Lai gan uzņēmumi strauji atgriežas pie nepieciešamības organizēt gada nogales pasākumus, tie ir piezemēti un rūpīgi seko līdzi izdevumiem, vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Aptaujāto pasākumu aģentūru pieredze un viedokļi atšķiras, tomēr kopīgs novērojums visiem viens – svētkus svinēt patīk visiem, arī iespējas palielinās. Pilna servisa pasākumu aģentūras Labdako Events valdes priekšsēdētāja Līga Blumfelde stāsta, ka pastāvīgo klientu dēļ krīzes laiku aģentūra izteikti neizjuta: «Ikgadējie pasākumi tika organizēti, vienīgi finansiālie resursi tam tika atvēlēti zemāki vai klienti nevēlējās pasākumus papildināt ar dažādām «ekstrām», ar ko izcēlās pasākumi pirmskrīzes laikā». Lai gan aģentūra ir neliela un ik nedēļu neapkalpo desmitiem pasākumu, pēdējo divu gadu laikā par klientu un darba trūkumu sūdzēties nevar. L.Blumfelde gan nenoliedz, ka atšķirībā no krīzes posma, kad korporatīvo pasākumu loma uzņēmumos mazinājās, nu pasākumu organizēšana atkal tiek pozicionēta kā svarīgs iekšējās un ārējās komunikācijas virziens.
SIA Fontes grupa pētījums liecina, ka 84% organizāciju atzīmē šos svētkus. «Iepriekšējos gados vairāk bija uzņēmumi, kas neko nesvinēja, tagad tādu ir maz,» norāda SIA Fontes Vadības konsultācijas valdes locekle un pētījumu grupas vadītāja Inga Gleizdāne. Svētku rosība aptver gan apsveikumus, gan dāvanas, gan balles, gan kopīgus labos darbus un došanos uz mežu pēc eglītes – veidu, kā organizācijas atzīmēt gada nogali, ir daudz.
Prasīgi un piesardzīgi
Lai gan finansiālie līdzekļi pasākumiem tiek atvēlēti lielāki, L.Blumfende novērojusi, ka uzņēmumu darbinieki patiesi iedziļinās un aktīvi iesaistās pasākumu organizēšanā: «Viņi seko līdzi un izvērtē, lai katrs ieguldītais lats sevi attaisnotu un vēl joprojām ar pārspīlēti dārgām izklaidēm nešķērdējas, jo, būsim atklāti, bija laiki, kad melnos ikrus no ledus klučiem ēda ar karotēm».
Arī 3K Management pārstāvis Edgars Kuzmans uzskata, ka, uzlabojoties kopējai ekonomiskajai situācijai valstī, pasākumu organizēšanas nozare pakāpeniski sāk atdzīvoties, tomēr uzņēmumi savās prasībās un vēlmēs kļuvuši piezemētāki un adekvātāki, izvērtējot prioritātes un netērējot līdzekļus «nevajadzīgām un pompozām izpausmēm». Šī tendence liek arvien vairāk iespringt pasākumu organizatoriem, vairāk piedomājot pie pasākuma koncepcijas un vēstījuma. Maksātspējas pieaugumu gan neizjūt pludmales sporta centra Brazīlija direktore Una Blaka: «Uzņēmumiem svarīgas izmaksas, klients ir ļoti prasīgs un piesardzīgs, pirms krīzes korporatīvajiem pasākumiem tika tērētas lielas naudas summas, bet tagad tāmes tiek skrupulozi pārskatītas un tajās tiek atstātas vien nepieciešamākās pozīcijas. Mazāk tiek tērēts arī ēdieniem un dzērieniem.» Šogad Brazīliju vairāk pieprasa lielie klienti, mazāk – mazie biroji.
