Eksperti

Skaitļi liecina, ka valsts pārvaldi samazināt ir iespējams

Tatjana Verjē, [email protected],02.07.2009

Jaunākais izdevums

Tieslietu ministrs Segliņa kungs (TP) presē ir izteicies, ka izmaksas valsts pārvaldē vairs nav iespējams samazināt. Bet kāpēc tad sabiedrība pauda viedokli, ka valsts pārvaldē līdz šim nekas īpaši nav ticis samazināts un ka tur vēl ir liels izmaksu samazinājuma potenciāls? Kam tad ir taisnība?

Skaitļi vienmēr ir vislabākais arguments.

Sāksim ar pašu Tieslietu ministriju (TM). Loģiski būtu pieņemt, ka, ja reiz TM atzina, ka vairs nav ko samazināt, tad kaut kas jau ir samazināts, vismaz salīdzinot ar 2008. gadu. Tieslietu ministrijas izdevumi 2008. gadā bija 114.755 miljoni, kas ir pat mazāk nekā tas budžeta skaitlis, kas ir ierakstīts 2009. g. budžetā (115.644). Tas pats attiecas uz algām. 80 miljoni latu atalgojumam tika iztērēti 2008. gadā un ir plānoti 2009. gadam. Kur tad ir solītais samazinājums? Vēl treknajā 2007. gadā atalgojums TM bija tikai 70 miljoni latu.

Tagad salīdzināsim ar 2006. gadu:

  • 2006. g. kopējie TM izdevumi bija 89 miljonu latu, bet 2009. gadā tie jau ir 116 miljoni latu (par 30% vairāk);
  • Atalgojumam 2009.g. tiks tērēti 80 miljoni latu (2009.g. tas tika nosaukts par atlīdzību), bet 2006. gadā tikai 37.5 miljoni Ls (113% pieaugums!);
  • Lielu daļu no TM izmaksām sastāda tiesas - 33 miljonu Ls 2009. gadā pret 21 miljoniem 2006. gadā (pieaugums vairāk par 57%). Interesanti, ka atalgojumi tiesu struktūrās pieauga no 11.6 miljoniem līdz 24 miljoniem latu 2009. gadā (pieaugums vairāk par 100% (!));
  • Ieslodzījuma vietas 2009. g. izmaksās 37 miljonus latu (29 miljoni ir algas), bet 2006. gadā tās izmaksāja 24 miljoni (algas 12 miljoni). Tātad kopējās izmaksas pieauga par 57%, bet atalgojums par 190%. Daudzās valstīs Rietumeiropā tieši valsts cietumu pārvalde ir nodota privātajam sektoram. Lielbritānijas pieredze liecina, kas cietumu nodošana privātajam sektoram palīdzēja samazināt izmaksas par 20%;
  • Vēl viens interesants fakts par Tieslietu ministrijas ieņēmumu struktūru: 2006. gadā TM ieņēmumi bija 12.5 miljoni Ls, bet 2009. g. - tikai 14 miljoni Ls. Pieaugums bija tikai 12%, kas ir daudz mazāks nekā inflācijas pieauguma procents visu šo gadu laikā Tātad arī šeit vēl ir potenciāls ienākumu palielināšanai.
  • Kopumā visas valsts pārvaldes uzturēšanas pamatbudžeta izdevumi 2008. gadā bija 3.67 miljardi Ls un 2009. gadā ir plānoti ap 3.72 miljardi latu. 2007. gadā šie izdevumi bija 3.08 miljardi Ls, kas ir par 17% mazāk kā 2009. gadam plānotie.

    Nedomāju, ka vajadzētu būt lielām grūtībām atgriezties vismaz pie 2007. g. izdevumu struktūras.

    Komentāri

    Pievienot komentāru
    Eksperti

    Pārvaldīšanas maksas un ienesīgums

    Ingus Grasis, SEB bankas Private Banking pārvaldes investīciju stratēģis,06.08.2012

    Jaunākais izdevums

    Dalies ar šo rakstu

    Viens no faktoriem, kas ietekmēs faktiski sasniegto jeb neto ienesīgumu, realizējot izvēlētu investīciju stratēģiju un iegādājoties atbilstošus finanšu instrumentus, ir komisijas. Ar ieguldījumu pārvaldīšanas maksu būs jārēķinās, iegādājoties daļas ieguldījumu vai pensiju fondos, uzkrājot līdzekļus ar dzīvības apdrošināšanas polises starpniecību vai slēdzot individuāla portfeļa pārvaldīšanas līgumu.

    Pirmajā brīdī šķiet, ka pārvaldīšanas komisija, piemēram, 1.25% apmērā gadā no ieguldījuma vērtības, ko ieturētu, tipisks vienkārša sabalansēta ieguldījumu fonda pārvaldnieks, nav liela summa. Turklāt, ieguldījumu fondu daļu vērtības procentuālās izmaiņas parasti tiek atspoguļotas jau pēc pārvaldīšanas komisiju atskaitīšanas, kas padara ieturētās pārvaldīšanas maksas reālo ietekmi grūtāk novērtējamu un necaurspīdīgu. Ja vēl šis pārvaldnieks ir spējis sniegt pozitīvu kapitāla pieaugumu, tad tas liekas pašsaprotami, ja iegūtajā peļņā klients padalās ar savu pārvaldnieku. Tomēr, ja arī procentuāli šādas maksas apmērs nešķiet liels, tās ietekme uz absolūtu kapitāla pieaugumu ilgtermiņā kļūst ievērojama.

