Nelegālā degviela, kas, visticamāk, tirgota Trest degvielas uzpildes stacijās, nākusi no Krievijas vai Baltkrievijas, ziņoja Latvijas Televīzijas raidījums de facto. Tā tranzītā bija jāved tālāk. Taču, īstenojot shēmas, tikusi notirgota autovadītājiem Rīgā.
Jau vairāk nekā nedēļu darbība pārtraukta sešās Trest degvielas uzpildes stacijās Maskavas, A.Deglava, Duntes, Mīlgrāvja, Dzelzavas ielās un Brīvības gatvē. Šīs vietas tur aizdomās par nelegālās degvielas tirdzniecību. Autovadītāji, iespējams, pat nav nojautuši, ka savos spēkratos ielējuši tikai benzīnam līdzīgu maisījumu. Toties samaksājuši par to kā par īstu preci. Muitas kriminālpārvaldes darbinieki kopumā konfiscējuši apmēram 100 tonnu nelegālās degvielas, no tās tikai 3 tonnas bijis dīzelis, pārējais – benzīns.
Valsts ieņēmumu dienesta (VID) Muitas kriminālpārvaldes direktors Edijs Ceipe norāda, ka «tā ir trešo valstu degviela, visticamāk, no tuvākajām valstīm - no Krievijas vai Baltkrievijas. Latvijai vesta cauri tranzītā – nafta, eļļas un dažādi citi šķīdumi vai degviela. Tad, jau dažādas viltības izmantojot, nonākusi iekšējā tirgū.»
Šoreiz pārsteidzoši ir tas, ka, visticamāk, kontrabandas degviela nonākusi legālās degvielas uzpildes stacijās. Tās pārvalda četri it kā dažādi uzņēmumi – AdažOil, Auto Oil, M Nafta un Luka Petrol. Tomēr visu šo uzņēmumu īpašnieki ir Šeišelu salās, vienā adresē reģistrētas firmas. Latvijā šiem SIA kā juridiskās adreses norādītas degvielas uzpildes stacijas. Tomēr valdes locekļi šeit sastopami nav. de facto rīcībā esošā neoficiālā informācija liecina, ka savos paskaidrojumos uzņēmumu vadītāji norādījuši, ka nezina, kā nelegālā degviela benzīntankos nonākusi. Iespējams, piegādātāji vienkārši vairāk ielējuši.
Atšķirībā no SIA Luka Petrol valdes locekļa Aleksandra Lukjančikova un SIA Auto Oil valdes locekļa Genādija Korņiloviča mājām Jelgavā, SIA M Nafta bijušais īpašnieks un pašreizējais valdes loceklis Nikolajs Piļščikovs izvēlējies vispieticīgāko dzīves vietu - dzīvokli daudzstāvu sērijveida mājā Piņķos. No kaimiņiem de facto uzzinājis, ka N.Pilščikovs, kura uzņēmums apgroza vairāk nekā trīs miljonus eiro gadā, šeit patiešām uzturas. Tas de facto liek pieļaut, ka šie uzņēmumi ir tikai formālie degvielas tirgotāji.
Pašas stacijas pieder Trest Oil. Arī šim uzņēmumam kā juridiskā adrese norādīts benzīntanks Satekles ielā. Taču tā īpašnieki Andrejs Maksimovs un Oļegs Čerņikovs parādās arī citu firmu valdēs, tostarp Woodison Terminal.
Saistībā ar tirdzniecībā nonākušajām 100 tonnām degvielas nenomaksātās akcīzes nodokļa dēļ jau šobrīd valstij nodarītie zaudējumi ir vairāk nekā 50 tūkstoši eiro. Taču, iespējams, ka zaudējumi mērāmi pat simtos tūkstošos eiro, jo nav zināms, cik ilgi degvielas uzpildes stacijās bija nopērkams šāda veida benzīns. Pagaidām aizdomās turamo vai apsūdzēto nav.
Trest nav nevienā no nozares asociācijām. Šo degvielas uzpildes staciju kontrolētā tirgus daļa ir salīdzinoši neliela. Pirms septiņiem gadiem, kad Konkurences padome vēl publicēja konkrētos skaitļus, tā bija tikai 2,9%. Taču arī šobrīd Trest nekontrolē vairāk par 4% tirgus.