Automašīnu zādzību skaits samazinās, bet palielinās jaunu spēkratu aizdzīšana.
Pagājušajā gadā kopumā Latvijā nozagti 932 transportlīdzekļi, kas ir par 108 transportlīdzekļiem mazāk nekā 2012. gadā, kad valstī tika nozagti 1,04 tūkst. braucamo, liecina Iekšlietu ministrijas Informācijas centra apkopotie dati. Arī Valsts policija atzīmē, ka, skatoties pa gadiem, joprojām ir vērojams automašīnu zādzību skaita samazinājums un tam ir vairāki iemesli. Uz jautājumu, vai tam par iemeslu ir apstāklis, ka policija ir palielinājusi savu darba intensitāti, vai arī zagļiem mazinājusies interese par Latviju, Valsts policijas Kriminālizmeklēšanas pārvaldes priekšnieks Jānis Lazdiņš DB skaidroja, ka var piekrist abiem šiem apgalvojumiem. Tomēr viņš piebilst, ka kopumā valstī arī citu noziegumu skaitam ir tendence samazināties. Apdrošinātāji cītīgi seko līdzi automašīnu zagļu ieražām un tendencēm, jo tas var ietekmēt arī apdrošināšanas cenas un drošības prasības.
Nolūko vāciešus
Visvairāk zagto auto topā pirmās divas vietas pēdējos gadus palikušas nemainīgas, bet tālākās vietās notikušas nelielas pārbīdes. Tradicionāli zagļi visvairāk iecienījuši Volkswagen un Audi markas automašīnas. Pagājušajā gadā kopumā nozagti 254 Volkswagen auto, kas ir par 30 mazāk nekā 2012. gadā šajā laikā, bet nozagto Audi markas auto skaits pagājušajā gadā sarucis par 17, līdz 90 auto. Trešo vietu šajā topā ieņem BMW – pērn zagļi paspējuši nozagt 63 šīs markas auto, kas ir precīzi tikpat, cik 2012. gada laikā. Nedaudz palielinājies Opel zādzību skaits, proti, 2012. gadā tika nozagtas 24 Opel markas automašīnas, bet pērn – 27. J. Lazdiņš norāda, ka, iespējams, vajadzētu zādzību skaitu salīdzināt ar reģistrēto transportlīdzekļu skaitu, proti, vai tas arī nav samazinājies. Kā liecina Ceļu satiksmes drošības direkcijas mājaslapā pieejamā informācija, pirmoreiz reģistrēto transportlīdzekļu skaitam nav tendences samazināties. Tieši otrādi – tas palielinās. Piemēram, 2013. gadā Latvijā pirmo reizi reģistrēti 44,57 tūkst. lietotu pasažieru automobiļu, kas ir par 14% vairāk nekā 2012. gadā, kad pirmo reizi tika reģistrēti 38,98 tūkst. lietotu auto, liecina Auto asociācijas dati, raksta LETA. Savukārt, runājot par to, kuriem auto īpašniekiem būtu vairāk jāpiesargās J. Lazdiņš norāda: «Volkswagen, Audi un Honda markas automašīnas tiek vairāk zagtas, tomēr grūti runāt par kādu konkrētu marku. Vienkārši šīs vairāk ir izplatītas Latvijā starp autovadītājiem un visvairāk tiek lietotas. Tiek zagtas arī luksus klases automašīnas, piemēram, BMW, Land Cruiser, Land Rover un citas. Dārgāku auto īpašniekiem būtu jāpievērš lielāka uzmanība drošības sistēmām, jo bieži rūpnīcas sistēmas nav šķērslis zagļiem.»