    Komentāri

    Pievienot komentāru
    Būvniecība un īpašums

    Papildināts - VK: Dzīvokļu īpašnieki apmaksā RNP izšķērdību, nolaidību un pat nelikumīgas darbības

    Lelde Petrāne,20.08.2015

    Jaunākais izdevums

    Dalies ar šo rakstu

    SIA Rīgas namu pārvaldnieks (RNP) noteiktās dzīvojamo māju pārvaldīšanas maksas pamatojums nav izsekojams un salīdzināms ar RNP faktiskajiem izdevumiem, kā arī maksā tiek iekļauti ar māju pārvaldīšanu nesaistīti izdevumi. Par to liecinot revīzijā RNP konstatētais.

    Valsts kontrole (VK) aicina dzīvokļu īpašniekus izmantot normatīvajos aktos noteiktās tiesības regulāri izvērtēt RNP sagatavotos mājas apsaimniekošanai faktiski izlietoto līdzekļu pārskatus, salīdzināt ar faktiski veiktajiem darbiem un pieprasīt atmaksāt nepamatoti iekļautos izdevumus. VK norāda, ka, pastāvot tādai darba organizācijai, kāda tā pašlaik ir izveidota RNP, iedzīvotājiem pašiem ir jāuzņemas iniciatīva savu interešu aizstāvībai, jo RNP to nenodrošina.

    RNP gan izplatījis paziņojumu, ka noraida Valsts kontroles izplatīto informāciju. VK revīzijas secinājumi esot veikti, pamatojoties uz izlasi, kuras ietvaros, piemēram, zaļās zonas platību precizējumi vērtēti 9 dzīvojamās mājās, kārtējo remontdarbu un tehniskās apkopes izdevumi 3 mājās, 10 sētnieku darbs 5 dzīvojamās mājās, analizēti 52 darba norīkojumi. Tādējādi esot saprotams, ka VK izvēlētās metodes, revidējamais izlases apjoms un revīzijai atvēlētais laiks nav bijuši pietiekami un atbilstoši, lai varētu izdarīt pamatotus secinājumus, kas būtu attiecināmi uz uzņēmuma darbību kopumā.

    Komentāri

    Pievienot komentāru

    Jaunākais izdevums

    Dalies ar šo rakstu

    A/s DNB Banka valdē iecelti divas jaunas amatpersonas – personāla vadītāja Dace Kauliņa un par Finansējuma administrēšanas pārvaldi, Operāciju pārvaldi, Administratīvo pārvaldi, Projektu un procesu pārvaldi un Drošības pārvaldi atbildīgais Intars Sloka, liecina informācija Lursoft.

    D. Kauliņa strādā DNB bankā kopš 2011. gada, pirms tam ieņemot SIA Lattelecom Personāla dienesta Personāla pārvaldes nodaļas vadītājas amatu, savukārt I. Sloka strādāja DNB bankā no 1999. līdz 2008. gadam, veicot Filiāļu pārvaldes vadītāja pienākumus, un pēc divu gadu darba valdes priekšsēdētāja vietnieka amatā a/s BM Bankā Ukrainā atgriezās DNB bankā kā Operacionālās darbības vadītājs, liecina informācija bankas mājas lapā.

    Izmaiņas bankas valdē reģistrētas 26. februārī, un jaunievēlētie valdes locekļi, tāpat kā pārējie valdes locekļi un valdes priekšsēdētājs, drīks pārstāvēt a/s DNB Banka kopā ar vismaz vēl vienu valdes locekli.

    Komentāri

    Pievienot komentāru

    Jaunākais izdevums

    Dalies ar šo rakstu

    Latvijā trasta pakalpojumu sniedzēji piedāvā tikai īpašuma pārvaldi. Klasiskais trasts ārvalstīs ļauj baudīt visus trasta labumus, arī izvairīties no kreditoriem

    Vēsturiski trastam bagātie iedzīvotāji nodeva pārvaldīt savu mantu tad, kad paši nevēlējās vai arī vairs nespēja ar to pienācīgi saimniekot. Mūsdienās šīs funkcijas ir pārņēmušas ieguldījumu sabiedrības. Klasiskajam trastam ir radušies citi uzdevumi - mantas aizsardzība no nākotnes kreditoriem, nodokļu plānošanas iespējas un mantojumu tiesību realizācija. Trastu paveidus pasaulē pamatā dala divās daļās - trasti, kas darbojas tā izveidotāja dzīves laikā, un trasti, kas ir izveidoti uz testamentu pamata. Pirmajā gadījumā labuma guvējs visbiežāk ir pats trasta veidotājs, otrajā gadījumā - tā mantinieki vai citi testamentā norādīti saņēmēji. «Galvenais atcerēties, ka klasiskā trasta gadījumā manta pāriet trasta īpašumā un to atgūt parasti vairs nav iespējams,» uzsver biroja Raidla, Lejiņš & Norcous zvērināts advokāts Andrejs Lielkalns. Mantas īpašnieks, atdodot savu mantu, vienlaikus var norādīt ne tikai labuma guvējus, bet arī trastā nodotās mantas izmantošanas mērķus, kā arī to, ko drīkst un ko nedrīkst ar to darīt.

    Komentāri

    Pievienot komentāru
    Būvniecība un īpašums

    Parādu apkarošanai paplašinās pārvaldnieku pienākumu loku

    Jānis Rancāns,24.04.2012

    Jaunākais izdevums

    Dalies ar šo rakstu

    Lai veicinātu apsaimniekotāju aktīvāku komunikāciju ar dzīvokļu īpašniekiem un tādējādi novērstu parādu veidošanos, mazinātu nemaksātāju skaitu un sekmētu esošo parādu piedziņu, paredzēts paplašināt pārvaldnieka pienākumu loku un atbildību par apsaimniekošanu.

