Taksometru bizness Rīgā šobrīd piedzīvo aptuveni 20% apjomu kritumu, savukārt augošās izmaksas liek kompānijām domāt par tarifu kāpumu.
Db aptaujātās taksometru kompānijas norāda, ka kopš gada sākuma strauji kritušies pārvadāto pasažieru apjomi — cilvēkiem esot arvien mazāk naudas un līdz ar to mazāk tiek izmantoti taksometru pakalpojumi.
Aptuvenās kompāniju aplēses liecina, ka pārvadāto pasažieru un ieņēmumu apjoms vidēji krities par 20%. Savukārt izmaksas strauji augušas, kas liek domāt, ka jau tuvākajā laikā vairākas taksometru kompānijas prasīs Rīgas domei celt taksometru pakalpojumu tarifus.
"Nu visa mūsu ekonomika šobrīd krīt bezdibenī un tam līdzi taksometru bizness. Mēs jau esam vieni no pirmajiem, kas to izjūt. Ja salīdzina ar šo posmu pērn, tad mūsu izmaksas ir augušas par 30%, bet ieņēmumi kritušies par 20% — un tas viss vēl nerēķinot gaidāmo degvielas cenu kāpumu," norāda taksometru kompānijas Rīgas Motors izpilddirektors Māris Grīnbergs, kura vadītā kompānija jau iesniegusi lūgumu Rīgas domes satiksmes departamentā pacelt taksometru tarifu griestus no 50 sant./km līdz 90 sant./km. Rīgas domes Satiksmes departamentā Db apstiprināja, ka ir saņemts iesniegums no Taksometru pārvadājumu nozares Darba devēju organizācijas, kurā lūgts pacelt minimālos taksometru pakalpojumu tarifu griestus. Jautājumu skatīšot nākamajā Rīgas domes Pasažieru komercpārvadājumu licencēšanas komisijas sēdē.
Krītas visiem
Citas taksometru kompānijas gan norāda, ka lūgumu celt tarifus iesniegs brīdī, kad degvielas cenas pārsniegs 80 santīmus par litru. Vairums taksometru kompāniju vadītāju gan norāda, ka tarifu kāpums būs tikai galējs līdzeklis un arvien cer uz degvielas cenas stabilizēšanos.
"Mūsu mērķis ir padarīt taksometru pakalpojumus par ikdienas sastāvdaļu, nevis ko ekskluzīvu. Protams, ceļot tarifus, mēs no tā attālināmies," uzsver taksometru kompānijas Zelta bulta vadītājs Aleksejs Ignatjevs. Tiesa, vairums taksometru kompāniju gan uzskata, ka citas izejas galu galā nebūs. "Taksometru tarifi nav mainījušies jau kopš 2005. gada beigām. Šajā laikā izmaksas ir strauji pieaugušas, cenas citos sektoros pieaugušas un sabiedriskā transporta cenas ir divkāršojušās. Vienīgi taksometru pakalpojumu cenas palikušas nemainīgas," uzsver M. Grīnbergs.
Mārketinga cerības
Mārketinga cerības "Mums apjomi kritušies aptuveni par 15%. Protams, ka to izjūtam, tomēr savā darbībā nekādas izmaiņas neveiksim un autoparku noturēsim — tas šobrīd ir optimāls, lai nosegtu visu Rīgu un maksimāli ātri izpildītu pasūtījumus," norāda Rīgā lielākās taksometru kompānijas Rīgas taksometru parks vadītājs Leopolds Muižnieks. Viņš arī norāda, ka kritumu daļēji izdodas kompensēt, pateicoties kooperatīvajiem klientiem — tiesa, arī šo pasūtījumu esot arvien mazāk, jo kompānijas "ieslēgušas taupības režīmu". A. Ignatjevs norāda, ka kompānija šobrīd aktīvi strādā pie jaunu kooperatīvo klientu piesaistes, tāpēc esot izdevies vismaz daļēji kompensēt aptuveni 20% apjomu kritumu.
"Šobrīd vairāk nekā jebkad jāstrādā pie mārketinga un darba ar klientiem, lai viņus pārliecinātu izmantot taksometru pakalpojumus, jo cilvēku vēlme arvien mazāk braukt ar takšiem ir acīm redzama," uzsver A. Ignatjevs.
Tāpat taksometru kompāniju pārstāvji uzsver, ka gada sākums taksometru kompānijām "tradicionāli ir tukšāks periods" tāpēc esot cerības, ka klienti agri vai vēlu tomēr atgriezīsies taksometros. Db jau vairākkārt vēstīja, ka taksometru nozarei svarīgs notikums ir arī lidostas Rīga izsludinātais taksometru pakalpojumu konkurss, kurā uzvarētāju arvien nav izdevies noskaidrot. Lidostas konkursam ir augsta likme, jo, pēc speciālistu vērtējuma, kompānija, kas kontrolē lidostu, lielā mērā kontrolē arī Rīgas taksometru tirgu — līgums ar lidostu dod garantētos ienākumus pie pašreizējiem tarifiem vismaz 2 miljonu latu apjomā (turklāt lidostas apkalpoto pasažieru skaits ar katru gadu palielinās) un darbu vairāk nekā 100 automašīnām.