Pēc tā U.Blaka secina, ka mazie uzņēmumi retāk atļaujas organizēt korporatīvos pasākumus: «Iespējams, tas ir iepriekšējās krīzes rezultāts, jo mazie uzņēmēji kļuvuši piesardzīgāki, atstājot uzņēmuma rīcībā vairāk rezerves līdzekļu.» Šogad viņa novērojusi tendenci, ka uzņēmumi gada nogalē vēlas apvienot semināru ar sportiskām aktivitātēm un izklaidi. Uzņēmumi, kas organizē pasākumus, vēlas svētkus saviem darbiniekiem un sadarbības partneriem sniegt īpašus, tāpēc viņiem ir svarīgi, lai pasākumam būtu kāda «odziņa» – kas īpašs tieši klientiem vai darbiniekiem. Salīdzinot ar 2011. gadu, pieprasījums pēc Bravo Zero Two (B02) pakalpojumiem ir pieaudzis aptuveni par 30%. Ienākumi – par 10%. Par vienu no pamatvērtībām SIA B02 valdes priekšsēdētājs Nauris Svika uzskata spēju pielāgoties apstākļiem: «Nekad neesi piesaistīts pasākuma plānam. Jebkurā brīdī esi gatavs izmantot rezerves variantus!» N. Svika ir pārliecināts, ka ir slikts sadarbības partneris uzņēmumiem, kuru prioritāte ir alkohola lietošana masveidā un sēdēšana pie galdiem: «Reizēm pasakām «nē» un iedodam citu sadarbības partneru kontaktus. Īpaši tad, ja jūtam, ka būs jāstrādā ar klientu, kur 50% dalībnieku pārvietojas četrāpus. Tas, protams, nenozīmē, ka esam atturībnieki, tomēr visam jābūt ar mēru.»
Trāpīga ideja
Dažādām papildu aktivitātēm pasākumos uzņēmumi atvēl arvien vairāk, un vēlas, lai pasākums ir radoši bagāts, saturīgs, vizuāli gaumīgi noformēts. Ar jautru un glītu pasākuma vadītāju un dzīvo mūziku vien nepietiek. Uzņēmumiem ir svarīga pakalpojuma kvalitāte, abpusēja uzticēšanās, precizitāte, aģentūras radošums, lietas, ar ko ikreiz pārsteigt darbiniekus, partnerus. E.Kuzmans uzskata, ka labu pasākumu veido nevis dekorāciju daudzums un atrakciju skaits, bet gan trāpīga ideja un koncepcija, kas saistīta ar uzņēmuma identitāti un tā pārstāvētajām vērtībām: «Korporatīvs pasākums ir ne tikai iespēja darbiniekiem pabūt kopā un atpūsties, bet arī sekmēt darbinieku lojalitāti un mazliet citādā formātā pastāstīt sev vai plašākai sabiedrībai, par to, kas uzņēmumam svarīgs un aktuāls.» Labdako Events darbinieku novērojumi liecina, ka uzņēmumi ir gatavi arī neordinārākām lietām. «Arvien vairāk uzņēmēju ir gatavi izkāpt ārpus komforta zonas arī izklaides pasākumos, kad ir ne vien iespēja baudīt uz paplātes pasniegto, bet arī paši aktīvi iesaistās notiekošajā un pārliecinās, ka spēj vairāk, nekā iztēlojas. Bet tas, protams, atkarīgs no pasākuma formāta,» skaidro L.Blumfelde.
Citāda pieredze ir E.Kuzmanim, kurš uzskata, ka latviešu publika ir diezgan klasiska un gada nogaļu pasākumu vadlīnijas ir nemainīgas jau vairākus gadus: «Reti kurš uzņēmums atļaujas eksperimentēt ar netradicionālām pasākuma vietām vai pasākuma norises gaitu. Ārvalstīs šajā tīrgū ir novērojama daudz lielāka sekošana tendencēm, kas saistītas gan ar tehnoloģiju attīstību, gan inovatīviem risinājumiem, gan ilgtspējīgu attieksmi pret darba un dzīves vidi.»
Beidzamajos gados biežāk nekā agrāk uzņēmumi dodas kopīgos ceļojumos pa Latviju. Piemēram, IT jomas uzņēmumā CDI šī jau ir daudzu gadu tradīcija. «Katru gadu izdomājam kaut ko citu. Tas ir pārsteigums līdz pat pēdējam brīdim,» saka uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Gatis Sprūds. Arī SIA Dizaina papīrlietas, zīmola Purpurs darbinieki dodas ceļojumā – tiesa gan, jau jaunajā gadā, kad var atvilkt elpu pēc saspringtā svētku laika.
Par grašiem nevadīs
Arvien vairāk uzņēmumu rīko iepirkumu konkursus starp pasākumu rīkošanas aģentūrām, tas aģentūrām ir izaicinājums nezaudēt radošumu un neatkārtoties savā izpildījumā. Šai tendencei gan arī ir negatīvā puse. Tā kā pakalpojumu cenu līmenis brīžiem tiek mākslīgi pazemināts, kas nelabvēlīgi ietekmē nozares tirgu, klientiem rodas nepareizs priekšstats par patiesajām pakalpojuma izmaksām, līdz ar to arī bieži cieš pakalpojuma kvalitāte, uzskata L.Blumfelde.
