Augstākās tiesas Senāta Administratīvo lietu departaments secinājis, ka biedrībai Sabiedrība par vārda brīvību ir tieša saikne ar Tautas partiju un tās 9. Saeimas priekšvēlēšanu kampaņu. Arī nodibinājuma PA SAULEI izdevumi par LPP/LC apvienības un tās biedru reklāmām ir pieskaitāmi minētās partiju apvienības priekšvēlēšanu izdevumiem.
Augstākās tiesas Senāta Administratīvo lietu departaments atzinis, ka 9. Saeimas vēlēšanu norisē kopumā netika pārkāpti brīvu un vienlīdzīgu vēlēšanu principi, Db.lv informēja Augstākās tiesas preses sekretāre Ilze Eida. Administratīvo lietu departaments uzskata, ka vēlētājiem priekšvēlēšanu laikā bijusi iespēja veidot savu politisko gribu, jo viņiem bija pieejama informācija par politisko organizāciju iespējamajiem finanšu pārkāpumiem priekšvēlēšanu aģitāciju laikā.
Partijas Jaunie demokrāti, Mūsu zeme, Tēvzemes savienība un politiskā organizācija Sociālā Taisnīguma partija Augstākajā tiesā iesniedza pieteikumus, pēc būtības pārsūdzot 9. Saeimas vēlēšanu rezultātus ar mērķi panākt, lai tos atceļ. Viņuprāt vēlēšanu norisē tika pārkāpts brīvības un vienlīdzīguma princips saistībā ar politisko organizāciju (partiju) vēlšanu izdevumiem un aģitāciju, un Latvijas valsts neveica nekādus pasākumus vienlīdzgu un demokrātisku vēlēšanu nodrošināšanai.
Pieteicējas pieteikumos norādīja, ka Tautas partija un Latvijas Pirmā partija un partijas Latvijas ceļš (turpmāk - LPP/LC) apvienība pretēji Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likumā noteiktajam ir saņēmušas ziedojumus no juridiskām personām un pārsniegušas minētā likuma priekšvēlēšanu izdevumu apmēra ierobežojumus. Spriedumā atrodams, ka no lietā esošajiem Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) materiāliem, kā arī no sabiedriskās politikas centra Providus pētījuma konstatējams, ka biedrības Sabiedrība par vārda brīvību finanšu līdzekļi tika iztērēti, reklamējot Tautas partiju, savukārt nodibinājuma PA SAULEI finanšu līdzekļi - reklamējot LPP/LC apvienību.
Senāts spriedumā atzīst, ka, apsverot, vai ir noticis Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likuma pārkāpums, ir jāizvērtē, vai pastāv tieša saikne starp biedrību Sabiedrība par vārda brīvību un Tautas partiju un nodibinājumu PA SAULEI un LPP/LC apvienību.
Viens no biedrības Sabiedrība par vārda brīvību dibinātājiem un biedriem ir Jurģis Liepnieks. Minētā biedrība līdz 2006. gada 1. novembrim saņēma ziedojumus 156 600 latus no AS Latvijas kuģniecība, 330 000 latus no Tautas partijas biedra Andra Šķēles, 80 000 latus no Tautas partijas biedra Jurģa Liepnieka un 10 latus no Viļņa Auzāna. Biedrības Sabiedrība par vārda brīvību dibinātājs un lielākie ziedotāji ir Tautas partijas biedri. Turklāt Tautas partija publiskajā telpā nenorobežojās no minētās biedrības reklāmas kampaņas. Līdz ar to Administratīvo lietu departaments secinājis, ka biedrībai Sabiedrība par vārda brīvību ir tieša saikne ar Tautas partiju un tās 9. Saeimas priekšvēlēšanu kampaņu. Ņemot to vērā, uzskatāms, ka biedrības izdevumi par Tautas partijas un tās biedru reklāmām ir pieskaitāmi Tautas partijas priekšvēlēšanu izdevumiem.