    Dialogs ar dzīvokļu īpašniekiem īpaši svarīgs ir parāda izveidošanās sākumposmā, kas ļautu samazināt tā uzkrāšanos, norāda Ekonomikas ministrija (EM). Tāpēc EM rosinājusi grozījumus Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likumā, kas izstrādāti ar mērķi paplašināt pārvaldnieka pienākumu loku un līdz ar to arī atbildību par īpašuma efektīvu apsaimniekošanu. Grozījumi atbalstīti šodienas Ministru kabineta sēdē.

    EM rosinātie grozījumi Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likumā paredz precizēt līguma veidus, kurus, pildot uzdotās pārvaldīšanas darbības, pārvaldnieks kā pilnvarotā persona slēdz dzīvokļu īpašnieku vārdā, un līgumos, kurus pārvaldnieks slēdz savā vārdā, kā arī paredz nosacījumu par to, ka, saņemot pilnvarojumu dzīvokļu īpašnieku vārdā slēgt līgumus, pārvaldnieks vienlaikus uz likuma pamata iegūst tiesības veikt maksājumus un saņemt maksājumus, kā arī vērsties tiesā pret dzīvokļa īpašnieku, pat ja tas nav norādīts pārvaldīšanas līgumā.

    Komentāri

    Pievienot komentāru

    Jaunākais izdevums

    Dalies ar šo rakstu

    Deklarācija par Ministru kabineta iecerēto darbību - Nacionālajai izaugsmei un vienotībai

    Mēs esam vienojušies strādāt Latvijas nacionālajai vienotībai un izaugsmei. Veidot Latviju, kuras sabiedrība ir izglītota, vesela, pārtikusi un droša par nākotni. Nostiprināt Latviju kā nacionālu, eiropeisku un demokrātisku valsti, kuru raksturo laba pārvaldība, cilvēktiesību un pamatbrīvību ievērošana, tiesiskums un sociālais atbildīgums, kas ietver arī rūpes par cilvēkresursu atjaunošanu un tautas ataudzi.

    Mūsu pienākums ir nostiprināt latviešu valodu, latvisko kultūrtelpu un nacionālo identitāti, vienlaikus esot tolerantiem un rūpējoties par visu Latvijā dzīvojošo tautību kultūras pienesumu, jo daudzveidība ir bagātība.

    Komentāri

    Pievienot komentāru
    Nekustamais īpašums

    Valsts kontrole: Labklājības ministrija neefektīvi pārvalda nekustamos īpašumus

    Lelde Petrāne,29.11.2013

    Jaunākais izdevums

    Dalies ar šo rakstu

    Labklājības ministrijas, tās padotības iestāžu, kā arī VSIA Šampētera nams darbība, nodrošinot valstij un tās kapitālsabiedrībai piederošo nekustamo īpašumu pārvaldību, nav bijusi tiesību aktiem atbilstoša, profesionāla un efektīva. Tā likumības revīzijā par Labklājības ministrijas un tās padotības iestāžu valdījumā nodoto valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšanas efektivitāti un likumību secina Valsts kontrole.

    Revīzijā ir konstatēts, ka padotības iestādes un VSIA Šampētera nams neveic visas īpašumu pārvaldīšanas darbības. VK uzsver, ka revidenti galvenos pārmetumus vērš tieši uz VSIA Šampētera nams, kas ir izveidota ministrijas nekustamo īpašumu pārvaldīšanai un faktiski pārvalda tikai piecus no 63 ministrijas īpašumiem. Revidentu vērtējumā kapitālsabiedrības darbība nav bijusi profesionāla, jo tā nav veikusi nekustamā īpašuma vizuālās pārbaudes, nav uzkrājusi informāciju par īpašumu stāvokli, nav veikusi visus paredzētos kārtējos remonta darbus, bet remonta darbus ir veikusi, ja iestādes ir piedāvājušas segt to izmaksas papildus nomas maksai.

    Komentāri

    Pievienot komentāru
    Būvniecība un īpašums

    Privatizēto māju īpašniekiem laicīgi nepārvaldot ēku, var pārtraukt komunālos pakalpojumus

    Žanete Hāka,13.05.2013

    Jaunākais izdevums

    Dalies ar šo rakstu

    Pēc valsts dzīvojamo māju un dzīvokļu privatizācijas pabeigšanas iedzīvotāju pienākums ir pārņemt māju pārvaldīšanas tiesības no VAS Privatizācijas aģentūra (PA) un izvēlēties pārvaldnieku, tomēr jaunie īpašnieki ne vienmēr ir ieinteresēti pieņemt lēmumu par pārvaldnieka izvēli, informēja PA pārstāvji.

    Likums nosaka, ka PA pienākums ir pārvaldīt tās valdījumā esošās valsts dzīvojamās mājas un to daļas līdz šo dzīvojamo māju un to daļu nodošanai dzīvokļu īpašnieku pārvaldīšanā un apsaimniekošanā. Pēc dzīvokļu privatizācijas iedzīvotājiem kopsapulcē būtu jāvienojas par turpmāko mājas pārvaldnieku un jāpārņem dzīvojamās mājas pārvaldīšanas tiesības no PA. Tomēr bieži iedzīvotāji ir nepietiekami aktīvi, lai uzņemtos atbildību par savu īpašumu, un PA ir spiesta veikt funkcijas, kas tai nav ilgtermiņā paredzētas.

    «Privatizācijas aģentūra šobrīd ir spiesta saimniekot dzīvokļu īpašnieku vietā,» saka PA Dzīvojamo māju un dzīvokļu dienesta vadītāja vietniece Iveta Kamina, piebilstot, ka iedzīvotājiem jāapzinās, ka tikai paši īpašnieki var uzlabot sava īpašuma pārvaldīšanu, saprātīgi optimizēt pārvaldīšanas izdevumu apmēru un lemt par nepieciešamajiem ilgtermiņa ieguldījumiem īpašumā.