Jo īpaši šogad viņa novērojusi, ka, gada nogalē pārskatot veiksmīgus finanšu rādītājus, uzņēmumi, kas iepriekš nebija plānojuši rīkot izklaides pasākumus darbiniekiem, tomēr izlemj tiem par labu. Atgriežas tendence rīkot balles darbiniekiem kopā ar t. s. otrajām pusēm.
«Pēdējā brīža» pieprasījumi aģentūrai ir liels izaicinājums noorganizēt augsta līmeņa pasākumu, jo Rīgā labu pasākumu rīkošanas vietas ir krietni ierobežotā skaitā, īpaši lieliem pasākumiem.
«Jāņem vērā, ka decembrī pieprasītas ir divas trīs piektdienas, kad lielākā daļa uzņēmumu vēlas kaut ko organizēt, tāpat arī mūziķi un labākie pasākumu vadītāji nereti tiek aizrunāti jau vasaras sākumā, arī tehniskā nodrošinājuma kompānijām decembris ir pārblīvēts mēnesis. Dažos uzņēmumos vēl joprojām no krīzes laikiem saglabājies uzskats, ka mākslinieki, pasākumu vadītāji un cits piesaistītais personāls ir gatavi par ļoti zemām izmaksām strādāt viņu organizētajā pasākumā. Bieži vien nākas piepūlēties pārliecināt, ka nu jau, krīzes laika cenu līmenis ir pagātne, un neviens par grašiem piektdienas vakaru pavadīt korporatīvajā pasākumā nenāks,» pārliecināta Labdako Events valdes priekšsēdētāja.
Kopā un atsevišķi
SIA Ziemeļvidzemes atkritumu apsaimniekošanas organizācija (ZAAO) gada nogale nav iedomāja bez balles. «Tā ir gadu gaitā nostiprinājusies tradīcija un viens no svarīgākajiem gada notikumiem organizācijā,» saka Laura Jegorova, ZAAO attīstības daļas vadītājas vietniece. Organizācijā strādā ap 120 cilvēku, un tās dažādo struktūru darbinieki ikdienā redzas samērā reti.
«Ballē ir iespēja visiem satikties,» viņa uzsver. Agrākos laikos balli organizējuši paši darbinieki, taču nu jau daudzus gadus tiek izmantoti profesionāļu pakalpojumi. Pasākums esot labi apmeklēts. Ballei ir vakara vadītājs, bagātīgs galds. «Kā pie kārtīgiem latviešiem, pasmejas L. Jegorova. Balle notiekot dažādās vietās, tomēr allaž – Valmieras pusē.
Līga, Brasliņa, SPI grupas jauno produktu attīstības daļas vadītāja Baltijas valstīs un uzņēmēja, gada nogales notikumus savā organizācijā skata vairākos līmeņos. SPI grupā – tajā ietilpst arī a/s Latvijas balzams – decembra beigās vadība sapulcē atskatās uz gada norisēm stratēģiskā līmenī, arī katrā nodaļā notiek šādas sapulces – lietišķas, tomēr ar nelielu svētku pieskaņu. Bez tam draugu grupas rīko arī neformālas pasēdēšanas pie kafijas, ar mazām dāvaniņām, spēlēm un jokiem. Visi SPI grupas darbinieki kopīgi tiekas lielajā ballē. «Tie ir svētki! Tas ir prieka līmenis!» saka L. Brasliņa.
Līdzās darbam SPI grupā viņa ir uzņēmēja – Innovative Constructions Ltd. dibinātāja. Uzņēmums ir jauns, ar nelielu un uzticamu sadarbības partneru loku. «Gada nogali atzīmējam ar kopīgām vakariņām ar sadarbības partneriem,» saka uzņēmēja.
Nekad ne visi
Nekad ne visi – tā var teikt arī par gada nogales pasāku- miem organizācijās. Ir uzņēmumi, kas gada nogalē pasākumus nerīko. Citi tamdēļ, ka daudz darba, citi, respektējot darbinieku ģimenes dzīvi, citi – tamdēļ, ka uzņēmumam svarīgāki ir citi svētki.
«Gada nogalē esam ļoti noslogoti,» saka poligrāfijas grupas United Press komercdirektors Artūrs Broks. Viņa skatījumā Ziemassvētki ir ģimenes svētki. «Gada nogalē kopā nerīkojam svinības. Ja vēlas, svin pa nodaļām. Uzņēmumam ir jubileja pavasarī siltākā laikā, tad arī kopīgi svinam,» saka būvmateriālu ražošanas uzņēmuma Tenax izpilddirektors Nikolajs Seņko.