Katru gadu valsts iestādēs un valsts uzņēmumos tiek nozagta un nelietderīgi izlietota degviela miljoniem latu vērtībā, norāda speciālisti un valsts varas pārstāvji. Kāds augsta ranga valsts varas pārstāvis, kurš vēlējās palikt anonīms skaidro, ka par šādas problēmas aktualitāti zinot daudzi, bet atklāti runā vien retais, vēsta Bnn.lv.
Arī degvielas tirgus speciālisti, kas gadiem pētījuši šo problēmu, uzsver – problēma pastāv un būs aktuāla vēl ilgi. Vidējais apjoms, ko nozares aprindās uzskata par nozagtās un privātām vajadzībām izmantotās degvielas īpatsvaru, svārstās no 25 līdz 40 un vairāk procentiem. Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) mājas lapā izsludinātie valsts iestāžu un uzņēmumu degvielas iepirkumi, balstoties uz šīm aplēsēm, ļauj aprēķināt, ka gadā šādā veidā valstij varētu tikt nozagti miljoniem latu.
Problēmu atzīst arī Valsts Kontroliere Ingūna Sudraba, kura uzsver, ka viņas vadītā iestāde var pārbaudīt degvielas patēriņa lietderību un noteikumu ievērošanu no dokumentālās puses. Savukārt fiziski pārbaudīt, vai degviela tiešām tiek iztērēta lietderīgi, un automašīna veikusi maršrutu, kas norādīts dokumentos, Valsts kontrole (VK) nevar. «Mēs varam pārbaudīt automašīnu degvielas patēriņus, uzrādīto veikto maršrutu lietderību utt. Tomēr fiziski kontrolēt darbinieku darbības attiecībā uz degvielas patēriņu var tikai pati iestāde,» norāda I. Sudraba, piebilstot, ka ir bijuši vairāki gadījumi, kad VK pieprasījusi valsts iestādēm atmaksāt līdzekļus par nelietderīgi izmantotu degvielu. Atsevišķus pētījumus vai revīziju par degvielas izmantošanu valsts iestādēs VK nav veikusi – visas pārbaudes notiek finanšu revīziju ietvaros.
Tikmēr nozares speciālisti uzsver, ka degvielas zādzības valsts iestādēs un uzņēmumos ir padomju laiku mantojums, kas pārņemts un līdz pat mūsdienām darbinieku vidū tiek uztverts kā normāla parādība. Valsts iestādēs savukārt praktiski nerēķinoties ar šiem faktoriem. «Par to, vai valsts iestādēs notiek degvielas zādzība, nav pat vērts diskutēt – tas ir tāpat, kā prasīt vai rīt uzausīs gaisma. Jautājums ir par to, kā pret to cīnīties,» uzsver ilggadējais Degvielas tirgotāju un ražotāju savienības (DTRS) prezidents Jevgēņijs Kisiels, kurš tagad pievērsies atjaunojamo energoresursu biznesam. Viņš uzsver, ka valsts līdzekļu izšķērdēšana neizpaužas vien degvielas zādzības veidā – vēl plašāk izplatīta ir dienesta automašīnu izmantošana privātām vajadzībām.
Pēdējo gadu laikā medijos izskanējušie skandāli par augsta ranga amatpersonām, kas savus dienesta auto izmanto privātām vajadzībām, esot tikai «aisberga redzamā daļa», uzsver situācijas pārzinātāji. «Ja reiz ir labi iestaigāta taciņa, kā apiet likumu ar līkumu un uz tā rēķina iedzīvoties, turklāt neviens par šo pārkāpumu tev pa nagiem nesit, tad latvietis praktiskais turpinās darīt kā radis. Un, ja vēl degviela ir tik dārga, algas samazinātas, tad motivācija paņemt no valsts, ko vien var, būs vēl jo lielāka. Mēs varam lamāt, cik slikta ir valsts, cik maz tā mums dod, bet paši nesaprotam, ka mēs jau esam tie, kas piepilda valsts kasi – ja nemaksājam nodokļus, zogam degvielu, tad arī valsts maks būs tukšāks un paši dzīvosim sliktāk,» situāciju komentē degvielas tirgus eksperts Miks Lūsis.
Viņš uzskata, ka situācijā, kad svarīgs ir katrs lats, būtu nepieciešams pievērsties šīs problēmas risināšanai, noteikt bargus sodus, varbūt nopirkt iekārtas, kas degvielas zādzībās «nobumbulētos» miljonus ātri vien atpelnītu.
Par to, ka lielāka kontrole pār ierēdņu un uzņēmumu pārvietošanās grafikiem krietni ietaupītu valstij naudu, ir pārliecināti arī aptaujātie speciālisti.