Investīciju un tehnoloģiju analītiķi jau ilgāku laiku pievērš uzmanību cerīgajam ASV uzņēmumam Viridity Energy (VE). Tā darbība energoefektivitātes risinājumu izstrādē sākta tikai 2008. gadā, un riska kapitāla investori to jau novērtējuši kā perspektīvu – aģentūra Bloomberg ziņo, ka tā rīcībā ir 24 miljoni dolāru. 14 miljoni no tiem piesaistīti šogad, ko kompānija plāno ieguldīt jaunu projektu attīstīšanai.
Kompānija progresīvu viedo energotīklu risinājumu jomā sevišķi sadarbojas ar uzņēmumiem un institūcijām ASV ziemeļaustrumos, kur ekoloģiska saimniekošana ir politiskās un ekonomiskās dienaskārtības augšgalā. Tas pats sakāms par VE plāniem Kalifornijā un Teksasā, kas ir reģioni ar politisko apņēmību pāriet no naftas un gāzes atkarības uz atjaunojamajiem energoresursiem.
VE piedāvātie energopatēriņa risinājumi izklausās pēc «nākotnes šodien». Tās programmatūra pastāvīgi kontrolē elektrības cenu viedajā energotīklā, kas lielajiem patērētājiem kā rūpnīcām vai transporta uzņēmumiem var mainīties pa minūtēm. Tāpat tiek analizētas meteoprognozes, paredzot elektrības pieprasījuma un attiecīgi cenas lēcienus brīvajā tirgū. Tas tiek saskaņots ar paša lietotāja iespējām saražot elektroenerģiju – ar savām saules baterijām, ģeneratoriem vai ko citu. Attiecīgi datorizēti tiek pieņemts lēmums par pašu enerģijas ražošanas kapacitāti un tās patērēšanu vai uzkrāšanu.
Bloomberg atsaucas uz ASV Dreksela universitātes pieredzi, lietojot VE tehnoloģijas. Tās ņem vērā sīkumus līdz pat dažādo universitātes telpu atšķirīgajai siltumizolācijai un ietilpībai. Piemēram, elektrības cenai pieaugot, automātiski tiek samazināta apkures jauda jurisprudences bibliotēkā, kur daudz siltuma uzkrāj tur plauktos esošās grāmatas. Universitāte šādi ne vien taupa, bet arī pelna, izdevīgos elektroenerģijas noieta laikos pārdodot savu dīzeļa ģeneratoru saražoto kopējā tīklā.
Interesants ir arī viens no pirmajiem VE risinājumiem dzimtās Pensilvānijas transporta sistēmā. Tās metro tika apgādāts ar akumulatoriem, kas uzkrāj no vilcienu bremzēšanas laikā saražotās eneltroenerģijas. Proti, bremzēšanas laikā ritošā sastāva kinētiskā enerģija tiek pārvērsta elektroenerģijā un pa īpašu trešo sliedi novadīta uz maršruta malā izvietotiem ietilpīgiem akumulatoriem. Līdzīgi Dreksela universitātei un citiem VE klientiem arī pilsētas transporta uzņēmums uzkrāto enerģiju ne vien izmanto pats, bet izdevīgā brīdī piedāvā energotirgū. Pilsētas transporta uzņēmuma iepirktās elektroenerģijas daudzums attiecīgajos ceļa posmos, kur uzstādīta inovatīvā tehnoloģija, krities pat par 20%.
Energorisinājumu kompānijas vadība komentē, ka šāda enerģijas tirgus demokratizācija lietotājus no pasīviem patērētājiem padara par aktīviem tirgus dalībniekiem, kas vienlaikus taupa paši un pie izdevības arī nopelna.