatīva, pārdošanas apjomi samazinājās, turklāt tā brīža vadībai nebija priekšstata, kā situāciju vērst par labu. Galvenie piegādātāji atteicās piegādāt izejvielas, bija izveidojies tāds kā strupceļš, kad tie, kas ir pie stūres, īsti nezina, ko darīt, kā arī netic, ka vispār ir iespējams kaut ko darīt, lai to mainītu. Man un maniem kolēģiem vajadzēja īsā laika periodā izdomāt, kā no šīs smagās situācijas izkļūt. Sagatavojām plānu, ko prezentējām gan lielākajiem kreditoriem, gan akcionāriem, gan bankai, kā rezultātā akcionāri mani pierunāja palikt un šo plānu realizēt,» atceras A. Vilcmeiers.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Zaļo un atjaunojamo enerģētikas projektu attīstība Latvijā

Jānis Goldbergs,12.11.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

TEC1, TEC2, Kurzemes loka, un Iecavas biogāzes un biometāna ražotnes projektētāji – projektēšanas un būvniecības birojs SEP šobrīd ar dziļu interesi uzlūko vairāku zaļās enerģijas projektu attīstību Liepājā un citviet Latvijā. Biroja pieredze daudzos starptautiskos enerģētikas projektos var sniegt nepieciešamās zināšanas un prasmes Latvijai spert nākošo soli enerģētiskās neatkarības virzienā, intervijā Dienas Biznesam atklāj SEP komercdirektors Oļegs Umanskis.

Kā SEP ir nonāca līdz Latvijā unikālā privātā biogāzes un biometāna stacijas kompleksa projektēšanai un būvniecībai, kuram ir tiešais pieslēgums Conexus un Gaso gāzes pārvades sistēmai?

Projektēšanas un būvniecības birojs SEP ir bijis tiešā veidā iesaistīts vērienīgākajos enerģētikas projektos, kas bijuši Latvijā pēdējās desmitgadēs. To vidū ir gan TEC-1, gan TEC-2 rekonstrukcija, kā arī 330 kV gaisvadu augstsprieguma elektropārvades līnijas “Kurzemes loks” projektēšana, kā arī citi projekti. SEP arī ir piedalījies vairāku starptautisku enerģētikas projektu realizēšanā – sarežģītākie no tiem ir vairāku atomelektrostaciju projektēšana Somijā, Ungārijā, Ēģiptē un Turcijā. Biroja komanda to ietvaros arī projektējusi un veikusi autoruzraudzību kopumā vairāk nekā 100 būvēm. Tāpēc ir tikai loģiski, ka SEP uzkrātā pieredze un zināšanas enerģētikas, projektēšanas un būvniecības nozarē ļāvušas sekmīgi uzprojektēt un uzbūvēt Latvijā unikālu biogāzes ražošanas staciju EGG ENERGY un biometāna attīrīšanas staciju BOVO GAS. Turklāt gribētu norādīt, ka šajos projektos ir integrētas inovācijas atjaunojamās enerģijas ražošanā, kas ir unikālas pasaules mērogā!

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

KP atļauj vienošanos starp Balticovo, ZS Vētras un SIA Straupes Ligzda

Žanete Hāka,04.08.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Konkurences padome (KP) pieņēmusi lēmumu atļaut AS Balticovo, ZS Vētras un SIA Straupes Ligzda paziņoto vienošanos par sadarbību, informē KP.

Vienošanās veicinās konkurenci brīvas turēšanas apstākļos iegūto vistu olu tirgū un palielinās izvēles iespējas patērētājiem.

KP lēmumā secina, ka sadarbības rezultātā palielināsies visu vienošanās iesaistīto uzņēmumu konkurētspēja, tiks sekmēta konkrēto preču izplatība un ražošanas attīstība. Tāpat vienošanās rezultātā palielināsies patērētāju izvēles iespējas.

Lai palielinātu realizējamo brīvas turēšanas apstākļos iegūtu vistu olu skaitu, vienošanās paredz, ka AS Balticovo izaudzēs un sadarbības partneriem – ZS Vētras un SIA Straupes Ligzda – pārdos dējējvistu jaunputnus un dējējvistu barību. Tāpat AS Balticovo nodrošinās šo putnu veterināro aprūpi, saražoto olu šķirošanu, iepakošanu, pārstrādi produktos un izplatīšanu, kā arī neproduktīvo putnu nodošanu kautuvēm.

Komentāri

Pievienot komentāru