Neraugoties uz cenu kritumu Latvijas koksnes eksporta tirgos, valsts mežu apsaimniekotājs sasniegs plānoto peļņas rādītāju, tomēr ilgtermiņā uzņēmums nevarēs investēt, ja 90% peļņas maksās dividendēs
To intervijā Dienas Biznesam stāsta valsts mežu apsaimniekotāja valsts a/s Latvijas valsts meži (LVM) valdes priekšsēdētājs Roberts Strīpnieks. Viņaprāt, iemesls, ka maksimāli pieļaujamais ciršanas apjoms 2016.-2020. g. apstiprināts vien nepilnus divus mēnešus līdz gada sākumam, ir meklējams zemā diskusiju kultūrā un dažādās intrigās, kas pavadīja šo procesu, tomēr šādai novilcināšanas politikai ir negatīva ietekme uz Latvijas kā valsts eksporta konkurētspēju.
Kā vērtējat situāciju, ka valdība tikai nepilnus divus mēnešus pirms gada sākuma apstiprina ciršanas tāmi?
Lai arī nekad tik vēlu kā šoreiz iepriekšējo 15 gadu laikā valdība ciršanas tāmi nav apstiprinājusi, tomēr saku «paldies» Zemkopības ministrijai par dokumenta sagatavošanu un MK par tā konstruktīvu apstiprināšanu. Protams, paskatoties plašāk, izriet loģisks jautājums par to, kāpēc Latvijā vienam meža īpašniekam nākamajos gados plānotā saimnieciskā darbība – ciršanas apmērs – ir jāakceptē valdības līmenī? Nezinu nevienu tirgus ekonomikas valsti Eiropā, kur vienam īpašniekam valdības līmenī tiktu noteikti saimnieciskās darbības apmēri nākamajos gados. Pagājušajā nedēļā, tiekoties ar Somijas valsts mežu apsaimniekotāja Metsahallitus pārstāvjiem, mums neizdevās viņiem izskaidrot, kāds ir loģisks pamatojums noteikt ciršanas apjomu valdības līmenī. «Vai tad pie jums valdības līmenī regulē arī izaugušās labības ievākšanas apjomu?» – vaicāja somu kolēģi.
Ciršanas tāme ir sava veida ata visms, kas saglabājies vēl no padomju valsts plāna laikiem, kad tika apstiprināti darba uzdevumi nozarēm. Lai mazinātu sabiedrības bažas par iespējamu pārmērīgu mežu izmantošanu, valsts mežos kā pārejas perioda drošības instruments tika saglabāta maksimāli pieļaujamā ciršanas tāme. Toreiz netika ņemts vērā, ka valsts mežos ir uzkrāta pieaugušās un pāraugušās koksnes krāja, kas aizvien turpina palielināties. Runājot par maksimāli pieļaujamā ciršanas apjoma apstiprināšanu valdībā, pat tad, ja tas notiek konstruktīvi un savlaicīgi, valdībai būtu jāvērtē šāda lēmuma lietderība, jo šāds dokuments atvieglo LVM darbu, pēc būtības samazinot uzņēmuma atbildības līmeni par valsts mežu apsaimniekošanu un pārliekot šo atbildību uz valdības pleciem. Diemžēl šoreiz un daļēji jau arī pirms pieciem gadiem ciršanas tāmes apstiprināšana sāka pārvērsties par sava veida absurda teātri. Visi zina, ka tas ir jādara, un tas dažādu iemeslu dēļ tiek novilcināts. Rezultātā šādi tiek sēta nestabilitāte ne tikai attiecībā uz vienu valstij piederošu uzņēmumu – LVM, bet arī uz visu meža nozari.
Bet LLU Meža fakultātes dekāns D. Dubrovskis valdības sēdē sacīja, ka valsts mežos uzkrāta pieaugusi un pāraugusi koksne 2,5 miljardu eiro vērtībā?
Piekrītu, jo ik gadu valsts mežos mēs nocērtam turpat divas reizes mazāk nekā gadā koksne pieaug, un tādējādi šī zaļā noliktava tiek papildināta ar vairākiem milj. m3 koksnes. Latvijas zinātnieki apstiprina to, ka valsts mežos izcērt tikai nelielu daļu no tā, cik teorētiski varētu izcirst. Apstiprinātā maksimāli pieļaujamā ciršanas tāme ir ļoti konservatīva un piesardzīga, tās algoritmi uzkrāj pieaugušas un pāraugušas mežaudzes, tādēļ to platības palielinās. Šo procesu varētu salīdzināt ar gadījumu, kad jums ir 15 000 eiro noguldījums bankā, bet vienā brīdī saņemat divas ziņas no šīs iestādes – vienu par to, ka dienas limits naudas izņemšanai ir 100 eiro, bet otru – ka depozīts, kurš bankā atrodas ilgāk par 60 dienām, pāriet bankas īpašumā. MK līmenī netiek vērtēts valsts noteiktā maksimālā ciršanas apjoma ekonomiskais devums ne valstij kopumā, ne arī meža nozarei, šis apjoms netiek vērtēts arī radītajās darba vietās un samaksātajos nodokļos.
Visu interviju Nevar no govs izslaukt vairāk, to mazāk barojot lasiet 23. novembra laikrakstā Dienas Bizness.