Vācijas tirgus ir raksturojams kā tradicionāls un piesātināts tirgus ar 80 miljoniem patērētāju un plaši attīstītu rūpniecību. Kaut arī dzīves līmenis Vācijā ir augsts, ap 42% no iedzīvotājiem saņem dažādus pabalstus.
Attiecīgi arī patērētāju psiholoģija ir balstīta taupīšanas paradigmā, kā rezultātā Vācijā ir viens no augstākajiem naudas krāšanas rādītājiem pasaulē. Ņemot vērā visus šos apstākļus, Vācijas ekonomikas modelis ir balstīts uz spēcīgu rūpniecības preču eksporta nozari, kuras piedāvātā produkcija bieži tiek finansēta ar pašu vāciešu eksportēto kapitālu.
Vācijas ekonomikas attīstība
Sākot ar 2008. gada septembri Vācijas ekonomika atradās brīvā kritienā un sasniedza savu zemāko punktu 2009. gada Lieldienās. Gada sākumā vairākkārtīgi uz leju tika koriģētas šī gada ekonomikas izaugsmes prognozes līdz pat -6% samazinājumam. Lai mazinātu krīzes iespaidu 2009. gada sākumā Vācijas valdība pieņēma divas konjunktūras paketes ekonomikas stimulēšanai kopsummā 83 miljardu Eiro vērtībā.
Tās darīja savu un pēc zemākā punkta sasniegšanas ekonomika sāka atlabt straujāk nekā prognozēja pat optimistiskākie eksperti. Šobrīd Vācijas ekonomikas kritums šim gadam tiek prognozēts -4,8% apjomā. Ņemot vērā ekonomikas struktūru, vislielākais efekts uz iekšzemes kopproduktu ir eksportam, kam šogad prognozē 18,8% kritumu. Vienlaicīgi iekšzemes patēriņš samazināsies tikai par 0,1%, bet valsts tēriņi pieaugs par 2,4%.
Iepretim eksporta kritumam ievērojami mazāks ir importa kritums, kuru prognozē 10,6% apjomā. Tā rezultātā Vācijas ārējās tirdzniecības bilances pārpalikums šogad samazināsies no 170 miljardiem Eiro līdz 70 miljardiem Eiro.
Arī nākotnē Vācijas ekonomikas attīstība būs atkarīga no citu valstu attīstības tempiem. Valsts budžeta deficīts (4% no IKP 2009. gadā) pārkāpj Māstrihtas kritērijus un jaunā koalīcija ir apņēmusies samazināt nodokļu slogu, kas nozīmēs ievērojamu taupību valsts izdevumos nākotnē. Vislielākās bažas valsts ekonomikai rada bezdarbs, kas pēc samazinājuma līdz 3 miljoniem bezdarbnieku pirms krīzes ir pieaudzis līdz 3,4 miljoniem bezdarbnieku tagad un nākamā gada laikā draud pieaugt par vēl 500'000 bezdarbnieku. Šī attīstība samazinās iekšējo pieprasījumu un saasinās konkurenci patēriņa preču tirgū.
Neskatoties uz attīstību nodarbinātības tirgū, nākamgad Vācijas ekonomikā tiek prognozēta 2% izaugsme, kas balstīsies uz uzlabojumiem eksporta sektorā. Visveiksmīgāk atlabst ķīmijas un metāla apstrādes nozares. Tiek prognozēts, ka nākamgad eksports pieaugs par 5,5%, bet imports par 4%. Lai nodrošinātu eksporta izaugsmi, lielāka uzmanība tiks pievērsta Krievijas, Indijas, Ķīnas un Brazīlijas tirgiem. Izaugsme 2,1% apmērā paredzama arī ražojošā kapitāla investīcijās.
Ekonomiskās attiecības ar Latviju
Vācija tradicionāli ir viens no lielākajiem Latvijas tirdzniecības partneriem. 2008. gadā uz Vāciju tika eksportēts preces 467,4 miljonu Eiro apmērā un pakalpojumi 191,7 miljonu Eiro apmērā. Kopējais tirdzniecības apgrozījums ar Vāciju pārsniedza 2 miljardus Eiro. Šī gada pirmajā pusē preču eksports uz Vāciju sasniedza 186 miljonu Eiro apjomu. Ņemot vērā šos rādītājus LR vēstniecība Vācijā rēķinās ar eksporta apjomu sarukumu gada griezumā.
Populārākās Latvijas eksporta preces ir koksne un tās izstrādājumi (21%), transporta līdzekļi (15%), mehānismi un iekārtas (12%) un metāli un to izstrādājumi (11%). Populārākie Latvijas eksporta pakalpojumi ir autotransporta pakalpojumi (39%), tūrisms (26%), jūras transporta pakalpojumi (19%) un gaisa transports (7%).
Iespējas Latvijas uzņēmējiem
Ņemot vērā Vācijas ekonomikas struktūru, psiholoģiju un attīstības prognozes, Latvijas uzņēmumiem vislabākās iespējas iekarot Vācijas tirgu ir ar principiāli pilnībā jauniem produktiem un pakalpojumiem, vai arī izejot uz konkurenci cenā.
Pārtikas nozarē Latvijas priekšrocība ir uztura tradīciju un garšas izjūtas līdzība starp Vācijā un Latvijā lietoto uzturu. Bet tajā pat laikā jāņem vērā, ka pārtikas tirgus ir ļoti piesātināts un ar lielu cenas konkurenci.
Ļoti liels neizmantotais potenciāls ir tūrismā. Šobrīd Latviju ik gadu apmeklē ap 260'000 vāciešu, kaut arī tūrisma industrijas pētījumi apliecina, ka potenciālais tirgus ir 5 miljoni vāciešu. Plašas iespējas saglabāsies arī kokrūpniecības nozarei, jo Vācija turpina attīstīt koģenerācijas jaudas un zaļo enerģiju, t.sk. biomasas kapacitātes.
