Bērni dzimst un dzimst, tāpēc māneklis vienmēr būs vajadzīgs, uzskata Valērijs Cīrulis, individualizētu bērnu mānekļu zīmola maneklis.lv (SIA BabyBalt) īpašnieks. Ideja par personificētiem knupjiem viņam radās, redzot līdzīgus produktus ārzemēs un vēlāk arī pamanot, ka bērnudārzā zūd mānekļi, bet neviens nezina, kam konkrētais knupis pieder, jo lielākoties vecāki izmanto dažu populārāko firmu produkciju.
«Ja pazūd knupis ar uzrakstu, ir viegli atšifrēt, kam tas pieder. Protams, ja vien bērnudārzā nebūs vairāku bērnu ar pilnīgi vienādi apdrukātiem mānekļiem,» saka Valērijs. Ideja radusies jau pirms septiņiem gadiem, laikā, kad ģimenē vēl nebija piedzimis pirmais bērns, bet realizāciju tā piedzīvoja šogad, kad piedzima otra atvase.
Valērijs uzsver, ka uz mānekļiem nav ne kripatiņas krāsas – tā ir cita veida apstrāde. Tāpēc uzņēmums var piedāvāt tikai vienu krāsu – tumši pelēku. Mānekļu apstrāde šobrīd tiek pasūtīta ārpakalpojumā, jo aparāts ir dārgs. Taču, pieaugot pasūtījumu daudzumam, proti, ja ilgāku laiku nedēļā būs noteikts pasūtījumu skaits, varētu nākties iegādāties savu iekārtu, jo tādā gadījumā tā atmaksāsies. «Tas nav lēts prieks. Jebkura iekārta, kas pelna naudu, ir dārga,» saka Valērijs.
Arī ar Swarovski
Noteikumi attiecībā uz bērnu precēm ir strikti. Tāpēc sarežģītākais posms biznesa sākšanā bija atrast ierīci, ar kuru būtu veselībai nekaitīgi apstrādāt mānekļus, jo aparāti, kas der vizītkaršu drukāšanai, nav piemēroti bērnu precēm. Tāpat labu laiku prasīja pašu mānekļu izpēte, lai atrastu tos, kurus ir iespējams personalizēt.
Māneklis ir uzņēmuma sākums un pamats, bet jau tagad tiek piedāvāti arī citi produkti, piemēram, personalizētas krūzītes, piekariņi un komplekti. «Ar mānekļiem nekas nebeidzas. Cilvēkiem gribas arī citas lietas. Jā, mūsu mānekļi ir dārgāki, bet cilvēki izpēta cenas un sakombinē komplektu par tādu summu, par kādu parasti pērk dāvanas raudzībām,» novērojis Valērijs. Viņš domā arī par vienu ekskluzīvu produktu – mānekli ar Swarovski kristāliņiem.
Sākuma eiforija
Vaicāts, vai cilvēki ir pārsteigti par mānekļiem, uz kuriem var uzdrukāt sava mazuļa vārdu, Valērijs teic, ka viņi sen to bija gaidījuši. Taču pirmie mēneši uzņēmumam bijuši grūti. «Man liekas, ka visiem uzņēmējiem sākums ir pagrūts. Vienmēr ir sākuma eiforija, kad biznesa ideja liekas brīnišķīga, bet, tikko saskaries ar tirdzniecību un izplatīšanu, sastopies ar sarežģījumiem,» teic Valērijs.
Spriežot pēc savas pieredzes, viņš stāsta, ka jaunajiem uzņēmējiem būtiskākie klupšanas akmeņi ir tirgus izpēte un apzināšanās. «Mēs kā nezinātāji sākumā nepētījām tirgu, jo likās, ka ideja ir pasakaina. Mēs atdūrāmies pret grūtībām izvietot produkciju veikalos, jo klāt nāk vēl viens ķēdes posms, proti, starp gala patērētāju un klientu iesaistās starpnieks ar savām prasībām. Tāpat mēs mēģinājām sadarboties ar Dzemdību namu, bet, izrādās, ārstiem ir pretenzijas pret knupi kā tādu. Nezinu, vai viņiem nav bijuši bērni – man liekas, ka lielākais palīgs vecākiem ir knupis. Nav nekā labāka,» viņš uzskata.
Šobrīd uzņēmums personalizētos mānekļus piedāvā savā mājaslapā, un tikko kā tos var nopirkt bērnu preču veikalos Lāčuks. Veikalos ir izvietoti stendi ar paraugiem un tur uz vietas ar pārdevēja palīdzību var pasūtīt tieši tādu knupi, kādu klients vēlas. «Mums vēl ir ļoti jāstrādā pie mārketinga, lai iepazīstinātu sabiedrību ar sevi. Viens ir izveidot produktu, pavisam kas cits – to pārdot,» spriež Valērijs. Sākumā maneklis.lv strādāja bez reklāmas, bet visai ātri uzņēmējs saprata, ka bez tās nevar iztikt. «Mums tagad ir cilvēks, kas palīdz ar sociālajiem tīkliem, jo ar tiem ir jāmāk strādāt. Kad man prasa, kāpēc mēs neliekam reklāmu radio, es atbildu, ka tam nav jēgas – man ir savdabīga mērķ- auditorija, pie kuras jānonāk. Tāpēc izmantojam Facebook, draugiem.lv un Twitter. Mēs nedaudz izmantojam arī maksas reklāmas Facebook. Tāpat esam ievērojuši, ka ļoti labi strādā reklāma specializētajos medijos, vecāku portālos maminu- klubs.lv, mammamuntetiem.lv. Tur ir mūsu mērķauditorija. Es nebūtu domājis, ka vecāku portālos dienā ir tik liels apmeklējumu skaits. Tas varētu būt tāpēc, ka ir jautājumi, ko var uzzināt tikai tur, forumos,» spriež Valērijs. Šobrīd klientu lokā lielākā daļa ir jaunie vecāki, bet dāvanām individuāli apdrukātus mānekļus izvēlas retāk.
Sociālajos tīklos jāspēj atbildēt uz jebkuru klienta jautājumu un izdarīt to uzreiz. Valērijs ir tas, kurš sazinās ar pasūtītājiem, tāpēc zina teikt, ka māmiņas zvana un raksta par visdažādākajiem jautājumiem, arī pavisam smieklīgiem, bet uz visiem ir jāatbild. Māmiņas grib zināt visus sīkumus, jo produkts domāts viņu bērnam. Viens no iemesliem, kāpēc ir tik daudz jautājumu, ir tas, ka vecāki pazīst ražotājus, kuru mānekļus izmanto uzņēmums, bet ne jauno kompāniju.
Piedāvās arī kaimiņiem
Nenoliedzami, Latvija ir mazs tirgus. Pagaidām maneklis.lv tuvākais mērķis ir strādāt ar Latvijas krievu sabiedrību, jo pagaidām pasūtījumi ir tikai no latviešiem. «Ar lapas pārtulkošanu krievu valodā vien nepietiks. Kaut kā citādi līdz viņiem jānokļūst,» prāto Valērijs.
Ārzemēs ir ne viens vien uzņēmums, kas piedāvā ko līdzīgu. Valērijs ir pasūtījis mānekļus no daudzām valstīm, un viņam nepatīk, ka lielākoties par personificējumu liecina vien uzlīme, kas ilgi nekalpo. Tāpēc maneklis.lv plāno startēt arī citās valstīs, vispirms Lietuvā un Igaunijā, jo tur pagaidām šāda produkta neesot.