Uzņēmuma asinis ir nauda. Ja uzņēmumā nauda neienāk, tas noasiņo. Naudu uzņēmums saņem no klientiem, apmainot to pret savu produktu vai pakalpojumu. Bet visupirms ir jāatrod klienti, kas ir gatavi mainīties!
Klientu piesaistes procesu mēs dēvējam par pārdošanu, un lai gan mēs visi apzināmies, cik vitāli svarīgs ir šis process jebkuram uzņēmumam, Latvijā pārdošanas procesam bieži netiek pievērsta stratēģiska uzmanība.
Daudzi Latvijas uzņēmumi savu biznesa asinsriti ir atstājuši likteņa varā. Un nav jau arī brīnums, jo pārdošana kā disciplīna netiek mācīta universitātē, savukārt padomju laikā bija jārūpējas par garantēta pasūtījuma izpildi.
Publiskā telpā visbiežāk ir dzirdams mīts jebšu atruna, ka latvieši nav pārdevēji, nevēlas uzbāzties, un, ja klients vēlas viņš mūs atradīs. Diemžēl, konkurencei pieaugot, ar šādu pasaules uzstādījumu ir par maz, un šādi uzņēmumi ātrāk vai vēlāk noasiņos.
Latvijas problēma nav pārdošanas spēju trūkums, bet zināšanu trūkums par sistemātisku pārdošanas procesa vadību, proti, kā pumpēt jaunas asinis uzņēmumā.
Apkopoju piecus ieteikumus, kā organizētu sistemātisku pārdošanas procesu:
1) Lai sasniegtu pārdošanas mērķus ir pirmkārt jāuzstāda mērķis. Mērķis ir gan sasniegtais apgrozījums, gan klientu skaits, pārdoto produktu skaits, atkārtotu klientu skaits, tirgus daļa, jauni eksporta tirgi un citi. Katram biznesam tas var atšķirties, jo ir atkarīgs no konkrētā uzņēmuma profila un nozares, bet mērķis ir nepieciešams, lai ik dienu mums atgādinātu, ko vēlamies sasniegt, kā arī, lai gada beigās saprastu, vai esam uzvarējuši vai zaudējuši.
2) Definēt savu mērķa grupu - kas ir klienti, ko vēlamies piesaistīt, kas tos raksturo, cik viņu ir konkrētajā tirgū, kā viņus atrast un pareizāk uzrunāt, kā arī, kāds ir mūsu piedāvājums konkrētajai klientu grupai. Nodefinējot klientu, mēs noregulējam savu pārdošanas fokusu.
3) Izanalizēt pārdošanas procesa soļus, kas ir jāveic, lai sasniegtu mērķi un izveidot šī procesa mērījumu matricu. Šī matrica palīdzēs ik mēnesi vai kvartālu sekot līdzi pārdošanas procesa attīstībai, piemēram, cik ir bijušas pārdošanas tikšanās ar klientiem, kādā vērtībā ir doti piedāvājumi mūsu klientiem, kā arī cik jauni līgumi ir noslēgti un citiem.
4) Pārdošanas komandas sastāvs un enerģija ir nākamais svarīgais elements pārdošanas procesā, jo tieši cilvēks ir pārdošanas procesa motors. Labā ziņa ir ka, pārdošana nav kosmiskā zinātne, bet sevī ietver intensīvu komunikāciju. Pārdošanas komandā ir vajadzīgi cilvēki, kas ir izcili komunikatori, pie tam mērķtiecīgi. Lai uzturētu augstu enerģijas līmeni pārdošanas cilvēkos, ir jāveido motivējoša un uz rezultātiem bāzēta atalgojuma struktūra.
5) Pārdošanas komandas darba rīks ir CRM programmas, ko plaši izmanto ārvalstīs, bet Latvijā joprojām visizplatītākā CRM programma ir ekselis. CRM programma ir kā uzņēmuma atmiņa par to, kad un kas ir komunicēts ar klientu. CRM programma gan palīdz pārdošanas cilvēkiem komunikācijai ar klientiem, gan arī ir rīks vadītājiem, jo palīdz uzraudzīt pārdošanas procesu.
GatewayBaltic pieredze rāda, ka sistemātiski strādājot ar pārdošanas asinsrites veidošanu, uzņēmums gūst jau pirmos panākumus trīs līdz sešu mēnešu laikā. Ja mēs iemācīsimies asinis piesaistīt vietējā tirgū, tad nākamais izaicinājums ir to izdarīt eksportā, bet pārdošanas procesa vadības formula būs jau apgūta.