Transporta nozarei papildus iespējas var pavērt Vācijas rūpniecības preču eksporta spēcīgāka pārorientēšanās uz Krievijas tirgu. LR vēstniecība Vācijā interesantas iespējas saskata arī Informācijas tehnoloģijas sektoram. Vācija sava lieluma dēļ ir bijusi ļoti lēna e-Pārvaldes risinājumu ieviešanā. Turklāt jaunā koalīcija kritiski skatās uz e-Veselības polišu ieviešanu, kas bremzēs šī tehnoloģiskā risinājuma attīstību Vācijā. Nākotnē abi šie IT produkti var izrādīties tādi, kuros Latvijai ir ievērojamas priekšrocības.
Kā jau minēts, Vācija ir valsts ar vislielāko uzkrājumu veidošanas procentu. Tas veido kapitālu, kurš meklē investīciju iespējas. Pirms krīzes Vācijā uzkrātais kapitāls veidoja 280 miljardus eiro, no kuriem krīzes laikā ap 170 miljardi Eiro tika zaudēti ASV kapitāla tirgos. Noguldītāji Vācijā ir ieinteresēti veikt noguldījumus alternatīvos veidos, vienlaicīgi dažādojot investīciju portfeļus. Latvija un tās finanšu institūcijas ar ES reputāciju un juridisko drošību spēj piedāvāt šādu alternatīvu kapitāla apkalpošanu, profesionāli strādājot Austrumeiropā un Kaukāzā.
Lai gūtu panākumus Vācijas tirgū, būtisks priekšnosacījums ir vācu valodas izmantošana uzņēmumu mājaslapās, produktu aprakstos un piedāvājumos. Sadarbībai lietderīgs noteikti ir vāciski runājošs klientu apkalpojošais personāls gan preču ražotājiem, gan pakalpojumu sniedzējiem.
Meklējot iespējas ieiet tirgū, svarīgi ir veikt specifisku tirgus nišas izpēti saviem produktiem. Šajā kontekstā lietderīga ir dalība specializētajās izstādēs, kuras regulāri tiek organizētas gandrīz katrā Vācijas lielpilsētā. Dalībai nav obligāti jābūt ar savu stendu - pilnībā pietiek apmeklēt šīs izstādes. Tradicionāli tieši izstāžu laikā Vācijas uzņēmumi ir atvērti jaunām iespējām un sadarbības piedāvājumiem, kā arī paši meklē iespējas attīstīt jaunus projektus.
Partneru pārliecināšanai par sadarbību, Latvijas uzņēmumam ir jāspēj demonstrēt stabili piedāvājumi. Svarīgi ir stabili piegādes periodi, cenas un nemainīga kvalitāte. Bieži vien jāspēj ražot eksporta produktu lielos apjomos. Taču visgrūtākā barjera daudziem uzņēmumiem var izrādīties finanšu kapitāla pietiekamība. Lielā daļā gadījumā darījumi notiek ar pēcapmaksu līdz 60 dienām. Turklāt dēļ finanšu krīzes finanšu pietiekamība tagad tiek vērtēta kā faktors sadarbības uzsākšanai.
Vēstniecības iespējas palīdzēt uzņēmumiem
Līdzīgi kā citas vēstniecības arī LR vēstniecība Vācijā vēlas sniegt pēc iespējas lielāku palīdzību Latvijas uzņēmējiem. LR vēstniecība Vācijā sadarbībā ar LIAA pārstāvniecību Vācijā palīdzēs jebkuram uzņēmumam meklēt un uzrunāt sadarbības partnerus. Tāpat vēstniecība var piedāvāt izmantot savas telpas tikšanās organizēšanai Berlīnē. Diemžēl jāņem vērā, ka vēstniecībā Vācijā strādā tikai 3 diplomāti un 2 konsulārie darbinieki. Tādēļ lūdzam izpratni par to, ka projektu pavadīšana līdz rezultātam un arī produktu tirgus situācijas analīze ne vienmēr ir iespējama vēlamajā apjomā.
Lai paplašinātu savas iespējas, vēstniecība Vācijā ir attīstījusi izvērstu goda konsulu tīklu, kuri nepieciešamības gadījumā var palīdzēt ar savu ekspertīzi. Šeit īpaši jāatzīmē goda konsuls Bavārijā, kurš ir loģistikas nozares eksperts.
Papildus tiešajai palīdzībai LR vēstniecība Vācijā aicina uzņēmējus iesaistīties Latvijas Biznesa klubā Vācijā, kurš nupat ir ieguvis sev interneta vietni zem adreses http://www.biznesam.de/. Kluba mērķis ir savest kopā uzņēmējus no Latvijas, lai kopīgi veiksmīgāk strādātu Vācijas tirgū, palīdzētu cits citam, apmainītos ar pieredzi un uzturētu kontaktus ar tautiešiem. Kluba interneta vietnē tiks regulāri sniegta informācija par Vācijas ekonomikas jaunumiem un notikumu attīstību, kas veicina Latvijas eksportu.
Vēstniecībā atbildīgs par ES un ekonomikas jautājumiem ir vēstniecības 2. sekretārs Jānis Bērziņš (e-mail: [email protected]; Telefons: +49 30 826 00 222). Uzņēmumi palīdzību var saņemt arī LIAA pārstāvniecībā Hamburgā pie pārstāvniecības vadītājas Sarmītes Ozoliņas un viņas vietnieka Helmuta Salnāja (e-mail: [email protected]; [email protected]; Telefons: +49 40 6899 5007).
Mums ir ko eksportēt!
Ilgvars Kļava
Latvijas vēstnieks Vācijā