    Komentāri

    Pievienot komentāru
    Nekustamais īpašums

    RNP: VK pārmetumi dzīvojamo māju remontdarbu finansēšanā ir problēma visai nozarei

    Dienas Bizness,12.08.2015

    Jaunākais izdevums

    Dalies ar šo rakstu

    Valsts kontroles (VK) pabeigtajā SIA Rīgas namu pārvaldnieks (RNP) revīzijas ziņojumā kā būtiska problēmsituācija, kas skar visus pārvaldniekus, iezīmēta dzīvojamo māju remontdarbu finansēšana no pārvaldnieka puses, norāda RNP Komunikācijas nodaļas projektu vadītāja Santa Vaļuma

    Viņa skaidro, ka atbilstoši Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likumam dzīvojamo māju pārvaldniekam jānodrošina pamatpakalpojumu (apkure, ūdens un elektrība) sniegšana, kā arī jānovērš avārijas situācijas neatkarīgi no tā, vai konkrētai dzīvojamai mājai ir tam nepieciešamais finansējums. RNP informēja VK, ka uzņēmums priekšfinansē atsevišķu dzīvojamo māju remontus, kā arī nodrošina visām dzīvojamām mājām pamatpakalpojumus no saviem līdzekļiem un nevis citu dzīvojamo māju remontdarbiem uzkrātajiem līdzekļiem.

    RNP norāda, ka maziem apsaimniekotājiem brīvu finanšu līdzekļu nodrošināšana likuma prasību izpildei varētu būt nozīmīga problēma, kas var novest pie dzīvojamo māju uzkrāto līdzekļu izmantošanas citu dzīvojamo māju pārvaldīšanas pakalpojumu nodrošināšanai.

    Komentāri

    Pievienot komentāru

    Jaunākais izdevums

    Dalies ar šo rakstu

    Pēc trim četriem gadiem, kad Latvijā beigsies privatizācijas process, uz esošās Privatizācijas aģentūras (PA) bāzes varētu izveidot jaunu institūciju - valsts aktīvu pārvaldīšanas aģentūru, kas nodarbotos ar valsts īpašumu kapitāldaļu pārvaldīšanu, intervijā biznesa portālam Nozare.lv stāstīja PA jaunieceltā valdes priekšsēdētāja Iveta Zalpētere.

    Zalpētere stāsta, ka PA restrukturizācijai iespējami divi scenāriji, par ko vajadzētu izšķirties valdībai. «Pirmkārt, PA pārvaldījumā varētu nodot vairāku valsts uzņēmumu kapitāldaļas. Otrkārt, ja valdība uzskata, ka PA resursi pēc privatizācijas pabeigšanas nav izmantojami, tad PA būtu jālikvidē. Manuprāt, PA resursi jāizmanto to valsts uzņēmumu kapitāldaļu pārvaldīšanā, kuras patlaban pārvalda ministriju valsts sekretāri, piemēram, SIA Latvijas Valsts mērnieks, SIA Latvijas Nacionālais metroloģijas centrs, VAS Latvijas Loto, AS Jelgavas siltumtīklu uzņēmums un daudzi citi,» tā PA vadītāja.

    Komentāri

    Pievienot komentāru
    Eksperti

    Eksperta viedoklis: Apmēram 25 eiro par vienu sistēmas dalībnieku

    Dzintars Striks, ekonomists,21.03.2017

    Jaunākais izdevums

    Dalies ar šo rakstu

    Aprēķini liecina, ka tik lielu summu gadā pārvaldītāji no pensiju plānu aktīviem iekasē par otrajā pensiju līmenī ieskaitītās naudas pārvaldīšanu

    Tas ir daudz vai maz? Jāsaka, ka atbilde būs atkarīga no skatu punkta. Tas ir pat pārsteidzoši maz, ja ņem vērā mūžīgos pārmetumus, ka finanšu institūcijas par otrā pensiju līmeņa aktīvu pārvaldīšanu iekasē salīdzinoši lielas komisijas maksas (procentuālā izteiksmē) un labi nopelna. Tas arī nav daudz, salīdzinot ar izmaksām citu valstu pensiju sistēmās, kurās uzkrājumus pēc līdzīgiem principiem pārvalda profesionāli aktīvu pārvaldītāji. Piemēram, Igaunijā par vienu sistēmas dalībnieku tiek iekasēti apmēram 50 eiro, Zviedrijā – 37 eiro, Dānijā – 70 eiro, bet Lietuvā – vien 17 eiro.

    Runājot par komisijas maksas iekasēšanas principiem, Latvijas pensiju sistēmai ir vēl viena svarīga priekšrocība – vienkārša struktūra. Proti, no otrajā līmenī novirzītās naudas tiek atskaitītas tikai ar pārvaldīšanu saistītās izmaksas, tostarp maksa par turētājbankas pakalapojumiem: 1% plus mainīgā atlīdzība. Nav jāmaksā ne par jaunu līdzekļu iemaksām, kā tas notiek, piemēram, Bulgārijā, ne par izmaksu, kā tas notiek Igaunijā un Lietuvā. Bulgārijā komisijas maksa par jaunu līdzekļu iemaksāšanu var sasniegt pat 4,5%. Tādējādi sistēmas dalībniekam nav jālauza galva par to, kurā brīdī un kas tiks atskaitīts. Ja interesē, var ļoti vienkārši secināt, tieši cik daudz līdzekļu pārvaldītājs iekasē par savu darbu.

