Kad nepakļaušanās rakstītām un nerakstītām estētiskām normām un likumiem atmaksājas?
Stīvs Džobs katru dienu nēsāja melnu bītleni, zilus džinsus un New Balance kedas. Katru dienu. Arī tad, kad Apple bija kļuvusi par vērtīgāko korporāciju pasaulē. Marks Zakerbergs bija tērpies pelēkā T-kreklā un tumšāki pelēkā sportiska stila jakā ar rāvējslēdzēju pat tajā dienā, kad viņa lolojums, Facebook, «izgāja tautās» (tika sākta publiska kompānijas akciju pārdošana). Ričards Brensons, uzņēmējs un miljardieris, savā blogā pirms pāris gadiem ierakstīja, ka «ideja, ka par profesionālismu norāda auduma gabals, kas karājas tev ap kaklu, ir vienkārši absurda». «Es vienmēr esmu ģērbies tā, kā vislabāk jūtos, un jaunībā tās bija basas kājas un gari mati, vēlāk spilgti krāsaini džemperi un tagad T-krekls un šorti,» R. Brensons raksta savā blogā.
To klaunu tērpu gan ne
Tas, ko mēs velkam uz darbu, laika gaitā ir krietni mainījies. Vēl pirms gadsimta fraka un cilindrs bija neapšaubāma norma, ja vien nebiji melnstrādnieks jaunuzceltā rūpnīcā, bet šodien mēs šādi tērptu indivīdu labākajā gadījumā uzskatītu par ekscentrisku. Kaut stīvi formālie uzvalki ar kaklasaitēm un kostīmi ar noteikta garuma svārkiem vēl joprojām ir daudzu kompāniju dreskoda augšgalā, tomēr arvien vairāk tā robežas paplašinās business casuall jeb lietišķa ikdienišķuma virzienā. Turklāt tas, ko ģērbjam, uz darbu ejot, nemaz neaprobežojas ar šo, tomēr vēl joprojām gana formālo ģērbšanās stilu. Ir gana daudz jaunu kompāniju, kur darbinieki tiek «iedrošināti» nēsāt arī «fluoriscējošus bezpiedurkņu T-kreklus, tīklveida apģērba gabalus, klamzīgus baikas džemperus un vistas kostīmus». Ierobežojumi attiecas tikai uz atsevišķiem klauna tērpiem, kā norādīts Sanfrancisko apģērbu kompānijas Betabrand darba vakanču reklāmā.
Suņi neuzbrūk
Vai tas nozīmē, ka var taisīt biznesu treniņtērpā? Oskars Vailds Doriana Greja ģīmetnē rakstīja, ka tikai sekli cilvēki nespriež (NEspriež!) pēc ārienes. 19.gadsimta amerikāņu rakstnieks un domātājs Ralfs Emersons teicās, ka ir «viens iemesls, kāpēc ir pienācīgi jāģērbjas… proti, ka suņi to ņem vērā un tev neuzbrūk».
Visu rakstu Taisīt biznesu treniņtērpā lasiet piektdienas, 30. j;unija, laikrakstā Dienas Bizness!