Katrā valstī jācenšas tirgot vietējās izcelsmes produktus, īpaši tas attiecas uz gaļu, uzskata Lietuvas UAB Palink ģenerāldirektors Marsels Harazti.
Pārtikas tirdzniecības uzņēmumu Palink (Iki un Cento veikali) pirms 19 gadiem Viļņā dibināja trīs brāļi no Beļģijas - Georgs, Olivers un Nikolass Ortizi. Ilgu laiku nevarējuši izvēlēties nosaukumu veikalu tīklam, līdz ievērojuši, ka Lietuvā atvadoties cilvēki parasti saka «iki», kas nozīmē uz redzēšanos, un nolēmuši, ka tas ir šarmants nosaukums. Pašlaik Iki un Cento ir otra lielākā pārtikas mazumtirdzniecības ķēde Lietuvā un trešā lielākā Baltijā. SIA Palink atzīts arī par uzņēmumu ar straujāko reputācijas izaugsmi šā gada žurnāla Lietišķā Diena un sabiedrisko attiecību aģentūras Nords Porter Novelli veidotajā uzņēmumu reputācijas topā.
«Iki pirms krīzes bija labas kvalitātes, bet arī salīdzinoši dārgu veikalu tēls. Krīzes laikā cenas tika samazinātas. Tāpat ieviesām savu privāto preču zīmi Cento, kas ir vislētākās grupas produkti. Krīzes laikā īstenojām izmaksu apcirpšanas politiku, bet nesamazinājām darbiniekiem algas. Droši vien ņemot vērā visus šos aspektus, mums ir labi attīstības rādītāji,» lepojas M. Harazti. Palink procentuāli ir lielākais apgrozījuma pieaugums Baltijā starp pārtikas mazumtirdzniecības ķēdēm.
M. Harazti atzīst, ka jebkurā valstī pircēji cenšas izvēlēties savas valsts produktus. Tas ir patriotisms, ko atbalsta ar maciņu. «Īpaši tas novērojams gaļas pirkšanas paradumos, jo gaļa visur ir vispatriotiskākais produkts,» novērojis tirgotājs. «Tādēļ cenšamies katrā valstī tirgot vietējos produktus. Nereti šo patriotismu ietekmē cena, kas var likt izvēlēties par labu ārvalstu produktiem.»
Patriotisms izpaužoties arī sportā, un Lietuvā basketbols esot otrā reliģija, tāpēc Palink kļuvis Lietuvas basketbola federācijas atbalstītāju. «Visi cer, ka Lietuva kļūs par Eiropas čempioniem. Regulāri atbalstām arī kultūras pasākumus gan mazpilsētās, gan lielos pasākumus. Esam sponsori organizācijai, kas Lietuvā skolās bērniem māca, kā tikt galā ar sarežģītām situācijām – vardarbību, mobingu un tamlīdzīgi.» Iki izveidojis arī «pārtikas banku», kur ziedota pārtika vairāku miljonu litu vērtībā cilvēkiem, kas nonākuši grūtībās.
Pašlaik Palink neesot intereses ieiet Igaunijas tirgū, jo Latvijā un Lietuvā vēl joprojām uzņēmums saredz lielu potenciālu. «Mūsu tirgus daļa Latvijā ir 7% , kas ir par maz. Vidēja termiņa plānos ietilpstot iecere dubultot tirgus daļu Latvijā. Tas notiks tuvākajos četros gados. Esam trešais lielākais spēlētājs Latvijā pārtikas mazumtirdzniecībā. Redzam, ka klienta vajadzību apmierināšanai izvēle ir par mazu, tādēļ plānojam strauji izplesties, tāpat arī rekonstruēt vairākus jau esošos veikalus. Pašlaik loģistika tiek koordinēta no Lietuvas, bet nepieciešams izveidot arī loģistikas platformu Latvijā,» par nākotnes plāniem stāsta Marsels Harazti.