    Komentāri

    Pievienot komentāru

    Jaunākais izdevums

    Dalies ar šo rakstu

    Deklarācija par Krišjāņa Kariņa (JV) topošā Ministru kabineta iecerēto darbību, par ko vienojušās koalīcijas partijas.

    Saeima šodien lems, vai apstiprināt jauno valdību, kuru veidotu partiju apvienība "Jaunā Vienotība", partiju apvienība "Apvienotais saraksts" un Nacionālā apvienība.

    Ievads

    Krišjāņa Kariņa valdības mērķis: Latvijas ekonomikas transformācija labākai dzīvei Latvijā

    Kopš Latvijas valsts neatkarības atgūšanas valsts un tās iedzīvotāji ir piedzīvojuši milzu pārmaiņas - pāreju no komandekonomikas uz tirgus ekonomiku, valsts un pašvaldību īpašuma privatizāciju, demokrātisko institūciju izveidošanu un nostiprināšanos, naudas un zemes reformas īstenošanu, pievienošanos Eiropas Savienībai (ES) un NATO militārajai aliansei.Šajā ceļā ir pārvarēti dažādi izaicinājumi, šobrīd sastopamies ar Krievijas agresīvo karadarbību Ukrainā, kura grauj likuma varā balstīto starptautisko kārtību un ir lielākais drošības apdraudējums Eiropai, radot milzīgas cilvēku ciešanas. Karadarbība ir izraisīju

    Komentāri

    Pievienot komentāru
    Finanses

    Izmaiņas pensiju indeksācijā valdība skatīs vasarā

    Žanete Hāka,19.05.2015

    Jaunākais izdevums

    Dalies ar šo rakstu

    Valdība otrdien atbalstīja Labklājības ministrijas (LM) ierosinājumu precizēt un pilnveidot I un II grupas invaliditātes pensijas pārrēķināšanas kārtību. Savukārt izmaiņas pensiju indeksācijā un krīzes laikā piešķirto pensiju pārrēķināšanas jautājumu valdība vienojās skatīt kontekstā ar 2016.gada budžeta izstrādi šī gada vasarā, informē LM.

    Līdz ar to LM virzītais likumprojekts Par valsts pensijām būs jāsadala un diskusijas par iespējamām izmaiņām pensiju indeksācijā un krīzes laikā piešķirto pensiju pārrēķināšanā turpināsies.

    Labklājības ministrs Uldis Augulis uzsver, ka šodien valdībā pieņemtais lēmums nav taisnīgs pret pensionāriem un veicina sabiedrības neuzticību valdības solījumiem uzlabot pensijas vecuma cilvēku stāvokli. «Joprojām neatbalstu likumprojekta sadalīšanu, jo tajā iekļautie pasākumi no politikas attīstības viedokļa ir vienlīdz svarīgi un novērstu gan krīzes radītās sekas, gan mazinātu nabadzību un uzlabotu pensionāru dzīves kvalitāti. Turklāt valsts budžeta iespēju kontekstā nav korekti pretnostatīt dažādas sabiedrības grupas, jo visvairāk nabadzības riskam šobrīd ir pakļauti tieši pensionāri. Mans uzdevums ir pildīt valdības deklarācijā noteikto, tāpēc diskusijas vēl turpināsim nākamā gada budžeta veidošanas procesā,» akcentē U.Augulis.

    Komentāri

    Pievienot komentāru
    Finanses

    Rietumu banka audzējusi peļņu

    Žanete Hāka,28.02.2017

    Jaunākais izdevums

    Dalies ar šo rakstu

    AS Rietumu banka peļņa pēc nodokļiem 2016. gadā sasniedza 80 miljonus eiro, kas ir par 15,9% vairāk nekā (2015. gadā, kad tā bija 69 miljoni eiro, liecina bankas paziņojums Nasdaq Riga.

    Koncerna pēcnodokļu kapitāla atdeves radītājs bija 17,32% (2015: 17,5%), bet pēcnodokļu aktīvu atdeves radītājs 2,3% (2015: 19%).

    Pamatdarbības ienākumi sasniedza 181 miljonu eiro (2015: 159 miljoni eiro), kas ir par 14% vairāk nekā 2015. gadā. Neto komisijas naudas ienākumi veidoja 41,1 miljonu eiro (2015. gadā: 44,1 miljoni eiro). Koncerna izdevumu un ienākumu attiecība gadā, kas beidzās 2016. gada 31. decembrī, bija 33% (2015: 34%). Arī turpmāk koncerna mērķis ir turpināt uzturēt šo attiecību zem 40%. Palielinot neapliekamo ienākumu summu, piemēram, ienākumus no biržā kotētiem vērtspapīriem, faktiskā ienākuma nodokļa likme 2016. gadā bija 7% (2015. gadā: 14%). Koncerns sasniedza peļņas normu pirms nodokļu nomaksas 49%, salīdzinot ar 51% 2015. gadā.

    Komentāri

    Pievienot komentāru
    Nekustamais īpašums

    Studenti pēta apsaimniekotāju darbu

    Ingrīda Drazdovska,29.04.2010

    Jaunākais izdevums

    Dalies ar šo rakstu

    Māju uzturēšanas kvalitāte ir zema, ko ietekmē zemā iedzīvotāju ieinteresētība un maksātspēja, secina RTU studenti pēc prakses vairākos apsaimniekošanas uzņēmumos

    No šā gada 1. februāra līdz 19. aprīlim RTU Inženierekonomikas un vadības fakultātes Būvuzņēmējdarbības un nekustamā īpašuma institūta 237 studentiem bija prakse uzņēmumos SIA Rīgas nami, AS Rīgas namu apsaimniekotājs, SIA Kurzemes namu apsaimniekotājs, SIA Valdemāra nami, SIA Namu apsaimniekošanas aģentūra, YIT Tehsistem u.c. Rīgā praksi izgāja 180 studenti.

