Ārzemēs kredītdevēji sociālajos tīklos pēta potenciālos klientus, bet Latvijā lielāka interese par šiem portāliem bijusi parādu piedzinējiem.
Gozējoties pa sociālajiem tīkliem, būtu vērts kādā brīvā brīdī padomāt, kādu informāciju par sevi šo interneta vietu lietotājs ir gatavs publicēt. Par tevi informāciju vāc arī korporatīvā vide, piemēram, biznesa medijs The Wall Street Journal (WSJ) raksta, ka arvien vairāk izplatīta ir kredītdevēju prakse iegūt informāciju par klientiem, izmantojot tādus sociālos portālus kā Twitter, Facebook u. c.
Iegūtā informācija tiekot izmantota, lai padarītu pilnīgāku ainu par klientu kredītspēju un pārbaudītu to identitāti. WSJ raksta, ka šāda tendence raisa bažas gan daudziem patērētājiem, gan jomas regulatoriem. Aizdevumu kompānijas mēdz pievērst uzmanību tam, vai, piemēram, sociālajā tīklā LinkedIn ir norādīta tā pati darba vietas informācija, kas piesakoties kredītam. Tāpat tiekot vērots, vai Facebook lietotājs nav publicējis, ka ir atlaists vai aizgājis no darba. Tiekot pētītas arī citas interneta vietnes; piemēram, mazajam biznesam, par kuru ir negatīvas atsauksmes eBay, var rasties grūtības saņemt papildu kredītu, norāda WSJ. Latvijā gan pagaidām šāda prakse vēl neesot vērojama, norāda gan bankas, gan ātro kredītu sniedzēji, tomēr kredītu piedzinēji ekonomiskās krīzes laikā sociālos tīklus izmantojuši daudz aktīvāk. To apliecina Draugiem.lv pieredze.
Draugiem.lv pieredze
Latvijā ekonomiskās krīzes sākumā bija gadījumi, kad kredīta piedzinēji agresīvi veidoja profilus pašmāju sociālajā tīklā Draugiem.lv, lai sazinātos ar cilvēkiem konkrētu finanšu iestāžu uzdevumā. Iespējams, cilvēki bija paņēmuši daudz kredītu, kurus viņi nevarēja atdot, tad arī kredītu piedzinējiem bija zelta laiki un viņi centās izmantot visas iespējas, tostarp uzbāzīgu darbošanos pašmāju sociālajā tīklā, pārkāpjot portāla nosacījumus.
Šobrīd kredītu piedzinēji ir likušies mierā un pastiprinātu rosību vai interesi no viņu puses neesam jutuši, skaidro Draugiem.lv radošais direktors Guntars Meluškāns. «Tomēr ir jāatceras, ka profila apskatei nav nepieciešams saņemt Draugiem.lv atļauju, jo informācija, kura pieejama publiski, ir redzama visiem. Šobrīd finanšu iestādes nav prasījušas datus par Draugiem.lv lietotājiem, un, ja arī tas tiktu darīts, tā netiktu sniegta, uzsvēra G. Meluškāns. Likumdošanas rāmī Draugiem.lv, sadarbojoties ar valsts drošības institūcijām, arī šajā jomā vispirms ir jāuzrāda nepieciešamās atļaujas un papīri. Pārsvarā sadarbība ir par pazudušiem cilvēkiem vai internetā veikto pārkāpumu dēļ.
Plašāk lasiet 15. janvāra laikrakstā Dienas Bizness!