Apdrošinātāji seko
«Balta seko līdzi tendencēm saistībā ar auto zādzībām, un tas palīdz, piemēram, laikus brīdināt savus klientus par kādas konkrētas markas vai modeļa pieprasījumu zagļu aprindās. Balta gan seko līdzi statistikai, gan arī apzina starptautiskās tendences auto zādzībās, domājot par kaimiņvalstīm, Lietuvu, Igauniju, Krieviju (īpaši par Sanktpēterburgu), arī Poliju un Vāciju. Šo informāciju ievācam, jo parasti zādzību tendences ir līdzīgas un lielās organizētās zagļu grupas šajos reģionos darbojas līdzīgi,» stāsta Baltas drošības dienesta vadītājs Egīls Sīlis-Jaunsīlis. Viņš arī precizē, ka kopumā pagājušā gada sākums auto zādzībās Baltai iezīmējās ar Range Rover Evoque markas auto zādzību bumu, kad bija vērojams mērķtiecīgs šo marku auto zādzības palielinājums. Vasaras un rudens periodā zādzības bija visdažādākās un skāra gan dārgāku, gan lētāku marku auto. Savukārt gada nogalē atkal bijis vērojams intereses pieaugums par Toyota zīmola auto – tieši Land Cruiser mašīnām. Kopumā 2012. gadā Baltas klientiem tika nozagti 47 auto, bet pērn – 67 automašīnas. Ievērojamais palielinājums skaidrojams ar uzņēmuma portfeļa palielinājumu tieši auto apdrošināšanā, bet proporcionāli pēdējos gados šis rādītājs esot aptuveni nemainīgs, rezumē E. Sīlis-Jaunsīlis. Tas esot daudz mazāks nekā pirms desmit un vairāk gadiem, piemēram, ap gadu tūkstošu miju zādzību skaits gada laikā varēja sasniegt pat 190 auto. «Saskaņā ar pieejamo statistiku, pēdējos trīs gados zudušo auto skaits ir samazinājies par 17%. Tomēr var secināt, ka gandrīz par 30% ir vairojusies tieši jaunu auto zādzību skaits, kas ir līdz trīs gadus jaunas. Arī Ergo dati apliecina, ka 2013. gads bija raksturīgs ar visai jaunu auto zādzībām, kuru izlaiduma gads bijis no 2006. līdz 2010.gadam,» norāda Ergo Atlīdzību regulēšanas nodaļas vadītājs Ivars Vismanis. Joprojām starp zagtajiem jaunajiem automobiļiem dominējot BMW un Lexus džipi, Toyota Land Cruiser, kā arī Honda CRV. 2013. gadā notika arī vairākas zādzības tādiem iepriekš mazāk populāriem auto modeļiem, kas iepriekš tika zagtas tikai atsevišķos gadījumos, kā, piemēram, Land Rover, Range Rover Evoque, Audi Q5 un A4 modeļi, Honda Civic. Interesanti, ka Toyota Land Cruiser zagļi īpaši aktīvi bijuši tieši 2013. gada pēdējos divos mēnešos, kad pazuda deviņi no 20 pērn nozagtajiem šīs markas auto, uzsver I. Vismanis.
Ietekmē ilgtermiņā
«Zādzību tendences auto apdrošināšanas (KASKO) cenas ietekmē relatīvi nedaudz, galvenokārt ilgtermiņā. Respektīvi, jo vairāk auto ir pieprasīts zagto spēkratu tirgū, jo ticamāk, ka piedāvātajā KASKO polises cenā apdrošinātājs ir ierēķinājis lielāku naudas daļu tieši zādzības riska segšanai,» skaidro E. Sīlis-Jaunsīlis. Arī I. Vismanis norāda, ka auto zādzību tendences ietekmē gan apdrošināšanas polises cenu, gan apdrošinātāju prasības attiecībā uz drošības sistēmām. Ir auto markas un modeļi, kas vienmēr bijuši populāri zagļu vidū, un to apdrošināšanai, ņemot vērā riskus, arī ir augstāka cena. Taču laika gaitā zagto auto topā iekļūst arī citi modeļi, kas iepriekš nav bijuši riska grupā. Tāpēc attiecībā uz tiem, veicot apdrošināšanu, tiek noteiktas stingrākas drošības sistēmu prasības un augstāka polises cena. «Īpaša tendence, kas parādījās šī gada sākumā, liecina, ka zagļu pieprasīti ir automobiļi, kas aprīkoti bez atslēgu iedarbināšanas jeb ar vadības pogu. Tāpēc šādu auto īpašniekiem būtu jāuzstāda papildu drošības sistēmas. Kopumā vērtējot, galvenās tendences auto zādzībās gadu no gada saglabājas līdzīgas. Novērojumi ļauj secināt, ka galvenokārt turpināsies automobiļu zādzības izjaukšanai un pārdošanai detaļās, kas saistīts ar garantijas remonta termiņa beigām un dārgajām detaļu cenām konkrētu marku, modeļu automašīnām,» stāsta I. Vismanis. Jāpiebilst, ka J. Lazdiņš DB atzīmēja, ka lielākoties policija atrod zagtos auto saliktā, nevis izjauktā veidā. Visbiežāk nozagtās automašīnas tiek pārvietotas ārpus Eiropas Savienības robežām tālākai realizēšanai.