    Atbilstoši prakses programmai studenti iesniedza atskaites, kurās tika uzskaitītas galvenās problēmas, ar kurām ikdienā saskaras gan Latvijas iedzīvotāji, gan arīdzan pārvaldīšanas un apsaimniekošanas iestāžu un uzņēmumu darbinieki.

    Komentāri

    Pievienot komentāru
    Finanses

    Ievieš izmaiņas PVN piemērošanā

    Žanete Hāka,30.11.2015

    Jaunākais izdevums

    Dalies ar šo rakstu

    Saeima pirmdien, 30.novembrī, galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus Pievienotās vērtības nodokļa (PVN) likumā, ieviešot vairākas izmaiņas nodokļa piemērošanā, informē Saeimas Preses dienests.

    Grozījumi paredz no nākamā gada 1.jūlija ar PVN aplikt izdevumus par dzīvojamo māju pārvaldīšanu, ņemot vērā Eiropas Komisijas formālo paziņojumu PVN direktīvas pārkāpuma procedūras lietā. Šiem izdevumiem paredzēts piemērot nodokļa standartlikmi 21 procenta apmērā.

    PVN attieksies uz mājas pārvaldīšanas izdevumiem, kas ietver mājas uzturēšanu un sanitāro apkopi, kā arī siltumenerģijas un dabasgāzes piegādi, ūdensapgādes un kanalizācijas pakalpojumu nodrošināšanu, sadzīves atkritumu izvešanu, slēdzot attiecīgu līgumu ar pakalpojuma sniedzēju.

    Māju pārvaldīšanas izdevumos ietilpst arī elektroenerģijas nodrošināšana mājas kopīpašumā esošajai daļai, mājas un tajā esošo iekārtu un komunikāciju apsekošana, tehniskā apkope un kārtējais remonts, kā arī energoefektivitātes minimālo prasību izpildes nodrošināšana. Tāpat šajos izdevumos iekļauta māju pārvaldīšanas darba plānošana, organizēšana un pārraudzība, mājas lietas vešana, citas pārvaldīšanas darbības, ņemot vērā dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašnieku lēmumus, piemēram, par mājas uzlabošanu un turpmāko attīstību, kā arī atlīdzība par mājas pārvaldīšanu.

    Komentāri

    Pievienot komentāru

    Jaunākais izdevums

    Dalies ar šo rakstu

    IKT nozarei ierēdņi vēlas par 47 milj. eiro samazināt finansējumu, taču šīs jomas pārstāvji uzskata, ka tādējādi e-pārvaldes attīstībā iebrauksim grāvī un zaudēsim konkurētspēju ar igauņiem.

    Finanšu ministrija (FM) piedāvā Eiropas Savienības (ES) fondu 2014. – 2020. gada plānošanas periodā par 43 milj. eiro samazināt finansējumu e-pakalpojumu attīstībai, bet IT sistēmu attīstībai novirzīt par 4,5 milj. eiro mazāk, nekā iepriekš plānots. Pret šādu ieceri iebilst IT nozares asociācijas – Latvijas Informācijas un Komunikācijas tehnoloģijas asociācija (LIKTA) un Latvijas Atvērto tehnoloģiju asociācija (LATA), jo tas nesaskan ar valsts plāniem ceļā uz e-pārvaldes ieviešanu. LATA un LIKTA apvieno lielākos IT uzņēmumus Latvijā.

    Mazāk nekā Igaunijā

    Ņemot vērā to, kāda apjoma ieguldījumi IKT, tāpat pētniecībā un attīstībā tiek veikti citās Eiropas valstīs, nav saprotama Latvijas valdības vēlme būtiski samazināt ES fondu ieguldījumus informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) pieejamībā, e-pārvaldē un pakalpojumos, DB uzsver LIKTA prezidente Signe Bāliņa. Igaunijas valdība, piemēram, IKT pavisam plāno ieguldīt ap 233 milj. eiro. Mūsu valstī sākotnēji bija paredzēti 216 milj., bet tagad tiek piedāvāts finansējumu samazināt, skaidroja S. Bāliņa. Pēc LIKTA rīcībā esošās informācijas, vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Edmunds Sprūdžs samazinājumam 47 milj. eiro apmērā nav piekritis un piedāvājis 24 milj. eiro novirzīt e-pārvaldei no citiem mērķiem plānotiem fondiem.

    Komentāri

    Pievienot komentāru
    Bankas

    SEB Wealth Management valdē ievēlēta Solvita Egle

    Žanete Hāka,16.01.2014

    Jaunākais izdevums

    Dalies ar šo rakstu

    Jauna valdes locekle ievēlēta dibinātās ieguldījumu pārvaldes AS SEB Wealth Management valdē, liecina Lursoft dati.

    Turpmāk valdē darbosies trīs personas - valdes priekšsēdētājs Pāvils Misiņš, valdes loceklis Jānis Rozenfelds un jaunā valdes locekle Solvita Egle. Kā liecina Lursoft pieejamie dati, iepriekš S. Egle nav ieņēmusi amatus Latvijā reģistrētos uzņēmumos.

    IP AS SEB Wealth Management darbojas kopš 2000.gada, kad tā reģistrēta kā Ieguldījumu sabiedrība Optimus Fondi. 2012.gadā uzņēmuma apgrozījumu veidojuši teju 4 miljoni latu, savukārt peļņu – 1,5 miljoni latu.

