Valsts kontroles (VK) pabeigtajā SIA Rīgas namu pārvaldnieks (RNP) revīzijas ziņojumā kā būtiska problēmsituācija, kas skar visus pārvaldniekus, iezīmēta dzīvojamo māju remontdarbu finansēšana no pārvaldnieka puses, norāda RNP Komunikācijas nodaļas projektu vadītāja Santa Vaļuma
Viņa skaidro, ka atbilstoši Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likumam dzīvojamo māju pārvaldniekam jānodrošina pamatpakalpojumu (apkure, ūdens un elektrība) sniegšana, kā arī jānovērš avārijas situācijas neatkarīgi no tā, vai konkrētai dzīvojamai mājai ir tam nepieciešamais finansējums. RNP informēja VK, ka uzņēmums priekšfinansē atsevišķu dzīvojamo māju remontus, kā arī nodrošina visām dzīvojamām mājām pamatpakalpojumus no saviem līdzekļiem un nevis citu dzīvojamo māju remontdarbiem uzkrātajiem līdzekļiem.
RNP norāda, ka maziem apsaimniekotājiem brīvu finanšu līdzekļu nodrošināšana likuma prasību izpildei varētu būt nozīmīga problēma, kas var novest pie dzīvojamo māju uzkrāto līdzekļu izmantošanas citu dzīvojamo māju pārvaldīšanas pakalpojumu nodrošināšanai.
RNP valdes priekšsēdētājs Ivo Lecis uzsver: «Pateicoties sekmīgai RNP saimnieciskai darbībai, RNP garantē, ka no RNP puses pamatpakalpojumu apmaksa tiks nodrošināta arī dzīvojamās mājās ar negatīvu naudas plūsmu un dzīvojamās mājās, kam iepriekšējos gados izveidojies negatīvs pārvaldīšanas maksas atlikums jeb parāds. RNP nesaņem pašvaldības dotāciju, tāpēc nav izprotama VK pozīcija, ka RNP pēc būtības nav komersants, tam nav mērķis strādāt ar peļņu un tā darbība ir terminēta līdz pašvaldības funkciju izpildes pabeigšanai. Tieši otrādi šobrīd RNP īstenotā veiksmīgā komercdarbība ļauj RNP no saviem finanšu līdzekļiem klientiem nodrošināt nepieciešamo priekšfinansējumu remontdarbiem, kā arī nodrošināt obligātos pakalpojumus arī dzīvojamām mājām ar negatīvu pārvaldīšanas maksas atlikumu vai negatīvu naudas plūsmu.»
Uzņēmumā skaidro - lai izpildītu likuma prasības, pārvaldniekam vai nu jāaizņemas finanšu līdzekļi, kas sadārdzina dzīvojamo māju apsaimniekošanu, vai sākotnēji jāiegulda paša uzņēmuma līdzekļi, lai veiktu norēķinus ar pakalpojumu sniedzējiem. RNP ir noraidījis VK izteiktos apgalvojumus, ka RNP atsevišķu dzīvojamo māju remonta darbu finansēšanai izmanto citu dzīvojamo māju uzkrātos līdzekļus remontiem.
Atzīmēts, ka RNP 2014. gadā no citas saimnieciskās darbības papildus nopelnīja 2,9 miljonus eiro un gadu noslēdza ar 557,7 tūkstošu eiro peļņu. Tā šobrīd esot RNP priekšrocība - liels apsaimniekotājs var pelnīt no citas saimnieciskās darbības un no saviem finanšu līdzekļiem garantēt pamatpakalpojumu saņemšanu visās pārvaldīšanā esošajās dzīvojamās mājās, neatkarīgi no tā, vai visi mājas iedzīvotāji ir veikuši rēķinu apmaksu. Tomēr maziem apsaimniekotājiem tā ir būtiska problēma, jo rada papildus riskus arī disciplinēto dzīvojamo māju iedzīvotājiem.
Kompānija norāda, ka tai ir pienākums nodrošināt ne tikai pamatpakalpojumu sniegšanu, bet arī nekavējošu rīcību avārijas situāciju novēršanai un lokalizācijai. Iespēju robežās no saviem līdzekļiem tiek finansēti arī avārijas situāciju novēršanas darbi. Šādas situācijas nav plānojamas. Tāpēc pārskata pozīcijā Avārijas dienesta pakalpojumi daļēji tika iekļauti rezervētie līdzekļi iespējamo avārijas situāciju novēršanai nākotnē. Pret šādu RNP risinājumu likuma prasību izpildei ir iebildusi VK. RNP uzsver, ka informācija par dzīvojamās mājas finanšu līdzekļu sadalījumu pārskata perioda beigās visām dzīvojamām mājām ir ievietota mājas lietā, kas ir pieejama visiem dzīvokļu īpašniekiem pēc pieprasījuma. Līdzekļi, kas kalendārā gada ietvaros faktiski nav izlietoti avārijas situāciju novēršanas darbiem, netiek novirzīti citiem mērķiem, tie tiek uzskaitīti katras dzīvojamās mājas avārijas situāciju lokalizēšanas un novēršanas finanšu līdzekļu fondā. Kā pierādījums tam, ka RNP uzkrātie līdzekļi iespējamo avārijas situāciju novēršanai izmantoti mērķtiecīgi, norādāms klientu parāds RNP par iepriekšējos periodos veiktajiem avāriju novēršanas darbiem, kas ir vairāk kā 1 miljona eiro apmērā (pēc situācijas 2014. gada 31. decembrī).
VK ir pabeigusi RNP darba revīziju un konstatējusi, ka dzīvojamo māju pārvaldīšanas maksa tiek aprēķināta atbilstoši Ministru kabineta (MK) noteikumu prasībām un citiem normatīvajiem aktiem. VK ir secinājusi, ka RNP vēl nepieciešams veikt virkni uzlabojumu, lai dzīvojamo māju pārvaldīšanas maksas noteikšana nodrošinātu optimālu māju pārvaldīšanas izdevumu veidošanu. Vairums VK iebildumu un ieteikumu saistīti ar iekšējās uzskaites sistēmas piemērošanu, izmaksu pozīciju pārdales principu precizēšanu un konkrētu izmaksu iekļaušanu dzīvojamo māju ikgadējos pārskatos pamatotību. Atsevišķus revīzijas konstatējumus RNP noraida.