Nē, vecākā profesija nav tā, ko jūs iedomājāties! Šīs un citas savas nozares atziņas, dilemmas un pretrunas DB izklāsta Eiropas Tiešās tirdzniecības asociācijas (Seldia) izpilddirektors Mauritss Bruginks
Cik sena ir tiešā tirdzniecība?
Ļoti sena. Tās moderno versiju sāka amerikāņu Avon 1886. gadā, bet vispār jau tiešā tirdzniecība ir vissenākais tirdzniecības modelis.
Visai loģiski.
Pirmais zināmais gadījums ir, kad Ieva paradīzē Ādamam pārdeva zināmo augli.
Kā likumos atšķirt Hare Krišna grāmatu ieskapētāju no tiešās tirdzniecības aģenta?
Tas ir grūti. Tāpēc mēs šeit esam – lai paskaidrotu, kā attiecīgos likumus vajadzības gadījumā izmantot pret Hare Krišna, bet ne pret mūsu tirdzniecības pārstāvjiem.
Vai jūs varētu to paskaidrot mūsu vidējam aritmētiskajam lasītājam?
Protams. Oriflame Latvijā ir ofiss un tālruņa numurs.
Hare Krišna arī tāds ir, un pat labdarība viņiem ir. Sava veida korporatīvā sociālā atbildība.
Tomēr kosmētikas izplatītāji ir atbilstīgi kosmētikas industrijas un arī tirdzniecības standartiem, kas nav atstāti pašdarbības ziņā. Proti, ja ir kādas problēmas vai jautājumi, tos var risināt ļoti konkrēti un oficiāli ar Oriflame vai citiem mūsu biedriem, nevis ar anonīmiem tirgotājiem uz ielas, kas šodien ir, bet rīt viņa var nebūt, un pat gailis pakaļ nedziedās.
Tā, piemēram, PTAC ir problēma ar matraču tirgotājiem. Vispār jau tie ir lēti matrači, bet tie tiek pārdoti dārgi, un kamēr pircējs apķeras, kas par lietu, pārdevējs ir jau izgaisis – viņu atrast nav iespējams.
Vai tā ir tiešā tirdzniecība?
Saskaņā ar ES likumiem tā tāda ir, un formāli jūs, ja jūs būtu likumdevējs, varētu teikt – hei, mums ir jāierobežo tiešā tirdzniecība, jo daudziem vecāka gadagājuma cilvēkiem tiek ietirgoti nejēdzīgi matrači, un viņi tiek piemuļķoti. Ja jūs tiešām tā rīkojaties, tad mēs pēc kāda laika redzam – ak vai! – mūsu Avon, Oriflame vai Amway pārstāvis vairs nespēj strādāt. Mēs esam šeit, lai to novērstu.
Visu interviju Tirdzniecības nacionālās īpatnības lasiet 16. janvāra laikrakstā Dienas Bizness.