Valdības iecerētā dabas resursu nodoļa (DRN) likme ir nesamērīga un sekas poligrāfijas nozarei Latvijā būs iznīcinošas.
Tā DB norāda McĀbols poligrāfija valdes loceklis Vilnis Vikmanis. Pēc viņa teiktā, izgatavoto drukas darbu cena pieaugs no 25% līdz 50%.
DB jau rakstīja,ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) piedāvā no 2014. gada piemērot DRN reklāmas izdevumiem un materiāliem. Rosinātais nodokļa apmērs ir 0,91 lats par kilogramu. Nodoklis tiktu piemērots gan uzlīmēm (ja tās nav daļa no iepakojuma sastāvdaļas un nesatur derīguma termiņu), gan skrejlapām, bukletiem, brošūrām, kas satur jebkāda veida reklāmu, gan arī ielūgumu kartiņām un pasākumu reklāmas plakātiem. Nozares pārstāvji iepriekš klāstīja, ka piedāvātais dabas resursu nodokļa apmērs reklāmas izdevumiem un materiāliem ir unikāls Eiropas Savienībā, turklāt draud ar cenu kāpumu 30-70% apmērā.
«Vietējais tirgus sabruks, jo lielākā daļa no Latvijas drukas darbiem tiks veikta kaimiņvalstīs, kur šādi nodokļi nav plānoti,» saka V. Vikmanis, piebilstot, ka arī plānotie papildu ieņēmumi valsts budžetā netiks gūti, gluži pretēji – līdz ar darbu apjomu strauju samazināšanos, nodokļu ieņēmumi būtiski saruks un darbu poligrāfijas nozarē zaudēs daudz darbinieku.
Turklāt pieaugšot administratīvais slogs, jo kādam jaunais nodoklis būs jāadministrē - kurš noteiks uz kuriem drukas darbiem šis nodoklis ir jāattiecina, kuri no tā ir atbrīvojami. «Papīra cena ir no 300 lidz 1000 latiem par tonnu, plānotā nodokļa likme ir 910 lati par tonnu, tātad nodokļa likme ir vienāda ar vai līdz pat trīs reizes lielāka par izejmateriālu cenu,» skaidro V. Vikmanis. Saskaņā ar viņa teikto vidējam darbam reklāmas jomā - bukletam , brošūrai, produktu katalogam parasti izjemateriāli - papīrs - veido apmēram pusi no izmaksām, otra puse ir pirms drukas darbi, druka un apstrāde.
Ministrija prognozē, ka 2014. gadā DRN reklāmas izdevumiem un materiāliem budžetā radīs papildu 2,19 milj.latu ieņēmumus, bet 2016.gadā – pat 2,56 milj.latu. Latvijas Poligrāfijas uzņēmumu asociācijas aprēķini gan diezgan atšķirīgi – 1,32 milj. latu nākamgad, bet 2016. gadā DRN no reklāmas materiāliem saruks līdz 877 tūkst. latu, ņemot vērā produkcijas izgatavošanas apjomu kritumu.