Viena no lielākajām puķkopības saimniecībām Latvijā SIA Sedumi jaunās siltumnīcās Jēkabpilī ieguldījusi vairāk nekā 1,4 milj. eiro .
Jau otro gadu Sedumos izaudzētās puķes rotā Rīgas apstādījumus, vasaras puķes tiek piegādātas arī Ventspilij un citiem novadiem, kur uzņēmums ir uzvarējis iepirkumos. Saimniecības vadītājus gandarī tas, ka izdevies iekļūt lielākajos mazumtirdzniecības tīklos – Rimi un Maxima, kas ļauj piegādāt vietējiem iedzīvotājiem Latvijas preci. Sedumos galvenokārt audzē vasaras puķes, bet neliela daļa ir telpaugi.
Kopumā pēc krīzes puķu tirgus pamazām atdzīvojas, taču joprojām liela pircēju aktivitāte nav vērojama, jo rocība to neļauj.
Ar ambīcijām
SIA Sedumi dārzniecības direktors Sarmis Kalniņš atceras: «Sākām pirms desmit gadiem bez pieredzes, bet ar lielu interesi, vēlmi un patiku pret šo nozari. Tolaik nodarbojāmies ar tirdzniecību, kas saistīta ar dārzkopību, un tas arī pamudināja tirgot augus. Tad pienāca ziņa, ka tiek pārdotas Jēkabpils zieda siltumnīcas. Mēs gribējām audzēt, jo tas katram latvietim ir sirdī.» Toreiz bijušas lielas ambīcijas – jāpērk siltumnīcas, taču neviena kredītiestāde nevēlējās aizdot finansējumu jaunam uzņēmumam bez savas kredītvēstures. Galarezultātā naudu aizdeva SEB banka – vecās, morāli novecojušās padomju laika siltumnīcas tika pie jaunajiem īpašniekiem. Pieredze nāca caur dažādām kļūdām. «Tas bija laiks, kad tirgus nebija tik pārpildīts ar dekoratīvajiem augiem, vasaras puķēm. Tas viss toreiz likās jauns,» viņš turpina. Sākotnēji Sedumos audzēja visu – gurķus, tomātus, grieztos ziedus, vasaras puķes. Paši guva nenovērtējamu pieredzi, mācoties no kļūdām, taču katra kļūda kaut ko arī maksājusi. Tā kā Sedumi nodarbojas ar tirdzniecību, šī nozare reizēm bijis kā dārzkopības «glābiņš». Laika gaitā saimnieki secināja, ka jāaudzē vasaras puķes, tādā veidā nonākot līdz specializācijai. Pieredze apgūta arī citās Eiropas valstīs, tostarp Polijā, Nīderlandē, Vācijā.
Ļauj augt
Likumsakarīgs bija mērķis – augt un attīstīties. Investīcijas jaunajā Sedumu siltumnīcu kompleksā ir ap viens miljons latu (virs 1.4 milj. eiro), daļa no tā – ES finansējums. Jaunā kompleksa platība ir 0,8 ha, bet pagaidām vēl tiek izmantotas arī vecās siltumnīcas 0,3 ha platībā. 2011. gadā realizēta projekta 1. kārta, bet pērn – otrā kārta, kad klāt nāca vēl 4000 m2 siltumnīcu platības. Projekts īstenots, izmantojot pasākuma Lauku saimniecību modernizācija atbalsta līdzekļus. Investīcijas ļāvušas būtiski palielināt apjomus, un jau šogad dārzniecībā plānots izaudzēt līdz 1,2 miljoniem puķu, kas prasa skrupulozu plānošanu. Peļņa šajā nozarē esot minimāla, jāstrādā ļoti precīzi, lai kļūdas neietekmētu finanses.
Kāpēc citi nav piesaistījuši Eiropas naudu? S. Kalniņš atklāj, ka puķkopju Latvijā ir daudz, bet lielākoties tās ir nelielas ģimenes saimniecības. Sedumiem ir cits modelis – trīs īpašnieki un katrs atbildīgs par savu jomu. «Visa prece ir ar pavadzīmēm, redzam apgrozījumu no puķkopības nozares un tas ir nosacījums projekta realizēšanai. Mēs varam realizēt projektu tik lielu, kāds ir puķkopības apgrozījums, reizinot ar noteiktu koeficientu,» – tā dārzniecības direktors.
Puķkopībā kopumā vērojams augsts roku darba īpatsvars, un tagad, pēc abu projektu realizācijas, arī Sedumos domā, kā to mehanizēt. Darba resursi izdevumu struktūrā ir viens no lielākajiem posteņiem, tāpēc roku darba samazināšana būs viena no uzņēmuma tuvākajām prioritātēm. Turklāt mehanizācijas procesi nodrošina arī vienmērīgāku darba kvalitāti, to pierādījusi puķu podošanas un laistīšana, taču tas noteikti prasa investīcijas. Salīdzinājumam – podojamā mašīna dienā var izpodot līdz 30 tūkstošiem podiņu, bet viens darbinieks – tūkstoti.
Cīnās ar importu
Izaudzēto Sedumi realizē lielveikalos Rimi un Maxima, mēģinot aizvietot importu ar vietējo preci. Šobrīd tirgū ap 90% no telpaugiem ir ievesti no citām valstīm.