    Uzņēmuma darbības pamatvirzieni ir valsts fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldīšana, privāto pensiju fondu aktīvu pārvaldīšana, ieguldījumu fondu pārvaldīšana un individuālo ieguldījumu portfeļu pārvaldīšana. Kā norādīts iesniegtajā vadības ziņojumā, 2012.gadā SEB Wealth Management pārvaldīšanā esošie aktīvi pieauga par 35%, sasniedzot 530 miljonus latu.

    Komentāri

    Pievienot komentāru
    Finanses

    Mainīta SEB Wealth Management padome

    Žanete Hāka,10.06.2014

    Jaunākais izdevums

    Dalies ar šo rakstu

    IPAS SEB Wealth Management padomes loceklis Ralfs Ferners atstās kompānijas padomes locekļa amatu, liecina uzņēmuma paziņojums NASDAQ OMX Riga.

    IPAS SEB Wealth Management padomē darbu turpinās tās priekšsēdētājs Ainārs Ozols, padomes priekšsēdētāja vietnieks Pīters Dalgrēns, kā arī padomes locekļi Arnolds Čulkstēns, Ieva Tetere un Stefans Stignas.

    Db.lv jau rakstīja, ka februārī SEB Wealth Management līdzšinējais valdes priekšsēdētājs Pāvils Misiņš iesniedza paziņojumu par sava amata atstāšanu, tādēļ par valdes priekšsēdētāju iecelts Jānis Rozenfelds.

    IPAS SEB Wealth Management darbojas kopš 2000.gada, kad tā reģistrēta kā Ieguldījumu sabiedrība Optimus Fondi.2012.gadā uzņēmuma apgrozījumu veidojuši teju 4 miljoni latu, savukārt peļņu – 1,5 miljoni latu.

    Komentāri

    Pievienot komentāru
    Finanses

    Atbalsta PVN piemērošanu komerciāla rakstura kultūras pasākumiem un dzīvojamo māju pārvaldīšanas pakalpojumiem

    Žanete Hāka,15.09.2015

    Jaunākais izdevums

    Dalies ar šo rakstu

    Otrdien Ministru kabineta (MK) sēdē tika apstiprināti grozījumi Pievienotās vērtības nodokļa (PVN) likumā. Izpildot Eiropas Savienības Padomes PVN direktīvas prasības, paredzēts ar PVN aplikt dzīvojamās mājas pārvaldīšanas pakalpojumu. Tāpat PVN paredzēts piemērot komerciāla rakstura kultūras pasākumiem, informē Finanšu ministrija.

    Šobrīd ar PVN neapliek dzīvojamās mājas pārvaldīšanas pakalpojumu saskaņā ar pārvaldīšanas līgumā iekļautajiem maksājumiem. Tāpat dzīvokļu īpašnieku kooperatīvo sabiedrību sniegtajiem dzīvojamo māju uzturēšanas un pārvaldīšanas pakalpojumiem to biedriem ir piemērojams PVN atbrīvojums. Tas rada neatbilstību ar PVN direktīvu, kas šādus atbrīvojumus neparedz. Regulējuma mērķis ir veikt grozījumus PVN likumā, saskaņojot to ar normatīvo regulējumu PVN direktīvā, un vienlaikus izpildot Latvijai ar PVN direktīvu uzliktos pienākumus.

    Lai nodokļu maksātāji un iedzīvotāji sagatavotos izmaiņām attiecībā uz PVN režīma piemērošanu dzīvojamās mājas pārvaldīšanas pakalpojumam, grozījumi stāsies spēkā 2016.gada 1.jūlijā.

    Komentāri

    Pievienot komentāru
    Citas ziņas

    SEB Wealth Management būs jauns valdes priekšsēdētājs

    Gunta Kursiša,19.02.2014

    Jaunākais izdevums

    Dalies ar šo rakstu

    SEB Wealth Management līdzšinējais valdes priekšsēdētājs Pāvils Misiņš iesniedzis paziņojumu par sava amata atstāšanu, tādēļ par valdes priekšsēdētāju iecelts Jānis Rozenfelds, informē IPAS SEB Wealth Management.

    Līdz šim J. Rozenfelds uzņēmumā darbojās valdes locekļa amatā.

    Tāpat kā līdz šim SEB Welath Management valdē darbu turpina Solvita Egle.

    IP AS SEB Wealth Management darbojas kopš 2000.gada, kad tā reģistrēta kā Ieguldījumu sabiedrība Optimus Fondi. 2012.gadā uzņēmuma apgrozījumu veidojuši teju 4 miljoni latu, savukārt peļņu – 1,5 miljoni latu.

    Uzņēmuma darbības pamatvirzieni ir valsts fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldīšana, privāto pensiju fondu aktīvu pārvaldīšana, ieguldījumu fondu pārvaldīšana un individuālo ieguldījumu portfeļu pārvaldīšana. 2012. gadā SEB Wealth Management pārvaldīšanā esošie aktīvi pieauga par 35%, sasniedzot 530 miljonus latu.

    Komentāri

    Pievienot komentāru
    Būvniecība un īpašums

    Realia Group iegādājies uzņēmumu Corbel

    Žanete Hāka,01.09.2016

    Jaunākais izdevums

    Dalies ar šo rakstu

    Nekustamo īpašumu pārvaldīšanas un starpniecības uzņēmums Ziemeļvalstīs Realia Group iegādājies Somijas nekustamā īpašuma pārvaldīšanas uzņēmumu Corbel, informē uzņēmuma pārstāvji.

