Iziešana no nacionālās apraides ļautu palielināt kanāla TV3 pašu saražotās produkcijas apjomu, katru gadu izveidojot 4-5 jaunus televīzijas šovus vai raidījumus.
To stāsta telekompānijas TV3 Latvia ģenerāldirektore Baiba Zūzena un starptautiskā raidorganizāciju koncerna Modern Times Group vadītājs Baltijas valstīs Kaspars Ozoliņš.
Tādēļ patlaban kanāla vadība turpina aktīvas sarunas, lai saprastu visus juridiskos aspektus, kas notiks, kad TV3 pieņems lēmumu iziet no nacionālās apraides un kļūt par maksas kanālu.
«Finansiāli uz papīra tas izskatās pietiekami skaidri - nacionālam kanālam, kura vienīgais ienākumu avots ir reklāma un citi nav atļauti, milzīgs slogs ir apraides maksa, kas gadā ir 650 000 latu. Protams, izejot no nacionālās apraides, rēķināmies - kaut kāda auditorijas daļa potenciāli varētu palikt nesasniegta un līdz ar to reklāmas ieņēmumi varētu tikt ietekmēti. Taču, saliekot kopā apraides izmaksas, reklāmas ieņēmumu samazinājumu un potenciālo abonentmaksu ieguvumu no operatoriem, telekompānijas bilance tik un tā būtu pozitīva,» sacīja Zūzena.
Ozoliņš stāsta, ka patlaban vidēji vienas epizodes pusstundas seriāls vai raidījums izmaksā 3000 līdz 4000 eiro (2100 līdz 2800 latu), bet lielie šovi stundā var izmaksāt pat padsmit tūkstošus eiro. Tādejādi kanāla vadība aprēķinājusi, ka par apraidē ieguldīto naudu TV3 varētu izveidot 4-5 šovus vai raidījumus.
TV3 turpina ļoti rūpīgi izvērtēt jautājumu par iziešanu no nacionālās apraides, un patlaban tiek gaidīta informācija vēl tikai no Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes, kā arī SIA Lattelecom, kas ir digitālās televīzijas uzturētājs Latvijā.
«Jāatzīst, ka par šo soli sākām runāt pirms gada, bet vēl līdz šim brīdim attieksme no valsts atbildīgo institūciju puses nav mainījusies. Esam izteikuši priekšlikumus, kā šo situāciju varētu risināt, taču vienmēr atradušies visdažādākie iemesli, kādēļ to nevar realizēt, un viss pagaidām atstāts mūsu rokās,» skaidro TV3 ģenerāldirektore.
Ozoliņš atzīst, ka TV3 līdz pēdējam brīdim cerējis, ka valsts darīs visu iespējamo, lai palīdzētu, samazinot apraides izmaksas vai ļaujot saņemt maksu no kabeļoperatoriem.
«Bet, kā redzam, pēdējais ir bijis vien solījums par papildu līdzekļiem nacionālajam pasūtījumam gadījumā, ja tiks piešķirts papildu finansējums. Savā ziņā mūsu pacietības mērs ir izsmelts, un redzam, ka gadījumā, ja gribam palikt interesanti skatītājiem, nav vairs jēgas nodedzināt šo [nacionālās apraides maksas] naudu. Varbūt varam pazaudēt kaut kādu daļu skatītāju, bet es ļoti ceru, ka viņi atradīs tik daudz rocības, lai nopirktu lētāko maksas televīzijas paketi, kurā TV3 būtu pieejams,» atzīmē Ozoliņš.
Viņš stāsta, ka Lietuvā un Igaunijā nacionālie kanāli šo pakalpojumu pērk uzreiz no infrastruktūras turētāja - Lietuvā tas ir valsts uzņēmums, bet Igaunijā ir daļēji privatizēts. «Latvijā infrastruktūras turētājs ir Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs, bet konkursa laikā atklājās, ka viens izšķirošs dzelzītis ļāva uzvarēt Lattelecom,» klāsta Ozoliņš.
Telekompānija TV3 Latvija dibināta 1998.gadā.
TV3 īpašnieks ir starptautiskais raidorganizāciju koncerns Modern Times Group, kas Latvijā pārstāv arī TV6, 3+, New Media, radio Star FM un Viasat.
Modern Times Group peļņa pirms nodokļiem šī gada pirmajā pusgadā palielinājusies par 22% un bija 1,352 miljardi Zviedrijas kronu (103 miljoni latu). Pērn šajā pašā periodā uzņēmumu grupa pirms nodokļiem nopelnīja 1,107 miljardus Zviedrijas kronu (84,35 miljonus latu).
Savukārt koncerna apgrozījums palielinājās no 6,467 miljardiem Zviedrijas kronu (492,8 miljoniem latu) 2010.gada pirmajā pusgadā līdz 6,656 miljardiem Zviedrijas kronu (507,2 miljoniem latu) šogad šajā pašā laika periodā.
Kā liecina tirgus, sociālo un mediju pētījumu aģentūras TNS Latvia apkopotā informācija par televīzijas kanālu auditorijām, jūnijā TV3 bija visvairāk skatītais kanāls, kura vērošanai Latvijas iedzīvotāji veltījuši 14,4% no kopējā skatīšanās laika.