Dārzniecības vadītāja Sandra Mediņa–Tolmane piebilst, ka ir dažas preču grupas, ko ražot izmaksā ļoti dārgi, tāpēc skrupulozi jāizvērtē to audzēšanas lietderība. Pēdējos gados ražošanas izmaksas kāpušas būtiski.
Arī Latvijā puķu cenas diktē imports, taču paradoksālā kārtā tieši Latvijā audzētās vasaras puķes – samtenes, balzamīnes – ir lētākas nekā importa. Jāņem vērā arī kvalitāte, no kā atkarīga zieda cena. Reizēm gadoties, ka dažādu apstākļu dēļ citu valstu dārznieki saražo brāķi, ko cenšas realizēt šeit par zemāku cenu, un tad tirgotāji mēģina vietējai puķei «nosist» cenu. Brīdī, kad importa puķes ienāk tirgū, esot redzams, ka tās nav pienācīgās kvalitātē, bet vietējām puķēm cena jau pazemināta.
Sedumu saimnieki kliedē mītu, ka lielveikalos nav vietējo vasaras puķu, jo tirgotāji labprāt izvēlas pašu mājās ražotu preci. «Lielveikalu tīkliem ir svarīgi, lai tas ir labs, pieejams, kvalitatīvs produkts masveidā. Te nav runa par desmit divdesmit, bet divdesmit trīsdesmit tūkstošiem. Viņiem ir svarīgi, lai vari piegādāt noteiktā laikā un vietā, kad tiek plānotas akcijas,» skaidro dārzniecības vadītāja. Tiesa, prece tiek pieņemta realizācijai, un tas nozīmē, ka nepārdotā prece tiek atgriezta ražotājam, kas nenotiek importa gadījumā. Maxima un Rimi šādu politiku nepiekopjot, informē SIA Sedumi.
Šobrīd ar puķēm tiek nodrošināti abi lielākie mazumtirgotāji, taču vēl trešajam tīklam jaudu vairs nepietiktu, tad būtu no kāda pasūtījuma jāatsakās. S. Kalniņš neizslēdz iespēju nākotnē vēl paplašināties. «Gads ir pagājis, un tagad tikai redzam savas iespējas, ko varam realizēt. Redzam, ka varam izaudzēt, iekļauties standartos, varam pārdot un noturēt cenu. Redzam, ka mums noteikti jāiet uz priekšu,» – tā dārzniecības direktors.
Vēro kāpumu
Kāda ir saimniecības vīzija? Kļūt par vienu no lielākajiem dārzkopības uzņēmumiem valstī – «tā, lai mūsu produkciju var nopirkt ikviens Latvijas iedzīvotājs» – rezumē S. Kalniņš, un viņu papildina uzņēmuma līdzīpašniece Aija Bojāre: «Gribam būt viens no lielākajiem un kvalitatīvākajiem puķu piegādātājiem un strādāt tā, lai imports valstī būtu arvien mazāks, lai mēs paši varētu nodrošināt pietiekami zemas cenas un lai latvietis varētu pirkt Latvijas puķes. Nereti izskan skaisti lozungi, ka vajag palielināt eksportu, bet tikpat svarīgi ir ražot šeit uz vietas, nodrošināt savu tirgu un importu nelaist iekšā.»
Pēc krīzes pēdējos divos gados ziedu tirdzniecībā jūtams kāpums. «Latviešiem puķes ir viena no svarīgākajām lietām katrā jubilejā, kāzās, bērēs – visur ir puķes. Turklāt vērojams, ka cilvēki atgriežas pie kvalitatīvas preces, un tas ir patīkami,» novērojusi A. Bojāre.
Citi nozares eksperti DB iepriekš pauduši, ka vietējiem ražotājiem izmaksas ir lielas, lai varētu saražot konkurētspējīgu preci, arī pirktspēja patlaban ir zema. Agrāk daudz vairāk cilvēku atvēlējuši naudu ziediem. Turklāt Latvijas tirgus nav tik liels, lai tajā pietiktu vietas jauniem spēlētājiem
Pastāvīgi darbinieki
SIA Sedumi investē savu darbinieku apmācībā, un tagad jūtams, ka tas nākot atpakaļ. Agrākajos gados dārzniecība ziemā neapkurināja siltumnīcas un sezonas darbinieki katru gadu tika pieņemti darbā no jauna, bet tagad saimniecība var nodarbināt strādājošos augu gadu. «Kopš esam kļuvuši lielāki, modernāki un atpazīstamāki, ir samazinājusies problēma ar darbiniekiem. Tagad dārzniecības darbiniekiem ir labiekārtotas atpūtas telpas un dušas, kas daudzus piesaista,» stāsta A. Bojāre. Viņa gan vērš uzmanību uz vidējā līmeņa speciālistu apmācības nepieciešamību dārzkopībā, jo šie speciālisti ir ļoti gaidīti nozarē.
Sedumos ražīgs darbinieks varot apsaimniekot ap 1000 m2, bet ģimenes saimniecībā – ap 500 m2, sākot no podošanas, beidzot ar realizāciju. Puķkopji valsts atbalstu nesaņem, un līdzīga prakse vērojama arī citās Eiropas valstīs.
Lai arī puķkopības jomā kaimiņi – lietuvieši un igauņi – spējuši attīstīties vairāk, Sedumu saimnieki cer, ka arī Latvijā šī nozare augs.