    Paplašināšanās ir daļa no Realia Group izaugsmes stratēģijas un ieceres kļūt par vadošo nekustamo īpašumu pārvaldīšanas un starpniecības pakalpojumu sniedzēju Ziemeļvalstīs. Ziemeļu privātais kapitāla fonds Valedo Partners Fund I AB pārdeva uzņēmumu Corbel Holding Oy Realia Grupai. Pirkuma-pārdošanas līgums tika parakstīts 2016.gada 31.augustā.

    Realia Group pakalpojumus sniedz ar meitas uzņēmumu Realia Isännöinti, Realia Management, Huoneistokeskus, Huoneistomarkkinointi, un SKV Kiinteistönvälitys Somijā, un Ober-Haus Real Estate Advisors Baltijas valstīs starpniecību.

    Uzņēmums Corbel, kas dibināts 2008. gadā, sniedz pakalpojumus nekustamo īpašumu apsaimniekošanā un pārvaldīšanā, apkalpojot gan vietējos, gan starptautiskos īpašumu investorus, strādājot gan ar īpašniekiem, gan nomniekiem Somijā.

    Komentāri

    Pievienot komentāru

    Jaunākais izdevums

    Dalies ar šo rakstu

    Īsā laikā Baltkrievija no mūsu sadarbības partnera kļuvusi par krīzes un draudu avotu Latvijai, raksta laikraksts Diena. Rakstu sērijā tas ļaus ieskatīties, kā Baltkrievijas biznesa, kriminālā un politiskā vide mijiedarbojas un ietekmē nevien norises Baltkrievijas iekšienē, bet arī Latviju un citas Austrumeiropas un Centrāleiropas valstis.

    Baltkrievijas Republikā saražotās tabakas produkcijas apjoms, pēc virknes ekspertu vērtējuma, vismaz divas reizes pārsniedz tās iekšējo patēriņu. Tas rada ideālus priekšnoteikumus gan oficiālajam tabakas izstrādājumu eksportam, gan arī to nelegālai izvešanai pāri robežai.

    Raksts krievu valodā lasāms šeit: /uploads/manual/2022/01/20220117-0718-baltkrievijas-kontrabandas-vesture3-rus.pdf

    XXI gadsimta pirmās desmitgades sākumā kļuva skaidri ieraugāms faktors, kas sekmēja līdz tam īpašu starptautisku ievērību neguvušu tabakas ražotāju, kā arī tabakas izstrādājumu kontrabandas strauju izaugsmi: lai kā par savu garšu tiktu nievātas zemākās kategorijas cigaretes, izrādījies, ka tieši tās pēdējās desmitgades laikā kļuvušas par īstu zelta āderi. Jo zemāka cena un akcīze nekā citās valstīs, jo tās izdevīgāk vest pāri robežām. Kontrabandas cigaretes no Baltkrievijas turpina plūst Rietumu virzienā. Eiropā ienākumi no nelegālās produkcijas ir ļoti augsti.

    Komentāri

    Pievienot komentāru
    Finanses

    FKTK: Kredītiestādes nepievērš pietiekamu uzmanību noziedzīgi iegūtu līdzekļu un terorisma finansēšanas riska pārvaldīšanai

    Žanete Hāka,27.01.2016

    Jaunākais izdevums

    Dalies ar šo rakstu

    Lai noteiktu minimālās prasībās noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas (NILLTF) risku pārvaldīšanai, Finanšu un kapitāla tirgus komisija (FKTK) apstiprinājusi Noziedzīgi iegūtu līdzekļu un terorisma finansēšanas riska pārvaldīšanas normatīvos noteikumus, informē FKTK.

    NILLTF risku pārvaldīšana ir būtisks elements, kas nodrošina, ka iestādes iekšējās kontroles sistēma ir izveidota, ievērojot tās riska apetīti un pastāvošie NILLTF riski tiek atbilstoši pārvaldīti. Iestādēm, kuras ir pakļautas augstākam NILLTF riskam ir nepieciešama detalizētāka un komplicētāka iekšējās kontroles sistēma kā iestādei, kas ir pakļauta zemākam riskam.

    FKTK ir izstrādājusi šo noteikumu projektu, jo kredītiestāžu uzraudzības ietvaros ir konstatējusi, ka kredītiestādes daudzos gadījumos nepievērš pietiekamu uzmanību NILLTF risku pārvaldīšanai, tai skaitā skaidri nenosaka ar tās sniegtajiem finanšu pakalpojumiem paredzēto pieļaujamo NILLTF risku, atbilstoši kuram jānodrošina arī kredītiestādes iekšējā kontroles sistēmas kapacitāte.

    Komentāri

    Pievienot komentāru
    Citas ziņas

    Biežāk uzdotie jautājumi

    Latvijas Banka / eiro.lv,03.09.2013

    Jaunākais izdevums

    Dalies ar šo rakstu

    Kad Latvijā ieviesīs eiro?

    Oficiālais eiro ieviešanas mērķa datums ir 2014. gada 1. janvāris. Šobrīd Latvijas valsts iestādes veic visus sagatavošanās darbus, kas nepieciešami eiro ieviešanas nodrošināšanai, un tā ieteicams rīkoties arī uzņēmējiem.

    Kā naudas maiņu padarīt sev vieglāku un ērtāku?

    Visērtākais veids - bezskaidras naudas maiņa. Tādēļ vēl pirms eiro ieviešanas ieteicams latu skaidrās naudas uzkrājumus pārskaitīt bankas kontā. Visa latu kontos noguldītā vai uzkrātā nauda eiro ieviešanas dienā automātiski un bez maksas tiks konvertēta eiro.

    Vai saistībā ar latu nomaiņu pret eiro ir sagaidāma cenu celšanās?

    Komentāri

    Pievienot komentāru