Apdrošināšanas pasaulē pastāv uzskats, ka līdz 30% no visiem iesniegumiem par apdrošināšanas atlīdzībām kaut kādā pakāpē ir krāpnieciski. Latvijā visu laiku bija apmēram 10 - 15%, bet, ja salīdzina 2005., 2006. gadu ar 2008., 2009. un 2010. gadu, tad situācija ir pasliktinājusies trīskāršā apmērā.
Tā intervijā laikrakstam Dienas Bizness norāda BTA drošības dienesta vadītājs Igors Bobirs, piebilstot, ka, pirmkārt, pieaudzis pieteikto gadījumu skaits.
«Pēdējā gada laikā ir spēcīgi pieaudzis krāpniecības mēģinājumu skaits, ko var skaidrot ar ekonomisko krīzi valstī, ar krīzi policijā - mazās algas, profesionāļu aiziešana. Vienlaikus sabiedrībā tiek nepārtraukti kultivēts viedoklis, ka apmānīt apdrošinātāju nav noziegums un ka paši apdrošinātāji ir krāpnieki. Daļa cilvēku arī aizmirsuši apdrošināšanas principu: visi maksā nedaudz un tam, kurš tiešām nokļūst nelaimē, sedz visu vai lielāko daļu no zaudējumiem. Šajā ziņā apdrošināšanas kompāniju klientus kopumā var iedalīt divās daļās, no kuriem pirmie apdrošinās katram gadījumam, bet otri apdrošinās ar domu noteikti polisi izlietot,» skaidro Bobirs.
Bobirs norāda, ka lielā mērā ir trīs veida apdrošināšanas atlīdzības izkrāpēji.
«Pirmā grupa pēc skaita ir minimāla un tie ir profesionāļi, kas jau sākotnēji apdrošina īpašumu ar mērķi to iznīcināt, lai dabūtu atlīdzību. Viņi labi zina noteikumus, likumus, pat labāk par jebkuru apdrošināšanas kompānijas vecāko speciālistu, profesionālie krāpnieki zina, kādos laikos apdrošinātājam jāsniedz atbildes, kā rēķina zaudējumus,» skaidro Bobirs.
Otra grupa ir tie, kas kļūst par krāpniekiem gadījuma pēc, un šī grupa veido 90% no visiem atlīdzību izkrāpējiem.
Trešā krāpnieku grupa ir tie, kas palūdz palīdzēt izkrāpt atlīdzības. «Piemēram, tiek inscenēta auto nozagšana vai ceļu satiksmes negadījums. Ceļu satiksmes negadījumus parasti inscenē ielikteņi, bet šos negadījumus ir viegli pārbaudīt, jo ir eksperti, ekspertīzes,» tā Bobirs.