Tāpat saskaņā ar Uzņēmuma reģistra datiem viena no nodibinājuma PA SAULEI amatpersonām ir Ēriks Stendzenieks. LPP/LC apvienības reklāmas kampaņas veido reklāmas aģentūra ZOOM!, kuras radošais direktors arī ir Ēriks Stendzenieks. Senāts konstatējis, ka LPP/LC apvienības reklāmas kampaņas veidotāji un personas no nodibinājuma PA SAULEI, kas izvietoja reklāmas par minēto politisko organizāciju, faktiski ir vienas un tās pašas personas. Nodibinājuma priekšvēlēšanu kampaņā izvietotās reklāmas par LPP/LC un tās biedriem ir veidotas ciešā sadarbībā ar šo politisko organizāciju. Turklāt LPP/LC apvienība publiskajā telpā nenorobežojās no nodibinājuma reklāmas kampaņas. Senāts spriedumā atzina, ka nodibinājuma PA SAULEI izdevumi par LPP/LC apvienības un tās biedru reklāmām ir pieskaitāmi minētās partiju apvienības priekšvēlēšanu izdevumiem.
Spriedumā secināts, ka Tautas partijas priekšvēlēšanu izdevumi kopumā sasniedza apmēram 700 000 latus, LPP/LC apvienības izdevumi - 500 000 latus. Ievērojot minēto, Administratīvo lietu departaments secinājis, ka politisko organizāciju priekšvēlēšanu aģitācijai izlietotie finanšu līdzekļi pārsnieguši likumā noteiktos ierobežojumus (279 053 latus).
Ievērojot to, ka Tautas partija un LPP/LC apvienība pārkāpusi Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likuma 8.4 panta pirmo daļu, Senāta ieskatā ir izvērtējams, vai šie priekšvēlēšanu laikā izdarītie pārkāpumi radīja brīvu vēlēšanu principu pārkāpumus.
Tiesību normu pārkāpums pats par sevi nav ne noteicošais, ne pietiekamais priekšnoteikums, lai vēlēšanu rezultātus uzskatītu par ietekmētiem, tāpēc Senāts spriedumā vērtējis konkrētā pārkāpuma būtību un sekas.
Vēlēšanu rezultāti uzskatāmi par ietekmētiem, ja tie neatspoguļo vēlētāju brīvo gribu. Apstāklis, ka politiskās organizācijas iztērēja vairāk finanšu līdzekļu priekšvēlēšanu reklāmas kampaņas laikā, nekā bija noteikts, pats par sevi nerada tādu visaptverošu ietekmi uz vēlētāju gribas veidošanos, lai to atzītu par būtisku.
Senāts konstatēja, ka plašsaziņas līdzekļos un sabiedrībā tika organizētas plašas un sabiedrības ieinteresētajai daļai pieejamas diskusijas par iespējamajiem Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likuma pārkāpumiem. Konkrētajā gadījumā vēlētājiem bija pieejama informācija, ka nodibinājuma PA SAULEI reklāmas kampaņa par LPP/LC apvienības kandidātiem ir veidota tiešā sadarbībā ar minētās apvienības priekšvēlēšanu kampaņu organizētājiem. Vēlētājiem bija pieejama arī informācija par to, ka biedrības Sabiedrība par vārda brīvību dibinātājs ir Tautas partijas biedrs un ka tās reklāmas kampaņu par Tautas partiju tādējādi organizē un finansē Tautas partijas biedri.
Administratīvo lietu departaments spriedumā secināja, ka vēlētājiem priekšvēlēšanu laikā bija iespēja veidot savu politisko gribu, ņemot vērā arī iepriekšminēto par pārkāpumiem. Senāts atzina, ka ar lietā iegūtajiem pierādījumiem nav konstatējams, ka politisko organizāciju priekšvēlēšanu aģitāciju laikā pieļautie pārkāpumi būtiski ietekmēja vēlētāju brīvas gribas veidošanos. Tādējādi nav konstatējams brīvu vēlēšanu principa pārkāpums.
Izskatot konkrēto lietu, Administratīvo lietu departaments atzina, ka vēlēšanu norisē tika pārkāptas minētā likuma normas. Valsts institūcijas neveica pasākumus šo pārkāpumu novēršanai. Valsts nav radījusi mehānismu, kas ļautu šādus un līdzīgus pārkāpumus savlaicīgi novērst, neradot draudus tiesisku vēlēšanu norisei. Ņemot to vērā, Senāts nolēma pieņemt blakus lēmumu, vēršot Ministru kabineta uzmanību uz nepieciešamību izveidot efektīvu vēlēšanu norises tiesiskuma kontroles mehānismu.
Tiesas mājaslapā www.at.gov.lv sadaļā Tiesas nolēmumi no šīs dienas ir pieejams pilns tiesas sprieduma teksts tā sauktajā vēlēšanu lietā.